سلامت و زیبایی

۱۱ میوه‌ معجزه‌آسا برای دیابتی‌ها کدامند؟!

همه می‌دانیم که خوراکی‌های شیرین برای بیماری دیابت مضر است. خبر خوب اینکه در صورت ابتلا به دیابت، برای همیشه از خوراکی‌های شیرین محروم نخواهید بود. شما حتی با وجود یابت هم می‌توانید از میوه‌های خوشمزه لذت ببرید. درصدی از این میوه‌ها علی رغم طعم طعم شیرین، قند پایینی دارند. درنتیجه، برای بیماری دیابت مناسب هستند. در این مقاله از سری دانستنی‌های اکالابلاگ، شما را با چند مدل میوه مناسب دیابت آشنا خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

میوه‌های مناسب دیابت

در جوامع امروزی تغذیه نادرست و عوامل موروثی سبب بروز بیماری‌هایی مانند دیابت شده است. دیابت نوعی بیماری است که بر چگونگی استفاده بدن از قند خون تأثیر می‌گذارد. گلوکز (قند خون) برای سلامت شما حیاتی است. این ماده منبع انرژی مهمی برای سوخت بدن و حرکت عضلات و همچنین منبع اصلی سوخت مغز ما محسوب می‌شود.

علت اصلی دیابت به نوع آن بستگی دارد. فارغ از اینکه چه نوع دیابتی دارید، درگیر افزایش قند خون خواهید شد. قند بیش‌ از حد در خون، می‌تواند به مشکلات جدی برای سلامتی شما منجر شود. برخلاف تصور عمومی، رژیم خاصی برای دیابت وجود ندارد. شما باید در رژیم غذایی خود، میوه‌ها، سبزی‌ها، پروتئین‌ها و دانه‌ها‌یی که داراری فیبر، کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان هستند، قرار دهید و مصرف چربی‌های اشباع‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شیرینی‌ها را کم کنید.

در واقع این بهترین برنامه غذا برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. مصرف غذا‌های شیرین، گاهی خوب است. شما برای تنوع در رژیم غذایی خود به میوه و سبزی نیاز دارید. در ادامه با انواع میوه مناسب دیابت آشنا خواهید شد.

۱- پرتقال

مصرف پرتقال به‌عنوان منبعی غنی از ویتامین C می‌تواند برای دیابتی‌ها مفید باشد. پرتقال قند زیادی ندارد و برای بیماران دیابتی، مناسب است.

پرتقال برای دیابت

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    همچنین قند موجود در پرتقال کم و شاخص گلیسمی آن پایین است. این یعنی قند آن آهسته جذب بدن می‌شود و انسولین خون را تنظیم می‌کند. مصرف پرتقال به‌صورت روزانه هیچ مشکلی برای مبتلایان به دیابت به وجود نمی‌آورد. شاخص گلیسمی میوه پرتقال بین ۳۱ تا ۵۱ است.

    بیشتر بخوانید: ۲۰ خاصیت پرتقال برای زنان، مردان

    ۲-  سیب

     سیب، یکی از بهترین انواع میوه مناسب دیابت است. سیب‌ سرشار از فیبرهای محلول، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین این میوه حاوی پکتین است که به سم‌زدایی بدن و حذف مواد مضر کمک می‌کند. همچنین پکتین نیازهای بدن به انسولین را هم تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. سیب در جلوگیری از بیماری‌های چشمی مبتلایان به دیابت کمک زیادی خواهد کرد. شاخص گلیسمی سیب بین ۳۰ تا ۵۰ است. این میوه در هر فصلی و در هر رنگی وجود دارد.

    سیب برای دیابت

     سیب‌ها طمع‌های ترش و شیرین دارند. می‌توانید سیب را به انواع مختلف، مصرف کنید. سعی کنید سیب را با پوست مصرف کنید؛ زیرا در پوست آن فیبر و آنتی‌اکسیدان وجود دارد. فیبر موجود در میوه سیب باعث سیری می‌شود و گرسنگی را از بین می‌برد. آنتی‌اکسیدان موجود در سیب به همراه ویتامین‌ها، موجب افزایش قوای ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این، خوردن سیب به هضم راحت غذا کمک می‌کند. اگر دیابت دارید، روزی یک عدد سیب مصرف کنید.

    ۳- میوه گریپ‌فروت

    گریپ‌فروت یکی دیگر از انواع میوه مناسب دیابت است. این میوه میزان مناسبی از ویتامین C و فیبر محلول دارد. می‌توان گریپ فروت را ترکیبی از لیمو و پرتقال دانست. علاوه بر این، ترکیبات تنظیم‌کننده قند خون آن را در میان میوه‌های مناسب برای افراد دیابتی قرار داده است. میوه گریپ‌فروت، میوه دیابتی‌ها است. شاخص گلوکز گریپ‌فروت ۲۵ است.

    گریپ فروت برای دیابت

     مصرف روزانه یک عدد گریپ‌فروت نه‌تنها میزان قند خون را تنظیم می‌کند، بلکه باعث کاهش وزن خواهد شد.

    ۴- میوه کیوی

    کیوی یکی دیگر از بهترین انواع میوه مناسب دیابت است. این میوه باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. کیوی حاوی ویتامین C ،E و A، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن است که باعث حفاظت از رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامتی بدن می‌شود.

    میوه کیوی برای دیابت

     میوه کیوی حاوی فیبر و کربوهیدرات است. به کنترل قند خون شما کمک بسزایی می‌کند. شاخص گلوکز آن‌ هم بین ۴۷ تا ۵۸ است. روزی یک عدد خوردن میوه کیوی برای کنترل قند خون شما بسیار مناسب است.

    ۵- میوه آووکادو

    میوه آووکادو فیبر بالا و چربی اشباع‌شده سالمی دارد. میوه آووکادو باعث پایداری قند خون می‌شود. این چربی‌ها سلامت قلب را هم تضمین می‌کند.

     میوه آووکادو

     افراد دیابتی در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی هستند. میوه آووکادو مقادیر بالایی پتاسیم دارد که به جلوگیری از نوروپاتی دیابتی که روی اعصاب تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. میوه آووکادو را به‌صورت سالاد می‌توانید به هنگام مبتلا شدن به دیابت میل نمایید.

    ۶- میوه توت‌فرنگی

    شاید برایتان جالب باشد که توت فرنگی با شاخصه گلیسمی پایین یکی از بهترین انواع میوه برای دیابت است. توت‌فرنگی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و فیبر دارد. افراد دیابتی می‌توانند با خوردن میوه توت‌فرنگی نیازهای خود را تأمین کنند.

     میوه توت فرنگی برای دیابت

    آنتی‌اکسیدان به حفظ سلامتی کمک شایانی می‌کند. شاخص گلیسمی توت فرنگی  ۴۰ است. خوردن توت‌فرنگی باعث می‌شود مدت‌زمان بیشتری احساس سیری کنید. این میوه سطح قند خون را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود تا سطح انرژی‌تان افزایش پیدا کند. میوه توت‌فرنگی به‌عنوان دسر فوق‌العاده است. اگر دیابت دارید در برنامه غذایی خود میوه توت‌فرنگی را لحاظ کنید.

    ۷- گلابی

     گلابی از ویتامین‌های A، B1، B2، C و E تشکیل‌شده و همچنین حاوی فیبر است. فیبر می‌تواند به تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کند. در ضمن گلابی کربوهیدرات و کالری کم دارد و شاخص قند خون آن ۳۸ است.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز موز? برای سلامتی

     میوه گلابی برای دیابت

     فیبر موجود در این میوه مناسب دیابت، باعث سیری کاذب می‌شود. اگر دیابت نوع ۲ دارید و انسولین استفاده می‌کنید، گلابی بسیار سودمند و مفید است. مصرف روزانه یک عدد میوه گلابی را فراموش نکنید.

    بیشتر بخوانید: خواص گلابی: ۲۰ خاصیت مهم برای سلامتی بدن

    ۸- آلو سیاه

     آلو سیاه به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کند. این میوه سرشار از آنتوسیانین و الاجیک اسید است. به همین خاطر می‌توان آلوه سیاه را میوه مناسب دیابت دانست.

    میوه آلو سیاه برای دیابت آلو سیاه به کنترل تبدیل کربوهیدرات به قند خون کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند. آلو سیاه می‌تواند تشنگی بیش‌ازحد و تکرر ادرار، مشکل شایع در دیابتی‌ها را کنترل کند. علاوه بر این میوه آلو سیاه، برگ‌ها و دانه‌های میوه آلو سیاه هم می‌توانند برای کنترل قند خون استفاده شوند.

    ۹- میوه هندوانه

    هندوانه تصفیه‌کننده کلیه شماست. این میوه شیرین و آب‌دار باوجود شیرینی بالا برای افراد دیابتی عالی است. قند میوه هندوانه بدن شما را اذیت نمی‌کند و می‌تواند به کنترل قند خون در بدنتان کمک کند.

     میوه هندوانه برای دیابت

    از طرف دیگر هندوانه مقادیر زیادی آب و مواد معدنی به همراه فیبر دارد که می‌تواند به‌سلامتی شما کمک کند. خوردن میوه هندوانه، سیری کاذبی به وجود می‌آورد که در افراد دیابتی نیاز آن احساس می‌شود.

    ۱۰- میوه انار

    چند مطالعه ثابت کرده‌اند که آب انار‌ می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. این خاصیت میوه انار‌ به دلیل توانایی آن برای کاهش کلسترول بد و حذف توده‌های چربی از شریان‌ها است.

    میوه انار برای دیابت

    مصرف انار‌ حتی به میزان کم، می‌تواند ریسک دیابت را به کمک آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: انار و خواص آن برای مو

    ۱۱- هلو و شلیل

    هلو و شلیل در عین طعم عالی، دو میوه مناسب دیابت هستند. هلو دارای فیبر و مواد مغذی مفیدی است که می‌تواند افزایش قند خون را کنترل کند. مصرف هلو به دلیل میزان کم کالری و مقدار زیاد فیبر، می‌تواند به افراد دیابتی در کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن به بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند.

    تاثیر هلو و شلیل بر دیابت

     همچنین، هلو دارای آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند ویتامین C و بتاکاروتن است که می‌توانند در مقابله با آسیب سلول‌های ناشی از اکسایش در بدن کمک کنند.

    همچنین دیابتی‌ها باید از خوردن میوه‌هایی همچون میوه انگور، میوه انبه، میوه انجیر، میوه آناناس و آب‌میوه‌ها بپرهیزند. با خوردن و خرید روزانه میوه‌های معجزه‌آسایی که برای دیابتی‌ها ذکر شد، سلامت خود و خانواده خود را تضمین کنید. میوه‌های روزانه خود را با توجه به فصلی که در آن هستید انتخاب نموده و برای سلامت و بهبود دیابت خود روزی یک عدد میل نمایید.

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع میوه مناسب دیابت آشنا کنیم. در ادامه به سوالات پرتکرار شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد:

    چه میوه هایی قند خون را بالا می برد؟

    موز، گیلاس، آناناس، انگور، انبه و انواع میوه‌های خشک می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند؛ به همین دلیل برای مبتلایان به دیابت مضر است.

    چه میوه هایی قند خون را پایین می آورد؟

    گریپ فروت، زردآلو، سیب، پرتقال و توت فرنگی از بهترین میوه‌های مناسب تنظیم قند خون محسوب می‌شوند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.