آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کوکی شکلاتی در خانه ترد و خوشمزه

کوکی یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌‌ترین شیرینی‌ها در تمام دنیا هستند. این شیرینی در ایران نیز طرفداران پر و پاقرصی دارد و در اکثر کافه‌ها حتما کوکی را در منو می بینید. کوکی‌ها در طعم‌ها، سایزها، رنگ‌های مختلف پخته می‌شوند و تقریبا برای هر ذائقه‌ای نوعی کوکی وجود دارد. کوکی شکلاتی یکی از انواع پرطرفدار کوکی با ماندگاری بالا است. انواع کوکی شکلاتی دبل‌چاکلت، کوکی براونی، گردو شکلات است که با تغییر در مواد اولیه همین دستور، امکان پخت آن‌ها نیز وجود دارد.

کوکی شکلاتی هم مانند کیک شکلاتی از شیرینی‌های پرطرفدار و خوشمزه است؛ کوکی‌ها، بیسکوئیت‌های خوشمزه‌ای هستند که در انواع مختلفی مثل کوکی شکلاتی و کوکیز بادام و … درست می شوند.

کوکی شکلاتی که در اکالا بلاگ به آموزش آن میپردازیم بسیار خوشمزه با رویه ترد و و قسمت میانی نرم با حالت کشسان است و بافت کیکی ندارد.

با مواد زیر در حدود ۱۸ الی ۲۰ عدد کوکی میتونید درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکی شکلاتی:
آرد سفید قنادی۱۲۰ گرم معادل ۱ پیمانه
پودر کاکائو۲۵ گرم معادل ۳ قاشق سوپ خوری
کره۱۱۵ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
شکر قهوه ای۱۵۰ گرم معادل ۳/۴ پیمانه
زرده تخم مرغ۲ عدد
نمک۱/۴قاشق چایخوری
بکینگ پودر۳/۴ قاشق چایخوری
جوش شیرین۱/۲ قاشق چایخوری
شکلات چیپسی تلخ۹۰ گرم یا ۱/۲ پیمانه
شکلات چیپسی نسوز و ضد حرارت برای روی کوکیبه مقدار لازم

نحوه درست کردن کوکی شکلاتی بدون همزن برقی

۱- کره هم دمای محیط و شکر قهوه ای رو با لیسک کاملا مخلوط میکنیم تا به خورد هم برن و کاملا یکدست بشن. (در صورت دلخواه میتونین شکر قهوه ای رو با شکر سفید جایگزین کنین؛ اما شکر قهوه ای طعم بهتر و لذیذتری نسبت به شکر سفید داره).

نکته: استفاده از کره حیوانی در بافت نهایی کوکی شما تاثیر چشمگیری دارد. سعی کنید حتی‌الامکان از کره گیاهی استفاده نکنید چون بافت کوکی را سفت و بیسکوئیتی می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته: شکر قهوه‌ای مرطوب کیفیت بهتری نسبت به شکر قهوه‌ای خشک دارد. سعی کنید حتما از شکر قهوه‌ای خارجی و برند معتبر استفاده کنید. فرق کیفیت انواع کوکی در رعایت همین نکات ساده است.

    کره و شکر قهوه ای در کوکی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی براونی ترک دار

    ۲- زرده های تخم مرغ رو اضافه میکنیم و با لیسک مخلوط میکنیم تا کاملا یکدست بشن.

    تخم مرغ در کوکی شکلاتی خانگی
    ۳- آرد، بکینگ پودر، جوش شیرین و پودر کاکائو رو داخل ظرفی مخلوط میکنیم و دو بار الک می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی فوری

    نکته: پودر کاکائو انواع مختلفی دارد. کاکائو تلخ، تیره‌ رنگ با بو و عطر کمتر است و کاکائو روشن‌تر طعمی ملایم‌تر و رنگی بازتر دارد. کاکائو کم‌رنگ برای پخت کوکی مناسب‌تر است زیرا در نهایت عطر و بوئی دلنشین به کوکی شما می‌دهد.

    کوکی شکلاتی با پودر کاکائو
    ۴- مخلوط بالا رو به مواد داخل ظرف اضافه میکنیم. و بعد نمک رو هم اضافه میکنیم.

    کوکی شکری شکلاتی

    ۵- با لیسک مواد رو مخلوط میکنیم تا کاملا یکدست بشن. در آخر شکلات چیپسی رو اضافه و کاملا مخلوط میکنیم.

    شکلات چیپسی در کوکی

    ۶- داخل سینی فر کاغذ روغی پهن میکنیم، از مواد گلوله‌های ۳۰ گرمی برمیداریم. ( با کمک ترازو)، داخل دست گرد میکنیم و در سینی با فاصله قرار میدهیم. چون بعد از پخت پهن و باز میشن اگه فاصله کم باشه، بهم میچسبن! در صورتی که ترازو دسترسی ندارین، با دست به اندازه گردو از مواد بردارین و سعی کنین همشون تقریبا هم اندازه باشن. همچنیم میتونید از پیمانه معادل ۳۰ گرم استفاده کنید.

    ۷-روی کوکی‌ها شکلات چیپسی نسوز (به دلخواه) قرار میدیم و کمی با دست فشار میدیم. شیرینی رو به مدت ۳۰ الی ۶۰دقیقه داخل یخچال قرار میدیم. (استراحت دادن کوکی ها داخل یخچال قبل پخت باعث بالا رفتین کیفیت کوکی شما میشه)

    ۸- بعد از طی این زمان، شیرینی ها رو داخل فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم شده به مدت ۱۰ دقیقه قرار میدیم.

    چیدن کوکی شکلاتی در فر
    نکته: موقع خارج کردن کوکی از فر، روی کوکی کاملا شل و نرمه! فکر نکنین که نپخته؛ اجازه بدین توی سینی کاملا خنک بشه و خودش رو بگیره و به بافت نرم و ترد برسه. ( ممکنه با دیدن نرم بودنشون بخواین کوکی ها را مدت بیشتری توی فر بزارین. این کار باعث خشک شدنشون میشه.)

    نکته: بعد از خنک شده کوکی‌ها را درون ظرف دربسته منتقل کنید. کوکی در مجاورت هوا به‌سرعت خشک می‌شود و بافت نرم خود را از دست می‌دهد. اگر می‌خواهید مدتی کوکی را در خانه نگه دارید حتما درون ظرف دربسته باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک فنجانی خانگی با و بدون فر + نکات طلایی

    نکات مهم در پخت کوکی شکلاتی

    • سینی خود فر مناسب پخت کوکی نیست و جنس و رنگ تیره اون باعث میشه کف کوکی ها بسوزه بهتره از سینی رنگ روشن مثل گالوانیزه به جای سینی اصلی فر استفاده کنین.
    • به هیچ وجه از مقدار شکلات کم نکنین؛ اما میتونید مقداری از اون رو با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنین در ضمن میتونید برای زیبایی، قبل از پخت تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی ها بچینید.
    • این کوکی داخل ظرف در دار و در فضای خونه تا چند روز نرم باقی میمونه و قابل مصرفه. اگه کوکی رو داخل یخچال نگه داری کردید، توجه کنین که به علت داشتن کره بعد از در آوردن از یخچال کمی سفت میشه پس اجازه بدین به دمای محیط برسه و بعد مورد مصرف قرار بدین.
    • علت گلوله و گرد کردن خمیر قبل از گذاشتن داخل فر، اینه که معمولا شیرینی هایی که توشون کره به مقدار قابل توجه استفاده میشه موقع پخت توی فر خودشون رو پهن میکنن! باید دقت داشته باشید که گلوله های خمیری که درست کردید رو پهن نکنید و به همون شکل توپی توی فر بذارید تا در حین پخت که پهن میشه خیلی نازک و خشک نشه.
    • حتما قبل از گذاشتن همه شیرینی‌ها داخل فر، یک عدد کوکی رو روی یک کاغذ روغنی کوچیک داخل فر قرار بدین تا زمان پخت و بافت شیرینی بعد از خنک شدن دستتون بیاد و بقیه کوکی ها رو با خیال راحت داخل فر قرار بدین.
    • استفاده از کاکائو و شکلات مرغوب باعث خوش طعم شدن کوکی های شما میشه؛ بهتره از کاکائوی هلندی یا ترک استفاده کنین.

    کوکی شکلاتی خونگی

     

    • استفاده از چیپس شکلاتی تلخ، باعث ایجاد نوعی توازن در میزان شیرینی کوکی میشه! بسته به ذائقه تون میتونین از شکلات چیپسی معمولی و شیرین هم استفاده کنین اما توجه کنین که این امر باعث بیشتر شدن شیرینی کوکی شما میشه.
    • معمولا توی همه خونه‌ها بکینگ پودر و جوش شیرین پیدا میشه. اما گاهی اوقات هنگام استفاده از این محصولات به این فکر میکنیم که مدت ها از خرید اونها گذشته و آیا هنوز تاریخ مصرف و کارایی دارن؟ برای اینکه قبل از استفاده از این مواد و خراب شدن کارتون در صورت گذشتن تاریخ مصرف، متوجه تاریخ دار بودنشون بشین میتونین این تست ها رو انجام بدین:
    1.  تست گذشتن تاریخ مصرف جوش شیرین: نصف پیمانه آب داغ را با یک چهارم قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید. حال یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف جوش شیرین شما گذشته.
    2.  تست گذشتن تاریخ مصرف بیکینگ پودر: نصف پیمانه آب داغ را با نصف قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید و نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته.
      علاوه بر این روش برای تست بکینگ پود،ر میتونین یک قاشق ماست رو با نصف قاش چایخوری بکینگ پودر مخلوط کنین. اگه بعد از گذشت چند ثانیه ماست حالت حباب دار پیدا کرد، یعنی بکینگ پودر شما سالم است.

    کوکی شکلات تلخ

    شکلات‌های چیپسی تلخ که در دستور بالا ذکر شد، طعم تلخی به کوکی نمی‌دهند. اگر طرفدار طعم تلخ شکلات هستید و شیرینی‌های با طعم تلخ را می‌پسندید، کوکی شکلاتی تلخ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. برای تهیه کوکی شکلات تلخ می‌توانید شکلات‌های چیپسی را از دستور حذف کنید و به جای آن ۳ تکه بزرگ شکلات تلخ ذوب کنید و آن را در مرحله ۵ به جای شکلات‌های چیپسی، به مخلوط اضافه کنید. 

    از آنجا که کاکائو و شکلات باعث خوش مزه تر شدن همه کیک‌ها و شیرینی ها میشود، کوکی شکلاتی یکی از دسرهای شکلاتی خوشمزه برای عصرانه و میل کردن همراه با چای یا قهوه است، از دیگر شیرینی های شکلاتی که بدون فر میتوان درست کرد، شیرینی برشتوک است.

    سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۴ دیدگاه ها

    1. باسلام و تشکر??
      من دو تا سوال دارم: یکی اینکه تست تاریخ گذشته بودن وانیل چیه؟ و
      آیا اگه یه ظرف آب نزدیک به جوش توی فر قرار بدیم اون حالت سفتی کوکی از بین میره؟

    2. سلام
      امیدوارم چیز خوبی بشه چون تازه از فر در آوردم ولی من با اینکه گرد کردم بهم چسبید و کمتر از ده دقیقه نیاز داشت چون برای من داشت می سوخت

    3. کوکی ها مثل بیسکوییت هستن
      از فر که در میان نرمن بعد چند دقیقه سفت میشن
      داخل فر نباید سفت بشن چون اونطوری مثل سنگ خشک میشن و نمیشه خورد

      1. چون بکینگ پودر نریختی یا کم ریختی
        در نهایت هم شاید بکینگ پودرت خراب بوده و دستور رو درست نرفتی

    4. سلام من درست کردم کوکی نشد ولی کیک خوبی شد و همون طور که توی دستور پخت نوشه اولش شله بعد که سرد میشه سفت میشه

    5. سلام کوکی شکلاتی که درست کردم گلوله کردم ولی خیلی نازک شد و هر جقدر هم زمان پخت رو بالا میبرم شیرینی ترد نمیشه فقط شکلاتاش تو کف فر میسوزه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.