دانستنی

تشخیص ویتامین میوه‌ها از رنگ آن‌ها

تا به حال به این فکر کرده بودید که چرا میوه‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید ریزمغذی‌های موجود در هر میوه، می‌تواند بر رنگ آن تاثیر بگذارد. در این مقاله از تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن‌ها با شما صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله در بخش آشپزی و تغذیه مجله اکالا همراه باشید.

تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها

میوه‌ها قند پایینی دارند؛ سیرکننده ولی کم کالری‌اند و حاوی مواد معدنی و فیبر هستند. میوه‌ها کمک می‌کنند تا لاغر بمانید و نقش مهمی در ریز کاهش وزن دارند تا سلامت و تناسب اندامتان را حفظ کنید. از همه مهمتر اینکه میوه‌ها بسیار خوشرنگ و خوشمزه هستند.

رنگ‌ها در میوه‌ها جدا از زیبایی بخشیدن به ‌آن‌ها مشخص کنندۀ خواص آن‌ها نیز هستند. رنگ‌های مختلف از رنگدانه‌های مختلف و خواص متفاوت ناشی می‎شوند. رنگهای یکسان در میوه‌ها عموماً نشان دهندۀ ترکیبات محافظتی یکسانی هستند.

به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است به جای خوردن یک رنگ میوه، رنگین‌کمانی از میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید تا از همه نوع خواص بهره‌مند شوید.

میوه ها فیبر غذایی را تامین می کنند و دریافت فیبر با بروز کمتر بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی مرتبط است. میوه ها همچنین ویتامین ها و مواد معدنی را به رژیم غذایی می رسانند و منابع فیتوکمیکال هایی هستند که به عنوان فیتواستروژن، عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و سایر مکانیسم های محافظتی عمل می کنند.

۱- میوه‌های قرمز رنگ

میوه‌های قرمز مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه و انار حاوی لیکوپن، کاروتنوئیدی قرمز رنگ، هستند. همین کارتینوئید علت قرمز شدن این میوه‌ها بوده است. پس در تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها به یاد داشته باشید که قرمز، نشان‌دهنده کارتینوئید است و از بسیاری بیماری‌ها خصوصاً سرطان پروستات، بیماریهای قلبی و … جلوگیری می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خورشت انار مسما گیلانی

    امروزه همه ما نگران داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم هستیم. به همین دلیل، مقبولیت و مصرف میوه‌های قرمز به ویژه گونه‌های چند خانواده مانند Rosaceae (توت فرنگی، تمشک قرمز و سیاه، شاه توت و گیلاس شیرین) و Ericaceae (زغال اخته، زغال اخته) توت سیاه و بلوبری و انگور، به دلیل داشتن مواد مغذی بالا، افزایش قابل توجهی داشته است.

    دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که میوه های قرمز منبع خوبی از بسیاری از مواد فعال زیستی و مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها (ویتامین های A، C و E)، مواد معدنی (کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، منگنز و مس) فیبر غذایی و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

    آنها همچنین منبع غنی از ترکیبات فعال زیستی محسوب می‌شوند و مطالعات نشان داده‌اند که میوه‌های قرمز اثرات مثبت اساسی بر رژیم غذایی و سلامت انسان دارند که عمدتاً می تواند به وجود چندین ترکیب مرتبط با سلامتی مانند اسیدهای آلی، فنولیک ها و قندها باشد. (گلوکز، فروکتوز).

    به عنوان مثال، توت فرنگی منبع غنی از پلی فنول های ضدالتهابی مانند آنتوسیانین است که نشان داده شده است که افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از وعده غذایی را در بزرگسالان سالم با اضافه وزن کاهش می‌دهد، به ویژه اگر بصورت نوشیدنی توت فرنگی قبل از وعده غذایی استفاده شود.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه اسموتی انگور و توت‌ فرنگی

    ویتامین میوه های قرمز رنگ

    ۲- میوه‌های سبز رنگ

    میوه‌های سبز رنگ مانند اسفناج، کلم بروکلی ،کیوی ،سیب سبز، انگور سبز، لیمو،  آووکادو و گلابی. میوه های سبز منبع بسیار خوبی از موارد زیر هستند.

    • زآگزانتین و لوتئین،
    • ویتامین A، K، c و B9
    • آهن
    • پتاسیم
    • سلنیوم
    • فیبر
    • کلروفیل
    • آب.

    ویتامین K به طور مستقیم با بهبود سلامت چشم و همچنین با حفظ مناسب دندان ها و استخوان ها مرتبط است. بنابراین، آن را به پیشگیری از پوکی استخوان و آب مروارید نسبت می دهند.

    در همین حال، ویتامین C علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان است، به تقویت سیستم ایمنی در تولید کلاژن در بدن کمک می کند. ویتامین B و مواد معدنی به بهبود سیستم گردش خون با تشکیل گلبول های قرمز و رشد و عملکرد سلول های سالم کمک می کند.

    بتاکاروتن برای سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل مفید است. کلروفیل (که رنگدانه سبز به این میوه ها می دهد) انرژی حیاتی را تامین می‌کند، رودهها، کبد و کلیه ها را تصفیه می کند، سلول ها را اکسیژن می دهد. علاوه بر این، ضد کم خونی و یک آنتی اکسیدان عالی است و همچنین تعادل در متابولیسم را برقرار می‌کند.

    میوه های سبز عبارتند از

    کیوی: کیوی یکی از میوه‌هایی است که ویتامین C زیادی دارد و به تولید استروژن کمک می کند و مصرف آن برای خانم‌ها در دوران یائسگی ایده‌آل است. همچنین به دلیل داشتن سطح بالای منیزیم منجر به کنترل استرس می‌شود.

    مطالب مرتبط : ۴ روش‌ برای خشک کردن کیوی

    سیب سبز: بسیار غنی از فیبر است که برای کاهش سطح کلسترول، تقویت سیستم ایمنی و دفع سموم از کبد بسیار مفید است. به لطف فسفر موجود در آن، یک آرام بخش عالی محسوب می‌شود.

    انگور سبز:انگور سبز در مبارزه با رادیکال‌های آزاد همکاری می کند، فیبر بالایی دارد، غنی از انواع ویتامین است بسیار غنی هستند و حداقل درصد چربی دارند.

    لیمو: حاوی ویتامین C بالایی است که به تقویت ناخن ها، بهبود گردش خون و سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین یک قابض موثر است.

    آووکادو: بسیار غنی از ویتامین B9، K، پتاسیم و برای سیستم عصبی بسیار مفید است. این میوه به پیشگیری از عفونت ها و بیماری ها کمک می کند.

    گلابی: بیش از ۸۰ درصد وزن گلابی، آب است و به همین دلیل تقریباً هیچ چربی خاصی ندارد. مصرف گلابی به محافظت از بیماری های دژنراتیو عروقی کمک می‌کند. از آنجایی که گلابی ادرار آور است، از احتباس مایعات جلوگیری می کند. منبعی غنی از  B9 و C محسوب می‌شود و پتاسیم زیادی دارد.

    ویتامین میوه های سبز رنگ

    ۳- میوه‌های آبی و بنفش رنگ

    یکی دیگر از  که باید در تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها  این است که بدانید به طور خاص،میوه های آبی و بنفش، سرشار از آنتوسیانین هستند، که گروهی از پلی فنول ها محسوب می‌شوند. این پلی فنول‌ها باعث بروز رنگ آبی می‌شوند؛ با این حال، این ترکیبات چیزی بیش از رنگ را ارائه می‌دهند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از آنتوسیانین می‌تواند سلامت قلب را تقویت کرده و خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، برخی سرطان ها و سایر بیماری ها را کاهش دهد.

    میوه‌های آبی معروف عبارتند از

    بلوبری: بلوبری خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است. بلوبری کالری کم و فیبر بالا دارد و همچنین سرشار از ریزمغذی های ضروری مانند منگنز و ویتامین های C و K است. این توت های خوشمزه همچنین سرشار از آنتوسیانین هستند که آنتی اکسیدان‌های قوی  محسوب می‌شوند و به دفاع از سلول‌های شما در برابر آسیب مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه موهیتو بلوبری

    سنجد: سنجد نوعی توت مغذی بنفش آبی محسوب می‌شود. این میوه نوعی درمان طبیعی برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است.

    انگور بنفش-آبی: انگور بنفش آبی ممکن است ایمنی، خلق و خو و سلامت مغز را تقویت کند، اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

    توت سیاه: توت سیاه یا همان شاه توت، نوعی توت بسیار ترش با رنگ آبی مایل به بنفش است. آنها را می توان به صورت تازه، خشک یا در مربا و آب میوه مصرف کرد. همچنین می‌توانید توت سیاه را در مکمل های غذایی پیدا کنید. توت سیاه به خصوص سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان شناخته شده و قوی محسوب می‌شود.

    آلوی آبی: آلوی آبی، نوعی آلوی آبی بنفش است که اغلب در تولید مربا و ژله استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این آلو برای تهیه برگه و میوه خشک استفاده کرد. آلو انتخابی محبوب برای مشکلات گوارشی، از جمله یبوست است. خوردن آلو می‌تواند دفعات مدفوع را افزایش دهد و حرکات روده را بهبود بخشد. آلو همچنین حاوی ترکیبات گیاهی خاصی و نوعی الکل قند به نام سوربیتول است که ممکن است به شل شدن مدفوع شما کمک و همچنین حرکات مکرر روده را تقویت کند.

     

    ویتامین میوه های آبی و بنفش رنگ

    ۴- میوه‌های سفید رنگ

    به طور خاص، افرادی که میوه و سبزیجات سفید بیشتری می خورند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند، کمتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.
    محققان هلندی بیش از ۲۰۰۰۰ بزرگسال فاقد بیماری های قلبی عروقی را در ابتدای مطالعه به مدت ۱۰ سال تحت نظر گرفتند و دریافتند: “خطر سکته مغزی برای افرادی که مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات سفید داشتند در مقایسه با افرادی که مصرف کم داشتند، ۵۲ درصد کمتر بود.

    هر ۲۵ گرم افزایش مصرف میوه و سبزیجات سفید در روز با ۹ درصد کاهش خطر سکته همراه بود. یک سیب متوسط ​​۱۲۰ گرم است. (این مطالعه سیب زمینی را به عنوان نشاسته طبقه بندی کرد، نه سبزیجات.)
    میوه ها و سبزیجات سفید می توانند برگ برنده شما در تقویت سیستم ایمنی بدن شما باشند. آنها منبع جذابی از مواد مغذی هستند.

    فیتونوترینت به معنای مواد مغذی موجود در گیاهان است. تفاوت در ترکیبات شیمیایی گیاهان ایجاد تفاوت در رنگ سبزیجات و میوه‌جات می‌شود. یادتان باشد که بعضی از مواد شیمیایی گیاهی دارای خواص رنگی نیستند؛ به همین دلیل، میوه‌ها و سبزیجات، رنگ سفیدی می‌گیرند. ا

    بسیاری از میوه ها و سبزیجات رنگ پریده یا سفید رنگ زیر زمین رشد می کنند. برخی از آنها به طور قابل توجهی به عنوان سبزیجات ریشه‌ای یا غده‌ای شناخته می شوند. از آنجایی که این سبزیجات برای تهیه غذا به نور خورشید نیاز ندارند، کلروپلاست یا کروموپلاست رنگارنگ ندارند. آنها دارای پلاستیدهای سفید هستند که به عنوان لکوپلاست شناخته می شوند. رنگدانه های شیمیایی انرژی را ذخیره می کنند و خواص دارویی دارند.

    یک ماده شیمیایی گیاهی به نام آلیسین مسئول ظاهر رنگ پریده میوه ها و سبزیجات است. برخی از میوه‌ها سرشار از آنتوگزانتین هستند که به میوه‌ها و سبزیجات با گوشت یا پوست سفید نیز می‌دهند. برخی از میوه ها و سبزیجات نیز به دلیل تغییر در تراکم فیتوپیگمنت ها رنگ قهوه ای دارند.

    میوه ها و سبزیجات سفید عبارتند از

    بیایید با میوه‌ها و سبزیجاتی آشنا شویم که هسته سفید یا قسمت‌های خوراکی سفید دارند.

    نارگیل : رنگ سفید درخشان هسته نارگیل علاوه بر آب، فواید زیادی برای سلامتی دارد. گوشت سفید نارگیل درواقع هسته آن است. قسمت گوشتی نارگیل بسیار خوش طعم است و از قدیم الایام در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بافت لذیذ نارگیل با کربوهیدرات ها، فیبرها، مواد معدنی عمدتاً منگنز تزیین شده است. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که مصرف گوشت سفید نارگیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. مطالعه دیگری که بر روی زنان فیلیپینی انجام شد نشان داد که مصرف روغن نارگیل باعث کاهش LDL و افزایش HDL می شود.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه “شیرینی نارگیلی”

    گواوا: گواوا نوعی میوه استوایی کاملا سفید خوشمزه است و بین مردم از آسیا تا آمریکای مرکزی محبوبیت دارد.  این میوه منبع فوق العاده‌ای از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبرها است. فیبرهای غذایی باعث تسهیل حرکت منظم روده و جلوگیری از یبوست می‌شود.

    سیب سفید: مصرف یک سیب در روز شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند. مصرف سیب به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری های کشنده مانند سرطان، بیماری های قلبی و غیره کمک می کند. فیبرهای غذایی محلول موجود در سیب بدون پوست مانع از جذب گلوکز در روده می شود. اگر بیمار دیابتی هستید، هیچ افسانه ای در مورد منفی بودن سیب را باور نکنید. این میوه سیب سفید از هرگونه افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند، هرچند طعم آن کمی شیرین است. سیب همچنین سلامت مغز را تقویت و از بروز اختلالات عصبی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند.

    ویتامین میوه های سفید رنگ

    ۵- میوه‌های زرد و نارنجی رنگ

    فایده تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها چیست؟ اینکه بدانید هر رنگ میوه، خاصیتی متفاوت دارد و مزیتی خاص به شما ارائه خواهد داد؛ بنابراین فراموش نکنید که هر چه رنگ های بیشتری (غذاهای تازه و کامل) مصرف کنید، بهتر است! میوه ها، سبزیجات و حتی گیاهانی مانند زنجبیل به رنگ زرد و نارنجی روشن، حاوی زآگزانتین، فلاونوئیدها، لیکوپن، پتاسیم، ویتامین C و بتاکاروتن هستند. این مواد مغذی به روش‌های مختلفی، از کمک به چشم گرفته تا استخوان‌ها، به بدن ما کمک می‌کند. مصرف میوه‌های نارنجی می‌تواند مزایای زیر را برایتان به ارمغان بیاورد:

    ۱. به سلامت چشم کمک می کند و خطر دژنراسیون ماکولا چشم را کاهش می دهد؛
    ۲. خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد؛
    ۳. به بهبود فشار خون کمک می‌کند؛
    ۴. باعث کاهش کلسترول خون می‌شود؛
    ۵. به بهبود سلامت مفاصل کمک می‌کند؛
    ۶. به تقویت کلاژن سازی منجر می‌شود؛
    ۷. با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند؛
    ۸. PH بدن را متعادل می‌کند؛
    ۹. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛
    ۱۰. با تقویت کلسیم و منیزیم، استخوان های سالم‌تری می‌سازد.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه مربا پرتقال مینیاتوری

    سعی کنید میزان مشخصی از میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو، زردآلو، هلو، آناناس، طالبی، هویج، ذرت، چغندر زرد، کدو تابستانی، سیب زمینی شیرین و فلفل دلمه ای پرتقالی و زرد را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

    ویتامین میوه‌های زرد و نارنجی رنگ

    یکی دیگر از مواردی که باید در تشخیص ویتامین میوه ها از رنگ آن ها درنظر داشته باشید این است که میوه‌های هر فصل دارای طیف رنگی مختلف و متناسب با طبع آن فصل هستند، پس بهتر است میوه‌های تازه فصل را بخورید و حتی الامکان از میوه‌های یخ زده و یا کنسرو شده استفاده نکنید.

