آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه دسر بانوفی پای؛ دسر انگلیسی خوشمزه با عکس مرحله به مرحله

دسر بانوفی پای یکی از دسرهای معروف و محبوب در جهان است. بانوفی یا بنافی پای به انگلیسی Banoffee ,Banoffi. یک دسر انگلیسی است که در تهیه آن از موز ،خامه تافی وشیر پرچرب استفاده می‌شود. در برخی از رسپی ها از بیسکوئیت خرد شده و کره، قهوه و شکلات هم استفاده می‌کنند. به طور کلی نام این دسر از ترکیب دو کلمه تافی و موز در انگلیسی گرفته شده که مواد اصلی این دسر به شمار می‌روند. ترکیب طعم موز و کارامل یک طعم دلنشین و خوشمزه را تشکیل میدهد‌ و یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این دسر ترکیب این دو طعم بی نظیر با هم است که در نهایت دسری بسیار خوشمزه و خوش طعم رو تشکیل می‌دهد.

تاریخچه این دسر مربوط به سال ۱۹۷۲ است. تمام اعتبار بانوفی پای به دو سرآشپز رستوران مجارستانی جوینگتون، ایان دویینگ ونیگل مکنزی گره خورده است. آن‌ها در سال ۱۹۷۲ این دسر رو اختراع کردند. این دسر خیلی زود مورد توجه و استقبال مشتریان این رستوران قرار گرفت و معروف شد. ایده این دسر از یک شیرینی آمریکایی گرفته شده است.

در ابتدا بانوفی پای فقط از یک لایه موز و تافی درست میشد ولی پس از آن خامه و شیر پرچرب هم به آن اضافه شد. دسر بانوفی پای به سرعت به منوی سایر رستوران ها هم رسید و بعد از مدتی در رستوران های ایتالیا و آمریکا هم نمایان شد. این دسر در کشور هند هم بسیار محبوب است و بسیاری از مردم بعد از غذای اصلی این دسر رو سرو می‌کنند.

همچنین در بسیاری از رستوران های استانبول ترکیه هم این دسر سرو می‌شود. در بسیاری از رسپی ها از سس دولسه دولچه برای سهولت در کار استفاده می‌شود که از سس های خوشمزه و خوش طعم است. این دسر فوق‌العاده با کراست بیسکوئیتی طعم و عطر بی‌نظیری دارد و توصیه می‌کنیم اگر از علاقه مندان به طعم کارامل هستید حتما یکبار هم که شده این دسر لذیذ و خوشمزه رو تهیه کنید.

امروز آموزش این دسر لذیذ و محبوب رو در اکالا بلاگ اماده کردیم تا به راحتی بتونید این دسر رو تهیه کنید. با ما همراه باشید با طرز تهیه کامل دسر بانوفی پای با تمام نکات:

مواد لازم جهت تهیه بانوفی پای:
بیسکوئیت پتی بور یا دایجستیو۲۵۰ گرم
کره صد گرم
موز سه یا چهار عدد
شکر یک پیمانه
خامه صبحانه صد گرم
کره برای سس کارامل ۷۰ گرم
نمکیک چهارم قاشق چایخوری
شکلات خرد شده در صورت تمایل دو یا سه قاشق غذاخوری
خامه قنادی به میزان دلخواه

مواد لازم جهت تهیه بانوفی پایمراحل تهیه دسر بانوفی پای

در ادامه مراحل تهیه این دسر رو باهم بررسی میکنیم:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول| پودر کردن بیسکوییت

    برای تهیه این دسر فوق‌العاده ابتدا نیاز است بیسکوئیت ها رو کاملا پودر کنید. برای این منظور بیسکوئیت ها رو داخل دستگاه غذاساز بریزید. دستگاه رو روشن کنید و اجازه دهید بیسکوئیت ها کاملا خرد شوند.
    برای دسر بانوفی پای بیسکوئیت پتی بور را در غذا ساز خرد کنید

    مرحله دوم| ذوب شدن کره

    صد گرم کره رو داخل سس پن یا ظرف کوچکی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا زمانی که کره ذوب شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه راحت الحلقوم

    کره را برای دسر بانوفی پای ذوب کنید

    مرحله سوم| ترکیب مواد

    حالا کره ذوب شده را به بیسکوئیت خرد و پودر شده اضافه کنید. حالا پودر بیسکوئیت رو هم بزنید تا با کره به خوبی مخلوط شود و حالتی منسجم به خود بگیرد و چسبنده شوند.

    کره را به بیسکوئیت پودر شده اضافه کنید برای دسر بانوفی پای

    مرحله چهارم | ریختن در قالب

    داخل قالب تارت یا پای رو با کاغذ روغنی بپوشانید. حالا مخلوط کره و بیسکوئیت رو داخل قالب و روی کاغذ روغنی بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر سیب سرخ شده؛ راحت و خوشمزه

    باید مخلوط بیسکوئیت و کره رو به طور کامل داخل قالب پخش کنید. برای این منظور از یک قاشق یا کف لیوان کمک بگیرید تا مخلوط کره و بیسکوئیت رو به خوبی کف قالب فیکس کنید و دیواره های قالب تارت رو نیز با بیسکوئیت و کره پوشش دهید.

    بیسکوئیت را در قالب بریزید برای دسر بانوفی پای

    مرحله پنجم | گذاشتن در فر

    وقتی به شکل زیر درآمد و تمام مواد به طور یکسان در قالب پخش شد و مطابق تصویر شد کراست و پایه ی این پای آماده ست.حالا باید قالب رو داخل فر از قبل‌گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد به‌مدت پانزده دقیقه بگذارید تا کراست کمی پخته و ترد شود.

    بعد از این مدت خمیر و کراست کمی تغییر رنگ هم خواهد داد و کاملا پخته خواهد شد.

    بیسکوئیت را با لیوان ته قالب فشار دهید

    مرحله ششم | آماده سازی مواد برای فیلینگ

    بعد از این مرحله نوبت به درست کردن و تهیه فیلینگ این پای خوشمزه می‌رسد که احتیاج دارید به سس کارامل و برای تهیه سس کارامل باید یک پیمانه شکر رو داخل ظرف مناسبی بریزید. شکر رو به طور یکسان در کف ظرف پخش کنید و سپس ظرف رو روی حرارت ملایم قرار دهید.

    شکر را برای درست کردن سس کاراملی در قابلمه بریزید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرپ شیرین فرانسوی

    مرحله هفتم| حرارت دادن شکر

    بر اثر حرارت و کم کم شکر شروع می‌کند به ذوب شدن در این مرحله باید صبور باشید و حوصله به خرج بدهید. تابه رو مدام بچرخانید تا همه قسمتها حرارت ببینید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید بیشتر حجم شکر ذوب شده.

    شکر را در ماهی تابه تفت دهید برای سس کاراملی دسر بانوفی پایو هنوز باید تا ذوب شدن کامل شکر صبر کنید تا زمانی که شکر به طور کامل ذوب شود و حالتی مایع به خود بگیرد.

    در این مرحله میتونید از قاشق چوبی کمک بگیرید و شکر رو هم بزنید تا از حل شدن کامل شکر مطمئن شوید. در نهایت مشاهده می‌کنید که شکر به طور کامل حل شده و ذرات شکر در تابه دیده نمی‌شود و کاملا ذوب شده است و به حالت مذاب درآمده.

    تغییر رنگ شکر

    مرحله هشتم | اضافه کردن کره

    بعد از ذوب شدن کامل شکر، نوبت به اضافه کردن کره است.کره هم دمای محیط رو داخل شکر ذوب شده بریزید. بعد از ریختن کره مراقب باشید چون شروع به قل زدن می‌کند و باید احتیاط کنید! هم بزنید و کره را به خوبی در شکر مخلوط کنید تا یکدست شود.

    کره را به شکر آب شده اضافه کنید در دسر بانوفی پای

    مرحله نهم | خامه

    خامه صبحانه را داخل تابه کمی حرارت دهید در حدی که داغ وروان شود ولی نباید خامه بجوشد. وقتی خامه روان و داغ شد، به آرامی خامه رو به مخلوط شکر ذوب شده و کره اضافه کنید.

    خامه صبحانه را روی شعله حرارت دهیدو بعد سریع شروع کنید به همزدن و به خوبی مواد رو مخلوط کنید. با همزدن کامل خامه در مواد سس کارامل به خوبی شکل گرفته و آماده مصرف می‌شود.

    خامه را به شکر اضافه کنید

    مرحله دهم | نمک و شکلات خرد شده

    ظرف رو از روی حرارت بردارید نمک رو هم در این مرحله به سس اضافه کنید. حالا دیگر سس کارامل خوشمزه و جذاب آماده است. در ظرف یا کاسه مناسبی شکلات خرد شده رو بریزید و بعد سس کارامل داغ رو به شکلات خرد شده ی داخل کاسه اضافه کنید.

    شکلات را در ظرف مناسبی بریزیدچند ثانیه اجازه زمان بدبد و بعد شروع کنید به همزدن تا شکلات در سس کارامل داغ ذوب شود.و به خوبی هم بزنید تا یکدست شود و یک سس شکلاتی کاراملی جذاب و قوام دار داشته باشید.

    مرحله یازدهم | ریختن سس

    حالا وقتِ آن رسیده تا این سس خوشمزه و خوش عطر رو روی کراست بریزید. به آرامی سس رو روی کراست پخته شده که از قبل آماده کردید بریزید.

    سس کاراملی را با شکلات خرد شده مخلوط کنیدو به طور مساوی داخل کراست، سس رو بریزید تا سس داخل کراست بیسکوئیتی رو پوشش دهد.

    سس را داخل کراست بیسکوئیت بریزید

    مرحله دوازدهم | موز

    حالا موز رو حلقه کنید و اسلایسی برش دهید. سپس اسلایس های موز رو روی سس به هر شکلی مایلید قرار دهید.موز حلقه شده را روی سس کاراملی دسر بانوفی پای قرار دهید

    به طوری که تمام سطح را بپوشاند. در مرحله پایانی نیاز به خامه فرم گرفته دارید. خامه را درون کاسه ای بریزید و با همزن برقی شروع کنید به همزدن تا زمانی که خامه فرم بگیرد. 

    خامه را برای تزیین بزنیددر صورت تمایل میتونید مقداری پودر قهوه به میزان نصف قاشق چایخوری یا کمتر به خامه اضافه کنید. هم بزنید و مخلوط کنید تا خامه به فرم مناسب برسد. از همزدن زیاد خامه بپرهیزید تا حالا خامه فرم گرفته رو روی موزهای چیده شده روی پای منتقل کنید.

    در صورت تمایل به خامه زده شده پودر قهوه بریزید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتای خرمالوی دو رنگ

    مرحله آخر | تزئین و سرو

    در این مرحله میتونید از ماسوره و قیف استفاده کنید و خامه رو پایپ کنید و یا اینکه به سادگی با قاشق روی پای آماده شده صاف و پخش کنید. این مرحله سلیقه ای ست و به میزان خامه مصرفی بستگی دارد میتونید از خامه بیشتری هم استفاده کنید‌. در نهایت کمی شکلات روی خامه رنده کنید و با شکلات این دسر زیبا رو تزیین کنید.بانوفی پای آماده است. فقط کافیست ترجیحا یک تا دوساعت آن را در یخچال قرار دهید و بعد به ظرف سرو منتقل کنید و دیگر آماده سرو است.

    طرز تهیه دسر بانوفی پای با عکس مرحله به مرحله

    نوش جان

    نکات تهیه دسر بانوفی پای

    • برای تهیه این دسر از هرنوع بیسکوئیتی مانند پتی بور و دایجستیو و حتی ساقه طلایی میتونید استفاده کنید‌. نسبت کره به بیسکوئیت رو کم یا زیاد نکنید در غیر این صورت کراست مناسبی نخواهید داشت.
    • میتونید از مقداری چوب شور برای تهیه پایه یا کراست استفاده کنید به این صورت که از نسبت سه به یک بیسکوئیت و چوب شور استفاده کنید مثلا ۱۵۰ گرم بیسکوئیت و پنجاه گرم چوب شور استفاده کنید.
    • برای تهیه کارامل شکر رو در تابه پهنی که ترجیحا استیل باشد بریزید. اجازه دهید شکر با حرارت ملایم و کم کم ذوب شود. حرارت برای ذوب کردن شکر نباید زیاد باشد چون باعث سوختن شکر خواهد شد وطعم تلخ و رنگ تیره ای خواهد داشت و مناسب تهیه کارامل نیست.
    • حتما کره و خامه برای تهیه کارامل باید هم دما با محیط باشد.یک یا دو ساعت قبل از استفاده در سس کارامل از یخچال خارج کنید تا هم دما با محیط شود و یخ زده و سرد نباشد.
    • خامه رو گرم کنید البته دقت کنید که روی حرارت خامه نجوشد و فقط گرم شود.
    • نمک رو برای بالانس کردن طعم کارامل استفاده کنید.
    • به جای تهیه سس کارامل میتونید از سس دولسه دولچه استفاده کنید که در بسیاری از دستورات هم ازاین روش استفاده می‌شود. سس دولسه دولچه از شیر عسل تغلیظ شده تهیه می‌شود. برای تهیه دولسه دولچه باید قوطی شیر عسلی صنعتی که در سوپر مارکت‌ها یا لوازم قنادی به فروش میرسد رو در قابلمه مناسبی قرار دهید به طوری که روی آن با آب پوشانده شود و برای مدت زمانی طولانی حدود دو تا چهار ساعت روی حرارت بجوشد‌. طی این مدت و جوشاندن قوطی شیر عسلی بر اثر حرارت شکر موجود در شیر عسلی کاراملیزه شده و تغییر رنگ میدهد و به رنگ قهوه در می آید و شیر موجود در شیر عسلی نیز تبخیر شده و باعث می‌شود سس به غلظت مناسب برسد در نتیجه سس دولسه دولچه رنگی تیره تر از شیر عسلی و غلظتی بیشتر خواهد داشت و به حالت سسی غلیظ و مناسب برای فیلینگ و فراستینگ و سایر موارد مصرفی شیرینی پزی در خواهد آمد.
    • این سس رو بعد از تهیه میتونید به جای کارامل داخل کراست بریزید و روی آن موز بچینید. این سس طعم بسیار خوشمزه و عطری بی نظیر به این دسر می‌دهد.
    • برای خامه مصرفی روی این دسر میتونید از هر میزان خامه که مایلید استفاده کنید‌. البته خامه شیرین شده به میزان زیاد باعث شیرین تر شدن این دسر می‌شود.
    • میتونید مقداری پنیر خامه ای به همراه خامه هم بزنید و روی دسر استفاده کنید‌.
    • خامه رو به هر شکلی که دوست دارید میتونید روی دسر شکل دهید.
    • استفاده از شکلات در تهیه سس کارامل سلیقه ای ست و میتونید شکلات رو حذف کنید و فقط سس کارامل آماده شده رو بعد از اضافه کردن خامه و نمک روی کراست بریزید.
    • ترجیحا از شکلات تلخ در صورت تمایل استفاده کنید.
    • در برخی از دستورات نیازی به پخت کراست نیست و میتونید کراست رو در یخچال نگهداری کنید تا سفت شود. در این صورت زمان اضافه کردن سس روی کراست اجازه دهید سس از حرارت بی افتد و سرد شود.
    • در صورت پخت کراست در زمان سرو برش دادن کراست راحت تر و عطر و طعم قوی تری هم در دسر خواهد داشت.
    • ده تا پانزده دقیقه برای پخت کراست کافی ست.
    • بهتر است برای جلوگیری از سیاه شدن اسلایس های موز،روی آن ها را با کمی آبلیمو براش بزنید. این کار رو میتونید قبل از چیدمان اسلایس های موز روی کارامل انجام دهید. به این طریق دسر رو اگر برای چند ساعت نگهداری کنید موز ها سیاه نخواهند شد‌.
    • روی دسر رو با شکلات خرد شده و رنده شده و یا با پودر کاکائو و قهوه میتونید تزیین کنید‌.

    امیدواریم از آموزش این دسر فوق‌العاده خوشمزه و جذاب و محبوب بهره ببرید و این دسر رو به سادگی در منزل تهیه کنید و به همراه یک فنجان قهوه و یا حتی چای خوش عطر نوش جان کنید‌. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا