غذاهای سنتی

طرز تهیه آش شنگ؛ از غذاهای خوشمزه فصل بهار

آش یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که تقریبا بین همه طرفداران خود را دارد. معمولا آش رشته یا شله قلمکار به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه آن همیشه پخته و سرو می‌شود اما بد نیست حالا که فصل بهار است از سبزی‌های خاص این فصل که خواص بسیار زیادی هم دارد برای تهیه آش استفاده کنید.

یکی از این گیاهان که در فصل بهار به شکل خودرو در مراتع و کوه‌ها می‌روید شنگ است. شنگ را می‌توان علاوه بر آش در سالاد و به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف نیز استفاده کرد. شنگ تقریبا ۱۵ روز تا ۱ ماه می‌روید و عمر آن به پایان می‌رسد.

خوشبختانه می‌توان شنگ را خرد و درون فریزر نگهداری کرد. این گیاه از اول فروردین تا اواسط اردیبهشت در روی کوه ها می‌روید. بنابراین بهتر است تا فصل آن تمام نشده این آش لذیذ را با شنگ درست کنیم. در این قسمت از اکالا بلاگ با طرز تهیه آش شنگ همراه ما باشید.

مواد لازم جهت تهیه آش شنگ

برای تهیه این آش فصلی لذیذ به مواد اولیه زیر احتیاج داریم:

نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
سبزی شنگنیم کیلو
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
کشکبه مقدار لازم
پیاز داغ و نعنا داغبه مقدار لازم
سیر۳ حبه

مراحل تهیه آش شنگ

در ادامه با طرز تهیه مرحله به مرحله آش شنگ آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

مرحله اول: گرفتن نفخ حبوبات و پختن آن‌ها

در ابتدای کار، لازم است نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنیم تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس حبوبات (شامل نخود و لوبیا) را با آب درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بپزد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: اضافه کردن شنگ

    در این مرحله شنگ را شسته و به صورت درشت خرد و آن را به حبوبات اضافه می‌کنیم. شنگ دیر پز است و زمان زیادی لازم دارد تا بپزد. وقتی که شنگ و حبوبات نیم پز شد، عدس را که ۱ ساعت خیس کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم. سیر له شده  راهم اضافه کرده و حرارت را کم می‌کنیم تا آش پخته و جا بیفتد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش برنج و گشنیز؛ ساده و خوشمزه

    مراحل تهیه آش شنگ

    مرحله سوم: درست کردن پیاز داغ و نعنا داغ

    بعد از آن که آش کمی جا افتاد نیمی از کشک را اضافه می‌کنیم. در ادامه پیاز را شسته و به صورت خلالی ریز خرد می‌کنیم. سپس یک تابه مناسب برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود.

    پیازها را درون تابه ریخته و تفت می‌دهیم تا طلایی شود بعد از آن کمی زردچوبه می‌زنیم تا خوش طعم‌تر و  خوش عطرتر شود. در یک تابه دیگر هم کمی روغن ریخته و پودر نعنا را به مدت یک دقیقه تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ دهد.

    مرحله چهارم: اضافه کردن نعنا و پیاز داغ

    وقتی آش به طور کامل جا افتاد و غلیظ شد، کمی از نعنا و پیاز داغ را در آش ریخته و مخلوط می‌کنیم. سپس درون ظرف مناسب سرو کرده و با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ تزیین می‌کنیم. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش نعنا خوشمزه با کوفته قلقلی

    خواص سبزی شنگ

    در طب سنتی از گیاه شنگ برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل این گیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی نام گرفته است. از مهم‌ترین مزایای مصرف گیاه شنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ضدعفونی کننده قوی
    • ضد التهاب
    • بهبود سیستم گوارشی
    • درمان کم خونی
    • درمان بواسیر
    • دافع سنگ کلیه
    • درمان صرع
    • پیشگیری از سرطان

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش شنگ

    موارد منع مصرف سبزی شنگ

    عمدتا موردی برای منع مصرف این گیاه وجود ندارد اما در مورد مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود که از این گیاه استفاده نکنند. همچنین کسانی که مبتلا به آلرژی و حساسیت به برخی مواد غذایی هستند هم بهتر است با مشورت پزشک از شنگ استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کنگر

    در این قسمت از مجله آشپزی اکالا با طرز تهیه آش شنگ همراه شما بودیم. اگر با شنگ غذای دیگری درست می‌کنید می توانید دستور پخت آن را برای ما هم به اشتراک بگذارید.

    ۳.۵/۵ (۱۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.