    خوردن روزانه و منظم میوه‌های متنوع رنگی در حفظ سلامت بدن مؤثر است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که اگر به طور منظم میوه بخورید، از ابتلا به دیابت نوع دو ، سکتۀ قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و فشار خون بالا پیشگیری خواهید کرد.

    سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است برای داشتن زندگی سالم باید روزانه حداقل پنج نوع مختلف سبزیجات و دو نوع میوه مصرف شود. بنابراین تا جایی که می‌توانید تنوع سبزیجات و میوه‌های خود را در روز بالا ببرید. قبل از غذا و با شکم خالی بهترین زمان مصرف میوه‌ها هستند، چرا که بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی آن‌ها به راحتی جذب معده می‌شوند.

    میوۀ خرد شده و یا آب‌میوه تا چه مدت خواص خود را نگه می‌دارند؟

    سه عاملی که مواد مغذی و ترکیبات معدنی میوه‌ها و سبزیجات را به خطر می‌اندازند عبارتند از : گرما، اکسیژن و نور.

    اگر میوه‌ها به مدت طولانی در معرض این سه عامل قرار بگیرند، خاصیت خود را از دست می‌دهند. منظور از خاصیت همان ویتامین‌ها و مواد مغذی درون آن‌هاست.

    ویتامین ‌C بیشترین ویتامینی است که بر اثر گرما از بین می‌رود و  ویتامین‌های A و E در رتبه بعدی قرار دارند. این ریزمغذی‌ها دارای آنتی‌اکسیدان هستند و به اکسیژن واکنش نشان می‌دهند.

    پوست این نوع میوه‌ها از مواد درون آنها محافظت می‌کنند. ویتامین C محلول در آب هستند، بنابراین میوه‌هایی که آبدار هستند عموماً دارای این ویتامین هستند و با بریدن یا گرفتن آب آن‌ها به بیرون می‌ریزند، اما ویتامین D محلول در چربی هستند و در بافتهای سفت و جامد قرار دارند و به راحتی به بیرون تراوش نمی‌کنند.

    میوۀ خرد شده و یا آب میوده تا چه مدت زمان خواص خود را نگه می‌دارند؟ -میوه های خردشده

    بریدن یا قطعه‌قطعه کردن میوه‌ها به اصطلاح تنفس میوه را بالا می‌برد و سلول‌های قندی درون میوه شکسته شده و  کربن‌دی‌اکسید موجود در آن‌ها آزاد می‌شود. همین مسئله باعث خوش‌طعم‌تر شدن و جذب راحت‌تر میوه خواهد شد، اما به از دست رفتن و خراب شدن آن هم منجر می‌شود.

    مطالب مرتبط : ۱۲ نکته کلیدی برای تهیه سالاد میوه خوشمزه

    بدین ترتیب، زمان خوردن میوه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. میوه‌ها و سبزیجات را تا جایی که امکان دارد باید خام و تازه مصرف کرد. اگر میوۀ خرد شده خریداری می‌کنید بهتر است تاریخ آن به‌روز باشد و در دمای پایین نگهداری کنید.

    سوالات متداول

    در اینجا به چند سوال شما در مورد میوه‌ها پاسخ داده خواهد شد.

    دلیل تفاوت رنگ میوه ها چیست؟

    از آنجایی که هر ریزمغذی در میوه‌ها می‌تواند موجب بروز رنگی متفاوت شود، اعتقاد بر این است که هر رنگ میوه، نشان‌دهنده خاصیتی متفاوت خواهد بود.

    چه میوه‌های آنتی اکسیدان بالا دارند؟

    انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، رازبری، شاه توت و تمشک دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هستند. همچنین بلوبری از میوه‌هایی است که سطح آنتی اکسیدان بالایی را در خود جا داده است.

    برای پیشگیری از سرطان چه میوه‌ای مصرف کنیم؟

    مرکبات، قوی‌ترین میوه‌ها برای پیشگیری از سرطان محسوب می‌شوند. مطالعات نشان داده است که مصرف سه تا چهار واحد از مرکبات در هفته، می‌تواند ریسک انواع به‌خصوصی از سرطان را کاهش دهد.

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.