دانستنی

۱۲ میوه‌ی استوایی شگفت‌انگیز با خواص آن

میوه‌های استوایی در ایران وارد می‌شوند. البته ایران نیز به دلیل خاک حاصلخیز و وفور نعمت دارای تنوع در میوه است که به خارج صادر می‌شود. در مناطق استوایی انسان های کم تری زندگی می کنند بنابراین می توانید شاهد تنوع بسیار زیاد زیستی باشید و منابع طبیعی بسیار زیادی در آن مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که نیمی از جنگل های غنی برای حیات وحش در روی این مدار فرضی و در کشور هایی همچون برزیل، کنگو و اندونزی می‌باشد. در این مقاله از دسته دانستی در مجله اینترنتی اکالا با برخی از میوه های استوایی و میو‌ه‌های صادراتی آشنا می‌شویم.

طبق آمارهای گرفته‌ شده در فصل پاییز چند درصدی نرخ بازار میوه های استوایی کاهش پیداکرده است و همین‌طور که می‌دانید میوه و تره‌بار از زمانی که از میدان تره‌بار خریداری می‌شوند تا به دست مصرف‌کننده برسد، بین ۱۰ تا ۴۲ درصد در هر کیلو برای میوه‌فروشان سود به همراه دارد که حدوداً با ۴۰ درصد سود فروشنده می‌تواند بفروشد. در حال حاضر ارزان‌ترین محل برای تهیه میوه تره‌بار است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تره‌بار نام عمومی برخی محصولات گیاهی خوراکی و اغلب پختنی است. در تره‌بار انواع سبزی‌های خوردنی و میوه‌جات وجود دارد. بیشتر در گفتار روزمره آن را سبزی‌ها نیز می‌نامند. البته بسیاری از باغی‌جات در اطراف شهر، کنار باغ مکانی برای فروش میوه‌های خود دارند که آنجا هم یکی از ارزان‌ترین محل برای تهیه میوه بشمار می‌رود. هرچند که در مناطق مرفه نشین نرخ میوه به چندین برابر هم می‌رسد با توجه به موقعیت مکانی میوه‌فروشی ولی اصولاً همه افراد تمایل به این را دارند که ارزان‌ترین محل برای تهیه میوه را انتخاب کنند که این خود معقوله ای به‌صرفه است.

    در تره‌بار میوه‌های مختلفی وجود دارد و گاهی می‌بینیم میوه‌هایی که در تره‌بار وجود دارد که آن را در سوپرمارکت‌های اینترنتی نیز می‌توان خریداری کرد. میوه‌های خوشمزه، تازه و نوبر که با خوردن آن‌ها به وجد خواهیم آمد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه میوه شکلاتی؛ ترکیب شکلات و توت فرنگی 

    میوه‌های استوایی که به ایران وارد می‌شود کدامند؟

    نارگیل؛ میوه‌ی ضد پیری:

    اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نارگیل در سطح جهان ، کشورهای تایلند ، اندونزی و ویتنام هستند که بخش بسیار مهم و عمده‌ای از مرغوب‌ترین انواع نارگیل را تولید و اقدام به صادرات آن به کشورهای مختلف جهان می‌نمایند که از جمله آن کشورها می‌توان به کشور ما هم اشاره کرد که بخشی از واردات نارگیل را از طریق این کشورها تأمین می‌نماید.

    این میوه‌ی استوایی و خوشمزه هم خودش و هم آب آن، دارای خواصی چون ضد پیری، افزایش ایمنی بدن، مفید برای قلب و مجاری ادراری، تقویت کننده‌ی دستگاه گوارش و.. است. همان‌طور که می‌دانید برای مو روغن نارگیل فوق‌العاده است.روغن نارگیل نیز در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نارگیل را در تره‌بار و هم خرید اینترنتی تهیه کرد و میل نمود.

    میوه استوایی- نارگیل

    آناناس؛ میوه‌ی غنی از منگنز:

    از کشورهای تولیدکننده آناناس می‌توان به امارات،مالزی، برزیل، تایلند، فیلیپین، هند و ویتنام اشاره کرد. بیشترین حجم واردات آناناس نیز به کشور مربوط به کشور فیلیپین به میزان ۱.۴ میلیون دلار بود.

    آناناس این میوه‌ی استوایی سرشار از آنتی اکسیدان است. میوه آناناس غنی از منگنز است که به داشتن استخوان‌هایی محکم و قوی کمک می‌کند. برای بعد از عمل برای از بین بدن تورم آناناس مصرف می‌کنند. نوشیدن یک لیوان آب آناناس، به طور متداوم برای حفظ سلامت و قوت لثه‌ها و دندان‌ها مفید است.

