مربا

طرز تهیه مربای ریواس خانگی؛ پرخاصیت و خوشمزه

اگر طعم مربای ریواس خانگی را چشیده باشید، می‌دانید که این مربا یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین انواع مربا است که طعم بسیار لذیذی دارد و درست کردن آن بسیار ساده است. اما مربای ریواس چگونه درست می‌شود؟

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه مربای ریواس به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه مربای ریواس خانگی

برای پخت مربای ریواس به حدود نیم ساعت زمان نیاز دارید، اما قبل از پخت لازم است ریواس‌ها را برای ۲۴ ساعت همراه با شکر به حال خود رها کنید تا آماده شوند.

مواد لازم جهت تهیه مربای ریواس:
ریواس پاک کردهنیم کیلو
شکرنیم کیلو
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
پودر هل۱/۲ قاشق غذاخوری

مرحله اول: ریواس‌ها را خرد کنید

برای شروع ریواس‌ها را تمیز کنید و سپس به خوبی بشویید تا تمام آلودگی‌های آن‌ها پاک شوند. در ادامه ریواس‌ها را به صورت حبه‌های ریز و یک اندازه خرد کنید.

مراحل تهیه مربای ریواس

مرحله دوم: ریواس‌ها را با شکر ترکیب کنید

ریواس‌های خرد شده را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی آن را با شکر بپوشانید. حالا درب قابلمه را روی آن قرار دهید و قابلمه را برای ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید. این کار موجب آب انداختن ریواس‌ها می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح فریز کردن ریواس

    مرحله سوم: مربا را آماده کنید

    در این مرحله باید برای تهیه مربا قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و حرارت را کم کنید. اگر مقدار آبی که در قابلمه ایجاد شده کم است، می‌توانید مقداری آب نیز به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید شکر با حرارت ملایم آب شود و مربا برای چند دقیقه بجوشد و قوام پیدا کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت سفید به روش خانگی

    مرحله چهارم: پودر هل و آبلیمو را اضافه کنید

    زمانی که مربا کمی غلیظ شد، می‌توانید آبلیمو و پودر هل را اضافه کنید. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مربا کاملا سرد شود.

    مرحله پنجم: مربا را در ظرف مناسب بریزید

    بعد از این که مربا کاملا خنک شد، آن را در یک شیشه تمیز و کاملا خشک بریزید و درب آن را محکم کنید. در ادامه مربا را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.

    روش درست کردن مربای ریواس به روش خانگی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه مربای ریواس

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه مربای ریواس اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه این مربا می‌توانید به جای هل از چند تکه چوب دارچین یا یک تکه زنجبیل نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از ریختن مربا در شیشه باید چوب دارچین یا زنجبیل را از آن خارج کنید.
    • برای این که مربای شما خوشرنگ تر شود، می‌توانید آن را در قابلمه مسی بپزید.
    • اگر بعد از قرار دادن ریواس و شکر در یخچال، ریواس‌ها به خوبی آب نینداختند، می‌توانید قبل از قرار دادن قابلمه روی گاز، مقدار کمی آب به آن اضافه کنید.
    • بهتر است این مربا را در ظروف مسی، چدنی و لعابی درست کنید. پخت مربا ریواس در قابلمه تفلون و آلومینیوم موجب بد رنگ شدن مربا می‌شود.
    • برای تهیه مربای ریواس مجلسی می‌توانید از مقداری رنگ خوراکی در آن استفاده کنید.
    • از آن جایی که ریواس ذاتا طعم ترشی دارد، این مربا مثل مربای آلبالو کمی ترش و شیرین می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از مقدار شکر بیشتری برای پوشاندن طعم ترشی ریواس در مربا استفاده کنید.
    • به منظور طعم دار کردن این مربا می‌توانید از مقداری آب پرتقال یا پوست پرتقال رنده شده نیز استفاده کنید.
    • برخی افراد برای خوشرنگ و خوشمزه شدن این مربا از آن در کنار توت فرنگی یا تمشک استفاده می‌کنند.
    • آبلیمو برای جلوگیری از کپک زدن به مربا اضافه می‌شود، بنابراین آن را حذف نکنید.
    • برای این که مربای شما شکرک نزدن باید صبر کنید تا با حرارت ملایم بجوشد و به قوام برسد. اگر آب موجود در مربا به خوبی تبخیر نشود، مربای شما خیلی زود کپک می‌زند.
    • به هیچ عنوان مقدار شکر مربا را کمتر از میزان ذکر شده اضافه نکنید، این کار موجب کپک زدن مربا و کاهش ماندگاری آن می‌شود.
    • اگر بعد از مدتی مربای شما شکرک زد، می‌توانید آن را روی حرارت بجوشانید و بعد یک قاشق آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید و صبر کنید تا برای چند دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بجوشد.
    • برای اینکه مطمئن شوید مربای شما به غلظت مناسب رسیده یا خیر می‌توانید مقداری از شهد را در کاسه بریزید و آن را در یخچال بگذارید. اگر بعد از سرد شدن، شهد مثل عسل کشدار باشد و به سختی در ظرف حرکت کند یعنی به قوام مورد نظر رسیده و آماده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای چاقاله پسته خانگی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه مربای ریواس

    مربای ریواس طعم ترش و شیرینی دارد و از همین رو اکثر افراد از چشیدن طعم آن لذت می‌برند. اگر تجربه درست کردن این مربای خانگی را دارید، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را در این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۳.۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.