سبک زندگیسلامت و زیبایی

غذاهای مناسب و نامناسب برای گرمازدگی را بشناسید!

شناخت غذاهای مفید و نامناسب برای گرمازدگی به شما کمک می‌کند تا در این وضعیت بهترین غذاها را انتخاب کنید و هر چه سریع‌تر احساس بهتری را تجربه کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با لیستی از غذاهای مناسب و نامناسب برای گرمازدگی آشنا شوید.

بهترین غذاها برای گرمازدگی

گرمازدگی در هوای گرم تابستان امری اجتناب ناپذیر است که مصرف خوراکی‌های مفید در این شرایط به شما کمک می‌کند تا آب از دست رفته بدن را تامین کنید و جلوی بروز عوارض احتمالی را بگیرید. اما برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟ در ادامه این بخش به ۸ خوراکی مفید برای گرمازدگی اشاره شده است.

۱- کدوی بخار پز میل کنید

کدو سرشار از آب است و از همین رو مصرف آن به هیدراته کردن بدن و تامین مواد معدنی از دست رفته بدن کمک می‌کند. زمانی که کدو را بخار پز می‌کنید، آب آن حفظ می‌شود و از همین رو یک گزینه فوق العاده در زمان گرمازدگی محسوب می‌شود.

۲- آب دوغ خیار بخورید

آب دوغ خیار یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای تابستانی است که مصرف آن به رفع سریع گرمازدگی و کاهش عطش و تشنگی و همچنین دفع سموم بدن کمک می‌کند.

دوغ طبع خنکی دارد و از همین رو به رفع گرمازدگی کمک می‌کند و برای کاهش دمای بدن و همچنین هیدراته کردن بدن نیز مفید است. مصرف آب دوغ خیار به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند و مانع بروز گرمازدگی در تابستان می‌شود.

آب دوغ خیار از بهترین غذاها برای گرمازدگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- سوپ و آش میل کنید

    در هوای گرم و زمانی که گرمازده شده‌اید، بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد. سعی کنید در زمان گرمازدگی بیشتر از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش استفاده کنید. تا حد امکان این غذاها را به صورت کم روغن و کم چرب و با استفاده از سبزیجات مختلف آماده کنید تا بدن به خوبی هیدراته شود.

    ۴- کاهو سکنجبین بخورید

    مصرف سکنجبین موجب آرامش بدن می‌شود و به رفع گرمازدگی، بهبود مسمومیت و همچنین تعدیل حرارت بدن کمک می‌کند. کاهو نیز طبع خنکی دارد و سرشار از آب است و در کنار سکنجبین، یک ترکیب فوق العاده برای درمان گرمازدگی و همچنین جلوگیری از بروز این مشکل محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آیتم‌هایی که شما را در تابستان خنک نگه می‌دارند!

    ۵- سالاد میل کنید

    خوردن سالادی که برای تهیه آن از سبزیجات تازه و متنوع استفاده شده است، بدن را هیدراته می‌کند و برای درمان گرمازدگی مفید است. می‌توانید در سالاد از کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل سبز، خیار، هویج خرد شده استفاده کنید. بهتر است سالاد را بدون روغن و سس میل کنید و تنها مقداری نمک و آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

    ۶- اسموتی را فراموش نکنید

    اسموتی یک نوشیدنی مفید برای گرمازدگی است که برای تهیه آن می‌توانید از ترکیب آب، پوره میوه و سبزیجات استفاده کنید. برخی افراد نیز به این نوشیدنی مقداری ماست یا شیر اضافه می‌کنند.

    برای تهیه اسموتی در هوای گرم بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات متنوع استفاده کنید. اضافه کردن کمی ماست به این نوشیدنی موجب خنک شدن طبع آن می‌شود و حرارت بدن را سریع‌تر کاهش می‌دهد.

    اسموتی از بهترین خوراکی‌ها برای گرمازدگی

    ۷- آلبالو پلو میل کنید

    اگر به دنبال یک غذای سالم، خوشمزه و خنک برای گرمازدگی هستید، بهتر است در اولین فرصت دست به کار شوید و مقداری آلبالو پلو تهیه کنید. وجود آلبالو در این غذا موجب می‌شود تا آلبالو پلو گزینه مناسبی برای گرمازدگی محسوب شود. آلبالو طبع سرد و تری دارد و به رفع گرمازدگی، کاهش حرارت بدن و همچنین اسهال و استفراغ کمک می‌کند.

    ۸- از نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید

    در زمان گرمازدگی هیچ چیزی به اندازه نوشیدن آب، شربت و آب میوه سرحالتان نمی‌کند. اگر گرمازده شده‌اید، بهتر است هر نیم ساعت یک لیوان آب یا مقداری نوشیدنی مفید بنوشید.

    از بهترین نوشیدنی‌های مناسب گرمازدگی می‌توان به آب آلبالوی ترش و تازه، شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت زرشک، آب طالبی تازه، شربت تخم شربتی و شربت گلاب اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع نوشیدنی و شربت خنک تابستانی

    غذاهای نامناسب برای گرمازدگی

    مصرف برخی از غذاها و خوراکی‌ها در زمان گرمازدگی، موجب تشدید علائم می‌شوند و ممکن است بدن را در معرض کم آبی و مشکلات جدی قرار دهند. در ادامه این بخش به لیستی از غذاهای نامناسب برای گرمازدگی اشاره شده است.

    ۱- از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار اجتناب کنید

    مصرف چای، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی زا که حاوی مقدار زیادی کافئین هستند، موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و ممکن است عوارض گرمازدگی را بیشتر کنند.

    در این شرایط سعی کنید تنها از آب و آبمیوه‌های رقیق شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های شیرین موجب می‌شود تا بدن آب بیشتری از دست بدهد و در نتیجه احساس تشنگی بیشتری را تجربه کنید.

    نوشیدنی‌های شیرین از غذاهای نامناسب برای گرمازدگی

    ۲- از مصرف غذاهای پروتئینی به مقدار زیاد اجتناب کنید

    اگر گرمازده شده‌اید، بهتر است از پروتئین‌های حیوانی استفاده نکنید. هضم پروتئین‌های حیوانی به معده فشار وارد می‌کند و موجب می‌شود تا احساس گرما و بی‌قراری بیشتری را تجربه کنید. اگر گرمازده شده‌اید، بهتر است از غذاهای سالم، سبک و گیاهی یا مقداری آب گوشت و آب مرغ استفاده کنید.

    ۳- مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را متوقف کنید

    خوردن غذاهای چرب و سنگین در زمان گرمازدگی، موجب افزایش حرارت بدن می‌شود و احساس تشنگی را افزایش می‌دهد. سعی کنید در هوای گرم غذاها را به صورت آب پز شده، گریل شده یا کبابی میل کنید و از مصرف زیاد روغن بپرهیزید.

    ۴- از مصرف خوراکی‌های گرم اجتناب کنید

    برخی خوراکی‌ها ذاتا طبع گرمی دارند و مصرف آن‌ها در زمان گرمازدگی، موجب افزایش حرارت و همچنین کم آبی بدن می‌شود. سعی کنید در زمان گرمازدگی از مصرف خرما، شیره خرما، شیره انگور، عسل، کشمش، شکلات، خشکبار و شیرینی پرهیز کنید و بیشتر از خوراکی‌هایی که طبع خنکی دارند استفاده کنید.

    خوراکی‌های گرم از غذاهای نامناسب برای گرمازدگی

    ۵- شیرینی‌جات را کنار بگذارید

    مصرف شیرینی و کیک و دسرهای شیرین موجب افزایش احساس تشنگی و کم آبی بدن می‌شود. سعی کنید در هوای گرم و زمانی که گرمازده شده‌اید، از مصرف شیرینی‌جات اجتناب و به جای آن از میوه‌های شیرین و خوشمزه استفاده کنید.

    در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به لیستی از غذاهای مناسب و نامناسب برای گرمازدگی اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در هوای گرم بیشتر از خوراکی‌هایی که طبع خنکی دارند، استفاده کنید و بیشتر از همیشه آب بنوشید تا آب از دست رفته بدن سریع‌تر تامین شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا