آشپزیکیک و شیرینی

آسان‌ترین روش پخت براونی شکلاتی؛ آموزش تصویری

براونی (Brownie) نوعی شیرینی سنگین، حجیم و بسیار خوشمزه است. براونی درواقع چیزی میان شیرینی و شکلات محسوب می‌شود. این شیرینی سطحی ترد و براق و میانه‌ای با پوششی نرم از ترکیب کره و شکلات دارد. این ساختار برای عاشقان شیرینی و شکلات، عالی است.  شاید با دیدن تصاویر براونی، آن را نوعی کیک یا کیک شکلاتی خیس بدانید. اما براونی یکی از دسرهای شکلاتی پرطرف‌دار در آمریکا محسوب می‌شود و تفاوت‌های مهمی با کیک دارد. در تهیه شیرینی براونی مقدار کمتری آرد نسبت به کیک استفاده می شود و مواد اصلی آن کره، تخم‌مرغ و شکلات است. این دسر بافتی مابین کیک و شیرنی دارد. برای آشنایی با طرز تهیه براونی خوشمزه و آسان، تا انتهای این مقاله با ما و بخش آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد اولیه برای تهیه براونی شکلاتی
تخم مرغ۲ عدد
کره۱۰۰ گرم
شکلات خرد شده۱۰۰ گرم
شکر۱ لیوان
پودر کاکائونصف لیوان
پودر قهوه فوری( اختیاری )۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
وانیلنصف قاشق چایخوری
آردسه چهارم پیمانه

مواد اولیه براونی شکلاتی

طرز تهیه براونی شکلاتی

شما می‌توانید برای تهیه براونی شکلاتی هم از همزن برقی و هم همزن دستی استفاده کنید. اگر از همزن دستی کمک بگیرید، براونی بافتی فاج مانند (آبنباتی) خواهد داشت و اگر از همزن برقی استفاده کنید، بافت براونی تقریبا مانند کیک خواهد بود.

مرحله اول: ترکیب کردن مواد اولیه

تخم مرغ، وانیل و قهوه فوری(نسکافه) را در ظرفی با همزن برقی یا دستی به خوبی مخلوط کنید. اضافه کردن وانیل و پودر قهوه فوری در این مرحله باعث از بین رفتن بوی زهم تخم‌مرغ می‌شود.

مخلوط کردن کاکائو و تخم مرغ برای براونی شکلاتی

مرحله دوم: الک کردن

در این مرحله از طرز تهیه براونی، پودر کاکائو را داخل ظرف الک و به خوبی مخلوط کنید. حتما پودر کاکائو از الک رد کنید تا گلوله‌های کوچک کاکائو باز و مواد به صورت پودر با سایر محتوای داخل ظرف ترکیب شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    وقتی پودرکاکائو با بقیه مواد به خوبی مخلوط شد، نوبت به اضافه کردن شکر و کره ذوب شده می‌رسد. پس از اضافه کردن آن‌ها به قدری مواد را بهم زنید تا کاملا یک‌دست و ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساچر اتریشی با مارمالاد زردآلو

    مرحله سوم: کره

    در این مرحله از طرز تهیه براونی، کره را روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری آب کنید تا نجوشد. برای این کار ظرف آبی را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و بعد ظرف حاوی کره را روی حرارت آن قرار دهید. به طوری که آب با کف ظرف تماس نداشته باشد و حرارت بخار آب باعث آب شدن کره شود.

    پودر کاکائو و تهیه براونی شکلاتی

    مرحله چهارم: دوباره الک و مخلوط کردن

    آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط کنید و داخل ظرف الک کنید. حالا با کمک لیسک با بقیه مواد مخلوط کنید تا مواد صاف و یکدست شوند و هیچ گلوله آردی داخل مواد باقی نماند.

    بکینگ پودر در براونی

    در آخر شکلات خرد شده را اضافه و با لیسک مخلوط میکنیم. طعم غالب این شیرینی از شکلات است، به خاطر همین موضوع انتخاب شکلات با کیفیت خوب و‌طعم مورد علاقه شما در طعم نهایی براونی شما تاثیر قابل توجهی دارد.

    پس حتما از شکلاتی استفاده کنید که طعم آن مورد علاقه شماست؛ اگر طرفدار شکلات تلخ هستید، میتوانید از آن استفاده کنید.

    ۲طرز تهیه براونی شکلاتی ساده

    مرحله پنجم: آماده کردن قالب

    قالب مربعی به ابعاد ۱۷ در ۱۷ سانتی متر انتخاب و سطح آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. بهتر است سطح کاغذ را با قلمو چرب کنید. این کار را قبل از شروع پخت انجام دهید تا بعد از آماده کردن مایه براونی قالبتان آماده باشد.

    اگر قالبی با این سایز در دسترس نداشتید، از قالب‌های با سایز بزرگتر یا کوچکتر هم می‌توانید استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که ارتفاع براونی متناسب با ابعاد قالب، کمتر و بیشتر خواهد شد.

    مرحله ششم: ریختن در قالب

    در این مرحله از طرز تهیه براونی، مایه را در قالب بریزید و با لیسک به صورت یکدست و مساوی پخش کنید. مایه براونیروان نیست و حالت غلیظی دارد. به همین دلیل شما باید با کمک‌ لیسک آن را در تمامی نقاط قالب به صورت یک‌دست پخش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوکی شکلاتی” در خانه

    مرحله هفتم: گذاشتن در فر

    قالب را در فر بگذارید. فر باید از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده باشد. حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه زمان بدهید تا براونی کاملا آماده شود. زمان پخت به سایز قالب شما نیز ارتباط دارد، اگر سایز قالب کوچکتر باشد در نتیجه ارتفاع مواد درون قالب بیشتر می‌شود و‌ زمان پخت بیشتری نیاز است.

    طرز تهیه براونی شکلاتی
    همانطور که در تصویر می‌بینید، لایه رویی براونی پس از پخت سفت می‌شود و می‌بندد. البته لایه میانی آن همچنان نرم و چسبناک است. به همین دلیل ممکن است فکر کنید که براونی به خوبی نپخته است. البته این ویژگی کاملا طبیعی است و پس از خنکی، چسبندگی لایه میانی از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که برای تست براونی نباید از خلال دندان استفاده کنید. همچنین اگر عجله ندارید، اجازه دهید براونیز کاملا خنک شود و بعد از آن برش بزنید.

    بعد از خنک شدن، براونی را از کاغذ روغنی جدا کنید و با چاقویی تیز برش‌های طولی و عرضی ایجاد بزنید. به این ترتیب برش‌های مربعی‌شکل با سایز دل‌خواه خواهید داشت. موقع برش زدن ممکن است لایه‌ روی براونیز شما ترک بخورد، چون رویه آن بسیار ترد است!

    نحوه درست برش زدن براونی

    نکات مهم در طرز تهیه براونی شکلاتی

    • به طور کلی براونی به خاطر شکلات زیاد و بافت سنگین و متراکم، پف چندانی ندارد. همچنین ممکن است وقتی آن را از فر خارج می‌کنید، کمی پف براونی بخوابد.
    • از اولین تا آخرین مرحله آماده کردن براونی همه چیز را در حد ترکیب شدن هم بزنید؛ نه بیشتر. هم‌زدن زیاد مایه، باعث سفت شدن بافت براونی می‌شود.
    • براونیز حتما و حتما باید در قالب مربع یا مستطیل پخته شود تا به بافت مورد نظر برسد. بهتر است در تهیه این دسر، از قالب براق و رنگ روشن استفاده کنید. این قالب ها دما را یکنواخت پخش می کنند و در نتیجه بافت بهتری در براونیز ایجاد خواهد شد.
    • از قالب شیشه ای ( پیرکس) استفاده نکنید؛ این قالب‌ها براونی را خشک می‌کنند. ضمنا، چرب کردن قالب هم فراموش نشود.
    • اگه بلافاصله براونی را سرو نمی‌کنید، می‌توانید آن را تا روز بعد در ظرف در بسته و در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری بیش از ۱ روز حتماً براونی ها را در یخچال بگذارید.
    • به هیچ وجه نباید دمای فر را بیش از میزان گفته شده افزایش دهید. اگر فر برقی دارید، دما را بیست درجه پایین‌تر از فر گازی تنظیم کنید.
    • می‌توانید براونی را ساده یا با سس شکلات سرو کنید. سرو بستنی کنار براونی هم بسیار لذتبخش خواهد بود.

    بافت داخلی بروانی

    فرق کیک و براونی

    مایه براونی از مایه کیک غلیظ تر است؛ در نتیجه براونی بافتی منسجم‌تر، سنگین‌تر و متراکم تر دارد. سطح روی این شیرینی براق و ترد است اما وسط آن نرم و مرطوب است و حالت جویدنی دارد! برخلاف کیک، در تهیه براونی از مقدار کمی آرد استفاده می‌شود. همچنین مواد اصلی براونی تخم مرغ و کره و شکلات است.

    امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. دسرهای شکلاتی همیشه طرفداران خود را دارند. علاوه بر براونی شکلاتی، برای ایجاد تنوع در دسرها می‌توانید کوکی شکلاتی را هم امتحان کنید! اگر هم دنبال یه دسر شکلاتی بدون فر هستید، پیشنهاد ما شیرینی شکلاتی برشتوک یا کیک فنجونی شکلاتی است.

    سوالات متداول

    شما می‌توانید سوالات خود را در زمینه طرز تهیه براونی از ما بپرسید. همچنین ما در ادامه پرتکرارترین سوالات شما در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

    براونی پف میکند؟

    براونی بافت سنگینی دارد؛ به همین دلیل زیاد پف نمیکند.

    آیا براونی کیک است؟

    خیر؛ براونی چیزی بین کیک و شیرینی است. درواقع این خوراکی محبوب، نوعی دسر محسوب می‌شود.

    چطور کیک براونی رژیمی درست کنیم؟

    برای تهیه کی براونی رژیمی می‌توانید میزان شکر را کم و از شکلات تلخ استفاده کنید.

    ۴.۳/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۷ دیدگاه ها

    1. من خیلی پشیمونم من تا فر دستور عمل رفتم ولی بعد ۹۰۰ درجه با ۱۱ دقیقه گذاشتم سفت شد ولی دوست داشتم درست میشد ))))):

    2. ممنون از دستور پخت خوبتون ،من درست کردم واقعا خوشمزه شد ? توصیه میکنم به مقدار کم درست کنین که قبل از گذاشتن داخل یخچال خورده بشه چون گرمش واااقعا یه چیز دیگست
      توصیه میکنم اگر هم میخواین با بستنی میل کنین یا شکر رو کمتر بریزین یا از شکلات تلخ استفاده کنین

    3. توضیحاتتون خیلی خوب و کامله و به نکات ریز هم اشاره کردین? که معمولاً بقیه‌ی دستور آشپزی‌ها اونا رو بیان نمی‌کنن. ممنون?

    4. سلام…
      من همیشه خودم به دستور شما برونی درست میکنم…
      امروز لوازم قنادی احتیاج داشتم رفته بودم اونجا پودر آماده برونی خریدم….
      ولی اصلا حواسم نبود بپرسم این پودر آماده است پس من چطور درست کنم چی لازم داره؟؟؟
      حالا بنظر شما من چطور درستش کنم؟؟؟

    5. من با شکلات تلخ و توی پلو پز(روی حالت کیک) درست کردم عالی بود? مرسی از دستور خوبتون????❤❤ما عاشقش شدیم???????

    6. یکی از بهترین رسپی هایی که امتحان کردم خیلی خوشمزه و عالی بود
      من نصف همین مواد رو استفاده کردم چون برای یک نفر درست کردم.
      ممنون.
      فقط برای اینکه بافت وسطش بیشتر خیس باشه باید مدت زمان پخت رو کمتر کرد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.