آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه شیرازی پلو سنتی؛ مجلسی و خوشمزه

شیرازی پلو یکی از قدیمی‌ترین غذاهای است که طرفداران ویژه‌ی خود را دارد، این غذا یکی از بهترین انتخابات شما برای سرو کردن در مجالس‌ها و مهمانی‌هاست. همان‌طور که از نام این غذای لذیذ مشخص است اصالت آن به شهر شیراز برمی‌گردد، مواد اولیه تهیه آن شباهت زیادی به ته‌چین مرغ دارد که ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و بهترین طرز تهیه شیرازی‌ پلو خوشمزه را با ذکر تمام نکاتی که در بهتر شدن این غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این آموزش ما را همراهی کنید.

طرز تهیه شیرازی‌ پلو

  • مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که اگر شما در حجم بیشتری تمایل به پختن این غذا دارید کافیست که مقدار مواد را متناسب با اعضا افزایش دهید.
  • مدت زمان اماده‌سازی این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.
  • درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.
مواد مورد نیاز جهت تهیه شیرازی پلو:
برنج۲ پیمانه
نمک و روغنبه مقدار لازم
محلول زعفران۴ قاشق غذاخوری
ماست۴ قاشق غذاخوری
بادمجان متوسط۲ عدد
زرده تخم مرغ۲ عدد
خلال پستهبه مقدار لازم
پیاز ۲ عدد
فیله مرغ۲۰۰ گرم
پوب دارچین و برگ بوبه مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده‌سازی مرغ

در اولین مرحله به سراغ آماده سازی مرغ‌هایتان روید. بهتر است از فیله مرغ استفاده کنید اما اگر در دسترس نداشتید می‌توانید از تکه‌های مرغ استخوان‌دار نیز استفاده کنید. پیاز را پوست بگیرید و به دو نیمه برش زنید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و تکه‌های مرغ را به همراه پیاز، برگ بو و چوب دارچین درون قابلمه قرار دهید.

کمی آب به محتوای درون قابلمه بیفزایید و درب قابلمه را ببنید و زمان دهید تا مرغ‌ها به آرامی بپزنید و آب قابلمه تبخیر شود. پس از پخته شدن مرغ‌ها،تکه‌های پیاز،چوب دارچین و برگ بو را از قابلمه خارج کنید و به کمک دو چنگال یا دست مرغ‌ها را ریش‌ریش کنید و کمی نمک به آن‌ها زنید و کنار گذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

طرز تهیه شیرازی‌ پلو

مرحله دوم | آماده سازی بادمجان

در دومین مرحله بادمجان‌های شسته شده و پوست گرفته شده را به ابعاد یکسانی برش زنید و حلقه حلقه کنید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید.

دو طرف بادمجان‌های حلقه حلقه شده را درون تابه سرخ کنید تا به خوبی طلایی و برشته شوند. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قنبر پلو اصیل شیرازی

    مرحله سوم | آماده‌سازی برنج

    در سومین مرحله به سراغ آماده سازی برنج روید. درون قابلمه مناسبی مقداری آب، نمک و روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند سپس برنج‌های از قبل شسته و خیسانده شده را به آب در حال جوش بیفزاید. ۵-۶ دقیقه به آن زمان دهید تا برنج‌ها حالت نیمه پخته به خود گیرند.

    نکته: بافت انواع برنج متفاوت است و شما با توجه به نوع برنجتان مدت زمان نیم پز شدن آن را کنترل کنید.

    برنج‌ها را درون آبکش بریزید و منتظر بمانید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

    مرحله چهارم | آماده سازی برنج شیرازی‌ پلو

    در مرحله چهارم ماست چکیده، نمک، محلول زعفران و زرده تخم مرغ را درون ظرف مناسبی بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید تا مواد یک‌دستی حاصل شود. حال کم‌کم از ترکیب حاصل شده به برنج‌های آب‌کشی شده بیفزایید و همه مواد را بهم زنید. توجه داشته باشید که این مرحله را با دقت و حوصله بیشتری انجام دهید تا دانه‌های برنج نشکنند و شکل ظاهری خود را حفظ کنند.

    نکته: اگر ماست چکیده و پرچرب در دسترس ندارید مقدار ماست دستور را نصف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    شیرازی‌ پلو مجلسی

    مرحله پنجم | آماده‌سازی زرشک

    در این مرحله به سراغ آماده سازی زرشک روید، درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و درون تابه بریزید. کمی صبر کنید تا پیاز از حالت خامی خارج و طلایی و برشته شود، خلال‌های پسته را به تابه بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی پسته گرفته شود.

    در همین مرحله زرشک‌های از قبل شسته و خیسانده شده را به آن اضافه کنید و در حد چند ثانیه بهم زنید تا زرشک‌ها کمی تغییر رنگ دهند. توجه داشته باشید که زرشک به سرعت می‌سوزد و سیاه می‌شود پس در اجرای این مرحله بسیار دقت کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

    مرحله ششم | ترکیب کردن مواد شیرازی پلو

    در ششمین مرحله درون قابلمه تفلن مناسبی کمی روغن بریزید. در زمان سرو این غذا همانند ته‌چین به صورت قالبی سرو می‌شود پس حتما در زمان پخت از قابلمه‌ نچسب استفاده کنید. لایه‌ای از مواد برنجی به قطر ۲-۳ سانتی‌متر ته قابلمه بریزید و با پشت قاشق سطح برنج را صاف کنید. حال حلقه های بادمجان سرخ شده را کنار هم و مرتب روی سطح برنج بچینید.

    مرغ‌های ریش شده را روی بادمجان‌ها بریزید و سطح‌شان را صاف کنید، در نهایت از ترکیب زرشک و خلال پسته روی مرغ‌ها بریزید و به آرامی لایه آخر باقیمانه برنج را بریزید و با پشت قاشق سطح رویه آن را صاف کنید. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت کم به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا برنج شما به خوبی بپزد و ته‌دیگتان طلایی رنگ شود. شیرازی پلو خوشمزه و جذاب شما آماده سرو است، آن را با انواع سالاد، سبزی خوردن یا ترشی نوش جان کنید و از طعم و مزه بهشتی آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب پلو شیرازی

    از این که همانند همیشه تا انتهای این مقاله از مجله آشپزی اکالا همراه ما بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند منان می‌سپاریم.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.