آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه سس انار به روش خانگی؛ ساده و خوشمزه

سس انار یک چاشنی خوشمزه و با طعمی خاص و لذیذ است که می‌تواند برای تهیه هر نوع غذا و دسرهای رنگارنگ استفاده شود و طعمی دل‌پذیر به آن‌ها ببخشد. آب انار تازه سرشار از خواص برای بدن است و سس انار نیز به دلیل آب انار به کار رفته در آن ممکن است برخی از خواص آن را شامل شود.

سس انار طعمی نزدیک به رب انار دارد و یکی از چاشنی‌های رایج در کنار غذاهای خاورمیانه و شمال آفریقا است. در این قسمت از اکالا بلاگ به طور مختصر خواص سس انار را بررسی کرده و طرز تهیه سس انار خانگی خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی از آن به عنوان سس سالاد، سرو در کنار انواع گوشت و به عنوان تزیین بستنی در روزهای گرم تابستان استفاده کنید.

خواص سس انار

سس انار از دو ماده مفید آب انار و آب لیمو تهیه می‌شود که دارای مزایای زیادی برای بدن هستند. آب انار تازه که قبلا به طور مفصل در بخش خواص آب انار درباره آن صحبت کردیم، یک نوشیدنی بسیار مفید است که با خواص بی‌شمار خود در حفظ سلامت بدن نقش به سزایی دارد.

این آب‌ میوه خوشمزه و انرژی بخش از میوه انار که سرشار ویتامین C و E، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های متعدد است تهیه شده و در تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، پیشگیری از آلزایمر و … نقش موثری را ایفا می‌کند. آب لیمو ترش نیز دارای مقادیر زیادی ویتامین C و فیبر است که برای بدن بسیار مفید هستند.

مواد لازم جهت تهیه سس انار:
آب انار تازه یا صنعتی۴ فنجان
شکر½ فنجان + ۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو¼ فنجان یا یک لیموی بزرگ
  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه حدود ۵ دقیقه است.
  • مقدار مواد اعلام شده در این آموزش، ¼ ۱ فنجان سس انار به شما می‌دهد که شما می‌توانید به راحتی با یک تناسب ساده مقدار مواد اولیه را مطابق با نیاز خود به سس انار، کم یا زیاد کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند نوع سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی?

مراحل تهیه سس انار خانگی

بعد از اینکه مواد اولیه را آماده کردیم، نوبت به تهیه سس انار می‌رسد که بسیار آسان بوده و مدت زمان پخت آن حدود ۱:۰۵ دقیقه است. برای تهیه مرحله به مرحله سس انار خانگی با روشی راحت و طعمی مطلوب، در ادامه ما را همراهی کنید.

مرحله اول: آماده کردن آب انار

اگر می‌خواهید از آب انار تازه استفاده کنید باید در ابتدا انار را دانه کنید. برای دانه کردن انارها بخش بهترین روش‌های دانه کردن انار را مطالعه کنید. بعد از اینکه انار را دانه کردید، با استفاده از دستگاه دستی یا برقی آب انار را بگیرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار؛ خوشمزه و ملس

    مراحل تهیه سس انار خانگی

    مرحله دوم: افزودن شکر به آب انار

    به آب انار تازه یا صنعتی شکر را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن شکر آب انار را تست کنید و بسته به ذائقه خودتان میزان آن را تنظیم کنید.

    مرحله سوم: جوشاندن آب انار، شکر و آب لیمو

    در این مرحله مخلوط آب انار و شکر را به همراه آب لیمو درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا به جوش بیاید. وقتی مایع به جوش آمد مدام کف روی آن را بردارید و حرارت را تا حد متوسط کم کنید تا ببینید که مایع به آرامی در وسط می‌جوشد.

    بعد از کم کردن حرارت مجددا اجازه دهید حدود ۱ ساعت بدون در بجوشد. در حین جوشیدن، مایع را دائما هم بزنید تا شکر ته نگیرد. پس از اینکه مایع ۴۵ دقیقه جوشید و مقدار زیادی از آن تبخیر شد حرارت را خیلی کم کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه دیگر یا بیشتر بجوشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک انار خانگی

    مرحله چهارم: سرو کردن سس انار

    وقتی سس انار غلیظ شد، شما می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید. به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا سس کمی خنک شود، سپس درون ظرف شیشه‌ای در دار ریخته و درون یخچال نگهداری کنید. از این سس انار می‌توانید به عنوان چاشنی در کنار انواع غذاها و سالادها استفاده کنید و لذت ببرید.

    معرفی چند فوت و فن در طرز تهیه سس انار خانگی

    در این بخش به چند فوت و فن در طرز تهیه سس انار خانگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه سس انار خانگی ساده‌ترین راه این است که از آب انارهای صنعتی استفاده کنید اما اگر به دنبال تهیه یک سس انار خانگی با ارزش غذایی بالا هستید بهتر است خودتان دست به کار شوید و آب انار تازه تهیه کنید تا از خواص آب انار تازه در سس انار خود بهره‌مند شوید. همچنین با استفاده از آب انار خانگی یک سس انار خوش رنگ‌تر و اشتها آور تری خواهید داشت.
    • هنگام آبگیری انار توجه کنید که هسته‌های انار له نشود چون آب انار مزه گس پیدا می‌کند.
    • اگر سس انار را بیش از حد بپزید، از رنگ سرخابی به رنگ قهوه‌ای تبدیل شده و بسیار غلیظ می‌شود. بنابراین به ۱۵ دقیقه آخر پخت سس انار دقت کنید تا در صورت نیاز حرارت را کم کنید.
    • مقدار شکری که به آب انار اضافه می‌کنید بستگی به ذائقه خودتان و میزان ترشی و شیرینی آب انار دارد اما اصولا به ازای هر لیوان آب انار ترش باید ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید.
    • برای اطمینان از اینکه از سس انار پخته و غلیظ شده است دو راه وجود دارد. راه اول این است که یک قاشق را درون آن فرو ببرید اگر سس به قاشق بچسبد یعنی آماده است. راه دوم هم این به صورت است که مقداری از سس را داخل کاسه بریزید و کاسه را درون یخچال قرار دهید اگر سس بعد از خنک شدن غلیظ شد یعنی آماده است.
    • گرفتن کف روی سس باعث شفاف و خوش رنگ شدن آن می‌شود.
    • به جای شکر می‌توانید از شیرین کننده‌های دیگر مانند نبات استفاده کنید.
    • استفاده از آب لیموی تازه ارزش غذایی سس انار را افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس فرانسوی بازاری

    معرفی چند فوت و فن در طرز تهیه سس انار خانگی

    نحوه نگهداری از سس انار

    برای اینکه سس انار برای مدت طولانی تازه و قابل استفاده باشد باید درون ظرف تمیز و در یخچال نگهداری شود. سس انار خانگی یک چاشنی خوشمزه و مغذی است که می‌توان آن را در کنار انواع غذاهای مدرن و سنتی استفاده کرد. طعم ملس و شیرین این سس، آن را به یک انتخاب عالی برای غذاهای گوشتی مانند اکبرجوجه تبدیل می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس پستو برای انواع غذاها

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.