آشپزینکات آشپزی

جلوگیری از کپک زدن آبغوره با ۳ ترفند ساده خانگی

آبغوره، یکی از چاشنی‌های جدا نشدنی غذاهای ایرانی است که از آن برای طعم‌دهی به انواع خورشت، سالاد و غذاها استفاده می‌شود. به دلیل همیشه در دسترس نبودن غوره تازه، گرفتن آبغوره یکی از روش‌های ساده‌ی نگهداری از آن در بلندمدت است. شاید شما نیز با این چالش روبه‌رو شده باشید، پس از مدتی که برای استفاده به سراغ آن‌ها می‌روید شاهد ایجاد کپک روی سطح شیشه‌ها شوید.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ سه روش بسیار ساده و کاربردی برای جلوگیری از ایجاد کپک روی سطح شیشه آبغوره را به شما آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن آبغوره

روش‌های جلوگیری از کپک نزدن آبغوره به شرح زیر است:

روش اول | حرارت دادن شیشه آبغوره

عملیات پاستوریزه‌سازی به روش حرارت دادن همیشه یکی از روش‌های کارآمد برای نگهداری از مواد غذایی است. برای کمک گرفتن از این روش کافی است پس از ریختن آبغوره در شیشه‌های نگهدارنده، شیشه‌ها را چند دقیقه‌ای در آب جوش قرار دهید. این تکنیک موجب از بین رفتن آنزیم‌های زنده می‌شود و تا حد زیادی فرآیند کپک زدن و خراب شدن آبغوره را به تعویق می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

روش‌های جلوگیری از کپک زدن آبغوره

روش دوم | انتخاب ظروف نگهدارنده مناسب

انتخاب ظروف نگهدارنده مناسب برای آبغوره یکی از مهم‌ترین عوامل در زمان نگهداری آبغوره است. ظروف شیشه‌ای بهترین ظروف برای نگهداری آبغوره هستند که به شما توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها استفاده کنید. درب این ظروف باید به خوبی محکم و‌ بسته شوند، ورود اکسیژن به درون شیشه یکی دیگر از عوامل رشد و ایجاد کپک است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر درب ظرف نگهدارنده شما محکم بسته نمی‌شود حتما با تکه پلاستیک یا درپوش مناسب آن را محکم کنید و تا حد ممکن از نفوذ هوا به درون شیشه جلوگیری کنید. قبل از انتقال آبغوره به ظروف نگهدارنده از تمیز و ضدعفونی بودن ظروف اطمینان حاصل کنید. ظرف نگهدارنده شما باید کاملا خشک و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبلیمو خانگی بدون تلخی با لیمو تازه

    روش سوم | نگهداری در مکانی مناسب

    نگهداری از آبغوره در مکانی مناسب از ایجاد کپک و قارچ به روی آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. آبغوره را باید در مکانی خشک، خنک و تاریک به دور از نور نگهداری کنید. آبغوره حاوی مقادیری ویتامین C است که این ویتامین نسبت به نور و‌حرارت حساس است و‌ وجود این دو عامل موجب از بین رفتن این ویتامین در آبغوره می‌شود. به همین دلیل بهتر است آبغوره را در شیشه‌های تیره، به دور از نور و‌ حرارت در جایی خنک نگهداری کنید تا فرآیند ایجاد کپک را به تاخیر اندازید.

    آیا کپک آبغوره خطرناک است؟

    متاسفانه برخی افراد با مشاهده کپک به روی سطح آبغوره آن را جدا می‌سازند و از بقیه آبغوره استفاده می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. کپک‌ها قارچ‌هایی هستند که با توجه به شرایط محیطی ر‌وی سطح آبغوره ایجاد می‌شوند و در کل آبغوره رشد می‌کنند که ممکن است با چشم قابل رویت نباشد. از استفاده آبغوره کپک زده اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه غوره مسما گیلانی؛ با ماهی شور

    آیا کپک آبغوره خطرناک است؟

    سخن آخر

    امیدواریم با کمک گرفتن از سه روش فوق بتوانید آبغوره‌هایتان را از شر کپک‌ها در امان نگه‌دارید و برای مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و‌ تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و‌ منان می‌سپاریم.

    ۳.۸/۵ (۳۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. روشهای شما برایخودت خوبه اول کمی نمک بایجلوگیری ازکپک ۲کمی روغن به روی آبغوره بریزم ۳ بعداز درپوش بستیم بانوارچسب رودرپوش بزنیم

    2. هر مواد غذائی را کافی است که درب آن را محکم ببندید و وارونه به نحوی که سر آن رو به پائینی باشد ور یخچال و یا جای خنک نگهداری کنید.
      به هیچ وجه کپک نمی زند حتی اگر در حال مصرف آن باشید و نیمه پر باشد. یکبار امتحان کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.