آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه “شیرینی نخودچی” برای عید؛ آموزش آرد نخودچی خانگی و نکات کلیدی

شیرینی نخودچی، مثل شیرینی بهشتی از شیرینی‌های سنتی ایرانی و یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی عید هست که اصالت قزوینی داره. یکی از دلایل محبوبیت این شیرینی‌ها، ماندگاری بالاست. شیرینی‌های خانگی برای عید نوروز، نسبت به شیرینی‌های بازاری، سالم‌تر و به‌صرفه‌تر هستند. درست کردن انواع شیرینی در خانه یکی از هنرهای کدبانوهای ایرانی هست و تقریبا تمام خانم‌ها برای یک بار هم که شده این کار رو در خانه تجربه کرده‌اند. مخصوصا نزدیک عید، پختن شیرینی‌های خانگی خوشمزه و پیچیدن عطر شیرینی در فضای خانه خستگی خانه تکانی را از تنتان بیرون می‌کند. اگر نگران این هستید که آیا شیرینی‌های خونگی‌تون به خوشمزگی شیرینی‌های بیرون می‌شه یا نه، دستور زیر رو دنبال کنید و مطمئن باشید پشیمون نمی‌شید! در این مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مخصوص عید آموزش داده می‌شود.

با مجله اینترنتی اکالا بلاگ برای این آموزش همراه باشید. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای مشاهده معادل پیمانه و گرم کلیک کنید.

    مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی قزوینی:
     آرد نخودچی۳۷۵ گرم
     پودر قند ۱۵۰ گرم
    روغن صاف قنادی۱۵۰ گرم
    پودر هل۱ قاشق چای‌خوری
     کاکائو یا پودر پسته یا کنجد یا خرفه (برای تزئین)به مقدار لازم

    مواد اولیه شیرینی نخودچی خونگی

    طرز تهیه شیرینی نخودچی در خانه

    ۱. اولین و مهم‌ترین راز شیرینی نخودچی، اینه که باید آرد نخودچی کاملا مرغوب و لطیف باشه. برای اینکه از تازه بودن و مرغوب بودن آرد نخودچی مطمئن باشیم بهتره خودمون توی خونه آرد نخودچی درست کنیم. این کار اصلا سخت نیست به علاوه که برای شما به صرفه‌تره و از خالص بودن آرد نخودچی هم مطمئن هستین.

    طرز تهیه آرد نخودچی برای شیرینی نخودچی

    1. برای تهیه آرد باید نخودچی تهیه کنین. سعی کنین که نخودچی تازه و مرغوب بخرین!
    2. نخودچی ها رو داخل آسیاب بریزین و پودر کنین و بعد با یه الک ریز الک کنین.
    3. به همین سادگی آرد نخودچی مرغوب و خالص و لطیفتون آماده‌ست.

    برای خوش عطر شدن هر شیرینی خونگی مثل شیرینی نخودچی، حتما هل سبز رو همون موقعی که میخواین شیرینی درست کنین آسیاب کنین؛ بعد الک کنین و استفاده کنین تا عطر خوبی داشته باشه.

    چون پودر هل وقتی میمونه عطرش رو از دست میده ولی وقتی به صورت تازه آسیاب و استفاده بشه باعث میشه شیرینی تون فوق‌العاده خوش‌عطر باشه!

    درست کردن آرد نخودچی خونگی

    ۲. روغن و پودر قند الک‌شده رو با همزن به مدت ۱۰ دقیقه میزنیم؛ تا کاملا پوک، سفید رنگ و سبک بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نارگیلی شکلاتی

    پودر هل تازه آسیاب شده رو اضافه می‌کنیم و یکی دو دقیقه به هم زدن ادامه میدیم ( زمان زدن رو حتما رعایت کنین چون باعث میشه شیرینی شما پوک باشه و داخل دهن آب بشه).

    اضافه کردن پودر قند و پودر هل برای شیرینی نخودچی۳. بعد نوبت اضافه کردن آرد نخودچیه، آرد نخودچی رو باید قاشق قاشق اضافه کنین؛ بعد از اضافه کردن هر قاشق آرد نخودچی، مواد رو با همزن کاملا مخلوط می‌کنیم و بعد قاشق بعدی آرد نخودچی رو اضافه می‌‌کنیم.

    نحوه اضافه کردن آرد نخودچی۴. این کار رو به همین صورت ادامه میدیم تا تمام آرد اضافه بشه و آردمون تموم بشه؛ دلیل انجام این کار اینه که خمیر لطیفی به دست بیاد.

