آشپزیخواص مواد غذایی

۲۶ خاصیت دمنوش مرزنجوش؛ شگفت‌انگیز و باورنکردنی

مرزنجوش یک گیاهی است با ساقه‌های بلند و بصورت خودرو در مناطقی چون مدیترانه‌ای رشد می‌کند. از برگهای آن میتوان به عنوان چاشنی در غذاها و از گل آن در مصارف طب سنتی استفاده کرد و عمر این گیاه بیشتر از دو سال نیست. امروزه به دلیل خواص آرام بخشی در این گیاه، در اکثر دنیا طرفدارانی پیدا کرده و بیشتر مورد کشت قرار گرفته است. از نظر شباهت به پونه کوهی نزدیک است و دارای بافتی نرم و طعم ملایمی ست. خواص دو چندان آن در بسیاری امراض زبانزد است. دارای رایحه خوشایندی ست. می‌توانید از مرزنجوش در انواع غذاهایی چون سوپ و آش استفاده کنید. دارای خواص بسیار و از نظر خاصیت با پونه رقابت می‌کند.

گاهی بدن همه ما در برابر عناصر محیطی؛ دچار گرفتگی و اسپاسم عضلات قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن دچار ضعف و عفونت شده؛ بهتر است برای درمان اینگونه حملات ویروسی به بدن از گیاهانی استفاده شود تا بتواند در برابر انواع میکروب‌ها و ویروس ها مقابله کند. ما در اکالا بلاگ برای مبارزه با این مسائل گیاه مرزنجوش را معرفی می‌کنیم.

خواص دمنوش مرزنجوش

مرزنجوش خواص بسیاری را به خود اختصاص داده و به عنوان ضد میکروب، ضدانگل، ضد قارچ شناخته شده است. خاصیت درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی اهمیت ویژه ای به این گیاه داده شده است. دارای طبیعت گرم و خشک است.
جوشانده این گیاه به عنوان دم نوش برای مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا،انواع انگل هاو عفونت مفید است. می توانید در درمان انواع زخم ها بصورت ضماد از آن استفاده کنید. روغن مرزنجوش بسیار کارساز و مفید است.
این گیاه به خوبی با انواع امراض مقابله می کند. دارای ارزش غذایی بسیاری ست و می‌توانید از دمنوش آن به عنوان رژیم غذایی استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه باعث خواهد شد تا در برابر بسیاری از امراض مقابله کند.

۲۵ خواص مزنجوش جهت ایمنی بدن

  1.  امنیت دستگاه گوارش
  2.  ضد نفخ و سوء هاضمه
  3.  ضد تهوع و استفراغ
  4.  تقویت سیستم ایمنی
  5.  تقویت کننده قلب و عروق
  6.  پایین آورنده فشار خون
  7.  آرام بخش سیستم عصبی
  8.  تنظیم کننده قاعدگی بانوان
  9.  درمان کننده گر گرفتگی زنان
  10.  برطرف کننده کیست تخمدان و ناباروری
  11.  کنترل کننده دیابت
  12.  ضد افسردگی و ضد اضطراب
  13.  درمان کننده بی‌خوابی
  14.  مسکن انواع دردهای عضلانی
  15.  درمان کننده زخم معده و اثنی عشر
  16.  درمان گلو درد و سرفه های مزمن
  17.  ضد سرماخوردگی و مسمومیت غذایی
  18.  ضد التهاب و ضد سرطان
  19.  مدر و ادرار آور
  20.  برطرف کننده تب
  21.  محافظت کننده پوست و خاصیت نرم کنندگی
  22.  تسکین دهنده اگزما و خارش و ضد بیماری پسوریازیس
  23.  درمان ریزش مو، ضد شوره و درخشان کننده مو
  24.  تقویت مغز و جلوگیری از سکته مغزی
  25.  افزایش دهنده تعریق بدن و دفع سموم
  26.  بهبود دهنده انواع زخم‌های درونی و بیرونی بدن

