آشپزینکات آشپزی

۴ روش کاربردی و ساده برای خشک کردن موز + نکات طلایی

میوه‌های خشک یا چیپس میوه یکی از سالم‌ترین و پرطرفدارترین تنقلاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. چیپس میوه، امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و به وفور در اکثر فروشگاه‌ها می‌توانید انواع میوه خشک را مشاهده کنید. قطعا میل کردن این میوه‌ها برای کودکان بسیار مفیدتر از تنقلاتی مانند چیپس و پفک است.

شاید به دلیل قیمت‌های بسیار بالای میوه‌های خشک شما نیز از خرید آن خودداری کنید اما جالب است بدانید که تهیه میوه خشک به صورت خانگی کار سختی نیست. از طرفی قطعا تهیه کردن میوه‌خشک به صورت خانگی بهداشتی‌تر و تمیز است و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه‌تر.

شما با اکثر میوه‌های می‌توانید این آجیل مقوی و رنگارنگ را تهیه کنید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ۴ روش بسیار ساده و کاربردی برای خشک کردن موز را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ۴ روش‌ کاربردی برای خشک کردن موز

در اولین گام برای خرید میوه توجه داتشته باشید موزهای سفت و رسیده را انتخاب کنید. موزهای که خیلی نرم شده‌ باشند در زمان برش زدن شکل خود را از دست می دهند و در زمان خشک شدن سیاه می‌شوند.

۱- خشک کردن موز در فر برقی یا گازی

خشک کردن موز در فر یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌های است که شما می‌توانید موز را تبدیل به چیپس کنید. قبل از شروع حتما فر را روشن کنید تا گرم شود سپس به سراغ آماده‌سازی موز‌ها روید. برای خشک کردن موز در فر کافیست ابتدا ته سینی فر را کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز بیندازید. موزها را پوست بگیرید و به صورت خیلی نازک برش زنید.

توجه داشته باشید که ضخامت موزها یکسان باشد تا به صورت یکسان خشک شوند. زمانی که موزها را برش می‌زنید اکسیژن هوا با آنزیم‌های موز ترکیب می‌شود که باعث تغییر رنگ موز یا سیاه شدن آن می‌شود. برای جلوگیری از سیاه شدن موز می‌توانید از کمی آبلیمو کمک بگیرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    موزهای اسلایس شده را درون سینی بچینید و با براشی که آغشته به آبلیمو است روی سطح میوه بزنید. می‌توانید مقداری آبلیمو در آب‌پاش بریزید و به روی سطح میوه‌ها اسپری کنید. هر دو طرف موز را به کمی آبلیمو آغشته کنید و تکه‌های موز را روی سینی فر در کنار هم بچینید.

    دقت داشته باشید که موزها روی هم قرار نگیرند. سینی فر را درون فر قرار دهید و دمای فر را روی ۷۰-۸۰ درجه تنظیم کنید. با توجه به میزان ضخامت موزها و مقدارشان ممکن است ۲-۴ ساعت زمان ببرید تا موزهای شما تبدیل به چیپس شود.

    پس از خشک شدن کامل میوه سینی را از فر خارج کنید و زمان دهید تا موزها خنک شوند سپس آن‌ها را به ظرف نگهدارنده منتقل کنید. استفاده از این روش مزایا و معایبی دارد، کیفیت موزهای خشک شده در این روش در حد مطلوبی است و استفاده از این روش همیشه در دسترستان است هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید چیپس میوه خانگی تهیه کنید.

    با توجه به زمان زیادی که فر روشن است هزینه مصرفی برق زیاد است و این مورد یکی از معایب خشک کردن میوه با فر است. از طرفی سینی و حجم فر شما محدود است و شما حداکثر به اندازه ابعاد سینی فرتان امکان خشک کردن میوه را در هر بار دارید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن سیب در خانه

    خشک کردن موز به روش خانگی

    ۲- خشک کردن موز با کمک دستگاه میوه خشک کن

    استفاده از دستگاه میوه خشک کن یکی از بهترین روش‌های است که برای خشک کردن انواع میوه می‌توانید از آن استفاده کنید. موز نیز از این قاعده جدا نیست و با بالاترین کیفیت در این دستگاه‌ها خشک می‌شود. دستگاه خش‌کن میوه برای همین کاربری ساخته شده است، ابعاد و حجم‌های مختلفی دارد و در مدل‌های گازی و برقی در بازار یافت می‌شود.

    برای خشک کردن موز با این دستگاه‌ها کافی است که موزها را یکسان برش زنید و با کمی آبلیمو دو طرفشان را کاور کنید. موزهای برش زده را کنار هم روی سینی دستگاه میوه خشک قرار دهید و سینی را در دستگاه گذارید. دمای مناسب ۵۰-۶۱ درجه است که آن را تنظیم کنید و چند ساعتی زمان دهید تا موزها به چیپس تبدیل شوند.

    اگر هزینه خرید دستگاه را فاکتور بگیریم باید بدانید که خشک کردن میوه با این دستگاه بالاترین کیفیت میوه خشک را به شما می‌دهد، در هر زمان و مکانی امکان استفاده از آن را دارید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون سیاه شدن میوه می‌توانید میوه خشک تهیه کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌ خشک کردن کیوی؛ راحت و خوشمزه در منزل

    ۳- خشک کردن موز در زیر نور آفتاب

    خشک کردن میوه‌ها با کمک نور آفتاب یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌هایی است که هزینه‌ای ندارند اما زمانبر است. خشک کردن موز نیز با این روش ممکن است اما بدانید که پس از خشک شدن موزهایتان سیاه خواهد شد.

    اگر با این موضوع مشکلی ندارید می‌توانید موزها را برش زنید و کمی به آبلیمو آغشته کنید. موزها را درون سینی بچینید و فقط در ساعاتی که آفتاب است آن را زیر نور خورشید قرار دهید ممکن است در این روش چند روز زمان ببرد تا موزهای شما کاملا خشک شود. استفاده از این روش برای خشک کردن موز توصیه نمی‌شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی

    خشک کردن موز در زیر نور آفتاب

    ۴- خشک کردن موز با کمک بخاری یا شوفاژ

    شما از این روش فقط در فصل‌های پاییز و زمستان می‌توانید استفاده کنید اما یکی از روش های بسیار کم هزینه و راحتی است که می‌توانید با کمک آن چیپس میوه تهیه کنید. برای خشک کردن موز در این روش باید پس از برش زدن و آبلیمو زدن به موز روی شوفاژ یا بخاری فویل بیندازید.

    حرارت آن را کم کنید و میوه های برش زده را در کنار هم بچینید و زمان دهید تا میوه‌ها به خوبی خشک شوند. توجه داشته باشید که برای بالا بردن سرعت خشک شدن بهتر است هر از چند گاهی میوه را را بچرخانید.

    کم هزینه بودن خشک کردن میوه در این روش تنها حسن آن است، این روش زمانبر است و میوه‌ها کمی سیاه‌تر از روش‌های قبل می‌شوند و شما فقط در فصل سرما به به این روش دسترسی دارید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن انجیر در خانه

    سوالات متداول

     در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با خشک کردن موز پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    خواص میوه خشک چیست؟

    میوه خشک در بهبود سلامت استخوان و بهبود کیفیت رژیم غذایی برای بدن شما مفید است همچنین مصرف معقول و مناسب آن به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

    میوه تازه بهتر است یا میوه خشک؟

    قطعا در پاسخ به این سوال باید گفت مصرف میوه تازه بهتر است زیرا میوه تازه دارای فیبر و آب بیشتری است و احساس سیری ایجاد می‌کند، میوه‌های خشک آب کمتری دارند و به دلیل بالاتر بودن قندشان بهتر است در حد متعادل استفاده شوند.

    میوه خشک چقدر ماندگاری دارد؟

    میوه‌های خشک را باید در مکانی خشک و خنک، به درو از رطوبت و نور نگهداری کنید، اگر به صورت صحیح نگهداری شوند تا ۱ سال ماندگار دارند.

    خواص موز چیست؟

    موز، سرشار از فیبر است و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. برای دستگاه گوارش مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. این میوه پروتئین کمی دارد و فاقد چربی است. جالب است بدانید که میوه‌های خشک تقریبا ۲-۳ برابر میوه معمولی قند دارند.

    امیدواریم که ارائه مطالب فوق در این آموزش برایتان مفید واقع شده باشد از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۱/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام من چندین سال میوه هایی مثل سیب موز کیوی زردآلو شلیل البالو پرتقال توسرخ یا گریفروت .رو خشک میکنم ودر مهمانی ها بخصوص شب یلدا استفاده میکنم واقعا طرفدار زیاد داره ..فقط روی رادیاتور وروی سینی سوراخ دار

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.