آشپزیغذاهای سنتی

دستور پخت مرحله به مرحله خورشت ریواس؛ با نکات کلیدی تهیه آن

خورشت ریواس یکی از غذاهای خوشمزه بهاری است که اصالت آن به خراسان و مشهد برمی‌گردد و به دلیل اینکه ریواس فقط در فصل بهار وجود دارد، این خورش را  به یک غذای فصلی تبدیل کرده است. خورش ریواس با توجه به مزه ترش خود ریواس یک غذای ترش محسوب می شود و همچنین در دستور پخت آن در بعضی از مناطق رب انار نیز اضافه می کنند که بر ترشی آن می افزاید.

ریواس، گیاهی با ساقه سبز و سرخ با طعمی ترش طرفداران بسیار زیادی دارد. ریواس طبیعت سردی دارد و با توجه به خواص و ویتامین هایی که در آن وجود دارد برای افراد بی اشتها و کسانی که دچار یرقان شده اند، بسیار مناسب است. در انواع سوپ‌، آش و یا خورشت‌ به عنوان طعم‌دهنده یا چاشنی قابل استفاده است.

طعم ریواس در کنار طعم انواع گوشت‌ها (گوشت گوسفند، گوساله) یا مرغ و بوقلمون ترکیبی بسیار متفاوت و خوشمزه به شما می‌دهد. ریواس یک گیاه فصلی است که در تمامی ایام سال دسترسی به آن ممکن نیست پس به شما توصیه می‌کنیم تا در فصل بهار گیاه تازه ریواس در دسترس است طبق این آموزش این غذای خوشمزه مشهدی را تهیه و نوش جان کنید.

در ادامه شما را با روش تهیه خورشت ریواس در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورش ریواس
ریواس ۵۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
جعفری۲۰۰ گرم
نعناع۵۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
روغن مایعبه اندازه لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ خورشت آلو شوشتری؛ مرحله به مرحله

دستور مرحله به مرحله تهیه خورش ریواس

در چند مرحله ساده دستور پخت این غذای خوشمزه و بسیار مقوی بهاری را به شما آموزش می‌دهیم.

دستور مرحله به مرحله تهیه خورش ریواس

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: خرد کردن و تفت دادن پیاز

    در مرحله اول برای تهیه خورش ریواس، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید، سپس با یک چاقوی مناسب آن ها را نگینی خرد کنید.سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: خواص ناشناخته‌ و جذاب ریواس برای سلامتی

    مرحله دوم: اضافه کردن زردچوبه

    زمانی که پیازها سبک و کمی طلایی رنگ شدند به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست مخلوط شوند و دوباره تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.

    مرحله سوم: خرد کردن گوشت

    سپس گوشت را تمیز کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به وسیله یک چاقوی تیز آن را در قطعات خورشتی با ابعاد یکسان خرد کنید و سپس آن را به قابلمه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت کرفس

    مرحله چهارم: تفت دادن گوشت

    گوشت را به همراه پیاز آنقدر تفت دهید تا رنگ آن عوض شود و سرخ شود. بعد از تغییر رنگ گوشت، نوبت به اضافه کردن یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی می رسد، رب گوجه فرنگی را به همراه گوشت و پیاز تفت دهید تا رنگ آن نیز تغییر کند یا اصطلاحا رنگ باز کند. 

    مرحله پنجم: اضافه کردن آب و زمان دادن برای پخت

    بعد از اینکه از سرخ شدن کامل رب مطمئن شدید ۴ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید تا گوشت بر روی حرارت کم کاملا پخته شود.

    مرحله ششم: خرد کردن و تفت دادن سبزی

    در هنگام پخته شدن گوشت نوبت به آماده سازی ریواس و سبزیجات می باشد. نعنا و جعفری را پاک کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ریز خرد کنید.

    یک تابه را انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا داغ شود. سپس نعنا و جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید و مقداری آن ها را سرخ کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه یزدی

    مرحله هفتم: خرد کردن و تفت دادن ریواس

    حالا ریواس ها را بشویید و پوست آن ها را جدا کنید. و بر روی تخته آشپزخانه بگذارید و به وسیله ی یک چاقوی مناسب آن ها را در قطعات منظم و هم اندازه ۲ سانتی خرد کنید. سپس ریواس ها را درون تابه با مقداری روغن تفت دهید و اجازه دهید کمی سرخ شود.

    مرحله هشتم: ترکیب کردن همه مواد خورشت ریواس

    قابلمه گوشت را چک کنید و اگر از پخته شدن گوشت مطمئن شدید، نعنا، جعفری تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و سپس نمک و فلفل را به اندازه لازم به مواد اضافه کنید.

    حال زمان دهید تا محتوای درون قابلمه به آرامی بپزد.

    بیشتر بخوانید: انواع غذا با گوشت تکه ای (خورشتی)

    مرحله نهم : اضافه کردن چاشنی

    در ۲۰ دقیقه پایانی پخته شدن خورش، ریواس های تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید و در نهایت اگر می‌خواهید خورش ریواس شما مزه بهتری داشته باشد یک قاشق غذا خوری آبلیمو تازه یا آبغوره به قابلمه اضافه کنید و کمی زمان دهید تا خورشت شما به خوبی پخته شود.

    ترکیب کردن همه مواد خورشت ریواس

    بعد از پخته شدن خورش ریواس آن را در کنار کنار برنج و به همراه سالاد شیرازی سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه‌ آلو

    ۷ نکته کلیدی و مهم در تهیه خورشت ریواس

    • در بعضی از مناطق در تهیه خورش ریواس از لپه نیز استفاده می‌کنند. برای این کار بهتر است لپه را چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورد تا هم راحت تر پخته شود و هم از نفخ شکم جلوگیری کند. سپس لپه ها را به همراه گوشت ها چند دقیقه تفت دهید و و ادامه کار را طبق مراحل بالا پیش بروید.
    • همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، خورش ریواس را علاوه بر گوشت گوسفند یا گوساله، می توان با گوشت سفید نیز درست کرد. برای این نوع خورش ریواس ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون را تهیه کنید و مانند مراحل تهیه خورش ریواس را انجام دهید. به نکته دقت کنید که آماده سازی خورش ریواس با مرغ به زمان کمتری نیاز دارد.
    •  در بعضی از مناطق برای طعم دار کردن خورش ریواس،  از زعفران آب کرده به جای نعنا و جعفری استفاده می کنند. که رنگ و عطر بسیار جذابی به خورشت شما می دهد.
    • دقت کنید که ریواس را در مراحل پایانی آماده سازی خورش به قابلمه اضافه کنید. چونکه حرارت زیاد باعث می شود ریواس له شود.
    •  به اندازه نعنایی که در خورش استفاده می کنید حتما دقت کنید، چونکه استفاده زیاد از نعناع باعث تلخ شدن خورش می شود.
    •  در بعضی از دستور پخت ها برای تعدیل طعم ترش ریواس از دو قاشق غذا خوری شکر استفاده می کنند. که در مراحل پایانی به قابلمه اضافه می کنند.
    • طرز تهیه خورش ریواس که به آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای فریز کردن انواع خورشت‌ها

    از این‌که تا انتهای این آموزش با طرز تهیه خورشت ریواس، همراه مجله اینترنتی ما بودید از شما سپاسگزاریم برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    سوالات متداول در طرز تهیه خورشت ریواس

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه خورشت ریواس همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    خوردن ریواس چه فوایدی دارد؟

    ریواس یکی از سبزیجات کوهستانی فصل بهار است که خواص و فواید زیادی دارد در محافظت از قلب، بهبود بینایی و کاهش وزن به شما کمک می‌کند. در تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

    نشانه‌های ریواس خوب چیست؟

    هنگام خرید ساقه‌های ترد و جوان ریواس را انتخاب کنید. ریواس هایی کهساقه های ضخیم و رنگ تیره ای دارند انتخاب مناسبی نیستند.

    کاربردهای خوراکی ریواس چیست؟

    خورشت ریواس شناخته شده‌ترین نوع استفاده از ریواس است. ترشی ریواس و دم‌نوش ریواس نیز یکی از پرکاربردترین موارد استفاده ریواس است.

    برای خوشمزه شدن خورشت ریواس چیکار کنیم؟

    برای اینکه طعم خورشت ریواس خوشمزه تر شود میتوانید از چاشنی هایی مانند آبلیمو، آبغوره و زعفران استفاده کنید و البته استفاده از ریواس ترد و تازه هم بسیار مهم است.

    از چه گوشتی تو خورشت ریواس استفاده کنیم؟

    در خورشت ریواس از گوشت گوسفند،گوساله، گوشت مرغ و بوقلمون میتوانید استفاده کنید.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.