طریقه استفاده از دمنوش مرزنجوش

دمنوش مرزنجوش و طرز تهیه آن

استفاده دو نوبت از مرزنجوش در طول روز می تواند سیستم ایمنی را تقویت و بدن را در برابر بسیاری از امراض ایمن کند. آنتی اکسیدان موجود در آن باعث خواهد شد تا شما از بیماری‌ها دور باشید.
یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی ست. می توان گفت از خانواده نعنا و پونه و بیشتر در عربستان و مصر کاربرد دارد. بصورت دمنوش و عرقیجات و حتی روغن موجود است و همه این نمونه‌ها اثرات خود را بجا می گذارند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت دم کردن مرزنجوش

    • مرزنجوش خشک: یک فاشق غذاخوری
    • آب: یک فنجان
    • عسل: یک قاشق مربا خوری

    طرز درست کردن دمنوش مرزنجوش

    ابتدا گیاه خشک مرزنجوش را به اندازه یک قاشق غذاخوری داخل قوری بریزید و به اندازه دستور ذکر شده آب جوش بیفزایید البته به ازای هر نفر یک قاشق و یک فنجان آب اضافه کنید و مانند چایی روی کتری یا سماور به اندازه بیست دقیقه دم کنید و همراه با عسل یا نبات میل کنید.
    بهتر است از این نوع دمنوش در طول روز، دو فنجان بیشتر میل نکنید و حد اعتدال را رعایت کنید. استفاده بیشتر از دو فنجان باعث سردرد و خستگی خواهد شد.

    کودکان و زنان باردار بهتر است از میل کردن این نوع دم نوش بر حذر باشند مگر با دستور پزشک.

    مضرات مرزنجوش

    دقت کنید در مصرف این نوع گیاه زیاده روی نشود در صورت زیاده روی قلب بشدت تحریک خواهد شد. افرادی که دارای مشکلات کلیه هستند در مصرف این دمنوش منع شده‌اند. در افراد باردار باعث سقط جنین خواهد شد پس چه بهتر در مورد هر دمنوش گیاهی مطالعه و دقت زیادی شود و بصورت خودسرانه زیاده روی نکنید.

    کاربرد آرایشی بهداشتی مرزنجوش

    برای پوست بسیار شاداب کننده است. می‌توانید دو قاشق غذاخوری از گیاه را داخل کتری بریزید و بعد از چند تا جوش زدن صورت خود را بخور دهید.
    حتی می‌توانید این آب را صاف کنید و با یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده با یک تکه پنبه به صورت بزنید برای کک و مک و لکهای ناشی از آفتاب سوختگی بسیار مفید و اثر بخش خواهد بود.

    اثرات دمنوش مرزنجوش

    اثرات دمنوش مرزنجوش

    • مرزنجوش دارای گرمای زیادی ست و برای بدن مفید و باعث افزایش گردش خون می‌شود. آرتروز را تسکین و باعث کاهش وزن شده و افرادی که قصد رژیم غذایی دارند بهتر است این دم نوش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
    • بو و رایحه خوب مرزنجوش باعث تحریک بزاق شده و اثرات خوبی در دستگاه گوارش دارد. استفاده از روغن مرزنجوش هم بسیار پر کاربرد است.
    • این گیاه چه تازه چه خشک اثرات خوب خود را دارا ست. برای اینکه رشد قارچ‌ها را بگیرید مخصوصا در ناراحتی‌های پوستی بهتر است از روغن این گیاه استفاده کنید. استفاده از این نوع روغن برای تسکین اغلب زخم‌ها درمان کننده خوبی است.
    • سینوزیت و دردهای میگرنی را با روغن مرزنجوش برطرف کنید.
    • استفاده مدوام دم نوش مرزنجوش می تواند در طی روز تونیکی برای برطرف کردن ناراحتی های درونی محسوب شود. آنتی اکسیدان قوی در آن تقویت خوبی ست.
    • افرادی که دارای مشکلات هورمونی هستند بهتر است از این دم نوش استفاده کنند بهترین و قدرتمندترین شفا بخش بدن جهت مشکلات درونی است.

    بهتر است این گیاه را بیشتر استفاده کنید و از اثرات مفید آن بهره ببرید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.