آشپزینکات آشپزی

مدت زمان لازم برای رسیدن انواع ترشی + نکات کلیدی

ترشی یکی از معروف‌ترین دورچین‌های غذای ایرانی است. ترشی به باز شدن اشتها کمک می‌کند. بنابراین مادرانی که دغدغه تغذیه کم کودکان خود را دارند با درست کردن ترشی و سرو آن در کنار غذای فرزندشان تلاش می کنند، او را سر ذوق بیاورند. به راستی که در اکثر مواقع هم این روش جواب می‌دهد.

از این رو است که برای خانم ها مهم است که ترشی ارگانیک و خانگی تهیه کنند. ولی سوال اساسی و همیشگی این است که ترشی کی می‌رسد؟ چقدر زمان نیاز است تا ترشی کاملا برسد؟ در این مقاله از بلاگ اکالا قرار است به تفصیل به این سوال جواب دهیم. با ما همراه باشید.

ترشی چند روزه می‌سد؟

بسته به روش ترشی انداختن، تکه‌های سبزیجات استفاده شده و عوامل دیگر این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین شما باید دید خوبی نسبت به جنبه‌های متفاوت ترشی انداختن داشته باشید. فقط از این طریق است که می توانید تفاوت ترشی رسیده و نرسیده را تشخیص دهید. اگر در بند زمان بمانید ممکن است ترشی شما به اندازه کافی نرسد و این قطعا به ضرر شما تمام می‌شود.

ولی به صورت کلی می‌توان گفت ترشی می‌تواند یک روزه آماده شود یا به مدت چند ماه برای رسیدن به زمان نیاز داشته باشد. در ادامه به بررسی ۴ تا از علایم ترشی رسیده خواهیم پرداخت. این مواد را به خوبی به خاطر بسپارید.

۱- مزه ترشی را بچشید.

اگر ترشی سبزیجات درست کرده باشید، بعد از یک هفته می توانید آن را چک کنید ببینید رسیده است یا نه برای تشخیص رسیدن ترشی، با یک قاشق تمیز و خشک مقداری از آن را بردارید و بچشید. مزه ترشی رسیده به این صورت است که سرکه به سبزیجات نفوذ کرده است و مخلفات ترشی آغشته به مزه سرکه، ادویه و نمک استفاده شده است.

بنابراین موقع چشیدن توجه داشته باشید که ترشی چه مزه‌ای می دهد. اگر ترشی مزه یکدستی داشته باشد، می توانید ترشی را رسیده به حساب بیاورید. در غیر این صورت به زمان بیشتری نیاز دارد. در این بخش به این نکته توجه کنید که قاشق مورد استفاده کاملا خشک و تمیز باشد.  زیرا استفاده از قاشق نامناسب باعث می‌شود ترشی خیلی زود کپک بزند. تصور کنید بعد از دو هفته درب ترشی را باز کنید که برای مهمان عزیزی ترشی بگذارید که با یک کپک گسترده رو به رو می‌شوید. صحنه دلخراشی خواهد بود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: نکات مهم برای تهیه ترشی‌های خوش طعم و خوشمزه

    ترشی چند روزه می‌سد؟

    ۲- به عطر ترشی توجه کنید.

    در ابتدا بوی سبزیجات ترشی غالب است. ولی وقتی ترشی به مرور زمان می‌رسد و آماده می‌شود، بوی سرکه و ادویه‌ها را بیش از پیش حس می کنید. بنابراین اگر ترشی سبزیجات گذاشته اید، بعد از مدتی درب شیشه ترشی را باز کنید و عطر آن را بررسی کنید. شاید از این طریق نتوانید با قطعیت بگویید ترشی آماده است یا نه ولی در هر صورت این هم یک روش رایج برای تشخیص رسیدگی ترشی است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار؛ خوشمزه و ملس

    ۳- رنگ ترشی باید تغییر کند.

    برای مزه دار کردن ترشی فقط از سرکه استفاده نمی‌شود. در کنار سرکه، شما از چندین ادویه هم استفاده می‌کنید. اگر از ادویه‌های رنگ داری مثل زردچوبه استفاده کنید باید انتظار تغییر رنگ را داشته باشید. زیرا این ادویه کم کم به خورد سبزیجات ترشی می‌رود و رنگ آن را تغییر می دهد. پس یکی دیگر از معیارهای ترشی رسیده این است که تغییر رنگ داده باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ازگیل؛ به روش محلی 

    ۴- به اندازه و بافت سبزیجات استفاده شده توجه کنید.

    اشتباه برداشت نکنید. به این معنا نیست که اندازه سبزیجات ترشی رسیده تغییر کند! این نکته به مراحل اولیه درست کردن ترشی برمیگردد. یعنی اگر تکه‌های سبزیجاتی که استفاده می‌کنید، درشت باشد برای رسیدن باید زمان بیشتری بگذارید. از طرفی اگر تکه‌های استفاده شده کوچک باشد، در مدت زمان کمتری ترشی می‌رسد.

    ۴ نکته ای که تا به اینجا گفته شد بسیار مهم و قابل توجه هستند. با این حال اصلی‌ترین نکته این است که به سلیقه خودتان رجوع کنید. چرا؟ زیرا برخی افراد دوست دارند ترشی ترد باشد و سبزیجات زیر دندانشان خرد شود. از طرف دیگر برخی مایل هستند این سبزیجات کاملا له شوند و به اصطلاح در دهان آب شوند. بنابراین بنا به سلیقه و ذائقه خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چه مدت ترشی را نگه دارید.

    به صورت کلی ترشی بین ۵ تا ۱۵ روز زمان نیاز دارد. البته نوعی از ترشی کلم هم هست که بعد از یک روز می‌توانید آن را صرف کنید. این ترشی به این صورت تهیه می شود که شما باید کلم‌های خرد شده را در سرکه بجوشانید. بعد از جوشاندن کلم در سرکه باید اجازه دهید ترشی کاملا خنک شود یا به مدت ۲۴ ساعت گوشه ای باقی بماند. بعد از آن می‌توانید ترشی را میل کنید. ولی همانطور که گفتیم، ترشی سبزیجات به زمانی بین ۵ تا ۱۵ روز نیاز دارد.

    بیشتر بخوانید: خوردن ترشی در دوران بارداری | فواید و خطرات آن

    چقدر زمان برای رسیدن ترشی لازم است؟

    مکان ایده آل برای نگهداری از ترشی

    انتخاب مکان مناسب برای نگهداری از ترشی مهم است. زیرا اگر در جای مناسب قرار داده نشود، خیلی زود فاسد می‌شود و کپک می زند. بنابراین وقتی قرار است ترشی را به مدت چند روز یک گوشه از خانه قرار دهید لازم است که مکان ایده آلی را انتخاب کنید. این مکان باید خنک و تاریک باشد. همچنین نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

    پس می‌توان گفت نگهداری از ترشی در کابینت یا زیرزمین می‌تواند جای مناسبی برای ترشی محسوب شوند. ایده آل ترین شرایط هم به این صورت است که چند روز اول آن را در فضای داخلی آشپزخانه نگهداری کنید. سپس آن را در یخچال قرار دهید. حواستان باشد که دمای یخچال در حدی نباشد که ترشی یخ بزند.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی 

    محفظه مناسب برای نگهداری از ترشی

    برای ترشی انداختن بهترین انتخاب برای ظرف ترشی، ظروف شیشه‌ای و سفالی است. انتخاب ظروف پلاستیکی یا دبه‌های بزرگ پلاستیکی بدترین انتخاب ممکن هستند. متاسفانه اکثر ما ترشی را در این دبه‌ها دیده و شناخته ایم. ولی باید بدانید که سرکه موجود در ترشی با پلاستیک، گازهای سمی تولید می شود. این گازها واضح است که برای سلامتی شما بسیار مضر است. همچنین روی طعم ترشی هم تاثیر بارزی می‌گذارد. پس بهترین انتخاب این است که از این دبه‌ها صرف نظر کنید.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا ۴ روش تشخیص ترشی رسیده را یاد گرفتید. همچنین نکات مهم نگهداری از ترشی را با هم مرور کردیم. به شما این اطمینان را می دهم که با رعایت این نکات از بابت طعم و مزه ترشی خانگی و ارزشمند خود خیالتان راحت می‌شود. ترشی انداختن اصولا کار سختی نیست. تنها نکته مهم این است که شما باید صبور باشید تا به بافت و مزه‌ی مورد علاقه خود برسید. امیدوارم این مقاله به شما کمک کند ترشی را اصولی‌تر درست کنید.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.