آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ غذای سنتی و مجلسی شمالی

اگر چنانچه به شهرهای شمال کشور رفته باشید حتما غذای محلی آن مناطق را امتحان کرده‌اید. غذاهای شمالی بسیار متنوع و خوشمزه است. هر غذایی، در شهر های شمالی کشور طرفداران خاص خودش را دارد. کدو حلوایی پلو را می‌توان به عنوان غذاهای محلی شمالی نام برد. مواد اصلی بکار رفته در این غذا، کدو حلوایی است و زمانی که لابلای برنج گذاشته شود غذای بینظیری خواهد شد.

از نظر ارزش غذایی بسیار پر خاصیت، برای سیستم ایمنی بدن مفید و می‌توان یکی از غذاهای سالم و پر انرژی از آن نام برد. کدو حلوایی پلو را در سرزمین شمال به نام کیی پلا می‌شناسند. هنگام پخت و دم کردن بوی بی‌نظیری به مشام می‌رسد. در این فصل پاییزی پخت این غذا بسیار دلچسب است. اصولا کدو پلو را همراه با تخم مرغ و ترشیجات محلی میل می‌کنند.

در کنار این پلو می توانید از مرغ، گوشت استفاده کرد. این غذا در عین اینکه بسیار خوشمزه است پخت آن بسیار راحت و آسان و آماده شدن آن خیلی سریع انجام خواهد شد. در اینجا آموزش درست کردن این غذا را به شما یاد خواهیم داد تا همه مواد را تهیه و در منزل درست کنید و در کنار خانواده غذای شیکی را ارائه دهید. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز جهت پخت کدو حلوایی پلو:
کدو حلوایی رسیدهنیم کیلو
برنج ایرانی۴ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
پیاز خرد شده۱ عدد بزرگ
بادام خلال شدهیک دوم پیمانه
پسته خلال شدهیک دوم پیمانه
زعفران دم کشیدهیک قاشق غذاخوری
کره۲۵۰ گرمی
زرشکیک دوم پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
ادویه معطربه اندازه لازم
نمکبه اندازه دلخواه

کدو پلو خوشمزه و سنتی

طریقه درست کردن کدو حلوایی پلو

۱- ابتدا برای خرید از کدوهای گردن بلند و کاملا رسیده انتخاب کنید. بعد از خرید آن را شسته و پوست آن را با کارد تیزی جدا کنید. کدوها را به ابعاد کوچک برش بزنید و آنها را درون تابه ای با روغن تفت دهید. در صورتیکه مایل بودید کمی شکر بیفزایید.

۲- بعد از سرخ شدن آن را کنار بگذارید. پیاز بزرگی را انتخاب کنید و ریز خرد کنید و داخل روغن سرخ نموده و در همین حین سینه مرغی را که از قبل شسته بودید و به ابعاد کوچکتر خرد کرده بودید را به روغن اضافه کرده و درون تابه آن را تفت دهید تا نیم پز شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- اکنون پیاز و مرغ سرخ شده را مخلوط و ادویه جات را اضافه کنید و درون روغن تفت دهید. در اینجا دارچین و پودر هل طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. از زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری اضافه کنید تا مرغ‌تان خوشرنگ شود.

    ۴- در این مرحله کدوهای سرخ شده را به مرغ و زعفران اضافه کنید و کمی هم بزنید تا کدوها داخل زعفران خوش رنگ تر شود.

    ۵- در مرحله بعد، مغزها ( بادام و پسته) را داخل کره ای که از قبل آب کرده اید قرار دهید و روی حرارت تفت دهید. در اینجا زرشکی را که از قبل خیسانده بودید را داخل آبکش ریخته تا آب اضافه آن گرفته شود بعد آن را در روغن تفت و با چند قطره زعفران هم بزنید. لازم به ذکر است زرشک نباید با حرارت زیاد تفت داده شود. به محض اینکه در روغن داغ ریخته شد و دو بار هم زدید سریع شعله گاز را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرازی پلو سنتی

    ۶- در مرحله آخر برنج شسته شده ای را که از قبل دو سه ساعتی خیسانده بودید را آماده کنید. قابلمه ای را انتخاب کنید و درون آن مقداری آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب بجوش آید. کمی نمک بریزید بعد برنج خیسانده شده را درون آبجوش ریخته و توجه کنید

    ۷- زمانی که برنج روی سطح آب قرار گرفت و یکدانه از آن را زیر دندان تست کنید و در صورتی که احساس کردید برنج قد کشیده و زمان آبکش فرا رسیده آن را، داخل صافی بریزید و کمی آب سرد روی آن ریخته به اصطلاح به برنج شوک وارد کنید تا آب نمک اضافی گرفته شود.

    ۸- حال زمان دم کردن برنج فرا رسیده است. داخل قابلمه‌ای کمی روغن بریزید و برنج را با کفگیر درون قابلمه ریخته و لا به لای آن از مواد مرغ و کدو، زرشک و مغزها را بریزید به همین ترتیب مقداری برنج و مقداری از مواد لا به لای هم تا الی آخر قرار دهید. 

    ۹- در آخر، روی برنج زعفران آب شده و کمی کره بریزید و بعد از اینکه برنج بخار افتاد دمکنی روی در آن قرار دهید تا کاملا برنج دم بکشد.
    نکته دیگر، اگر تمایل نداشتید به اینکه مواد لا به لای برنج قرار بگیرد می‌توانید زمانی که برنج دم افتاد، برنج را داخل دیس بکشید و موادتان را که از قبل خوب پخته شده روی برنج قرار دهید.

    کدو حلوایی پلو غذای شمالی

    ته دیگ را به دلخواه می‌توانید از کاهو یا سیب زمینی و نان قرار دهید. این نوع غذا شیرین مزه مانند آلبالو پلو است و دارای طعمی بینظیر و ایده آل است.

    بنابراین زمانی که از خودتون پرسیدین با کدو حلوایی چی درست کنم؟ این غذای خوشمزه را درست کنید.

    نکات تهیه کدو حلوایی پلو:

    •  هر وقت احساس کردید کدو حلوایی آن شیرینی که شما تمایل داشتید را دارا نیست به دلخواه شکر سفید یا شکر سرخ بیافزایید.
    • بجای مرغ می‌توانید از گوشت تکه‌ای استفاده کنید. حتی می‌توانید گوشت را چرخ کنید و بصورت قلقلی درون برنج بکار ببرید.
      بهتر است زمان آبکش کردن؛ برنج را زودتر از موعد بردارید تا زمانی که مواد داخل آن قرار می‌گیرد با بخار دم بکشد.
    • در صورتیکه تمایل داشته باشید می‌توانید درون مرغ تان که سرخ شد کمی رب انار بزنید تا مرغ درون آن پخته شود بعد به برنج اضافه کنید دارای طعمی بینظیر است.
    • توصیه ما این است زمان تفت دادن مواد از روغن کمتری استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی فلفل قرمز در غذا استفاده کنید.
    • زمانی که از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید ابتدا یک پیاز ریز را رنده کنید و به گوشت اضافه کنید و از زیره و ادویه پلویی، کمی داخل آن استفاده کنید و خوب چنگ بزنید و گوشت ها را ریز ریز قل قلی کنید.
    • کدو حلوایی را بدون گوشت هم می‌توانید درست کنید به این صورت که کدو حلوایی را به قطعات کوچک برش بزنید و داخل روغن تفت دهید و زمانی که خوب سرخ شد برنج را کته کنید و کدوها را روی برنج بگذارید و دم کنید و در آخر با دو سه تا تخم مرغ نیمرو میل کنید.

    این غذای سنتی پر خاصیت را درست کنید و در کنار خانواده میل کنید.

    ۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.