    این میوه را نیز به‌وفور در تره‌بارهای ایران می‌توان خریداری کرد.

    بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای بارداری چیست؟

    میوه های استوایی- میوه آناناس

    انبه؛ میوه‌ی سرشار از ویتامین c:

    اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده میوه انبه استوایی پاکستان و هندوستان هستند. همچنین این میوه در هند و مالزی نیز برداشت می‌شود. میوه انبه باید یک هفته قبل از رسیدن کامل چیده شود و در حرارت ۹ درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی ۹۰-۸۵ %با ماشین  یخچال دار حمل شود. در ایران نیز میوه انبه برداشت می‌شود. این میوه استوایی سرشار از فیبر و ویتامین C است. انبه برای درمان یبوست خوب است و بواسیر را از بین می‌برد. تمیز کننده و پاک‌کننده خون است. تقویت کننده قوای جنسی است. اگر می‌خواهید دهانی خوشبو داشته باشید، انبه بخورید. پوست را نیز درخشان می‌کند.

    میوه های استوایی-انبه

    منگوستین؛ میوه‌ی کمیاب :

    منگوستین (در متون طب سنتی جوز جندم) میوهٔ گیاهی با نام علمی گارسینی انبه‌ای (Garcinia mangostana) از تیرهٔ گل راعیان (Clusiaceae)، و راستهٔ چنارسانان (Malpighiales) که گرد و کمی کوچکتر از توپ تنیس و به قطر سه و نیم تا هفت ونیم سانتیمتر است و رنگ آن بنفش تیره و گاه بنفش مایل به قرمز است. قطر پوسته‌ی آن شش تا ده میلیمتر و در مقطع عرضی به رنگ قرمز است. بخش خوراکی آن نرم و سفیدرنگ است و ممکن است بدون دانه یا دارای یک تا پنج دانه باشد. گیاه این میوه در مالزی و تایلند و اندونزی و جنوب هند می‌روید.

    میوه های استوایی-منگوستین

    بیشتر بخوانید: چه میوه هایی را نباید کنارهم قرار دهیم؟ راز نگهداری طولانی میوه ها

    پاپایا؛ میوه‌ی جوان‌سازی:

    نخستین بار پاپایا در آمریکای مرکزی کشف شد و پس از آن کاشفانی از اسپانیا و پرتقال این میوه خوش‌طعم را به بخش‌های دیگری از کره زمین هدیه دادند. پاپایا در مناطق گرمسیری مانند فیلیپین، آفریقا و هند نیز وجود دارد. امروزه آمریکا، مکزیک و پورتوریکو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میوه پاپایا در جهان هستند. پاپایا این میوه استوایی به عنوان خربزه درختی نیز نامیده می‌شود. پاپایا برای سلامتی، بارداری، دیابت، لاغری و پوست و مو بسیار عالی است. برای جوان‌سازی پوست و از بین بردن چین و چروک پاپایا میوه خوبی است. اگر دوران قاعدگی نامنظمی دارید پاپایا بخورید.

    پاپایا

    دراگون فروت یا پیتایا (میوه اژدها)؛ میوه‌ی ضد سرطان:

    دراگون در جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی کشت می‌شود. اما در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، ژاپن، فیلیپین و مالزی هم به وفور یافت می‌شود. پوست این میوه قرمز رنگ و داخل آن گاه سفید و گاهی قرمز است. این میوه طمعی مابین گلابی و کیوی دارد. هم اکنون در ایران میوه دراگون به وفور یافت می‌شود. این میوه دارای خواص بی‌شماری از جمله زیبایی پوست و درخشش آن، سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و… است. پاتایا خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان از ابتلا شدن به انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. با دانستن این خواص خوردن این میوه را حتماً امتحان کنید.

    پیتایا میوه استوایی- دراگون فروت

    بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میوه تازه: کدام میوه ها را نخریم؟

    فیسالیس؛ میوه‌ی سرشار از آهن:

    یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه استوایی فیسالیس است. این میوه استوایی شبیه گوجه‌فرنگی است و رنگ آن نارنجی رنگ است. فیسالیس میوه استوایی بومی آمازون بوده است که در آفریقا و آسیا یافت می شود. بوته های این میوه تا ارتفاع ۱ متر رشد می کنند و دارای بوته های کوچک مخملی کرم رنگ ۳ گوش است. این میوه برای بیماری های پوستی خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارد. برگ های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    فیسالیس بویی شبیه آناناس دارد. طعمی مانند توت فرنگی و میوه‌های ترش دارد. سرشار از آهن، فسفر، پتاسیم و منیزیم است.

    فیسالیس- میوه های استوایی

    و اما میوه‌هایی در ایران وجود دارد که به‌راحتی برداشت می‌شود و به‌وفور در همه نقاط ایران می‌توان خرید.

    میوه‌هایی که از ایران صادر می‌شود کدامند؟

    انار؛ میوه‌ی خون‌ساز:

    ممکن است از خودتان بپرسید پاکستان که انار ندارد سؤال به‌جایی است، اما ماجرا اینجا است که انار افغانستان به‌صورت قانونی وارد پاکستان شده و ازآنجا به‌صورت غیرقانونی به ایران صادرشده است. حال‌آنکه، خودمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این میوه طلایی هستیم که البته برای انتخاب ارزان‌ترین محل برای خرید میوه انار می‌توانیم از تره‌بار یا باغی جات اشاره کرد و عموماً در همه جای شهر انار وارداتی و غیر وارداتی وجود دارد .

    میوخ استوایی انار

    بیشتر بخوانید: ۱۰میوه‌ معجزه‌آسا برای دیابتی‌ها کدامند؟!

    پرتقال؛ میوه‌ی سرشار از ویتامین c:

    میوه پرتقال یکی از دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌ها در جهان است که امروزه تولید آن در صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به غنی بودن ایران درزمینهٔ تولید میوه پرتقال، تولید و عرضه آب‌پرتقال صنعتی نیز می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای تاجران و تولیدکنندگان در این زمینه داشته باشد. پرتقال در بسیاری از شهرهای شمالی و جنوبی کشور مانند مازندران، گیلان، تنکابن، دزفول، اهواز و… کاشت می‌شود.

    پرتقال صادراتی

    سیب؛ میوه‌ی بهشتی:

    سیب انواع مختلف درد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش‌یافته آن درشت و بزرگ هست . سیب نوع ترش و شیرین دارد .ناگفته نماند که ویتامین‌های وجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار درد بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را باپوست میل کنید و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست‌کنید.

    سیب صادراتی

    بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته کلیدی برای تهیه سالاد میوه خوشمزه

    نارنگی؛ میوه‌ی سرشار از منیزیم:

    نارنگی یکی از میوه‌ها از تیره مرکبات است. نارنگی نسبت به پرتقال کوچک‌تر است، و مزه ترش و شیرین‌تری دارد.در پزشکی سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می‌دانند و برای آن خواصی چون صفرابُر و فرونشاننده لهیب معده و کبد نام می‌برند. این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی مؤثر است.یکی از قدیمی‌ترین انواع نارنگی موسوم به Dancy Tangerine در اواخر قرن نوزدهم در فلوریدای آمریکا کشت‌شده است.امروزه نارنگی در کشورهای تولیدکننده مرکبات مانند چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن و ایران تولید می‌شود.

    نارنگی صادراتی

    کیوی؛ میوه‌ی مقاوم:

    این میوه بومی چین جنوبی است ولی اصلاح آن در کشور نیوزیلند صورت گرفته و به سایر نقاط جهان گسترش‌یافته است. در ایران نیز با مشاهده وضعیت نامطلوب بخشی از باغات مرکبات در شمال کشور که در بعضی سال‌ها در اثر سرمای زمستانه از بین می‌روند و دارای عملکرد پائینی هستند، اقدام به انجام مطالعاتی برای یافتن جایگزینی مناسب برای این باغات شد که درنهایت درخت کیوی فروت برای این منظور انتخاب گردید. این میوه نسبت به مرکبات مقاومت بیشتری به سرما داشته و عملکرد آن بالاتر بوده و شرایط اکولوژیکی شمال کشور بسیار مناسب کشت این محصول است.

    کیوی صادراتی

    امروزه هزاران هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارند. اما در این میان تنها تعداد معدودی از آن فروشگاه‌ها توانسته‌اند به موفقیت و هدف خود دست پیدا کنند از جمله فروشگاه اینترنتی اکالا که در سریع‌ترین زمان خدمات خود را ارائه می‌دهد.

    نوشته های مشابه

    ‫۱۵ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.