آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید!

هلو یا Prunus persica میوه‌های کوچکی با پوست کرک دارهستد که گوشت سفید یا زرد و شیرینی دارند. تصور می‌شود آنها بیش از ۸۰۰۰ سال پیش در چین بوجود آمده‌اند. هلو هم خانوادهٔ آلو، زردآلو، گیلاس و بادام است. در خانوادهٔ آلوها قرار می‌گیرند، زیرا گوشت آنها هسته‌ای را احاطه کرده است که درون آن یک دانه خوراکی است.

آن‌ها می‌توانند به تنهایی خورده شوند یا به انواع غذاهای مختلف اضافه شده و میل شوند. علاوه بر این، هلو دارای مواد مغذی است و می‌تواند مجموعه‌ای از فواید مربوط به سلامتی، از جمله بهبود درهضم غذا، نرم کنندهٔ پوست و تسکین دهنده آلرژی را با خود دارد.

فواید هلو برای سلامتی بدن:

۱.سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها

هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است.

یک هلو با اندازه متوسط (حدود ۱۵۰ گرم) دارای مواد تشکیل دهنده زیر است:

• کالری: ۵۸

• پروتئین: ۱ گرم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • چربی: کمتر از ۱ گرم

    • کربوهیدرات: ۱۴ گرم

    • فیبر: ۲ گرم

    • ویتامین C

    • ویتامین A

    • پتاسیمD

    • Niacin

    • ویتامین E

    • ویتامین K

    • مس

    • منگنز

    هلو همچنین مقادیر کمتری از منیزیم، فسفر، آهن و برخی ویتامین‌های گروه B را دارد.

    هلو  آنتی اکسیدان زیادی داره، ترکیبات گیاهی مفید که با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به محافظت از بدن در برابر پیری و بیماری کمک می‌کنند. هرچه میوه تازه‌تر و رسیده‌تر باشد، میزان آنتی اکسیدان بیشتری را در خود دارد.

    به نظر می‌رسد هلوهای کنسرو شده مقداری ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند البته به شرط آن که هلوی کنسرو شده با پوست باشد.

    با این حال، هلو تازه از مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان برخوردار است و به نظر می‌رسد برای محافظت در برابر آسیب اکسیداسیون نسبت به مواد کنسرو شده، دارای تأثیر بیشتری است.

    خلاصه: میوهٔ هلو دارای مقادیر زیاد فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی اند. آن‌ها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفید مانند آنتی اکسیدان ها هستند که می‌توانند بدن را در برابر پیری و بیماری تا حدودی محافظت کنند.

    ۲.هلو به عمل هضم کمک می‌کند.

    خوردن هلو می‌تواند در فرایند هضم سالم نقش داشته باشد. یک هلو با اندازه متوسط حدود ۲ گرم فیبر را به بدن می‌رساند. نیمی از آن فیبر محلول است، در حالی که نیمی دیگر نامحلول است.

    فیبر نامحلول به میزان زیادی به عملکرد معده و عملیات دفع و به حرکت مواد غذایی در روده شما کمک می‌کند و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد.

    از طرف دیگر فیبر محلول، به باکتری‌های مفید در روده شما کمک می‌کند. این باکتریها به نوبه خود اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تولید می‌کنند که سلول‌های روده شما را تغذیه می‌کند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده شما همچنین می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و کولیت اولسراتیو کمک کند.

    گل هلو یکی دیگر از قسمت‌های میوه است که می‌تواند به عملیات هضم کمک کند. آن‌ها معمولاً در طب سنتی چین برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    تحقیقات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در گل‌ها به طور موثری می‌توانند قدرت و نظم انقباضات روده را افزایش دهند، این به حفظ ریتم مناسب برای فشار آوردن محتویات روده و عمل دفع مناسب کمک می‌کند.

    خلاصه: هلوها حاوی فیبر هستند که به هضم یکنواخت و کمک به رفع اختلالات روده کمک می‌کند. گل هلو همچنین ترکیبات خاصی را ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد باعث افزایش میزان سلامتی روده و عمل دفع می‌شود.

    ۳.سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

    خوردن منظم میوه از جمله هلو می‌تواند سلامت قلب را ارتقا بخشد.

    هلو عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

    علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف هلو می‌تواند به بهبود وضعیت اسیدهای صفراوی مرتبط باشد، ترکیباتی که توسط کبد شما از کلسترول تولید می‌شود. اسیدهای صفراوی  همراه با کلسترول موجود در آنها سرانجام از طریق مدفوع شما دفع می‌شوند، که ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشات روی حیوانات نشان داد که هلو می‌تواند کلسترول “بد” یا LDL و کلسترول کل و همچنین فشار خون و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

    تحقیقات انجام شده بر روی موشهای چاق نشان داد که آب هلو ممکن است سطح هورمون آنژیوتانسین که باعث افزایش فشار خون می‌شود را تا حدودی کاهش دهد.

    اگرچه این تأثیرات امیدوارکننده به نظر می‌رسد، برای تأیید آنها در انسان، مطالعات بیشتری لازم است.

    خلاصه: هلو حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و همچنین سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

    فایده هلو

    ۴.هلو از پوست شما محافظت کند

    هلو دارای اثرات محافظتی برای پوست است و به سالم ماندن پوست شما کمک می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است توانایی پوست شما در حفظ رطوبت بهبود بخشد، بنابراین بافت های پوستی را بهبود می‌یابد

    علاوه بر این مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهند که عصاره‌های ساخته شده از هلو یا از گل هلو که مستقیماً بر روی پوست اعمال می‌شوند، می‌توانند به جلوگیری از آسیب رسانی اشعه‌های فرا بنفش یا UV خورشید به پوست کمک کنند.

    همچنین مطالعات نشان می‌دهد که عصاره گل هلو باعث کاهش سرعت پیشرفت تومورهای پوستی در موش‌ها می‌شود.

    با این حال، قبل از اینکه نتیجه گیری شود، تحقیقات بیشتر انسانی مورد نیاز است.

    خلاصه: مواد موجود در هلو و گل هلو می‌تواند با حفظ رطوبت در پوست و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه‌های مضر آفتاب، به سلامت پوست شما کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    ۵.مصرف هلو می‌تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند

    مانند بیشتر میوه‌ها، هلو ترکیبات گیاهی مفیدی را دارد که ممکن است در مقابل سرطان‌های مختلف از بدن شما محافظت کند.

    میوهٔ هلو سرشار از کاروتنوئیدها و اسید کافئیک است که این دو آنتی اکسیدان دارای خاصیت ضد سرطانی هستند.

    همچنین مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در دانه‌های هلو ممکن است رشد تومورهای پوستی غیر سرطانی را محدود کرده و از تبدیل آنها به سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

    ناگفته نماند هلو سرشار از پلی فنول است، در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که پلی فنول ها دسته‌ای از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش رشد و محدود کردن گسترش سلول‌های سرطانی می‌شوند.

    پلی فنول های هلو توانایی کشتن سلول‌های سرطانی را نیز دارد، بدون اینکه به سلولهای سالم آسیب برساند.

    در یک مطالعه بر روی حیوانات، این پلی فنولها به ویژه در جلوگیری از رشد و گسترش نوع خاصی از سرطان پستان مؤثر بودند.

    محققان گزارش کردند که یک فرد عادی نیاز به خوردن روزانه دو تا سه هلو دارد تا مقداری از پلی فنول معادل مقدار مصرف شده در مطالعه را به بدنش برساند.

    در یک مطالعه دیگر، زنان یائسه که هر روز حداقل ۲ هلو یا عصارهٔ آن را مصرف می‌کردند، در طی ۲۴ سال ۴۱٪ خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده‌اند. با این حال، مطالعات کمی در مورد انسان انجام شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

    خلاصه: ترکیبات موجود در هلو با جلوگیری از گسترش یافتن سلولهای سرطانی می‌توانند از سلامت بدن در برابر سرطان محافظت کند. با این حال، برای تأیید این فواید مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

    ۶.مصرف هلو علائم آلرژی را کاهش می‌دهد

    هلو ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد.

    هنگامی که بدن شما در معرض آلرژی ها و عوامل آلرژی زا قرار دارد، هیستامین‌ها یا مواد شیمیایی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن شما آزاد می‌شود تا بدن شما را از آلرژی خلاص کند.

    هیستامین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن شما هستند و علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه را تحریک می‌کنند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که هلو ممکن است با جلوگیری از ترشح هیستامین‌ها در خون، علائم آلرژی را کاهش دهد.

    علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره هلو ممکن است مؤثر باشد و التهاب را که معمولاً در هنگام آلرژی‌ها در بدن مشاهده می‌شود کاهش دهد.

    با این حال، برای تعیین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    خلاصه: مصرف هلو ممکن است در کاهش دادن پاسخ سیستم ایمنی بدن به آلرژی‌ها کمک کند و بنابراین علائم آلرژی را کاهش داده. با این حال مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

    ۷.مصرف هلو ایمنی بدن را تقویت می‌کند

    هلو سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که آنها همچنین می‌توانند با انواع خاصی از باکتری‌ها مبارزه کنند.

    ۸.در برابر سموم خاصی از سلامت بدن محافظت می‌کند

    در یک مطالعه علمی، وقتی عصاره هلو به افراد سیگاری داده می‌شود، دفع نیکوتین از طریق ادرار افزایش میابد.

    ۹.سطح قند خون را کاهش می‌دهد

    مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است به جلوگیری از بالا رفتن قند خون و مقاومت به انسولین در موش‌های با اضافه وزن کمک کند.
    خلاصه: هلو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، بدن را از سموم خلاص کند و قند خون را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات در این زمینه‌ها محدود است.

    ۱۰. این میوه در دسترس است و به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی گنجاند

    هلو به راحتی پیدا می‌شود و می‌توان آن را به رژیم غذایی شما اضافه کرد. آن‌ را می‌توان به صورت خام، پخته، کبابی، سس خوراکی میل کرد و به راحتی به طور یکسان در غذاهای گرم یا سرد می‌توان مورد استفاده قرار داد.

    به عنوان مثال، هلو تازه یک میان وعده غذایی سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند به خودی خود خورده شود یا در غذاها بکار رود. هلو را می‌توان به سالادها  اضافه کرد. آن‌ها طعم بسیار جالبی را به سس سالسا می‌بخشند و همچنین در بسیاری از دسرها یک میوهٔ محبوب هستند. در نهایت، هلو را می‌توان درون یک اسموتی مخلوط کرد یا به آرامی پوره کرد تا عطر و طعم بهتری به آب میوهٔ شما بدهد.

    خلاصه: هلو به طور گسترده‌ای در دسترس است و به روش‌های مختلفی قابل خوردن هستند. می‌توانید از خوردن هلو به تنهایی لذت ببرید یا آنها را به راحتی در وعده اصلی، میان وعده، دسرها و یا اسموتی ترکیب کنید.

    آب هلو برای سلامتی

    نحوه انتخاب و ذخیره هلو

    هلو در طیف گسترده‌ای از انواع مختلف وجود دارد، برخی از آنها سفید، برخی دیگر زرد هستند. هلوهای سفید شیرین‌تر هستند، در حالی که هلوهای با رنگ‌های زرد و سرخ به ترشی متمایل‌تر هستند.

    هنگام انتخاب هلو، معمولاً آنهایی که بوی شیرین‌تری داشته باشد رسیده‌تر هستند. سعی کنید از میوه‌های قهوه‌ای، کبود یا چروکیده، که آسیب دیدگی دارند، لکه دارند یا بیش از حد خراب هستند، خودداری کنید. در عوض، به دنبال هلوهایی با گوشتی کمی سفت یا فقط کمی نرم‌تر باشید.

    هنگامی می‌توانید بگویید که هلو رسیده و آماده است تا خورده شود که وقتی روی آن را با انگشت کمی فشار دهید کمی احساس نرمی بکنید.

    هلوها پس از چیده شدن از درخت، همچنان رسیده‌تر خواهد شد. بنابراین اگر هلو شما خیلی سفت است، سعی کنید آنها را روی یک میز به صورت یک لایه یا ردیف (از قرار دادن آن‌ها روی هم بپرهیزید) قرار دهید تا مدت یک تا سه روز بماند و اینگونه رسیده‌تر شود.

    هلوی رسیده تقریباً تا یک هفته در دمای اتاق باقی می‌ماند. اگر قصد ندارید در این بازه زمانی آنها را میل کنید، بهتر است آنها را در یخچال خود ذخیره کنید تا از خراب شدن و رسیدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید.

    هلوهای رسیده نیز می‌توانند فریز شوند، اما بهتر است ابتدا آنها را خرد کرده و به گوشت آنها کمی آب لیمو بزنید تا از قهوه‌ای شدن آن‌ها جلوگیری شود.

    هلو را نیز می‌توانید کنسرو شده یا به صورت منجمد خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که هلوهای کنسرو شده آنتی اکسیدان کمتری نسبت به هلوهای تازه دارند و برای انتخاب سالم‌تر سعی کنید انواع کنسر شده در آب بدون قند را به جای کنسروهای شربت دار با قند اضافه، انتخاب کنید.

    خلاصه: بهترین نوع هلو برای خرید هلوی تازه‌ای است که کمی نارس باشند یا به میزان اندکی رسیده باشد. هلوهای تازه بهترین و مغذی‌ترین نوعی از هلو هستند که می‌توان تهیه کرد و بعد از آن به ترتیب هلوی منجمند و هلوی کنسرو شده بیشترین ارزش غذایی را دارند. در صورت خرید کنسرو، بهتر است انواع کنسرو شده در آب و بدون قند اضافه را انتخاب کنید.

    چکیده

    هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است.

    آن‌ها به راحتی در غذاهای متنوعی گنجانیده می‌شوند و فواید بسیاری برای سلامتی، از جمله: پوست سالم‌تر، علائم آلرژی کمتری، و بهبود فرایند هضم و سلامت قلب را به شما ارائه دهند.

    به نظر می‌رسد مصرف هلو باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود و ایمنی بدن را تقویت می‌کند، همچنین بدن را در برابر سموم محافظت کرده و قادر است قند خون را پایین بیاورد.

    در کل، هلو میوه‌ای است که ارزش افزودن به رژیم غذایی شما را دارد.

    منبع: healthline

     

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.