آشپزینکات آشپزی

نکات مهم برای تهیه ترشی‌های خوش طعم و خوشمزه

ترشی یکی از محبوب‌ترین مخلفات سفره ما ایرانی‌ها است. همیشه هم شیوه ترشی انداختن نقل محافل بوده است. به نوعی می‌توان گفت هر منطقه از ایران سبک خودش را برای ترشی انداختن دارد. این نکته غیرقابل اجتناب است. ولی در کلیت کار، شباهت های فراوانی وجود دارد. احتمالا دیده یا شنیده‌اید که بعضی افراد در خانواده به ترشی‌هایشان معروف هستند.

معمولا می‌گویند دست ترشی خوبی دارند ولی واقعیت این است که این افراد چند نکته اساسی را به درستی رعایت می‌کنند و به علاوه تجربه دارند. شما برای اینکه ترشی‌های خوبی بیاندازید باید تلاش کنید قلق کار دستتان بیاید. پس از تجربه کردن نترسید. ما هم در این مقاله از بلاگ اکالا مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات ترشی انداختن را برای شما لیست می‌کنیم.

نکات کلیدی برای ترشی انداختن

تا به حال ترشی‌های بازاری را چشیده‌اید؟ اگر تجربه‌اش را داشته باشید بدون شک می‌توانید این را تایید کنید که مزه اش ذره‌ای با ترشی خانگی قابل مقایسه نیست. بهترین ترشی که در طول عمرتان خورده‌اید به احتمال خیلی زیاد خانگی بوده است. ولی سوال اصلی این است که چرا این ترشی‌ها صفای دیگری دارند؟ خب کلید این مسیله در نکاتی است که در ادامه برای شما آورده‌ایم. با رعایت این نکات ساده و دم دستی ترشی شما زبان زد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ ترشی لیته خانگی

۱- بهترین مواد اولیه را تهیه کنید

این نکته فقط مختص ترشی انداختن نیست. شما برای تهیه هر نوع خوراکی باید این نکته را مد نظر قرار بدهید و مواد اولیه ای که خریداری می@کنید را به دقت انتخاب کنید. این مواد غذایی باید تازه باشد و از کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشد. رعایت همین نکته کوچک تاثیر بسیاری بر طعم، بافت و بوی ترشی می‌گذارد.

نکات کلیدی برای ترشی انداختن

همچنین توجه داشته باشید که مواد اولیه ترشی را ۲ یا نهایت ۳ روز قبل از درست کردن ترشی بخرید که مواد مورد نظر کهنه نشوند. برای اینکه فرایند کهنگی مواد اولیه کندتر شود، آن ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی ادویه‌ای که استفاده می‌کنید هم نباید کهنه و مانده باشد. زیرا ادویه کهنه آن طعم و عطر جادویی را به ترشی شما نمی‌دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- از ظروف تمیز و مناسب استفاده کنید

    بله درست خواندید! شما باید هوشمندانه ظروف مورد استفاده را انتخاب کنید. ذرات خارجی در ظروف باعث می‌شود کیفیت و بافت ترشی تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال اگر ظرف شما چرب باشد، باعث می‌شود ترشی شما خیلی زود کپک بزند. آب هم تاثیر مشابهی دارد. حتی قاشق خیس را نباید استفاده کنید زیرا این کار هم باعث می‌شود ترشی شما خیلی سریع کپک بزند. به علاوه ظروف پلاستیکی که اکثرا استفاده می‌کنند را ما توصیه نمی‌کنیم. بهترین گزینه برای ترشی انداختن، ظروف شیشه‌ای یا سفالی است. این ظروع جلوی رطوبت و مواد خارجی را می‌گیرند. ظروف سفالی انتخاب خیلی خوبی است. زیرا این ظروف محیط مواد ترشی را بدون رطوبت، خنک و همیشه تازه و تمیز نگه می‌دارند. در کل این شرایط برای ترشی بسیار ایده آل است.

    ۳- از سرکه مرغوب استفاده کنید

    از اول این مطلب، به اندازه کافی تاکید کرده‌ایم که برای داشتن یک ترشی با طعم جادویی و نوستالژی، اول از همه باید مواد اولیه تازه و مناسب را تهیه کنید. اولویت این نکته بسیار بالاتر از بقیه است. این قانون در مورد سرکه هم حکم می کند. اول از همه سرکه شما باید تازه باشد. دوم بهتر است از سرکه انگور، کشمش یا سیب استفاده شود. سوم باید حتما سرکه را قبل از استفاده به خوبی بجوشانید. با این کار ذراتی که باعث کپک زدن ترشی می‌شوند از بین می‌روند.

    البته توجه داشته باشید که بعد از جوشاندن سرکه، اجازه بدهید کاملا سرد شود و بعد وارد مراحل بعدی شوید. و نکته آخر که در حقیقت یک لم آشپزی است، شما می توانید از نسبت ۱ به ۳ استفاده کنید. این به چه معناست؟ ساده است. منظور این نسبت این است که اگر ۱ پیمانه آب استفاده می کنید، ۳ پیمانه سرکه بریزید. در کل برای درست کردن ترشی میزان سرکه باید ۳ برابر آب باشد.

    طرز تهیه ترشی خوشمزه

    ۴- از ادویه‌های تازه و مناسب استفاده کنید

    ادویه در تمام خوراکی‌های اصیل ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. به همین دلیل است که آشپزهای ایرانی برای تهیه ادویه زمان و انرژی صرف می‌کنند. شما با انتخاب ادویه‌های مرغوب طعم و بوی دلنشین غذا را تضمین می‌کنید. برای درست کردن ترشی هم باید این را در نظر داشته باشید که علاوه بر تهیه ادویه تازه، باید نسبت و نوع ادویه را هم به درستی و با ظرافت انتخاب کنید. همین جزییات ساده بین آشپزی شما و دیگران تمایز ایجاد می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی موسیر

    از طرفی در ترشی انواع اقسام ادویه‌ها استفاده می‌شود که ممکن است در آشپزی روزانه چندان از آن ها استفاده نکنید. از جمله ادویه‌های معمول برای ترشی: نمک، میخک، فلفل سبز، شوید خشک، سیاه دانه، گلپر، هل، نعناع خشک، پودر خردل، برگ مو، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز و زیره هستند. نکته طلایی در این مورد استفاده از ادویه‌هایی مثل پودر انبه، نعنا و پونه است که طعم به یادماندنی به ترشی شما خواهند داد.

    برای آشنایی با دیگر ترفندهای مهم در آشپزی و آشپزخانه، سرویس آشپزی بلاگ اکالا را دنبال کنید

    ۴.۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.