آشپزیغذاهای سنتی

معرفی و طرز تهیه ادویه‌ آبگوشت

آبگوشت یک غذای مقوی، اصیل و ایرانی است. اجزای اصلی آبگوشت شامل گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله تازه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا و پیاز و ادویه جات است. برخی ها معتقدند که آبگوشت ادویه خاصی ندارد ولی در صورتی که ادویه‌ها به آبگوشت طعم و عطر بی نظیری می دهند و نمی شود به سادگی از آن ها گذشت. اگر شما برای هر غذایی ادویه مخصوص به آن غذا را بکار ببرید، می توانید طعم خوشایندی در آن غذا به وجود آورید. آبگوشت نیز از این قاعده مستثنا نیست و نیاز به ادویه خاصی دارد.

بسیاری از افراد فکر می کنند ادویه آبگوشت فقط زردچوبه، فلفل و برگ بو است. در صورتی که چنین نیست و در رستوران‌ها، از ادویه خاص آبگوشت و دیزی استفاده می کنند تا طعم لذیذی به آن ببخشند. این ادویه ها هم با توجه به جغرافیا و فرهنگ منطقه ای متفاوت است. به عنوان مثال در شمال به آبگوشت پودر سیر رنده شده اضافه می کنند. و یا در کرمان به آبگوشت زیره اضافه می‌کنند. اما تعدادی از ادویه جات در کلیه آبگوشت ها یکسان است که در این مقاله از دسته آشپزی در مجله اینترنتی اکالا به بررسی این ادویه‌ها می‌پردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت

    بیشتر بخوانید: اگه آبگوشت تند شد چه کنیم؟

    ادویه‌های پیشنهادی برای استفاده در آبگوشت:

    برای درست کردن ادویه در طرز تهیه آبگوشت باید موارد زیر را تهیه نمود و از دستورات پیروی کنید تا به یک ادویه آبگوشت مناسب دست پیدا کنید.

    زیره سبز۳ قاشق سوپ خوری
    تخم گشنیزکوبیده شده ۵ قاشق
    زیره سیاهیک قاشق سوپ خوری
    زردچوبه۵ قاشق سوپ خوری
    فلفل سیاه۲ قاشق سوپ خوری
    شنبلیلهخشک ۳ قاشق سوپ خوری
    برگ پیازچه خشک شده۴ قاشق سوپ خوری
    آرد گندم سبوس دار۵۰۰ گرم
    پیازیک کیلو

    طرز تهیه ادویه آبگوشت

    در ادامه مراحل تهیه ادویه آبگوشت را باهم مرور میکنیم:

    مرحله اول | تفت داد آرد

    در مرحله اول ابتدا آرد گندم را در داخل یک ماهی‌تابه مناسب بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید و با حرارت ملایم آن را تفت دهید با بوی خامی که آرد گندم دارد از آن گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای پختن گوشت قرمز

    مرحله دوم | اضافه کردن ادویه

    در مرحله دوم ادویه ها را به خوبی پودر کنید و ان ها را با مقداری نمک به آرد گندم اضافه کنید و آن را به خوبی با آرد گندم هم بزنید تا یکدست شوند، سپس ماهی‌تابه را از روی اجاق گاز بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود.

    مرحله سوم | پیاز

    در مرحله ی بعدی پیازها را شسته و پوست گرفته و آن ها را با با اندازه بزرگ چرخ می کنیم و سپس آرام آرام پیازها را به ظرف آرد گندم اضافه می کنیم تا برای ایجاد کردن خمیر به هم نچسبند.

    دقت داشته باشید که میزان زردچوبه اضافه شده برای تهیه یک ادویه آبگوشت مناسب باید به قدری باشد که خمیر به دست آمده رنگ طلایی به خود بگیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه زعتر خانگی؛ چاشنی انواع سالاد و غذاها

    مرحله آخر | تهیه خمیر

    سپس در مرحله بعد خمیر را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود همچنین می توانید از پنکه برای خشک شدن سریع استفاده کنید. و هر از گاهی آن را زیر و رو نمایید تا به صورت پودر خشک شود. خشک کردن با پنکه مزیت دیگری که دارد و این است که عطر  ادویه را بیشتر حفظ می کند و غذا را خوشمزه تر می کند. خمیر به دست آمده را برای استفاده پودر کنید و در هنگام پخت به آبگوشت اضافه کنید.

    یک روش دیگر نیز برای درست کردن ادویه آبگوشت نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

    بیشتر بخوانید: رفع شوری آبگوشت با ۸ ترفند ساده!

    معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت زابلی (قاتق) خوشمزه

    مواد مورد نیاز

    زیره سبز۳ قاشق سوپ خوری
    تخم گشنیزکوبیده شده ۵ قاشق
    زیره سیاهیک قاشق سوپ خوری
    زردچوبه۵ قاشق سوپ خوری
    فلفل سیاه۲ قاشق سوپ خوری
    شنبلیله خشک۳ قاشق سوپ خوری
    برگ پیازچه خشک شده۴ قاشق سوپ خوری
    پودر لیمو عمانی۳ قاشق سوپ خوری
    پودر دارچیننصف قاشق سوپ خوری

    طرز تهیه ادویه آبگوشت

    در ادامه مراحل تهیه ادویه آبگوشت را باهم مرور میکنیم:

    مرحله اول | تخم گشنیز و زیره

    در ابتدا یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و تخم گشنیز و زیره سبز را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید و با حرارت ملایم به مدت دو دقیقه تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم زردچوبه برای سلامتی

    مرحله دوم | اضافه کردن ادویه

    سپس صبر کنید تا ماهیتابه سرد شود در مرحله بعد همه ی ادویه ها را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید سپس آن ها را در یک هاون بریزید و به خوبی بکوبید تا یک پودر یکنواخت به دست بیاید. برای راحتی کار هم می توانید از آسیاب های برقی نیز استفاده کرد.

    مرحله سوم | نگهداری در ظرف

    ادویه به دست آمده را در یک ظرف شیشه ای در دار و محکم بریزید و آن را در یک جای خنک نگهداری کنید.

    – استفاده از چوب دارچین در تهیه ادویه آبگوشت نیز به خاطر خواص چربی سوزی که دارد توصیه شده است.

    – سعی کنید که میزان مواد اولیه را به اندازه استفاده کنید تا طعم ادویه آبگوشت تحت تاثیر یک نوع ادویه خاص قرار نگیرد. به عنوان به عنوان مثال اگر میزان تخم گشنیز زیاد باشد باعث ایجاد یک طعم شیرین می شود و اگر میزان شنبلیله زیاد باشد یک طعم تلخ به ادویه آبگوشت  می دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت (دیزی) در زودپز؛ راحت و سریع?

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

    1. اقا ما یک ادویه از توی این غذاهای اینترنتی بدست اوردیم شامل تخم گیشنیز ودارچین وزیره وفلفل سیاه واویشن و زنجبیل که میخواهم اینها را ترکیب کنم و یک ادویه اماده یک دست بدست اورم ولی فقط مشکلم نسبت ترکیب انهاست چه کسی میتواند من را راهنمایی کند و نسبت ترکیب اینها را به من بگوید…ممنون

    2. چون آبگوشت خورِ حرفه ای نیستین اینجوری میگین، زیره مزه عالی و خاصی به آبگوشت نذری میده و شنبلیله،گشنیز،ترخون یا(ترخان) هم که از سبزی های ابگوشتی هستن. اصل آبگوشت که مال کرمانه. ولی ما اصفهانی ها هم آبگوشتِ خاصی داریم

    3. سلام این ادویه ها رو کی گفته از کجا درآوردین؟؟اصل دیزی و آبگوشت مال مشهده .شنبلیله و پیازچه و زیره و… اصلا تو ابگوشت نیست کجایی هستی شما؟؟نخیر اصل ابگوشت به چربیه بیشترین طعم بعدش زردچوبه جوز هندی میخک و بادیان خیلی کم . نمک و فلفل. یه دره دارچین هم خوش طعمش میکنه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.