خواص مواد غذایی

خواص گلابی: ۲۰ خاصیت مهم برای سلامتی بدن

خواص گلابی برای سلامتی آنقدر زیاد است که اگر بدانید به‌هیچ‌عنوان از این میوه فوق‌العاده غافل نمی‌شوید. گلابی سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های متنوع است که در کنار مزه بی‌نظیری که دارد، می‌تواند به کاهش وزن، رفع یبوست و سلامت پوست شما کمک کند.

یک گلابی با اندازه متوسط حدود ۱۰۱ کالری دارد و به دلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که در آن وجود دارد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی بدن بسیار مفید است.

اما اگر دوست دارید با خواص عالی میوه گلابی برای سلامت آشنا شوید، بهتر است در این مقاله از بلاگ اکالا با ما همراه باشید.

با خواص گلابی برای بدن آشنا شوید

گلابی یک میوه شیرین و پرخاصیت است که به خاطر طعم لذیذ و آبداری که دارد، بسیار محبوب است. جالب است بدانید که امروزه بیشتر از ۸۰۰ گونه مختلف گلابی شناسایی شده است و این میوه شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد. از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گلابی می‌توان به کلسیم، پروتئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، ویتامین‌های گروه B، روی و ویتامین C اشاره کرد.

در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص گلابی در طب سنتی اشاره شده است.

۱- خواص گلابی برای پوست

گلابی سرشار از ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. مصرف گلابی می‌تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک کند و جلوی چین و چروک و پیری پوست را بگیرد. مصرف گلابی چه به صورت خوراکی و چه ماسک آن برای افزایش کلاژن سازی و جوانسازی پوست بسیار مفید است. ماسک گلابی پوست را آبرسانی می‌کند و روند پیری پوست را کاهش می‌دهد و در از بین بردن جوش و آکنه پوستی نیز بسیار موثر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت گلابی و بادام

    ۲- سلامت روده‌ها

    گلابی سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. مصرف گلابی می‌تواند به منظم کردن حرکات روده و رفع یبوست کمک کند. یک عدد گلابی متوسط حدود ۶ گرم فیبر دارد و می‌تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. از طرف دیگر گلابی سرشار از «پکتین» است. پکتین نوعی فیبر محلول است که به سلامت روده و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مطالعات انجام شده در مورد خاصیت میوه گلابی نشان می‌دهد که مصرف گلابی به دلیل وجود پکتین برای رفع یبوست بسیار مفید است و به افزایش باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند. از آنجایی که بخش زیادی از فیبر گلابی در پوست آن وجود دارد، بهتر است گلابی را با پوست میل کنید.

    با خواص گلابی برای بدن آشنا شوید

    بیشتر بخوانید: ۱۱ میوه‌ معجزه‌آسا برای دیابتی‌ها کدامند؟!

    ۳- خواص گلابی برای قلب

    گلابی یکی از میوه‌های فوق‌العاده مفید برای سلامت قلب است. در این میوه ماده‌ای به نام «آنتوسیانین» وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلابی به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

    در پوست گلابی نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به نام «کورستین» وجود دارد که موجب کاهش التهاب و کاهش فشار خون می‌شود و برای سلامت قلب بسیار مفید است. در یک مطالعه که روی بیشتر از ۳۰ هزار نفر انجام شد، مشخص شد که مصرف هر وعده گلابی در روز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را حدود ۶ تا ۷ درصد کاهش دهد.

    ۴- کاهش التهاب در بدن

    التهاب در بدن یک پاسخ ایمنی است که اگر به صورت مزمن یا طولانی باشد، می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد و خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش دهد. گلابی سرشار از «آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی» است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بالای فلاونوئیدها می‌تواند به جلوگیری از التهاب و ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربای گلابی”?

    ۵- جلوگیری از سرطان

    در گلابی ترکیباتی مثل «آنتوسیانین» و «اسید کلروژنیک» وجود دارد که از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت می‌کند مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گلابی می‌تواند از بروز انواع سرطان به ویژه سرطان ریه و معده جلوگیری کند. بررسی برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد که مصرف گلابی از بدن برابر سرطان سینه و تخمدان محافظت می‌کند.

