آشپزیخواص مواد غذایی

فواید فلفل تند برای سلامتی

فلفل قرمز (چیلی) از خانواده گل شب بو است که مربوط به فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی است.فواید فلفل تند بیشمار است. انواع زیادی از فلفل چیلی مانند کاین و هالاپینو وجود دارد. آنها عمدتاً به عنوان ادویه استفاده می‌شوند و می‌توان آنها را پخته یا خشک و پودر کرد. پودر فلفل قرمز به نام پاپریکا شناخته می‌شود.

کپسایسین اصلی‌ترین ترکیب گیاهی فعال زیستی فلفل چیلی است که مسئول طعم تند و منحصر بفرد آن و همچنین فواید دیگر آن برای سلامتی است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    فلفل تند انواع مختلفی دارد .این فلفل طبیعت گرمی دارد که به دلیل وجود سطح بالای کپسایسین در آن است و عامل اصلی ایجاد گرما بعد از خوردن فلفل قرمز نیز هست. فلفل قرمز از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا به کار برده می‌شده است.

    این مقاله هر آنچه که باید در مورد فلفل قرمز تند بدانید را به شما می‌گوید. با فواید فلفل تند از قسمت آشپزی درمجله اینترنتی اکالا بلاگ آشنا شوید.

    ارزش غذایی فلفل تند

    ارزش غذایی برای ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) فلفل قرمز خام، تازه و قرمز عبارتند از:

    • کالری: ۶
    • آب: ۸۸%
    • پروتئین: ۰.۳ گرم
    • کربوهیدرات: ۱.۳ گرم
    • شکر: ۰.۸ گرم
    • فیبر: ۰.۲ گرم
    • چربی: ۰.۱ گرم

    فلفل تند قرمز مقداری کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین و فیبر دارد.

    ویتامین‌ها و مواد معدنی فلفل تند قرمز چیست؟

    فلفل چیلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. با این حال، از آنجایی که آنها فقط در مقادیر کم مصرف می‌شوند، سهم آنها در مصرف روزانه شما ناچیز است.فلفل چیلی منبع غنی کپسایسین تند است.آنها همچنین دارای کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی بسیار بالایی هستند که با فواید سلامتی متعددی مرتبط هستند.

    • ویتامین C:  فلفل چیلی سرشار از این آنتی اکسیدان قوی است که برای بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی مهم است.
    • ویتامین B6: خانواده‌ای از ویتامین‌های B، B6 در متابولیسم انرژی نقش دارد.
    • ویتامین A: فلفل چیلی قرمز سرشار از بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.
    • ویتامین K1:  همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می‌شود، ویتامین K1 برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها و کلیه‌ها ضروری است.
    • پتاسیم: پتاسیم یک ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در صورت مصرف به مقدار کافی کاهش دهد.
    • فلز مس: مس که اغلب در رژیم غذایی غربی وجود ندارد، یک عنصر کمیاب ضروری است که برای استخوان‌های قوی و نورون‌های سالم مهم است.

    چگونگی استفاده از فلفل

    فلفل اغلب به شکل خام یا پخته خورده می‌شود. همچنین به شکل پودر به عنوان ادویه در غذا استفاده می‌شود. ممکن است مکمل تنتوری آن نیز در داروخانه‌ها یافت شود.

    تنتوری: (معمولاً عصاره‌ای از مواد گیاهی یا حیوانی حل شده در اتانول (الکل اتیلیک) است)

    فلفل قرمز برای سلامتی

    فواید فلفل قرمز تند برای سلامتی بدن

    با چند خواص فلفل تند آشنا شوید:

    مطالب مرتبط : طرز تهیه‌ ترشی فلفل دلمه ‌ای

    ۱- خاصیت ضد خونریزی

    یکی از مهم‌ترین خواص فلفل خاصیت ضدخونریزی آن است. در بعضی از نقاط دنیا در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می‌شود.

    ۲- بهبود سلامت قلب و عروق

    فلفل تند ماده‌ای بسیار مفید برای قلب و عروق است. هرچند که ضدخونریزی است اما بطور شگفت‌انگیزی سبب بهبود جریان خون و فشار خون می‌شود. فعالیت قلب را افزایش می‌دهد و به آن قدرت و انرژی می‌بخشد.

    فلفل قرمز تند برای سلامتی قلب و عروق

    ۳- توانایی کنترل درد و مسکن درد 

    خاصیت شگفت‌آور دیگر فلفل تند، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می‌رساند. به همین ترتیب اثر ضدالتهاب نیز دارد.

    کپسایسین، ترکیب اصلی گیاهی فعال زیستی در فلفل چیلی، دارای خواص منحصر به فردی است.با گیرنده‌های درد، که پایانه‌های عصبی هستند که درد را حس می‌کنند، متصل می‌شود. این باعث ایجاد احساس سوزش می‌شود اما هیچ آسیب واقعی سوزش ایجاد نمی‌کند.حتی با این وجود، مصرف زیاد فلفل چیلی (یا کپسایسین) ممکن است به مرور زمان گیرنده‌های درد را از بین ببرد و توانایی شما را در احساس طعم سوزان فلفل کاهش دهد.

    همچنین این گیرنده‌های درد را نسبت به سایر اشکال درد، مانند سوزش سر دل ناشی از رفلاکس اسید، غیر حساس می‌کند.

    ۴- کمک به دستگاه هاضمه

    به معده کمک می‌کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام دهد و میزان رفلکس اسید معده را کاهش می‌دهد.یک مطالعه نشان داد که وقتی روزانه ۲.۵ گرم فلفل قرمز به افراد مبتلا به سوزش سر دل داده می‌شد، درد در ابتدای درمان ۵ هفته‌ای بدتر شد اما با گذشت زمان بهبود یافت .این مطالعات نشان می‌دهد ۳ گرم فلفل قرمز در روز باعث بهبود سوزش سر دل در افراد مبتلا به رفلاکس اسید می‌شود .

    ۵- موثر در کاهش وزن

    آمار جدید انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۵۰ میلیون بزرگسال و یک سوم کودکان در آمریکا اضافه وزن یا چاقی بیمارگونه دارند. درحالی‌که رژیم غذایی ساده و تمرینات ورزشی معمولی برای تغییر این وضعیت مفید است، تحقیقات نشان داده است که استفاده از فلفل قرمز در رژیم غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است.

    در بسیاری از مناطق فقیر دنیا، فلفل قرمز به وفور در آشپزی سنتی استفاده می‌شود، چون سبب تحرک بیشتر می‌شود. این وقتی بسیار ارزشمند است که غذای زیادی برای خوردن در دسترس نباشد. همچنین برای کنترل اشتها به منظور کم کردن وزن بسیار مفید است، چون یکی از دلایل چاقی زیاد خوردن است.

    یکی از فواید فلفل تند گرمازا بودن آن است، یعنی دمای بدن را کمی بالا می‌برد، و همین کافی است که مقدار زیادی کالری بسوزد. این حالت حتی هنگامی که در حال استراحت هستید نیز روی می‌دهد. این خبر خوبی برای افراد چاق علاقه‌مند به غذاهای تند است.

    چاقی یک بیماری جدی است که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.برخی شواهد نشان می دهد که کپسایسین می تواند با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن شود .

    در واقع،۱۰ گرم فلفل قرمز قرمز می تواند چربی سوزی را در مردان و زنان به میزان قابل توجهی افزایش دهد. کپسایسین همچنین ممکن است کالری دریافتی را کاهش دهد. یک مطالعه روی ۲۴ نفر که به طور منظم فلفل قرمز مصرف می‌کردند، نشان داد که مصرف کپسایسین قبل از غذا منجر به کاهش دریافت کالری می‌شود.

    ۶- پیشگیری از سرطان

    پیشگیری از سرطان یکی از خواص و فواید فلفل تند است.تحقیقات بیشماری نشان داده‌اند که کپسایسین موجود در فلفل از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند و حتی سبب از بین رفتن سلول‌های بدخیم می‌شود. اثر این ماده در از بین بردن تومورهای پروستات و بیضه و سرطان‌های مرتبط با اختلال هورمونی مشاهده شده است.

    پیشگیری از سرطان با فلفل قرمز

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه املت قارچ بدون گوجه، با پیاز و فلفل

    مضرات فلفل قرمز تند

    فلفل چیلی ممکن است در برخی افراد اثرات نامطلوبی داشته باشد و بسیاری از افراد احساس سوزش آن را دوست ندارند.

    ۱- احساس سوزش

    فلفل چیلی به دلیل طعم تند و سوزاننده خود به خوبی شناخته شده است.

    ۲- درد معده و اسهال

    خوردن فلفل قرمز در برخی افراد باعث ناراحتی روده می‌شود.علائم ممکن است شامل درد شکم، احساس سوزش در روده، گرفتگی عضلات و اسهال دردناک باشد. این در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع‌تر است. فلفل قرمز می‌تواند به طور موقت علائم را در افرادی که عادت به خوردن منظم آن ندارند بدتر کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به IBS ممکن است بخواهند مصرف فلفل قرمز و سایر غذاهای تند را محدود کنند.

    فواید و مضرات فلفل تند قرمز

    سوالات متداول

    در این بخش با جواب سوالات خواص و مضرات فلفل تند با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    تاثیرات مصرف فلفل قرمز تند برای سلامتی چیست؟

    استفاده از فلفل تند از یک طرف، ممکن است به کاهش وزن و تسکین درد در صورت مصرف منظم کمک کند.از طرفی باعث ایجاد احساس سوزش می‌شود که برای بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که عادت به خوردن فلفل چیلی ندارند، ناخوشایند است. همچنین با ناراحتی گوارشی مرتبط است.مهم است که هنگام خوردن فلفل چیلی به سطح تحمل خود توجه کنید. استفاده از آنها به عنوان ادویه ممکن است مفید باشد، اما کسانی که مشکلات گوارشی را تجربه می کنند باید از آنها اجتناب کنند.

    از فلفل تند به چه شکلی استفاده کنیم؟

    فلفل قرمز اغلب به شکل خام یا پخته خورده می‌شود. همچنین به شکل پودر به عنوان ادویه در غذا استفاده می‌شود. ممکن است مکمل تنتوری آن نیز در داروخانه‌ها یافت شود.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. در مورد فلفل سیاه هم توضیح میدید؟ من می خوام راجع به خواص فلفل سیاه بدونم که ضرر و فوایدش چیه؟ بعضی وقتها از فلفل که داخل غذاها استفاده میکنم باعث میشه تا سوزش معده داشته باشم بعضی وقتها هم اینطوری نیست.

      1. سلام، مرسی از توجهتون و سوالتون چیزی که مهمه اینه که زیاده روی در خوردن فلفل سیاه باعث افزایش ترشحات معده می شود و بدتر از آن باعث تاریک شدن چشم می شود از فواید فلفل سیاه این است که به بهبود گوارش سالم کمک می کند. از خواص فلفل سیاه این هست که، فلفل سیاه موجب افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده شده، که کمبود این اسید مشکلات زیادی را برای سلامت بدن به وجود می‌آورد. این ادویه موجب تسکین مشکلاتی مانند نفخ، سوء‌هاضمه، یبوست و کولیک در معده می‌شود. همینطور این ادویه می‌تواند در درمان بیماری‌های روده‌ای ناشی از باکتری‌ها و سلامت بدن مفید باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.