آشپزیخواص مواد غذایی

گلپر ؛ هر آنچه که از خواص گلپر نمی‌دانستید!

گلپر یک نوع گیاه معطر است و در صنعت غذایی و دارویی کاربرد بسیار دارد. در آشپزی ایرانی به عنوان ادویه بکار برده میشود . از نظر طعم کمی تند و عطری خاص را دارا است.  البته در هر غذایی نمی‌توان این گیاه معطر را بکار برد چون باعث تغییر طعم غذایی خواهد شد. در  این صورت در غذاهای به خصوصی بکار برده میشود.  پودر گلپر را می‌توانید در عدسی، باقلای پخته آبپز، حبوبات ها و انواع سوپ ها بکار ببرید .اگر  پودر گلپر را روی انار دون شده یا سیب زمینی آبپز و پخته شده بپاشید طعم فوق العاده ای به آن خواهد داد. بهتر است امتحان کنید و لذت ببرید.  پودر گلپر دارای خاصیت بسیار و کشنده کرم روده است. گاهی گلپر را به صورت دم نوش استفاده کنید. دم نوش گلپر اختلالات ریوی و برونشیت را برطرف و ضد عفونی کننده دستگاه تنفسی است.  مصرف آن بسیار اشتها آور و نفخ شکم را از بین می‌برد. کسانی که دچار رفلاکس معده و حالت تهوع هستند بهتر است از این دم نوش استفاده کنند. برای یافتن تمام اطلاعاتی که در این رابطه باید بدانید با اکالا بلاگ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقالی آب‌پز با گلپر؛ مخصوص شب‌های سرد زمستانی

گلپر و خواص آن

اگر چنانچه دچار ضعف حافظه شده اید بهتر است از این دم نوش استفاده کنید . البته گاهی استفاده آن باعث حساسیت و کهیر خواهد شد (خارش، التهابات پوستی، لک پوست، قرمزی و تاول). با مشاهده این نوع حساسیت‌ ها سریع استفاده این نوع گیاه را قطع کنید.

چه خوب است دانه های گلپر را تا قبل از مصرف بصورت پودر در نیاوریم و به محض استفاده آنی آسیاب کنید. این نوع پودر کردن در مورد همه دانه‌های گیاهان صدق می‌کند تا تأثیر بهتری داشته باشد.

روش نگهداری گلپر

برای نگهداری دانه‌های گلپر بهتر است از ظرف یا شیشه های رنگی تیره استفاده کنید. دقت کنید از نور و رطوبت دور نگهداشته شوند. به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.

گلپر چربی سوز ی بالایی دارد و برای لاغری بسیار مفید است . با مصرف آن سیری در فرد ایجاد خواهد شد . اگر چنانچه قصد رژیم و کاهش وزن دارید بهتر است از گلپر استفاده کنید و در کاهش پهلو و چربی شکمی بسیار موثر است .

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دو نوع گلپر موجود هست. یک نوع گلپر خوشبو که در کوهستان‌های ایران و شمیرانات موجود هست. نوع دیگر آن بدبو، به نغوزه (Asafoetida) معروف است.

    گلپر را در ترشی استفاده کنید. دارای خواص بسیار و مانع فاسد شدن ترشی شما خواهد شد. گاهی می توانید به عنوان چای گلپر استفاده کنید. این نوع دم نوش بسیار پر خاصیت و برای تقویت حافظه و هضم غذا موثر است.

    می‌توانید یک قاشق غذاخوری گلپر آسیاب نشده را در یک لیوان آب به همراه کمی عسل دم کنید و استفاده کنید. اگر کمی طعم تلخی به خود دارد برای رفع آن حتما از عسل استفاده کنید.

    دقت کنید در مصرف این نوع دم نوش زیاده روی نکنید. باعث تپش قلب و در زنان باردار دچار سقط جنین خواهد شد.

    می‌توانید هر از گاهی آن را به صورت شربت استفاده کنید بسیار لاغر کننده و چربی سوز خوبی به حساب می آید.

    استفاده آن برای دستگاه گوارش مفید و ضد نفخ است و برای کسانی که دچار یبوست و دل پیچه هستند مصرف آن مفید و موثر است.

    اگر تصمیم دارید از گیاه گلپر شربت تهیه کنید بهتر است از گیاه خشک آن استفاده کنید و آن را نیم کوب کنید و با ترکیب عرقیجات آویشن، نعنا ، رازیانه مخلوط کنید و حدود پنج ساعت به همین حالت بماند تا خیس بخورد . بعد از این می‌توانید روی حرارت قرار دهید و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد از آن دم نوش را با صاف کن صاف کنید و به همراه نبات یا عسل میل کنید.

    بهتر است دانه های گلپر را به محض استفاده پودر کنید تا خاصیت آن حفظ شود و عطر و بوی خود را با این کار بهتر حفظ می کند . در جای خشک و خنک و بدور از رطوبت نگهداری کنید و با این کار می توانید یکی دوسال نگهداری کنید .

    نکته: استفاده گلپر در کودکان زیر دو سال ممنوع است.

    توصیه: کسانی که دچار زخم معده و دیابت هستند از آن استفاده نکنند.

    اگر احساس کردید حافظه شما دچار ضعف و فراموشی شده چای گلپر بنوشید! علت کم حافظه بودن غلبه سردی به مغز هست که گلپر باعث غلبه بر سردی خواهد شد و بعد از استفاده از آن به طور محسوس  تقویت حافظه را حس خواهید خواهید .

    متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، گلپر را به عنوان ادویه در غذا استفاده کنید. این گیاه در بیماری صرع و عفونتهای عصبی و دستگاه گوارش تجویز می‌کنند.

    مصرف گلپر ضد عفونی کننده و میکروب کش قوی محسوب میشود . ضد التهاب و خاصیت ضد درد، ضد بیماریهای قارچی است. استفاده کم آن باعث نشاد و شادی خواهد شد.

    گاهی می‌توانید آن را همراه با اسفند دود کنید. دارای طبع گرم است بوی آن تند و تیز است سعی کنید هنگام دود کردن مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

    دمنوش گلپر

    گلپر را از کجا تهیه کنیم؟

    برای تهیه گلپر همانند دیگر گیاهان، در عطاری‌ها یافت می‌شود. اما امروزه به علت پی بردن خاصیت و اثرات درمانی گیاهان می‌توانید به فروشگاها مراجعه کنید. بصورت بسته بندی‌های خاص در مقدار و اندازه های کم و زیاد موجود هست. گلپر را بهتر است هنگامی که میخواهید مصرف کنید پودر و آسیاب کنید و گلپر آسیاب شده را برای مدت طولانی نگهداری نکنید. زیرا اسانس آن به سرعت تبخیر میشود و خواصش را از دست میدهد. همچنین برای نگهداری گلپر از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید و از ظروف فلزی که درب محکمی دارند استفاده کنید و آن را در جایی دور از رطوبت و نور نگه دارید تا مدت زمان نگداری آن بیشتر شود.

    این گیاه معطر را در مصرف آشپزی و غذاهای خاص بکار ببرید. به شما توصیه می‌کنیم بعد از مطالعه این مطلب از این گیاه استفاده کنید و اثرات نافع آن را مشاهده کنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.