آشپزینکات آشپزی

۴ روش‌ برای خشک کردن کیوی؛ راحت و خوشمزه در منزل

خشک کردن میوه‌های مختلف می‌تواند گزینه خوبی برای یک میان وعده مفید و مغذی باشد. ایرانیان از قدیم میوه‌های زیادی را به صورت خشک شده استفاده می‌کردند و امروزه نیز از این روش زیاد استفاده می‌شود. شاید از خود بپرسید که خشک کردن میوه چه سودی دارد؟ در جواب باید گفت میوه‌های خشک به عنوان یک منبع غذایی سالم و مفید محسوب می‌شوند و از آنجایی که در فرایند خشک کردن آن‏‌ها آب درون این میوه‌ها کاملا خارج می‌شود طعم، کیفیت و ویتامین‌های میوه را حفظ کرده و همچنین حجم آن‌ها به شکل قابل توجهی کم می‌شود.

میوه‌های خشک به دلیل فیبر بالایی که دارند به بهبود و سلامتی گوارش کمک شایانی می‍‌کنند و مشکلاتی مانند یبوست را بهبود می‌بخشند. همچنین می‌توان گفت خشک کردن میوه علاوه بر افزایش ماندگاری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه را نیز حفظ می‌کند. در این مطلب از بلاگ اکالا به سراغ آموزش روش‌های خشک کردن کیوی می‌رویم.

۴ روش کاربردی برای خشک کردن کیوی

کیوی به علت وجود ویتامین C بسیار در آن می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خشک کردن باشد زیرا فرآیند خشک کردن مانع از بین رفتن فیبر و ویتامین C موجود در کیوی می‌شود پس می‌توان با استفاده از این روش ویتامین C بدن خود را تأمین کنیم. چیپس کیوی را می‌توان به عنوان یک میان وعده مغذی و سالم مورد استفاده قرار داد و از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با کیوی تازه ندارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی

۱- خشک کردن کیوی با استفاده از فر

استفاده از فر می‌تواند یکی از بهترین راه‌های خشک کردن این میوه خوشمزه و مقوی باشد. برای این کار کافی است کف سینی فر را با کاغذ پارچمنت پوشانده و ورقه‌های کیوی را با حفظ فاصله روی آن بچینید سپس درجه‌ی فر را روی ۱۳۰ تا ۱۴۰ قرار داده و سینی را درون فر بگذارید و مدتی زمان دهید تا کیوی‌ها کاملا خشک شوند.

زمانی که متوجه شدید ورقه‌های کیوی بافتی چرمی پیدا کرده‌اند و تا حدی منعطف شده‌اند فر را خاموش کرده و سینی را از درون آن خارج کنید و مدتی زمان دهید تا ورقه‌های کیوی خنک شوند و پس از خنک شدن کامل کیوی‌ها آن‌ها را در ظرف دردار پلاستیکی یا شیشه‌ای ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: زمانی که ورقه‌های کیوی درون فر قرار دارند برای اینکه به‌طور یکنواخت خشک شوند بهتر است سینی را هر ۲ ساعت یکبار درون فر جابجا کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته: برای این‎که ورقه‌های کیوی بهتر خشک شوند بهتر است که در فر را کمی باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.

    روش خشک کردن کیوی

    ۲- خشک کردن کیوی با استفاده از نور خورشید

    یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌های خشک کردن کیوی، استفاده از نور خورشید است زیرا برای خشک کردن آن نیازی به وسیله خاصی نیست. البته که لازم به ذکر است این روش فرایندی بسیار طولانی دارد و ممکن است چند روز طول بکشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر برای رسیدن به نتیجه عجله دارید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

    برای خشک کردن کیوی به وسیله‌ی نور خورشید ابتدا کیوی‌ها را به شکل ورقه‌ای برش داده و با فاصله بر روی یک توری استیل ضد زنگ بگذارید و توری را زیر نور خورشید قرار دهید. از آنجایی که خنکی هوا باعث می‌شود که کیوی‌ها مرطوب شوند بهتر است زمانی که نور خورشید دیگر به آن‌ها نمی‌خورد کیوی‌ها را در محلی سرپوشیده قرار داده و روز بعد دوباره در معرض نور خورشید بگذارید.

    زمانی که ورقه‌های کیوی‌ به اندازه‌ی دلخواه شما خشک شدند آن‌ها را از زیر نور خورشید دور کرده و بگذارید تا کاملا خشک شوند سپس آن‌ها را در ظرف دردار در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

    نکته: از آنجایی که استفاده از این روش ممکن است چند روز طول بکشد بهتر است برای سریع‌تر خشک شدن ورقه‌های کیوی، زیر توری که ورقه‌های کیوی را درون آن قرار داده‌اید پایه‌ای بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.

    نکته: از آنجایی که ممکن است خشک کردن ورقه‌های کیوی از طریق نور خورشید چندین روز طول بکشد بهتر است زمانی که هوا برای چند روز متوالی گرم و آفتابی است اقدام به این کار کنید.

    نکته: اگر می خواهید ورقه‌های کیوی کاملا خشک و ترد شوند، از پوست کن برای ورقه کردن کیوی‌ها استفاده کنید و همچنین اگر تمایل دارید چیپس میوه نرم‌تر شود، بهتر است با چاقو کیوی‌ها را ورقه‌ای کنید.

    نکته: قرار دادن ورقه‌های کیوی بر روی هم سبب کپک زدن آن‌ها می‌شود پس از انجام این کار خوداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا کیوی

    ۳- خشک کردن کیوی با استفاده از دستگاه خشک‌کن

    استفاده از این روش برای کسانی که دستگاه خشک‌کن دارند بسیار پیشنهاد می‌شود زیرا این دستگاهه همان‌طور که از نامش پیدا است، ورقه‌های کیوی و هر میوه‌ای را به بهترین شکل ممکن خشک می‌کند.

    برای خشک کردن کیوی با استفاده از دستگاه خشک‌کن ابتدا باید کیوی‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده (اگر مایل بودید می‌توانید پوست کیوی‌ها را نگیرید) و ورقه‌های کیوی را به مدت ۵ الی ۱۲ ساعت درون دستگاه قرار داده تا خشک شوند.

    روش خشک کردن کیوی در منزل

    ۴- خشک کردن کیوی با استفاده از ماکروفر

    استفاده از ماکروفر نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای خشک کردن کیوی باشد. برای این کار کافی است پس از شستن کامل و گرفتن پوست‌ کیوی‌ها (در صورت تمایل) آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده و با رعایت فاصله درون ماکروفر قرار دهید و هر ۵ دقیقه به آن سر بزنید تا کیوی‌ها به مقدار دلخواه شما خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی

    نکات مهم در خشک کردن کیوی

    1. برای مزه دار شدن کیوی می‌توانید روی برش‌های کیوی کمی نمک بپاشید.
    2. اگر می‌خواهید که کیوی‌ها را بدون پوست خشک کنید کافی است تکه‌های کیوی را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش ریخته و سپس آن را به یک ظرف آب یخ انتقال دهید و متوجه می‌شوید که پوست کیوی به راحتی از آن جدا می‌شود.
    3. کیوی خشک شده را می‌توانید چند دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید تا نرم شود و سپس در تهیه انواع کیک و کلوچه به کار برید.

    خواص کیوی خشک شده

    خواص کیوی خشک شده

    برای این‌که متوجه مفید بودن این میوه شویم بهتر است با خواص خشک شده‌ی آن بیشتر آشنا شویم.

    1. تقویت سیستم ایمنی بدن: کیوی خشک دارای مقدار بسیار زیادی اسیدفولیک و ویتامین C است که مقاومت بدن را در مقابل انواع سرماخوردگی افزایش می‌دهد.
    2. کاهش فشار خون: مصرف کیوی خشک شده از لخته شدن خون در شریانات قلب پیشگیری می‌‌کند. کیوی خشک سرشار از پتاسیم است که یک ماده‌ی مفید برای سلامتی قلب محسوب می‌شود.
    3. تقویت دستگاه گوارش: کیوی خشک این امکان را فراهم می‌سازد که هضم پروتئین موجود در مواد غذایی به بهترین شکل انجام شود. در نتیجه بروز سوء هاضمه، ورم معده و گازهای معده با خوردن این میوه خشک را کاهش می‌دهد.
    4. درمان استرس: استفاده از ۴ عدد کیوی خشک شده در روز با فاصله زمانی معین می‌تواند راه‌حل فوق‌العاده‌ای برای درمان استرس باشد.

    چیپس میوه خشک شده برای عصرانه، پذیرایی از مهمان و یک میان وعده مناسب است. برای آشنایی با دیگر ترفندها، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.