آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه فطایر گوشت و قارچ؛ غذای عربی با خمیر مخصوص

فطایر نوعی غذای عربی است که شباهت زیادی به پیراشکی دارد. فطایر جمع فطیر و نوعی نان لقمه ای است که داخل آن میتوان از مواد مختلفی مثل گوشت، مرغ، سوسیس و کالباس و انواع سبزیجات استفاده کرد این غذا به دلیل شباهتی که به پیراشکی دارد با ذائقه مردم کشورمان بسیار هماهنگ است و از این جهت طرفداران بسیاری دارد. در مجله اینترنتی اکالا طرز تهیه فطایر گوشت را به شما آموزش انتخاب مواد داخلی کاملا اختیاری است و میتوانید از سایر مواد ذکر شده استفاده کنید.

مواد لازم برای خمیر فطایر گوشت:
آرد نان فانتزی۲۵۰ گرم
کره۲۵ گرم
شیر ولرمنصف پیمانه
نمکنصف قاشق چایخوری
خمیر مایه خشک فوری۱ قاشق غذاخوری
آب ولرممقداری که خمیر نچسبی حاصل بشه

مواد لازم خمیر فطایر گوشت
مواد لازم برای داخل خمیر:
گوشت چرخ کرده۱۰۰ گرم
پیاز نگینی خرد شده۱ عدد
ذرت شیرین۱/۴ پیمانه
فلفل دلمه‌ای۱/۴ پیمانه
قارچ پخته۱/۴ پیمانه
ربنصف قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکابه مقدار لازم
پنیر موزارلا یا گوداسه ورق

مواد لازم داخل خمیر فطایر گوشت

مواد لازم برای رومال:
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار لازم
سیاه دانه یا تخم خرفهبه مقدار لازم

مواد لازم رومال فطایر گوشت

طرز تهیه خمیر فطایر گوشت:

۱- برای تهیه خمیر آرد رو داخل ظرف مناسبی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و به خوبی مخلوط کنید.

اضافه کردن نمک به خمیر فطایر گوشت

۲- و بعد شیر ولرم رو به مواد اضافه و مخلوط کنید، دمای شیر باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه و اگه دماسنج ندارین میتونید نوک انگشت خودتون رو داخل شیر بزنید حرارت باید به گونه ای باشه که گرما رو کاملا حس کنید اما دستتون نسوزه و بتونید داخل شیر نگهش دارید این دما برای شروع فعالیت خمیر مایه مناسبه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن شیر ولرم به خمیر فطایر گوشت
    ۳- بعد از مخلوط کردن مواد کره آب شده به روش بن ماری (یا داخل ماکروفر) رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.

    طرز تهیه خمیر فطایر گوشت

    ۴- و در آخر آب ولرم رو اضافه کنید (دمای آب ولرم هم مشابه دمای شیر باشه) آب ولرم رو باید کم کم اضافه کنید و به مقداری اضافه کنید که مواد به حالت خمیری برسن و خمیر چسبندگی نداشته باشه.

    اضافه کردن آب به خمیر فطایر گوشت
    ۵- خمیر حاصل رو روی صفحه کار حدود ده دقیقه ورز بدین. تا کاملا یکدست بشه و سعی کنید خمیر رو چنگ نزنید و از قسمت داخلی دست برای ورز دادن استفاده کنید.
    در نهایت خمیر رو چونه کنید و داخل ظرف رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر رو داخل ظرف قرار بدید و روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با یک حوله یا دستمال بپوشونید و حدود یک ساعت و نیم در فضای محیط استراحت بدین.

    فطایر گوشت و خمیر آن

    طرز تهیه مواد داخل فطایر گوشت:

    ۱- در این فاصله میریم سراغ تهیه کردن مواد داخلی فطایر، یک عدد پیاز نگینی خرد شده رو با چند قاشق روغن داخل تابه بریزین و روی حرارت قرار بدین، تا پیاز ها کاملا طلایی و سرخ بشن و گوشت چرخ کرده رو به پیاز ها اضافه کنید و اجازه بدین تفت بخوره تا گوشت کاملا بپزه.

    درست کردن مواد فطایر گوشت

    ۲- بعد نمک و ادویه های دلخواه و رب رو اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید و تفت بدین تا خامی رب گرفته بشه و بعد ذرت شیرین و فلفل دلمه ای و قارچ رو اضافه کنین.

    اضافه کردن قارچ و ادویه به مواد فطایر گوشت

    ۳- مواد رو مخلوط کنید و اجازه بدین کمی تفت بخوره و بعد از روی حرارت بردارین. خمیر رو بعد از استراحت مجددا کمی ورز بدین تا هوای داخل اون خارج بشه و بعد خمیر رو دو قسمت کنید و هر قسمت رو چونه کنید.

    فطایر گوشت و چونه کردن خمیر

    ۴- به شکل دایره و به ضخامت چند میلی باز کنید. داخل ظرف یا قالب مورد نظرتون رو با روغن چرب کنید ( اگه از قالبی استفاده میکنید که احتمال چسبیدن خمیر به قالب هست حتما کف قالب کاغذ روغنی قرار بدین) و خمیر باز شده رو داخل ظرف قرار بدین، طوری که کل فضای سطح ظرف رو پوشش بده. مواد میانی رو روی قسمت وسط خمیر بریزین و با قاشق پهن کنید تا تمام فضای خمیر رو بپوشونه و فقط یک سانت از کنار خمیر باقی بمونه.

    آماده کردن خمیر فطایر گوشت

    ۵- روی مواد میانی به دلخواه پنیر موزارلا یا گودا قرار بدین (از پنیر رنده شده هم میتونید استفاده کنید و در صورتی که دوست ندارید میتونید کلا پنیر پیتزا رو حذف کنید)
    داخل استکان کوچکی کمی آب بریزین و انگشتتون رو داخل آب بزنید و قسمت کناری خمیر رو (که با مواد داخلی پوشش ندادیم) با دستتون مرطوب کنید.
    چونه دوم رو هم مثل لایه اول باز کنید و اون رو روی مواد داخلی و لایه خمیری قرار بدین و کناره های خمیر رو که قبلا مرطوب هم شده با فشار دست کاملا بهم بچسبونید تا موقع پخت جدا نشن. روی ظرف سلفون بکشید و به خمیر نیم ساعت استراحت ثانویه بدید.

    ریختن مواد در قالب- فطایر گوشت

    طرز تهیه رومال فطایر گوشت:

    ۱- در این فاصله رومال خمیر رو آماده کنید زرده تخم مرغ رو با چنگال بزنید تا کف کنه و بعد شیر رو اضافه و کاملا مخلوط کنید.
    بعد از استراحت روی خمیر به کمک چاقو هشت برش ایجاد کنید و سعی کنید خمیر تا انتها بریده نشه و فقط قسمت رویی خمیر بریدگی ایجاد بشه.

    فطایر گوشت خوشمزه

    ۲- بعد با قلمو از رومال روی خمیر بزنید و روی هر برش به دلخواه کنجد یا خرفه بپاشید. فطایر رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد به مدت حدودی چهل الی پنجاه دقیقه قرار بدین و چون زمان در فرهای مختلف متفاوته مدام چک کنید.

    فطایر گوشت
    ۳- اگه فر شما برقی هست و هم زمان هر دو المنت بالا و پایین روشن هست در نهایت روی خمیر کاملا طلایی میشه اما در فرهای گازی که فقط حرارت از قسمت پایین فر روشن هست پنج دقیقه آخر پخت گریل رو روشن کنید تا روی خمیر طلایی بشه و مراقب باشید که نسوزه.

    طرز تهیه فطایر گوشت
     فطایر رو به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا و حتی ناهار میتونید سرو کنید و از خوردنش لذت ببرید.

    طرز تهیه فطایر گوشت عربی

    نکات کلیدی در طرز تهیه فطایر گوشت:

    • خمیر مایه خشک فوری رو میتونیم بدون عمل آوردن مستقیم به آرد اضافه کنیم اما اگه خمیر مایه شما مدت زمان زیادی هست که مونده و از سلامت اون اطمینان ندارین مقدار کمی از اون رو روی کمی آب ولرم بپاشید و مخلوط کنید و روی ظرف رو با نعلبکی بپوشونید اگه بعد از ده دقیقه پف کرد و بالا اومد و به عبارتی به عمل اومد یعنی خمیر مایه سالم هست و میتونید استفاده کنید اما اگه ته نشین شد و اصلا پف نکرد یعنی کهنه شده.
    • فطایر رو میتونید به صورت تک نفره و به صورت پیراشکی یا لقمه های کوچیک هم درست کنید.
    • قطر ظرفی که برای فطایر استفاده شده بیست و پنج سانت هست.

    امیدوارم از طرز تهیه فطایر لذت برده باشید. برای مشاهده لیست غذاهای جدید دیگر به مجله اینترنتی ما سری بزنید.

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.