    ۶- جلوگیری از دیابت

    گلابی به ویژه گلابی‌هایی که رنگ پوست آن‌ها کمی قرمز است، می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کنند. در یک مطالعه که روی بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر انجام شد، مشخص شد که خوردن ۵ عدد گلابی یا بیشتر در هفته می‌تواند تا ۲۳ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. فیبر موجود در گلابی فرآیند هضم را کند می‌کند و از همین رو بدن زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها دارد و این موضوع به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کیک گلابی” از نوع شکلاتی

    ۷- خواص گلابی در لاغری

    گلابی یک میوه کم کالری و سرشار از فیبر است. فیبر موجود در گلابی به افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای در مورد خواص گلابی در لاغری که روی ۴۰ فرد بزرگسال انجام شد، نشان داد افرادی که روزانه ۲ عدد گلابی می‌خورند، تقریبا ۰/۷ سانتی‌متر کاهش سایز در دور کمر داشتند.

    خواص گلابی در لاغری

    ۸- افزایش استحکام استخوان‌ها

    گلابی سرشار از مس، کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم است که همگی نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارند. مصرف گلابی به افزایش استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و در جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. مواد معدنی موجود در گلابی به درمان پوکی استخوان کمک می‌کند و برای رشد و محافظت از استخوان‌ها در برابر التهاب اهمیت زیادی دارد.

    ۹- جلوگیری از کم خونی

    گلابی سرشار از آهن و مس است و می‌تواند به افزایش سطح آهن در بدن کمک کند. مصرف گلابی موجب افزایش سنتز گلبول‌های قرمز می‌شود و به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی گلابی و توت‌فرنگی

    ۱۰- تقویت سیستم ایمنی بدن

    ویتامین C و ویتامین A موجود در گلابی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. گلابی سرشار از مواد معدنی و ویتامین C است که در بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عالی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلابی موجب تحریک تولید گلبول‌های سفید خون می‌شوند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند. از طرف دیگر این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند و نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

    ۱۱- خواص گلابی برای رحم

    بررسی نشان می‌دهد که فلاونوئیدهای موجود در گلابی می‌توانند خطر بروز سرطان رحم را در زنان کاهش دهند و به سلامت رحم و تخمدان کمک زیادی کنند.

    ۱۲- خواص گلابی در بارداری

    از زمان‌های قدیم از گلابی برای زیباتر شدن نوزاد در دوران بارداری استفاده می‌شد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف گلابی در بارداری می‌تواند از نقص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری کند. گلابی سرشار از اسیدفولیک است و از همین رو هم برای سلامت جنین و هم مادر در این دوران بسیار ضروری است.

    بیشتر بخوانید: خواص پرتقال برای سلامتی

    ۱۳- درمان سنگ کلیه

    جالب است بدانید که گلابی یک درمان طبیعی برای سنگ کلیه است که می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها و دفع سنگ کلیه کمک کند. مصرف گلابی برای درمان عفونت مجاری ادراری و دفع سنگ مثانه و کلیه بسیار مفید است.

    خواص گلابی برای ریه

    ۱۴- خواص گلابی برای ریه

    گلابی یک میوه مفید با خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند به پاکسازی ریه و کاهش التهاب ریه کمک کند. مصرف گلابی به ویژه در روزهای سرد پاییز و زمستان می‌تواند از بروز بیماری‌های ریوی تا حد زیادی پیشگیری کند.

    ۱۵- خواص گلابی برای کرونا

    گلابی سرشار از انواع ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف گلابی به درمان التهاب گلو، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین پاکسازی ریه کمک می‌کند و از همین رو برای جلوگیری و بهبود کرونا بسیار مفید است.

    ۱۶- خواص گلابی برای مو

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گلابی می‌تواند به تقویت ریشه موها و پرپشت شدن مو کمک زیادی کند. گلابی سرشار از ویتامین C آنتی‌اکسیدان است و از همین رو برای افزایش درخشندگی و سلامت موها مفید است. می‌توانید از گلابی به صورت ماسک نیز برای براق شدن و بهبود رشد موها استفاده کنید. برای این کار باید ۱ عدد گلابی را رنده کنید و با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی ترکیب کنید و این ماسک را برای حدود ۳۰ دقیقه روی موها بگذارید. سپس موها را با شامپو بشویید و خوب خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای بارداری

    ۱۷- افزایش انرژی

    گلابی میزان قند بالایی دارد و از آنجایی که سرشار از مواد مغذی و مفید است، انرژی زیادی به بدن می‌بخشد. قند موجود در گلابی به سرعت جذب بدن می‌شود و به همین دلیل بعد از خوردن گلابی به سرعت احساس افزایش انرژی را تجربه می‌کنید.

    ۱۸- خواص گلابی برای کودکان

    گلابی سرشار از فیبر، پتاسیم، فولات، مس و ویتامین C است و از همین رو برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، بهبود رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و همچنین بهبود عملکرد سیستم گوارش کودک بسیار مفید است.

    ۱۹- خواص گلابی برای مردان

    گلابی یک میوه فوق‌العاده برای سلامت کلی مردان است. مصرف گلابی از بروز بیماری‌های قلبی و انواع سرطان در مردان جلوگیری می‌کند و برای افزایش توان باروری در مردان بسیار مفید است. در مورد خلاص گلابی برای اسپرم باید بدانید که گلابی به تنهایی تاثیر چندانی بر اسپرم‌ها ندارد و برای این منظور بهتر است از موز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: انواع انگور و خواص آن‌ها

    ۲۰- خواص گلابی برای زنان

    گلابی سرشار از ویتامین C است و از همین رو برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش جذب آهن در بدن خانم‌ها بسیار مفید است. استفاده از گلابی از پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری می‌کند و برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن در دوران بارداری و یائسگی بسیار مفید است.

    خواص گلابی برای زنان

    مضرات گلابی

    به طور کلی گلابی یک میوه فوق‌العاده است که مضرات خاصی ندارد. اما به هر حال ممکن است در برخی از افراد موجب آلرژی شود. از همین رو افرادی که گلابی حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. در ادامه به برخی از مضرات گلابی و افرادی که نباید از آن استفاده کنند، اشاره شده است.

    • حساسیت به گلابی ممکن است موجب خارش و سوزش گلو؛ تورم لب‌ها، کهیر و ناراحتی‌های گوارشی در برخی از افراد شود.
    • افرادی که در معرض سنگ کلیه قرار دارند، نباید از گلابی به مقدار زیاد استفاده کنند. به طور کلی گلابی برای سنگ کلیه مفید است. اما از آنجایی که این میوه سرشار از ماده‌ای به نام «اگزالات» است، مصرف زیاد آن ممکن است موجب تشکیل سنگ کلیه در بدن شود.
    • افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده نیز ممکن است با خوردن گلابی علائم شدیدتری را تجربه کنند. زیرا گلابی ماهیت اسیدی دارد و از همین رو برای این افراد مناسب نیست.
    • افرادی که به دیابت مبتلا هستند، نباید به مقدار زیاد از گلابی استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: از خواص ماهی چه می دانید؟

    سوالات متداول

    در این بخش به سوالات متدوالی که در رابطه با خواص گلابی پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

    خواص کمپوت گلابی چیست؟

    کمپوت گلابی که از میوه تازه گلابی تهیه می‌شود، اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی گلابی را به همراه دارد و بیشتر از هر چیزی برای درمان یبوست و بهبود عملکرد سیستم گوارش بسیار مفید است.

    خواص گلابی ناشتا چیست؟

    مصرف ناشتای گلابی موجب افزایش توان باروری می‌شود و در دوران بارداری تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت جنین، جلوگیری از یبوست و روشن شدن پوست جنین دارد.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص انواع مواد غذایی به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    منابع:

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.