آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی؛ سنتی و اصیل به همراه ۳ نکته طلایی

آلبالو پلو یکی از غذاهای اصیل و سنتی پرطرفداری است که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. آلبالوی تازه فقط در فصل تابستان در دسترس است به همین دلیل آلبالوپلو یک غذای فصلی محسوب می‌شود اما شما می‌توانید در این فصل د آلبالوی تازه تهیه کنید، هسته بگیرید و در فریز نگهداری کنید تا در بقیه ایام سال نیز بتوانید از طعم این غذای جذاب لذت ببرید. آلبالو، خواص و فواید بسیار زیادی دارد. در رفع کم خونی، تسکین دهنده درد، سلامت پوست و مو و همچنین با خاصیت ضد التهابی که دارد برای بدن شما مفید است. آلبالو پلو از دسته غذاهایی است که با گوشت سفید مرغ و با گوشت قلقلی تهیه می‌شود که شما با توجه به سلیقه و رژیم غذایی خودتان می‌توانید از گوشت‌هایی که مناسب ذائقه‌تان است، استفاده کنید.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالابلاگ در بخش آشپزی طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی با گوشت قلقلی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در خوشمزه‌تر شدن آن باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب ما را همراهی کنید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه آلبالو پلو:
برنج۴ پیمانه
آلبالوی تازه ۵۰۰ گرم
شکر۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۴ نفر است که شما با ضرب و تقسیم ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را کاهش یا افزایش دهید. مدت زمان آماده‌سازی این غذا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

درجه سختی این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار می‌گیرد.

مرحله اول | آماده سازی آلبالو

در اولین مرحله به سراغ شستن آلبالوها روید. ابتدا شاخه و برگ‌های چسبیده به میوه و آلبالوهایی که لکه‌های سیاه و قهوه‌ای دارند یا له شدند را جدا کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال آلبالوها را درون ظرف مناسبی بریزید و مقداری آب به آن بیفزایید به طوری که آلبالوها درون آب سرد غوطه ور باشند.

    چند دقیقه به آن زمان دهید تا گرد و غبار و موجودات ریز چسبیده به میوه توسط آب تمیز شود.

    حال آلبالوها را از آب خارج و درون صافی یا آبکش قرار دهید و منتظر بمانید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود سپس با کمک هسته گیر آلبالو، سیخ چوبی یا نی هسته‌های آلبالو را در بیاورید.

    آلبالوهای هسته گرفته شده را درون قابلمه مناسبی بریزید شکر را به آن بیفزایید و با هم ترکیب کنید.

    قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید تا شکر حل شود و آلبالوها حالت نیمه پخته به خود گیرند و کمی آب آنها خارج شود.

    توجه داشته باشید اضافه کردن این مقدار شکر در این مرحله کاملاً اختیاری است و شما نسبت به میزان ترش بودن آلبالوها مقدار شکر را کمتر یا بیشتر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو به روش تهرانی

    مرحله دوم | آماده سازی قلقلی

    در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی قلقلی‌ها روید. پیاز را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید، آب پیاز را توسط صافی یا دست به صورت کامل بگیرید.
    حال پیاز آب گرفته شده را به همراه گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل سیاه با هم به خوبی ترکیب کنید.

    به خوبی ورز دادن گوشت در این مرحله بسیار اهمیت دارد. ورز دادن باعث می‌شود که در نهایت قلقلی‌هایی صاف و یکدست شوند همچنین در زمان پخت باز (له) نشوند.

    پس از اینکه مطمئن شدید تمام مواد را به خوبی با هم ورز داده شده‌اند، از ترکیب گوشت به اندازه‌های یکسان بردارید و با کمک دست آن را قلقلی کنید در نهایت قلقلی‌های آماده شده را درون ظرف درب‌داری قرار دهید و حدود ۲۰-۳۰ دقیقه در یخچال به آن استراحت دهید.

    این عمل باعث می‌شود که سرخ کردن کوفته‌ها راحت‌تر انجام شود و در زمان پخت قلقلی‌ها شکل ظاهری خود را از دست ندهند.

    پس از استراحت دادن قلقلی‌ها درون یخچال در تابه نچسب (تفلون) مناسبی کمی روغن مایع ریخته و تابه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا روغن به خوبی داغ شود.

    در همین مرحله قلقلی‌های استراحت داده شده را به تابه منتقل کنید. کوفته‌ها را درون روغن بچرخانید تا اطراف آن یک دست طلایی رنگ شود.

    پس از سرخ شدن کوفته‌ها، حرارت را خاموش و قلقلی‌ها را از روغن خارج کنید و کنار گذارید.

    مرحله سوم | آماده‌سازی برنج

    در سومین مرحله درون قابلمه مناسبی به مقدار مناسب آب ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.

    برنج‌های از قبل خیسانده شده را به قابلمه اضافه کنید و ۴ تا ۵ دقیقه به آن زمان دهید تا برنج‌ها در آب جوش حالت نیم پخته یا نیم پز به خود گیرند سپس برنج را از صافی رد کنید و با آب سرد بشویید.

    توجه داشته باشید که میزان نیم پز شدن برنج‌های مختلف متفاوت است پس مدیریت این مرحله با شماست و با توجه به نوع برنج مصرفی‌تان این زمان را کنترل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی

    مرحله چهارم | پختن آلبالو پلو

    در چهارمین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و مقداری نان( برای ته‌دیگ) در ته قابلمه بچینید. لایه نازکی از برنج نیم پز شده را روی نان ریخته و کمی از آلبالوی پخته شده را روی آن قرار دهید.

    پختن آلبالو پلو

    حال مقداری از قلقلی‌ها را روی آلبالو بچینید و مجدد لایه نازکی برنج ریخته، همین مراحل را تا پایان یافتن موادتان تکرار کنید.

    درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت متوسط قرار دهید، منتظر بمانید تا در قابلمه بخار بپیچد سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد شیرازی

    مرحله پنجم | تزیین کردن آلبالو پلو شیرازی

    در آخرین مرحله با کمک کفگیر مواد درون قابلمه را به آرامی با هم مخلوط کنید و از پلو پخته شده درون بشقاب سرو بریزید. حال با خلال بادام، خلال پسته، برنج زعفرانی یا مقداری آلبالو روی آن را تزیین کنید.

    ۳ نکته طلایی که در تهیه آلبالو پلو باید بدانید!

    1.  توجه داشته باشید از آب آلبالوی پخته شده یا شربت آن به برنج اضافه نکنید زیرا باعث شفته شدن یا له شدن دانه‌های برنجتان می‌شود. (شربت آلبالو را می‌توانید نگه دارید و پس از پختن برنج با کمی برنج ترکیب کنید تا برنج صورتی رنگ زیبایی حاصل شود و از آن در تزیین پلو استفاده کنید)
    2. در تهیه این غذا از آلبالوی فریز شده یا مربای آلبالو نیز می‌نوانید استفاده کنید.
    3. اگر تمایل دارید که آلبالوها پس از پخته شدن با برنج به هم نچسبند، پس از پخت اولیه با شکر به آن‌ها کمی کره بزنید.

    به همین راحتی و با طی کردن ۵ مرحله ساده آلبالو پلو شیرازی خوشمزه شما آماده سرو و نوش جان کردن در سرویس آشپزی است. از این که تا انتهای این مقاله نیز ما را همراهی کردید از شما متشکریم برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۲.۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. ممنون از تهیه پخت آلبالو پلو/ ولی من همیشه بعداز دم گذاشتن آلبالو پلو کمی از شهد آلبالوی پخته شده با شکر را روی پلو میریزم و بعد از بخار افتادن زعفران آبکرده با روغن اضافه میکنم و بعد از کشیدن در دیس رنگ بسیار زیبا و خوشرنگی پیدا میکنه و اصلا پلو خراب نمیشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.