آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر؛ به همراه نکات طلایی

عدس پلو، یکی از غذاهای پرطرفدار و بسیار خوشمزه ایرانی است که به روش‌های بسیار زیادی در شهرهای مختلف ایران تهیه و سرو می‌شود.شما در تهیه عدس پلو مناسب با ذائقه و رژیم غذایتان می‌توانید این غذا را با گوشت چرخ‌کرده گوسفند، گاو، گوشت تکه تکه شده گوسفندی و گوشت مرغ تهیه کنید.عدس‌پلو یک غذای کامل و مقوی است زیرا عدس خواص و فواید بی شماری برای سلامتی بدن شما دارد. عدس، یک دانه خوراکی است که در دسته‌بندی حبوبات جای دارد و در کنترل دیابت، بهبود گوارش، سلامت قلب و بهبود سوخت‌وساز بدن به شما کمک می‌کند. عدس‌پلو یکی از غذاهای مناسبتی و ساده و راحتی است که در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به عنوان نذری در حجم‌های زیاد پخته و بین نیازمندان پخش می‌شود.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ در بخش آشپزی طرز تهیه عدس پلو برای ۲۰۰نفر را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکات مهمی که در زمان پخت برای خوشمزه‌تر شدن غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد، در قسمت پایانی مقاله نیز به برخی از سوالات متداول شما در مورد پخت این غذا پاسخ داده شده است پس تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای ۵۰ نفر:

    مواد اصلیمقدار
    برنج۷.۵ کیلوگرم
    عدس۳ کیلوگرم
    روغن۱ کیلوگرم
    گوشت چرخ کرده۲.۵ کیلوگرم
    پیاز۲.۵ کیلوگرم
    کشمش پلویی۲ کیلوگرم
    خرما۴۰۰ عدد
    رب گوجه فرنگی۱.۵ کیلوگرم
    کره (در صورت تمایل)۱ کیلوگرم

     

    برای ۱۰۰ نفر:

    مواد اصلیمقدار
    برنج۱۵ کیلوگرم
    عدس۶ کیلوگرم
    روغن۲ کیلوگرم
    گوشت چرخ کرده۵ کیلوگرم
    پیاز۵ کیلوگرم
    کشمش پلویی۴ کیلوگرم
    خرما۸۰۰ عدد
    رب گوجه فرنگی۳ کیلوگرم
    کره (در صورت تمایل)۲ کیلوگرم

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پسته پلو مجلسی

    برای ۱۵۰ نفر:

    مواد اصلیمقدار
    برنج۲۲.۵ کیلوگرم
    عدس۹ کیلوگرم
    روغن۳ کیلوگرم
    گوشت چرخ کرده۷.۵ کیلوگرم
    پیاز۷.۵ کیلوگرم
    کشمش پلویی۶ کیلوگرم
    خرما۱۲۰۰ عدد
    رب گوجه فرنگی۴.۵ کیلوگرم
    کره (در صورت تمایل)۳ کیلوگرم

     

    برای ۲۰۰ نفر:

    مواد اصلیمقدار
    برنج۳۰ کیلوگرم
    عدس۱۲ کیلوگرم
    روغن۴ کیلوگرم
    گوشت چرخ کرده۱۰ کیلوگرم
    پیاز۱۰ کیلوگرم
    کشمش پلویی۸ کیلوگرم
    خرما۱۶۰۰ عدد
    رب گوجه فرنگی۶ کیلوگرم
    کره (در صورت تمایل)۴ کیلوگرم

     

    ادویه‌ها و مواد ادویه‌ای:

    مواد ادویه‌ای و اختیاریمقدار
    خلال بادامبه میزان دلخواه
    خلال پستهبه میزان دلخواه
    خلال نارنجبه میزان دلخواه
    پیاز داغبه میزان دلخواه
    زرشک (برای تزیین)به میزان دلخواه
    ادویه‌های مخصوص عدس پلوبه میزان دلخواه

    با استفاده از این جداول و نسبت‌های مناسب می‌توانید عدس پلو نذری را برای تعداد مختلف افراد تهیه کنید. به توجه به تجربه و تنظیم سلیقه شخصی خود، می‌توانید از ادویه‌های اختیاری نیز استفاده کنید.

    مراحل طرز تهیه عدس پلو نذری

    عدس پلو برای ۲۰۰ نفر درست کردن ممکن است سخت باشد. اما ما در این قسمت مراحل طرز تهیه عدس پلو نذری برای تعداد ۲۰۰ نفر را به سادگی  و در سه مرحله آموزش می‌دهیم.

    مرحله اول | خیساندن عدس و برنج

    عدس های پاک شده را بخارپز میکنیم. برای جلوگیری از جدا شدن پوست عدس، حتماً آن را در یک قابلمه بدون درب و همراه با مقداری نمک بریزید.

    در این حین برنج عدس پلو را که از قبل خیسانده بودیم را در دسترس قرار داده و قابلمه مناسب با ۲۰۰ نفر را انتخاب کرده و آب برنج را در آن ریخته و آب را روی حرارت قرار دهید. پس از جوشیدن، برنج خیس‌خورده که نمک آن شسته شده را به آب اضافه کنید و فرصت دهید تا به جوش بیاید.

    برای دو برابر شدن طول دانه‌های برنج، پس از جوشیدن آب و برنج، یک لیوان یخ به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله دوم | آبکش کردن برنج و اضافه کردن عدس

    برنج را پس از آبکش کردن با عدس مخلوط کنید. اما هنگام تهیه این غذا در مقدار زیاد بهتر است عدس و برنج را در همان دیگ با هم مخلوط کنید. سپس ادویه عدس ‌پلو را به آن اضافه کنید.عدس پلو را دم بگذارید و شعله گاز را متعادل کنید و به پلو زمان بدهید تا دم بکشد.

    مرحله آخر | آماده سازی سس گوشت و سرو عدس پلو نذری

    در فاصله دم کشیدن برنج سس گوشت را آماده کنید.بدین ترتیب پیازها را در ماهیتابه تفت دهید سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه نمایید.ادویه عدس‌ پلو و رب گوجه ‌فرنگی را به آن اضافه کنید تا سس گوشت آماده شود.

    پس از آماده شدن عدس‌ پلو خوشمزه آن را با سس گوشت، زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال نارنج و پیاز داغ تزیین نموده و در ظرف‌های یکبار مصرف بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو نذری 

    مراحل طرز تهیه عدس پلو نذری

    طرز تهیه عدس پلو نذری مجله اینترنتی اُکالا

    طرز تهیه پیاز داغ برای عدس پلو نذری

    یکی از بهترین مخلفاتی که در کنار عدس پلو میل می‌شود، پیاز داغ است که طعم و بوی فوق العاده‌ای به این غذا می‌دهد. با اینکه تهیه پیاز داغ بسیار آسان به نظر می‌رسد اما گاهی در عمل، آنطور که انتظار می‌رود خوش طعم و از نظر ظاهری خوش رنگ و لعاب از آب در نمی‌آید به همین دلیل در این بخش قصد داریم به طرز تهیه پیاز داغ به صورت مرحله به مرحله به همراه نکات طلایی تهیه آن بپردازیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته نذری

    طرز تهیه پیاز داغ برای عدس پلو نذری

    1. در ابتدا همه پیازها را در آب در حال جوش بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کنید.
    2. بعد از گذشت حدود ۴ تا ۵ دقیقه پیازها تغییر رنگ خواهد داد، پیازها را از آب بیرون آورده و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها کشیده شود.
    3. در این مرحله روغن را در ماهیتابه بریزید تا داغ شود، سپس پیازها را هم به ماهیتابه که روی حرارت ملایم قرار گرفته است، اضافه کنید.
    4. پس از اینکه پیازها طلایی رنگ شد، زردچوبه را اضافه کرده و اجازه دهید یک دقیقه بگذرد.
    5. پیازها را در آبکش قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود و در آبکش هم کمی آن را هم بزنید تا پیازهای پایینی نرم نشود.

    بله به همین سادگی با چند ترفند ساده می‌توان پیاز داغ‌های خوشمزه‌ای را برای عدس پلو نذری آماده کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیبون ماهی هرمزگان

    نکات کلیدی برای پخت بهتر و خوشمزه‌‌تر شدن عدس‌ پلو نذری

    پس از اینکه با مواد اولیه و همچنین طرز تهیه عدس پلو نذری و همچنین پیاز داغ آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به نکاتی که در پخت و همچنین خوشمزه‌تر شدن این غذای نذری موثر است بپردازیم.

    نکات کلیدی پخت عدس‌ پلو نذری

    • برای جلوگیری از ایجاد ته‌دیگ یا سوختن برنج، از یک آبکش فلزی استفاده کنید. به این صورت که ابتدا یک لیتر آب در دیگ بریزید سپس یک چهارپایه در آن قرار دهید و یک آبکش فلزی روی آن قرار دهید. با این روش برای دم کردن برنج به روغن نیازی پیدا نخواهید کرد و همه دانه‌های برنج سالم خواهند ماند.
    • اضافه کردن آب عدس به برنج موجب کدر شدن غذا می‌شود. از طرفی به دلیل خاصیت غذایی بالا، می‌توان آن را نگهداری کرد و با آبلیمو میل نمود یا حتی در سوپ و آش مورد استفاده قرار داد.
    • عدس در مرحله دم، بازهم پخته می‌شود، لذا در مرحله آب پز از پخته شدن کامل آن خودداری کنید.
    • برای جلوگیری از ایجاد رنگ تیره دارچین در برنج، می‌توان به ‌جای پودر دارچین از چوب آن استفاده نمود.
    • هنگام تهیه سس گوشت عدس‌ پلو مقداری زیره و تخم گشنیز آسیاب شده به آن اضافه کنید. این دو ادویه بوی زهم گوشت را از بین می‌برند و طعم خاصی به سس غذای شما می‌دهند. اگر می‌خواهید از گوشت قلقلی برای تزیین عدس ‌پلو استفاده کنید، مقداری پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس با مقداری زردچوبه، دارچین و ادویه مخلوط کرده و به‌خوبی ورز دهید، در مرحله بعد با دست گلوله‌های کوچکی را درست کرده و در ماهیتابه سرخ‌ کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کشمش برای سلامتی

    نحوه پخت عدس‌ پلو نذری

    • اگر از طرفداران دو آتشه ته‌دیگ هستید، کف دیگ مقداری روغن بریزید. سپس به مقدار دلخواه کنجد و در مرحله بعدی روی آن را با نان لواش بپوشانید. به ‌این‌ ترتیب بعد از طبخ علاوه بر عدس پلوی معرکه یک ته‌دیگ برشته کنجدی نیز خواهید داشت.
    • اگر می‌خواهید در عدس ‌پلو به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید، مرغ را با ادویه، زردچوبه، یک سر پیاز و چند عدد برگ بو به مدت یک ساعت بپزید. پس از پخت مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید. در این مرحله ابتدا مقداری برنج و عدس آبکش شده را در قابلمه ریخته و روی آن مقداری از مرغ پخته شده بریزید و به همین ترتیب لایه‌ لایه جلو بروید تا مواد شما به پایان برسد. می‌توان در این مرحله همزمان با قرار دادن مرغ لای برنج، از پودر دارچین نیز استفاده کنید. این کار طعم و بوی ویژه‌ای به عدس ‌پلو نذری شما خواهد بخشید.
    • همانطور که در بالا توضیح داده شد برای تزیین عدس پلو نذری می‌توانید از زرشک، گوشت چرخ کرده، پیاز داغ، کشمش، خرما و گردوی خشک شده استفاده کرد.
    • اگر گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ برای استفاده در عدس پلو در دسترس ندارید، می‌توانید از سویا در عدس پلو نیز استفاده کنید.
    •  اگر می‌خواهید عدس پلو زعفرانی درست کنید، برای این کار لازم است زعفرانی را که از قبل دم کرده‌ایم را به مایه گوشت اضافه کنیم.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه شله زرد نذری

    یکی از مواد غذایی که معمولا با عدس پلو میل می‌شود ماست است اما توصیه کارشناسان این است که این غذا را با ماست نخورید. همانطور که می‌دانید عدس سرشار از آهن است و به طور خودکار به دلیل وجود فیبر در عدس، بخشی از آهن موجود در آن جذب نخواهد شد.

    در این مقاله با طرز تهیه عدس پلو نذری به همراه نکات و ترفندهایی که در پخت و همچنین خوشمزه‌تر شدن عدس پلو به ما کمک می‌کند، آشنا شدیم. شما چه روش دیگری برای بهتر شدن طعم این عدس پلو نذری پیشنهاد می‌دهید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    سوالات متداول طرز تهیه عدس پلو نذری 

    در این بخش به جواب سوالات طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای سس گوشت عدس پلو نذری از چه نوع گوشتی استفاده می شود؟ 

    گوشت چرخ کرده گوسفندی و گوساله بهترین انتخاب است اما میتوان از قطعات کوچک گوشت مرغ هم استفاده کرد.

    برای گیاه خواران چه ترکیب جایگزینی پیشنهاد می کنید؟ 

    برای افرادی که گیاهخوار هستند به جای گوشت از قارچ و سویا استفاده کنید

    چگونه می‌توانم از ایجاد ته‌دیگ در برنج عدس پلو جلوگیری کنم؟

    برای جلوگیری از ایجاد ته‌دیگ در برنج، از یک آبکش فلزی استفاده کنید. ابتدا یک لیتر آب را در دیگ بریزید، سپس یک چهارپایه در آن قرار دهید و یک آبکش فلزی روی آن قرار دهید. این روش باعث می‌شود برای دم کردن برنج نیازی به روغن نداشته باشید و همه دانه‌های برنج سالم و آماده‌ی سرو می‌شوند.

    آیا می‌توان عدس را به برنج اضافه کرد و همچنان طعم عدس پلو را حفظ کرد؟

    بله، می‌توانید عدس را به برنج اضافه کنید و همچنان طعم عدس پلو را حفظ کنید. در مرحله آبپز، پس از پخت عدس، آب آن را به آب برنج اضافه کنید تا عدس به برنج متصل شود و طعم خوبی به غذا بدهد.

    آیا عدس پلو را می‌توان در فریزر نگهداری کرد؟

    بله، می‌توانید عدس پلو نذری را در فریزر نگهداری کنید. برای این کار، پس از پخت غذا و خنک شدن آن، آن را در بسته‌بندی محکم به داخل فریزر بگذارید. قبل از مصرف، آن را میل کنید و به‌راحتی از آن لذت ببرید.

    آیا می‌توانم در تزیین عدس پلو از غیر از گوشت استفاده کنم؟

    بله، برای تزیین عدس پلو می‌توانید از مواد دیگری همچون زرشک، کشمش، خرما، گردو خشک‌شده و نان لواش استفاده کنید. این مواد می‌توانند جایگزین خوبی برای گوشت باشند و به عدس پلو ظاهر زیبا و طعم خوبی بدهند.

    چگونه می‌توانم عدس پلو را با زعفران تهیه کنم؟

    برای تهیه عدس پلو زعفرانی، زعفرانی که از قبل دم‌شده است را به مایه‌گوشت اضافه کنید. این کار باعث می‌شود غذا به رنگ زرد و عطر و طعم زعفرانی شود و عدس پلو زعفرانی آماده‌ی سرو خواهد بود.

    چگونه می‌توانم ته‌دیگ برای عدس پلو نذری تهیه کنم؟

    برای تهیه ته‌دیگ برای عدس پلو نذری، ابتدا کف دیگ مقداری روغن بریزید. سپس به مقدار دلخواه کنجد اضافه کنید و در مرحله بعدی، روی آن را با نان لواش بپوشانید. به این ترتیب، بعد از طبخ عدس پلو، علاوه بر عدس پلوی معمولی، یک ته‌دیگ برشته کنجدی نیز خواهید داشت. این ته‌دیگ برشته کنجدی ظاهر زیبا و طعم خاصی به عدس پلو نذری می‌دهد.

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر چه قدر است؟

    برای تهیه عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر، شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

    • عدس: ۴ کیلوگرم
    • برنج: ۳ کیلوگرم
    • گوشت چرخ کرده: ۲ کیلوگرم
    • پیاز: ۸ عدد متوسط
    • روغن مایع: حدود ۱ پیمانه
    • زرشک: ۲۵۰ گرم
    • زعفران: حدود ۲ قاشق چایخوری (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    همچنین بسته به ترجیحات شخصی و منطقه، ممکن است به مواد اضافی نیز نیاز داشته باشید. برای سرو کردن بهتر غذا، می‌توانید از مواد مثل آجیل، خرما، مرغ محلی یا ماهی استفاده کنید.

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۲۰ نفر چه قدر است؟

    • عدس: ۲ کیلوگرم
    • برنج: ۱.۵ کیلوگرم
    • گوشت چرخ کرده: ۱ کیلوگرم
    • پیاز: ۴ عدد متوسط
    • روغن مایع: حدود ۱/۲ پیمانه
    • زرشک: ۱۲۵ گرم
    • زعفران: حدود ۱ قاشق چایخوری (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر چه قدر است؟

    • عدس: ۸ کیلوگرم
    • برنج: ۶ کیلوگرم
    • گوشت چرخ کرده: ۴ کیلوگرم
    • پیاز: ۱۶ عدد متوسط
    • روغن مایع: حدود ۲ پیمانه
    • زرشک: ۵۰۰ گرم
    • زعفران: حدود ۴ قاشق چایخوری (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۳۰ نفر چه قدر است؟

    • عدس: ۱.۵ کیلوگرم
    • برنج: ۱ کیلوگرم
    • گوشت چرخ کرده: ۶۰۰ گرم
    • پیاز: ۶ عدد متوسط
    • روغن مایع: حدود ۳/۴ پیمانه
    • زرشک: ۱۵۰ گرم
    • زعفران: حدود ۱.۵ قاشق چایخوری (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۲۵ نفر چه قدر است؟

    برای تهیه عدس پلو نذری برای ۲۵ نفر، شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

    • عدس: ۱ کیلوگرم
    • برنج: ۷۵۰ گرم
    • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
    • پیاز: ۵ عدد متوسط
    • روغن مایع: حدود ۱/۲ پیمانه
    • زرشک: ۱۲۵ گرم
    • زعفران: حدود ۱ قاشق چایخوری (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    مواد لازم عدس پلو نذری برای ۴۰ نفر چه قدر است؟

    برای تهیه عدس پلو نذری برای ۴۰ نفر، به صورت متوسط ​​ممکن است این مواد لازم باشند:

    • عدس: ۲ کیلوگرم
    • برنج: ۲ کیلوگرم
    • گوشت چرخ‌ کرده: ۱.۵ کیلوگرم
    • پیاز: ۶ عدد متوسط
    • روغن مایع: ۱.۵ پیمانه
    • زرشک: ۲۰۰ گرم
    • زعفران: ۱ گرم
    • نمک و فلفل: به میزان لازم

    همچنین، شاید نیاز به تعداد بیشتری از مواد برای تزئین و سرو کردن غذا وجود داشته باشد. برای مثال:

    • روغن مایع: برای سرخ کردن پیازها
    • نمک و فلفل: برای طعم‌دهی به گوشت چرخ‌کرده و برنج
    • زعفران: برای رنگ‌دهی به برنج
    • زرشک: برای تزئین روی عدس پلو
    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۸ دیدگاه ها

    1. ممنون بابت توضیحات
      من هرساله عدس پلو نذری می دهم منتها با پخت متفاوت
      برنج را یک شب قبل با سنگ نمک خیس می کنم عدس را دو تای سه ساعت خیس می کنم بعد می گذارم تا نیم پز شودعدس را آبکش کرده در روغن تفت جزیی می دهم در حین تفت دادن زعفران وکمی هم نمک اضافه می کنم بعد از آبکش کردن برنج وانداختن نان لواش برای نه دیگ مقداری برنج میریزم بعد عدس دوباره برنج وعدس تا برنج وعدس تمام شود دم کنی گذاشته وقتی بخار بلند شد روغن میدهم تا دم بکشد عدس پلو ما آماده است کشمش و پیاز داغ طلایی را مخلوط و بسیار کم تا حد گرم شدن مخلوط وخرما را هم در روغن تفت میدهم و تزیین می کنم نوش جانتان
      به یک بار درست کردن می ارزد امتحان کنید بسیار خوشمزه

    2. عدس پلو ی غذای خوشمزه و عالی اتفاقا تو نذری ها ک بیشتر خوشمزه میشه و من تا حال علتشو نفهمیدم در کل عالیه جانم عالی ولی همه شهذها توش خرما نمیریزن من خودم ادم مذهبی نیستم ولی یبار تو سن کم عدس پلو نذری درست کردم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.