    اگه آرد رو یکجا اضافه کنین خمیرتون حالت پودری داره و منسجم نیست و نمیتونین وردنه بکشین چون پودر میشه (حالت خمیری نداره). وقتی تمام آرد رو اضافه کردین؛ خمیر حالت پودری و تکه‌ای داره!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بهشتی

    با دستتون خمیر رو جمع کنین و منسجمش کنین تا یه خمیر نرم به دست بیاد.

    مخلوط آرد نخودچی برای شیرینی نخودچی۵. بعد خمیر رو داخل کیسه فریزر بزارین و یک ساعت داخل یخچال استراحت بدین.

    روی صفحه کارتون، کاغذ روغنی بذارین و خمیر استراحت کرده رو روی کاغذ روغنی بذارین؛ روی خمیر، نایلون فریزر یا کاغذ روغنی بذارین و بعد خمیر رو با وردنه صاف کنین. (خمیر ما بین دو تا کاغذ یا نایلونه تا به صفحه کار یا وردنه نچسبه).

    خیلی آروم وردنه بکشین؛ چون خمیر پوکی هست و مثل خمیر نون نیست که خیلی محکم وردنه بکشیم. وقتی خمیر صاف شد و به ضخامت دلخواهتون در اومد، میتونین قالب بزنین.

    خمیر مخصوص آرد نخودچی

    ۶. برای قالب زدن میتونین از قالب سنتی شیرینی نخودچی یعنی گل چهارپر استفاده کنین یا از گل شش پر و یا انواع قالب‌ها در شکل‌های مختلف.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی

    ما از قالب شش پر سایز کوچیک استفاده کردیم؛ چون معمولا شیرینی های کوچیک برای عید پرطرفدارتر هستن (قالب های فشاری جدیدی برای نخودچی به بازار اومده که خارج کردن شیرینی از قالب رو آسون‌تر کرده؛ پس اگه هنوز قالبی برای نخودچی نخریدن این مدل رو پیشنهاد می‌کنم).

    قالب زدن شیرینی نخودچی۷. شیرینی‌ها رو بعد از قالب زدن داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده بچینین؛ وقتی همه خمیر قالب زده شد، وقت تزیین روی شیرینیه.

    ما از یه تزیین خلاقانه و جدید استفاده کردیم. مقداری از خمیر نخودچی رو با یک قاشق چایخوری پودر کاکائو مخلوط کردیم تا کاملا یکدست شد و بعد با وردنه به ضخامت چند میلی بازش کردیم.(ما بین کاغذ روغنی) و با قالب گل مینا که حالت فشاری داری قالب زدیم.

    خمیر شکلاتی برای تزیین شیرینی نخودچی۸. گل های شکلاتی کوچیک رو روی نخودچی های قالب زده قرار دادیم تا شیرینی‌ها شکیل تر و زیبا تر بشه.

    به جای این کار می‌تونین از چیزای دیگه‌ای برای تزئین استفاده کنین مثل کنجد، خلال یا پودر پسته، تخم خرفه یا زعفران دم شده، میتونید با یه قلمو از زعفران دم شده روی مرکز شیرینی نقش بزنین.

    تزیین شیرینی نخودچی۹. بعد از تزئین شیرینی‌ها، سینی رو داخل فر ۱۸۰درجه که از قبل گرم شده به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار میدیم؛ بسته به گرمای فرها زمان متفاوته! ممکنه کمتر یا بیشتر از این زمان ببره.

    اصلا نیازی نیست زیر شیرینی طلایی بشه چون اگه شیرینی زیاد توی فر بمونه خشک میشه وقتی عطر شیرینی توی خونه پخش شد یعنی شیرینی آمادست!

    وقتی سینی رو تازه از فر در آوردیم، شیرینی‌ها کمی نرم هستند و اگه بهشون دست بزنید پودر میشن. برای جا به جایی شیرینی ها عجله نکنین اجازه بدین داخل سینی کاملا خنک بشن و بعد به ظرف در دار انقال بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید

    چگونه در خانه، شیرینی نخودچی بپزیم؟

    تزیین شیرینی نخودچی

    همونطور که در مرحله ۷ و ۸ دستور دیدین، می‌تونید این شیرینی‌های خانگی رو با گل‌های کاکائویی کوچولو و زیبا تزیین و جذاب‌تر کنین. 

    همچنین می‌تونید از پودر یا خلال پسته، پودر یا خلال بادام، پودر یا نگین‌های گردو، پودر نارگیل، کنجد، چیپس‌های شکلاتی یا یک روکش از زعفران دم‌کرده برای تزیین این شیرینی‌ها استفاده کنید. 

    طرز تهیه شیرینی نحودچی کاکائویی

    اگر شما شیرینی‌های شکلاتی را بیشتر می‌پسندین و دنبال طرز تهیه شیرینی نخودچی کاکائویی هستید، می‌تونید با همین آموزش بالا، شیرینی نخودچی کاکائویی درست کنید. فقط کافیه به مواد اولیه، پودر کاکائو اضافه کنید. امیدوارم از آموزش این شیرینی راضی باشین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی میکادو

    طرز تهیه شیرینی نخودچی با روغن مایع

    یه سری نکات کلیدی مهم وجود دارن که برای این که شیرینی نخود چی وا نره یا سایر مشکلات رایج توی پیخت شیرینی پیش نیاد، بهتره رعایت کنید. مثلا برای تهیه شیرینی نخودچی با روغن مایع، اول باید به شرایط آب و هوایی محل زندگی‌تون توجه کنید. شاید این مورد به نظرتون بی‌ربط بیاد ولی این یکی از رازهای خوشمزه‌تر شدن و وا نرفتن شیرینی نخودچیه!

    • اگه منطقه زندگی شما سردسیر باشه، بهتره از ترکیب روغن صاف قنادی و روغن نیمه‌جامد استفاده کنید. یعنی به جای ۱۵۰ گرم روغن صاف قنادی که توی دستور گفتیم، ۷۵ گرم از هر کدوم رو مصرف کنید.
    • اگر منطقه شما گرمسیر هست، در فصول گرم: تماما از روغن صاف قنادی استفاده کنید و در فصول سرد سال، مثل روش بالا، ۲ تا روغن رو با هم ترکیب کنید.

    سوالات متداول در خصوص پخت شیرینی نخودچی

    شیرینی نخودچی یکی از شیرینی‌‌های محبوب و خوش طعم ایرانی است که در ایام عید طرفداران زیادی دارد. پخت شیرینی نخودچی در خانه شدنی است. اما نیاز است تا به چند سوال در خصوص آن به خوبی پاسخ داده شود.

    بهترین تزئین برای شیرینی نخودچی چیست؟

    شیرینی نخودچی را می‌توانید با خلال پسته یا خلال بادام تزئین کنید. همچنین استفاده از شکلات روی شیرینی نخودچی ظاهر بسیار خوبی به آن می‌دهد.

    چه کار کنیم که شیرینی نخودچی پودر نشود؟

    زمانی که شیرینی نخودچی را تازه از فر بیرون آورده‌اید بسیار داغ است و سریع پودر می‌شود. بهتر است کمی به آن زمان دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود.

     

    طرز تهیه انواع دستورات آشپزی در دسترس شماست. 

    ۴.۴/۵ (۱۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۸ دیدگاه ها

    1. سلام
      ببخشید اول اینکه چرا پیجتون دیگه بالا نمیاد خانوم شریف زاده
      ashpazi.termeh@
      سوال دومم اینه که چرا بر خلاف شیرینی های دیگه تا کاملا خنک نشده هنوز نرم و آسیب پذیره؟
      آیا اگه بذارمشون تو یخچال و بعد بیارمشون بیرون که دیگه تو دمای محیط نرم نمیشه نه؟؟
      یا شایدم از روغن صاف قنادی زیادتری استفاده کردم، به نظر شما دلیلش چیه؟
      من ساکن زاهدانم و بخاطر همینم فقط از روغن صاف قنادی استفاده کردم

    2. با سلام و احترام و تشکر از سایت عالی شما
      سوالی از خدمتتان داشتیم، مطالب صفحه کیک و شیرینی دقیقا چه زمان از شبانه روز به روزرسانی میشود،

      با تشکر
      خدا خیرتان دهد

    3. با سلام و وقت بخیر.. کسی هست که از کد تخفیف شیرینی ها استفاده کرده و کد براش اعمال شده و تونسته استفاده کنه… ممنون میشم اگع کسی هست جواب بده

    4. چه سایت مسخره ای دارین اولش خوب بود ولی الان تا مرحله ی اخر پیش میری یهو میگه کد تخفیف فلانه …خوب یا کد رو ندید یا اگر نی خواین مشتری استفاده کنه درست اعمال کنید ..قدرت نرم افزارم که افتضاحه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.