آشپزیخواص مواد غذایی

۲۰ خواص شگفت انگیز گیلاس!

گیلاس یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که می‌توانید از آن برای تقویت حافظه، درمان چاقی و همچنین جلوگیری از سرطان استفاده کنید. در این مقاله از بخش آشپزی از اکالا بلاگ می‌توانید با خواص گیلاس به طور کامل آشنا شوید.

فواید و خواص گیلاس

گیلاس یک میوه کم کالری، شیرین و خوشمزه است که هر ۱۰۰ گرم از آن ۵۰ کالری دارد. این میوه سرشار از پروتئین، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، ویتامین C، فولات، ویتامین A، ویتامین E، نیاسین و بتاکاروتن است.

طبع این میوه سرد و تر است و از همین رو افرادی که طبع بلغمی و سردی دارند، نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنند.

این افراد باید گیلاس را همراه با مصلحات آن یعنی عسل، زیره، زنیان، کندر، خرما و چای نبات مصرف کنید. گیلاس آنتی اکسیدان فراوانی دارد و خاصیت ضد التهابی دارد. در ادامه این بخش می‌توانید با مهم‌ترین خواص گیلاس آشنا شوید.

۱- کاهش التهاب

گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد و التهاب عامل بروز انواع بیماری‌ها است. مصرف گیلاس به خاطر آنتی اکسیدان‌های متنوعی که دارد به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و از همین رو مصرف این میوه خطر ابتلا به سکته، سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد.

خواص گیلاس برای لاغری

۲- خواص گیلاس برای لاغری

گیلاس یک میوه مفید و سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن به آب کردن چربی‌های دور شکم و لاغری کمک می‌کند. مصرف گیلاس اشتها را کاهش می‌دهد و موجب تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود. فیبر موجود در این میوه به شما کمک می‌کند تا احساس گرسنگی کمتری را تجربه کنید. مصرف گیلاس به عنوان میان وعده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید و چربی‌های دور شکم را حذف کنید.

۳- جلوگیری از نقرس

نقرس یکی از بیماری‌های رایج است که موجب درد و ورم مفاصل می‌شود. این بیماری در اثر افزایش اسید فولیک در خون ایجاد می‌شود و درد، تورم و قرمزی زیادی را در مفاصل ایجاد می‌کند. مصرف گیلاس موجب کاهش درد در بیماران مبتلا به نقرس می‌شود. مطالعات انجام شده در مورد خواص گیلاس برای اسید اوریک نشان می‌دهد که مصرف گیلاس تازه می‌تواند درد و حملات ناشی از این بیماری را کاهش دهد و موجب کاهش مقدار اسید اوریک در بدن شود. این میوه به دفع مواد زائد در بدن کمک می‌کند.

۴- پیشگیری و کنترل دیابت

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که به افزایش سرعت تجزیه قند در افراد دیابتی کمک می‌کند. مصرف گیلاس موجب تنظیم قند خون و تنظیم ترشح انسولین در بدن می‌شود. مصرف گیلاس موجب کاهش قند خون می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۵ خواص باور نکردنی گیلاس برای کنترل قند خون

۵- بهبود کیفیت خواب

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گیلاس موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود. ملاتونین موجود در گیلاس موجب بهبود کیفیت خواب آرام می‌شود. ملاتونین یک هورمون مهم برای بهبود کیفیت خواب است که به طور طبیعی در این میوه وجود دارد و از همین رو مصرف گیلاس موجب می‌شود تا خواب بهتری را تجربه کنید.

۶- کاهش کلسترول خون

گیلاس یک میوه فوق العاده برای کاهش کلسترول بد خون است و مصرف آن میزان LDL و افزایش میزان کلسترول خون یا HDL می‌شود.

۷- کاهش فشار خون

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف گیلاس موجب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می‌شود. مصرف گیلاس موجب تنظیم فشار خون و جلوگیری از افزایش فشار خون می‌شود.

گیلاس و کاهش فشار خون

۸- بهبود خلق و خو

گیلاس نه تنها برای سلامت جسمانی شما مفید است و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه برای بهبود خلق و خو و سلامت روان نیز مفید است. مصرف گیلاس موجب کاهش هورمون کورتیزول یا هورمون استرس می‌شود و از همین رو به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گیلاس می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و همچنین تجربه احساس خوب و آرامش بیشتر کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۸ روش برای نگهداری طولانی مدت گیلاس!

۹- کاهش علائم آرتریت روماتوئید

گیلاس خاصیت ضد التهابی زیادی دارد و از همین رو مصرف آن می‌تواند درد، تورم و ناراحتی را در بیماران آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. مصرف گیلاس تورم را در بیماران آرتریت کاهش می‌دهد و به خاطر آنتی اکسیدان‌های فراوانی که دارد برای بهبود علائم این بیماری است.

۱۰- تقویت حافظه

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گیلاس موجب بهبود حافظه می‌شود. مصرف این میوه از زوال عقل و بیماری‌هایی مثل آلزایمر جلوگیری می‌کند و علائم این بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

۱۱- جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گیلاس می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس، کبد، روده بزرگ، سرطان سینه، پوست و ریه را کاهش دهد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و برای درمان سرطان نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: ۲ روش طرز تهیه مارمالاد گیلاس خوشمزه و خانگی

۱۲- خواص گیلاس برای قلب

گیلاس یک میوه مفید برای قلب است و از همین رو مصرف آن به کاهش التهاب و چربی‌های مضر در بدن کمک می‌کند. این میوه به تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول بد خون و همچنین سلامت قلب می‌شود.

۱۳- خواص گیلاس برای کبد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف گیلاس می‌تواند به پاکسازی کبد و بهبود کبد چرب نیز تا حد زیادی کمک کند. از مهم‌ترین خواص گیلاس در طب سنتی می‌توان به سم زدایی کبد و درمان بیماری‌های کبدی اشاره کرد.

۱۴- خواص گیلاس برای زنان

گیلاس سرشار از پتاسیم است و از همین رو مصرف این میوه به سلامت زنان در دوران بارداری کمک می‌کند. این میوه خون ساز است و از همین رو مصرف آن از کم خونی جلوگیری می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که موجب افزایش استروژن در خانم‌ها می‌شود و به تنظیم قاعدگی و بهبود سیکل قاعدگی در خانم‌ها می‌شود.

۱۵- فواید گیلاس برای مردان

گیلاس سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف این میوه در مردان به افزایش قدرت باروری، افزایش تحرک و همچنین بهبود کیفیت اسپرم‌ها کمک می‌کند. این میوه آنتی اکسیدان فراوانی دارد و از همین رو مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش هورمون تستسترون و همچنین افزایش میل جنسی کمک می‌کند.

۱۶- خواص گیلاس برای کودکان

گیلاس یک میوه مفید برای کودکان است و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارد. این میوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C است. مصرف این میوه موجب بهبود سلامت مغز و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات خربزه

۱۷- کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو مصرف آن موجب کاهش کلسترول بد، تنظیم فشار خون و کاهش التهاب در بدن می‌شود و از همین رو برای کاهش خطر سکته مغزی می‌شود.

بهبود مشکلات گوارشی با گیلاس

۱۸- بهبود مشکلات گوارشی

گیلاس یک میوه مفید و قلیایی است که مصرف آن موجب کاهش حالت اسیدی معده می‌شود. این میوه مقدار اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و به تنظیم PH معده کمک می‌کند.

۱۹- خواص گیلاس برای سرماخوردگی

گیلاس یک میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و به درمان سرفه و گلودرد کمک می‌کند. مصرف این میوه از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

۲۰- خواص گیلاس برای چشم

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است که موجب کاهش التهاب می‌شود. این میوه از بروز بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به آب مروارید و سلامت چشم‌ها نیز مفید است.

سوالات متداول

در ادامه این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد خواص گیلاس اشاره شده است.

مضرات گیلاس چیست؟ هر چند گیلاس فواید زیادی دارد، اما این میوه طبع سردی دارد و سرشار از فیبر است. مصرف زیاد این میوه موجب ایجاد نفخ، دل درد و اسهال می‌شود. افرادی که معده حساسی دارند، بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و همچنین کسانی که به واکنش‌های آلرژیک مبتلا هستند، بهتر است از این میوه استفاده نکنند.

فواید گیلاس خوردن برای خانم‌های باردار چیست؟ گیلاس سرشار از آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، و انواع ویتامین‌های متنوع است. این میوه به کاهش درد مفاصل، سردردهای میگرنی و همچنین افزایش انرژی در خانم‌های باردار کمک می‌کند.

۴.۱/۵ (۲۴ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا