آشپزینکات آشپزی

بهترین زمان افزودن نمک به گوشت | مزه‌دار کردن گوشت با نمک

حتما شما هم شنیده‌اید که نمک گوشت را سفت می‌کند و موجب دیرپز شدن آن می‌شود. اما از طرفی نمک مهم‌ترین طعم دهنده گوشت است که حتی خوشمزه‌ترین کباب هم بدون نمک مزه‌ای ندارد. اضافه کردن نمک در زمان مناسب به گوشت، مانع سفت شدن آن می‌شود. اما بهترین وقت افزودن نمک به گوشت چه موقعی است؟ در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با بهترین زمان نمک زدن به گوشت آشنا شوید.

بهترین زمان نمک زدن به گوشت

نمک یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌هایی است که طعم بی‌نظیری به گوشت می‌بخشد، اما گفته می‌شود که اگر آن را قبل از پخت به گوشت اضافه کنید، موجب سفت شدن آن می‌شود. در مورد زمان اضافه کردن نمک به گوشت اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد و از همین رو بهتر است همه این اطلاعات را بررسی کنیم و سپس در مورد بهترین زمان نمک زدن به گوشت تصمیم بگیریم.

۱- نمک گوشت را سفت می‌کند

طرفداران این تئوری بر این باور هستند که بهترین زمان نمک زدن به گوشت، زمانی است که گوشت شما تقریبا پخته و نرم شده است. در واقع بهتر است نمک را در آخرین مرحله پخت به گوشت اضافه کنید. با این روش گوشت به خوبی می‌پزد و نرم می‌شود. بسیاری از افراد معتقد هستند که اضافه کردن نمک در مراحل ابتدای پخت گوشت، موجب می‌شود تا زمان پختن گوشت شما طولانی‌تر شود و گوشت آن طور که باید نپزد. در واقع اگر برای پختن گوشت شما ۱ ساعت زمان باشد، اگر به آن نمک اضافه کنید، به خوبی نمی‌پزد و به اصلاح گوشت دیرپز خواهد شد.

اما سوال اینجاست که چرا نمک گوشت را سفت می‌کند؟ نمک آب را جذب می‌کند و اگر در مراحل ابتدایی پخت گوشت به آن اضافه شود، آب گوشت را جذب می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود گوشت شما سفت شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای از بین بردن بوی زهم گوشت

۲- گوشت باید از چند ساعت قبل از پخت به نمک آغشته شود

تئوری دوم کاملا با اضافه کردن نمک بعد از پخت آن مخالف است. طرفداران این تئوری معتقد هستند که گوشت باید از چند ساعت قبل از پخت با نمک مزه دار شود. زمانی که به گوشت نمک می‌زنید، نمک به آرامی آب سطح گوشت را جذب می‌کند. سپس این آب با نمک ترکیب می‌شود و محلول نمکی غلیظ دوباره جذب گوشت می‌شود. حال وقتی این گوشت را گرم می‌کنید و یا می‌پزید، نمک موجب حفظ رطوبت داخل گوشت می‌شود.

درواقع نمک مولکول‌های آب را در گوشت قفل می‌کند و از همین رو موجب می‌شود گوشت شما آبدارتر و خوشمزه‌تر شود. اما موضوع اصلی این است که در این شرایط گوشت به گرمای بیشتری برای شکستن پیوند آب نمک نیاز دارد؛ از همین رو ممکن است کمی دیرتر از حالت معمول بپزد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهترین زمان نمک زدن به گوشت

    ۳- اگر گوشت را مزه دار می‌کنید، از مقداری نمک هم استفاده کنید

    اما گروه آخر معتقد هستند که باید مقدار کمی نمک قبل از پخت گوشت به آن اضافه کنید. این گروه بر این اعتقاد هستند که اگر گوشت را قبل از پخت مزه دار می‌کنید، بهتر است مقدار کمی نمک همراه با سایر چاشنی‌ها به نمک اضافه کنید. نمک موجب جذب چاشنی‌ها به گوشت می‌شود و گوشت شما طعم بهتری پیدا می‌کند. اضافه کردن مقداری نمک با سایر چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها رطوبت گوشت را جذب می‌کند و شکاف‌هایی در بافت آن ایجاد می‌کند که موجب جذب طعم‌های مختلف در گوشت و خوشمزه شدن آن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوسیس گوشت خانگی

    اما حقیقت چیست؟

    حقیقت این است که اگر بعد از اضافه کردن نمک، گوشت شما زمان کافی برای مزه دار شدن داشته باشد، این کار نه تنها گوشت را سفت نمی‌کند، بلکه موجب مزه دار شدن و نرم شدن گوشت می‌شود. در این شرایط نمک رطوبت گوشت را به سمت بیرون می‌کشد و فرصت کافی برای جذب دوباره آب و نمک دارد. به همین دلیل گوشت نرم و لطیف می‌شود. اما اگر زمان کافی برای مزه دار کردن گوشت ندارید، بهتر است نمک را پس از پخت گوشت، به آن اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

    بهترین نمک برای مزه دار کردن گوشت چیست؟

    به طور کلی نمک هیمالیا بهتری گزینه برای مزه دار کردن گوشت است. اضافه کردن مقداری نمک صورتی و آبی به گوشت بافت ترد و مزه بهتری می‌بخشد. از طرف دیگر این نمک‌ها مضرات کمتری نسبت به نمک‌های معمولی دارند و گزینه‌های مناسب‌تری برای مزه دار کردن انواع گوشت و غذا هستند. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد نمک آبی وجود دارد، این است که این نمک موجب سفت شدن گوشت نمی‌شود و به خاطر مواد معدنی که در آن وجود دارد، بافت تردی به گوشت می‌بخشد. بنابراین اگر از نمک آبی برای مزه دار کردن گوشت استفاده می‌کنید، دیگر نگران خشک شدن گوشت نباشید.

    بهترین زمان نمک زدن به گوشت کبابی چه موقتی است؟

    در مورد گوشت کبابی هر چقدر زودتر نمک را به گوشت اضافه کنید، نمک بیشتر به عمق گوشت نفوذ می‌کند و گوشت شما مزه بهتری پیدا می‌کند. همانطور که گفته شد، زمانی که نمک را به گوشت اضافه می‌کنید، نمک رطوبت گوشت را جذب می‌کند و سپس این رطوبت همراه با نمک دوباره به بافت گوشت جذب می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا کباب شما آبدارتر و خوشمزه‌تر شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای نرم کردن گوشت کبابی

    در مورد کباب پیشنهاد می‌شود که حتما از ۱ تا ۲ روز قبل از پخت به گوشت نمک بزنید تا نمک فرصت کافی برای استخراج رطوبت و نفوذ دوباره به گوشت را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید تا ۴۵ دقیقه قبل از پخت گوشت به آن نمک بزنید. در این شرایط تنها رطوبت گوشت به سطح آن کشیده می‌شود و گوشت زمان کافی برای بازجذب آب را ندارد و به همین دلیل سفت می‌شود. در این شرایط بهتر است زمانی که گوشت نیم پز شد، مقداری نمک به آن اضافه کنید.

    مزه دار کردن گوشت

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوشت شیشه‌ ای برای بیماران و کودکان

    سوالات متداول

    در این بخش به سوالات متداولی که در رابطه با بهترین زمان نمک به گوشت پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

    چقدر نمک به گوشت بزنیم؟

    میزان نمکی که به گوشت می‌زنید، به اندازه و میزان چربی گوشت شما بستگی دارد. به طور کلی هر چقدر اندازه گوشت بزرگ‌تر و میزان چربی آن بیشتر باشد، باید از نمک بیشتری استفاده کنید. بهتر است قبل از پخت مقداری نمک به گوشت اضافه کنید و در صورت نیاز بعد از پخت نیز مقداری نمک به گوشت خود اضافه کنید.

    بهترین زمان نمک زدن به غذای گوشتی چه موقعی است؟

    اگر زمان کافی دارید، بهتر است از ۱ تا ۲ روز قبل به گوشت‌تان نمک بزنید تا به خوبی مزه دار و نرم شود. در صورتی که زمان کافی برای مزه دار کردن گوشت ندارید، می‌توانید نمک را بعد از پخت گوشت به آن اضافه کنید.

    برای دریافت نکات آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.