دانستنی

با ۱۰ مورد از خفن‌ترین ییلاقات شمال ایران آشنا شوید

ییلاقات شمال کشور با سرسبزی چشم‌نواز خود از بهترین مناطق تفریحی ایران به حساب می‌آیند که بدون شک بازدید از آن‌ها در فصل تابستان و دیدن آن همه زیبایی از نزدیک تاثیر شگرفی در روحیه و حال خوش‌تان خواهد داشت. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا شما را با خفن‌ترین ییلاقات شمال آشنا کنیم. 

معرفی ۱۰ ییلاق جذاب ایران در شمال کشور

ییلاق‌های شمال با زیبایی خیره‌کننده خود، بدون استثنا همه مردم ایران را ترغیب می‌کنند تا حداقل سالی یکبار به این گوشه از ایران سفر کنند. از جمله این ییلاقات جذاب و دیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- فیلبند

فیلبند از ییلاق‌های شناخته شده و پربازدید در شمال ایران است که در منطقه‌ای مرتفع واقع شده و به همین دلیل در اغلب روزهای سال در میان ابرها پنهان است. بدون شک قدم زدن در راستای ابرها و زمینی سرسبز، تجربه‌ای بی‌نظیر برایتان رقم خواهد و می‌توانید از زندگی در طبیعت نهایت لذت را ببرید. 

آدرس: مازندران، جاده هراز – سنگچال آمل

ییلاق فیلبند

۲- اولسبلانگاه

از زیباترین ییلاقات شمال می‌توان به اولسبلانگاه اشاره کرد که در نزدیکی روستای ماسال وافع شده است. احتمالا تصاویر این ییلاق زیبا را بارها در اینترنت مشاهده کرده‌اید؛ کلبه‌هایی رنگی که در میان مه و مناظری سرسبز دلبری می‌کنند.

جالب است بدانید که در این ییلاق ساخت و ساز فقط با چوب مجاز است؛ از این رو از امکانات شهری برخوردار نیست. کسانی که می‌خواهند چند روزی را از شلوغی شهر دور باشند و به کمپینگ علاقمندند، اولسبلانگاه بهترین گزینه است. 

آدرس: ۲۵ کیلومتری شهر ماسال در گیلان، ییلاق اولسبلانگاه

ییلاق اولسبلانگاه

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

۳- سوباتان

سوباتان در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا، در شهر تالش واقع شده و از زیباترین ییلاقات شمال ایران به حساب می‌آید. با سفر به این نقطه از کشور می‌توانید دشت‌های شقایق، گلزارها، چمن‌زارها، چشمه‌ها، رودها و… را یکجا کنار هم ببینید و لذت ببرید.

در این منطقه خبری از دکل برق، آنتن و سروصدای تلفن‌های همراه نیست و شما می‌توانید با خیالی آسوده در یکی از کلبه‌های چوبی اطراق کرده و با خیال راحت استراحت کنید.

آدرس: گیلان، شهرستان تالش، روستای سوباتان

ییلاق سوباتان

۴- لپاسر

لپاسر از بکرترین و خفن‌ترین ییلاقات شمال کشور است که در نزدیکی شهر رامسر قرار دارد. اسم رامسر به تنهایی کافی است که گردشگران بدانند با چه طبیعت سرسبزی قرار است رو به رو شوند. بله همین‌طور است؛ این ییلاق از مرتفع‌ترین منطقه رامسر است که جاذبه‌های طبیعی بسیاری از چمن‌زارها گرفته تا آبشارهای خروشان را دل خود جای داده است.

آب معدنی (آب سیاه) نیز از دیگر جاذبه‌های مهم این منطقه است که سالانه افراد زیادی صرفا به خاطر بهره‌مند شدن از خواص معدنی به لپاسر سفر می‌کنند. به منظور دسترسی به ییلاق لپاسر باید ابتدا خودتان را به نمک دره یا جواهر ده برسانید و بعد بقیه مسیر را پیاده یا با اسب طی کنید. 

آدرس: مازندران، رامسر، روستای لپاسر

لپاسر؛ از خفن‌ترین ییلاقات شمال ایران

۵- آلاشت

از دیگر ییلاقات خفن شمال ایران می‌توان به آلاشت اشاره کرد که در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، در استان مازندران واقع شده است. منطقه‌ای بکر و سرسبز که از مه پوشیده شده است و پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد. با سفر به این منطقه می‌توانید از تماشای گیاهانی مثل بنفشه، گل پامچال، آویشن کوهی، گل گاوزبان و… در کنار درختان زالزالک، فندف و گیلاس نهایت لذت را ببرید. 

آدرس: مازندران، جاده دماوند – فیروزکوه، ۴۰ کیلومتری جاده قائمشهر – فیروزکوه، ییلاق آلاشت

ییلاق آلاشت

۶- دالخانی

جنگل‌های دالخانی از زیباترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود که ییلاقی بکر و دست نخورده را در خود جای داده است. برای اینکه بتوانید از ییلاق دالخانی بازدید به عمل آورید، باید به دل جنگل بروید، زیر سایه‌بان درخت‌ها قدم بزنید تا به قسمت‌های بکر آن برسید.

با سفر به این منطقه می‌توانید ساعاتی از روز را در میان ابرها سپری کنید و یک تجربه تکرار نشدنی از آرامشی که این ییلاق به شما می‌دهد برای خود رقم بزنید. 

آدرس: مازندران، رامسر، جاده رامسر – تنکابن، روستای جنب رودبار

ییلاق دالخانی

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای جذاب و دیدنی برای تهران گردی

۷- سی دشت

حتماً اسم ییلاق سی دشت گیلان را شنیده‌اید. این ییلاق خوش آب و هوا که اسمش به تنهایی گویای همه چیز است به توت فرنگی‌های خوش‌طعمش شهرت دارد. اگر در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید علاوه بر طبیعت چشم‌نواز می‌توانید از عطر توت فرنگی نیز سرمست شوید و نهایت لذت را ببرید. 

آدرس: گیلان، شهرستان رودبار، روستای سی دشت

سی دشت؛ از جذاب‌ترین ییلاقات شمال

۸- جواهر ده

اسم جواهر ده به‌ تنهایی گویای زیبایی‌های بی‌نظیر آن است. این روستای فوق‌العاده زیبا در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از رشته‌ کوه البرز واقع شده است که طبیعتی چشم‌نواز و آب و هوای دل‌انگیز دارد. گردشگران با سفر به این منطقه می‌توانند در دامان طبیعت کمپینگ کرده و یا در کلبه‌های چوبی برای لذت بردن از این ییلاق خوش آب و هوا اقامت کنند. 

این منطقه آبشارهای دائمی و فصلی زیادی را دل خود جای داده است که تاثیر بسزایی بر زیبایی و مطبوع شدن هوای آن دارد. از معروف‌ترین آبشار جواهرده که ارزش دیدن دارد می‌توان به آبشار صفارود اشاره کرد. 

راستی ناگفته نماند که جاده منتهی به روستا نیز از منظره بسیار زیبا و چشم‌گیری برخوردار است؛ یک راه باریک و آسفالتی که از میان جنگل‌های انبوه عبور می‌کند و اغلب مه غلیظی آن را در برگرفته است.

آدرس: رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهرده

ییلاق جواهر ده

۹- گرسماسر

گرسماسر یکی دیگر از خفن‌ترین ییلاقات شمال ایران است که دشت‌های سرسبز، کوه‌های بلندی همچون کوه دزکول و چشمه‌های معدنی زیادی را در بر می‌گیرد. از جاذبه‌های معروف این منطقه می‌توان به چشمه‌های امیرخانی اشاره کرد که بدون شک بازدید از آن سرشار از زیبایی و آرامش خواهد بود. 

خانه‌های این روستا با سقف شیروانی و دیواره‌های کاه‌گلی در کوچه‌های پیچ در پیچ و باریک نیز از دیگر جذابیت‌های منطقه گرسماسر است که در دامنه کوه با شیبی ملایم ساخته شده‌اند و بافت زیبایی را به نمایش می‌گذارند. 

آدرس: رامسر، روستای گرسماسر

ییلاق گرسماسر

۱۰- کلاردشت

کلاردشت در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریای خزر واقع شده و از طبیعت بی‌نظیری برخوردار است. این منطقه به دلیل جاذبه‌های منحصر به فردی از جمله جنگل‌های انبوه، قله‌های پربرف، کوه‌های سر به فلک کشیده و طبیعتی بکر و سرسبز سالانه هزاران توریست داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. 

آدرس: مازندران، ییلاق کلاردشت

کلاردشت؛ از زیباترین ییلاقات شمال

در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به معرفی ۱۰ ییلاق محبوب شمال ایران پرداختیم. ییلاق‌هایی که بدون شک سفر به هر کدام از آن‌ها لحظاتی سرشار از آرامش و لذت برایتان به دنبال خواهد داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا