غذاهای سنتی

طرز تهیه آش ماست و لپه خوشمزه؛ به روش اصیل شمالی

آش در منوی غذایی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. تنوع آش هم در کشور ما واقعا مثال‌زدنی است. معروف‌ترین آش ایرانی آش رشته است. در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است با یک آش خوشمزه و کمتر شناخته شده شمالی آشنا شویم.

در ادامه شما تمام مراحل آماده سازی و پخت آش ماست و لپه را خواهید آموخت. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه آش ماست و لپه

برای تهیه آش ماست و لپه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

اسفناج۱۰۰ گرم
گشنیز۱۰۰ گرم
تره۱۰۰ گرم
جعفری۱۰۰ گرم
شوید۱۰۰ گرم
آب مرغ۳ لیوان
لپهیک سوم پیمانه
پیاز درشت۱ عدد
ماست چکیده۲ لیوان
فلفل سیاهبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

مراحل پخت آش ماست و لپه

مراحل پخت آش ماست و لپه به شرح زیر است:

مرحله اول: حبوبات را بخیسانید.

هر کسی که برای یک بار هم که شده پختن آش را مشاهده کرده باشد می‌داند که طبخ آش نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. این مسئله خود را در اولین مراحل آماده سازی و پخت آش خود را نشان می‌دهد. چگونه؟ شما از شب قبل باید مواد لازم را آماده کنید. برای مثال باید حبوبات را بخیسانید.

خیساندن حبوبات برای شست و شوی آن‌ها نیست. خیساندن حبوبات هدف متعالی‌تری دارد! هدف ما از خیساندن حبوبات گرفتن نفخ آن است. به این منظور شما باید از شب قبل دست به کار شوید. در یک ظرف مناسب حبوبات را بریزید، سپس روی آن‌ها آب بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آب درون ظرف باید کاملا روی حبوبات را بپوشاند. به یاد داشته باشید برای آن که خیساندن حبوبات نهایت تاثیرگذاری را داشته باشد باید در طول خیساندن حبوبات چند بار آب آن را تعویض کنید.

    پس اگر در طول شب قرار است حبوبات را در آب قرار دهید، یک بار شب آب آن را عوض کنید و یک بار هم صبح وقتی از خواب بیدار شدید. در بهترین حالت می‌توانید تا زمانی که از حبوبات استفاده کنید، یک بار دیگر هم آب حبوبات را تعویض کنید.

    مراحل پخت آش ماست و لپه

    مرحله دوم: سبزی‌ها را خرد کنید.

    دیگر آماده سازی که باید به فکرش باشید، خرد کردن سبزی‌های استفاده شده در آش است. شوید، تره، گشنیز و جعفری سبزی‌های معطری هستند که برای درست کردن آش استفاده می‌شوند.

    برای درست کردن یک آش ماست و لپه خوشمزه و لذیذ شما باید سبزی‌ها را به خوبی بشویید، ضدعفونی کنید و در نهایت کاملا آن‌ها را خرد کنید. توجه داشته باشید که برای این آش شما باید تلاش کنید تا جایی که می‌توانید سبزی‌های ریزی تهیه کنید.

    اگر دستگاه سبزی خردکن داشته باشید، کارتان به مراتب راحت‌تر می‌شود. اگر هم قرار باشد این مرحله را دستی طی کنید، نگران نباشید! فقط کافی است زمان کافی بگذارید و چند بار سبزی‌ها را خرد کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید آن‌ها را ریز کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترخینه دوغ اراک

    مرحله سوم: پیاز را خرد کنید.

    در مرحله سوم باید پیاز را خرد کنید. آن را خلالی خرد کنید. نیازی نیست پیاز در آش گم شود. اتفاقا در حالت ایده آل باید پیاز را زیر دندان احساس کنید. بعد از خرد کردن پیاز، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید.

    لپه، سبزی‌ها و پیاز خلالی شده را در قابلمه بریزید. بعد یک لیوان آب جوش، نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید. نیم ساعت فرصت دهید تا مواد موجود در قابلمه به خوبی بجوشد و سبزی آش لعاب بیندازد.

    رسپی آش ماست لپه شمالی

    مرحله چهارم: آب مرغ را اضافه کنید.

    وقتی در مرحله سوم سبزی لعاب انداخت، شما می‌توانید آب مرغ را اضافه کنید. در مواد مورد نیاز برای تهیه آش ماست و لپه ما به آب مرغ اشاره کردیم. ولی در حال حاضر کار شما می‌تواند بسیار راحت‌تر جلو برود.

    شما با تهیه عصاره مرغ به راحتی می‌توانید این مواد مورد نیاز را تهیه کنید. بدون آن که زحمت ذخیره آب مرغ را به خود داده باشید. زیرا به هر حال تهیه آب مرغ مستلزم این است که شما یک بار مرغ را آب‌پز کنید و بعد آب حاصل از آن را در فریزر ذخیره کنید.

    ولی طی کردن این مراحل ممکن است برای شما وقت‌گیر و پرزحمت باشد. بنابراین در چنین شرایطی توصیه ما این است که عصاره مرغ آماده را تهیه و جایگزین آب مرغ کنید. نتیجه باز هم همان می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش اشکنه اراک (او گرمه)

    مرحله پنجم: برنج را اضافه کنید.

    بعد از اضافه کردن آب مرغ به مواد آش زمان دهید تا کاملا بجوشد. بعد از آن که مواد به نقطه جوش رسید، شما می‌توانید برنج را هم اضافه کنید. برنج خیلی زود لعاب می‌اندازد.

    بنابراین بعد از ۷ یا ۸ دقیقه قابلمه را چک کنید. اگر برنج لعاب انداخته باشد، وقت آن رسیده است که حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید به همان صورت روی گاز خاموش باقی بماند. تعجب نکنید. این بخش باید طی شود!

    نکات مهم در تهیه آش ماست و لپه

    مرحله ششم: ماست را اضافه کنید.

    طی مدتی که آش شما در حال استراحت است، ماست چکیده را کاملا هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شود. بعد از آن که آش به مدت نیم ساعت استراحت کرد، ماست را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یکدست شود. حالا آش شما آماده سرو است. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماش و شلغم

    نکات مهم در تهیه آش ماست و لپه

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه آش ماست و لپه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. در آش ماست و لپه به هیچ عنوان نباید از روغن استفاده کرد. زیرا طعم و مزه آن کاملا بهم می ریزد.
    2. برنج نباید کاملا پخته و له شود. در آش ماست و لپه برج باید توپر باشد و زیر دندان بیاید.
    3. در این آش می‌توانید از دل یا جگر مرغ هم استفاده کنید. علاوه بر آن که خاصیت آش را افزایش می‌دهد، موجب خوشمزه‌تر شدن آش هم می‌شود.

    همانطور که می‌دانید و تجربه‌اش را داشته‌اید، آش می‌تواند در روزهای مریضی به شما قوت دهد. پس اگر مریض شده‌اید یا اگر از فرد مریض پرستاری می‌کنید، حتما این آش را در نظر بگیرید. آش ماست و لپه بسیار مقوی و مفید است و دوران نقاهت بیماری را بسیار کاهش می‌دهد.

    امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا در درست کردن این آش لذیذ به کارتان آمده باشد.

    ۴.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.