آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه کرپ شیرین فرانسوی برای صبحانه؛ خمیر کرپ خانگی

کرپ یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای فرانسویه. البته کرپ انواع مختلفی داره که هم به عنوان دسر و هم به عنوان وعده اصلی استفاده میشن. کرپ ها دو نوع اصلی دارن. کرپ شور و شیرین. کرپ‌های شور معمولا به عنوان پیش غذا به کار میرن که داخل خمیرش از نمک و ادویه و گاها بعضی سبزیجات استفاده میشه و برای مواد میانی از کالباس، مرغ و… استفاده میشه.

ولی توی این مقاله میخواهیم کرپ شیرین رو به شما عزیزان آموزش بدیم. کرپ شیرین خمیری بسیار نازک، پهن و گرده که هم به عنوان دسر و هم برای صبحانه تهیه میشه. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کرپ شیرین خانگی:
تخم مرغ۱ عدد
آرد۱ لیوان
شیریک و نیم لیوان
شکر۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه خمیر کرپ در منزل

با ما همراه باشید تا مراحل تهیه این کرپ خوشمزه را باهم مرور کنیم:

مرحله اول: ترکیب مواد اولیه

تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن میزنیم تا کاملا کف کنه و کرم رنگ بشه بعد روغن مایع رو اضافه می‌کنیم و دوباره هم میزنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به کبد چرب

هم زدن تخم مرغ در کرپ خانگی

شیر رو اضافه می‌کنیم و در حد مخلوط شدن هم میزنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در آخر آرد الک شده رو اضافه میکنیم و مخلوط می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک خانگی

    درست کردن خمیر کرپ در خانه

    مرحله دوم: مخلوط کردن

    مخلوط کردن رو ادامه بدید تا کاملا یکدست بشه و هیچ گلوله ی آردی داخلش نباشه. خیلی مهمه که روغن، شیر و آرد رو به ترتیبی که گفته شد اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هش براون آمریکایی

    مرحله سوم: ریختن در تابه

    داخل تابه نچسبی رو با قلمو کمی روغن مایع میزنیم تا چرب بشه و روی حرارت قرار میدیم . از مایه کرپ داخل تابه میریزیم و تابه رو میچرخونیم تا مواد کاملا پخش بشه.

    ریختن مایه کرپ در تابه ضخامت کرپ نباید زیاد باشه. وقتی کرپ خودش رو گرفت و سطحش مات و کناره ها کمی طلایی شد، میتونیم برگردونیم تا طرف دیگش هم بپزه و مابقی مواد رو به همین ترتیب میپزیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکلات صبحانه با خرما و ارده

    تهیه کرپ در منزل

    مرحله آخر: تزئین

    کرپ‌های خوشمزه شما آمادست و میتونید اونارو توی ظرف دلخواه بچینید و با نوتلا و میوه تزیین کنید.

    برای تزئین کرپ می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد تا ظاهر و طعم آن را بهبود ببخشید. در ادامه، نکاتی برای تزئین کرپ را ارائه می‌دهم:

    • شکلات رس melted: مذاب کردن شکلات تلخ یا شیری و سپس ریختن آن روی کرپ. می‌توانید شکلات را به صورت خلالی یا ریز شده نیز استفاده کنید.
    • پودر شکلات : پاشیدن پودر شکلات (کاکائو) روی کرپ. 
    • میوه‌ها: اضافه کردن میوه‌های تازه به کرپ. مثلاً توت فرنگی، توت، موز، تفاله‌های پرتقال یا سیب.
    • آجیل: استفاده از آجیل خام مثل بادام و پسته برای تزئین.
    • عسل یا سیروپ: ریختن عسل، سیروپ افرا، یا سیروپ میوه روی کرپ برای افزودن شیرینی و لذت به آن.
    • خامه: اضافه کردن خامه تازه یا شکلاتی روی کرپ برای ایجاد یک لایه کرمی و لذت‌بخش.
    • میوه خشک: استفاده از میوه‌های خشک مثل انار خشک، زرشک،توت خشک یا انگور خشک برای طعم دهی بیشتر کرپ.
    • پودر شکر: پاشیدن پودر شکر روی کرپ برای اضافه کردن زیبایی و شیرینی.

    طرز تهیه کرپ فرانسوی در خانه

    طرز تهیه کرپ موز نوتلا

    در این ویدئو طرز تهیه کرپ نوتلا موز را آموزش می‌دهیم.

    کرپ فرانسوی را با مواد مختلفی می‌توانید پر کنید. نوتلا و موز یکی از این مواد خوشمزه‌ای است که طعم کرپ را چند برابر می‌کند.

    کرپ نوتلا و موز با ویدئو آموزشی

    نکات مهم در پخت کرپ خونگی

    اگر برای بار اول میخواین کرپ درست کنید حتما نکات زیر رو در نظر بگیرید.

    • ضخامت کرپ: حتماً اطمینان حاصل کنید که کرپ‌ها بسیار نازک باشند. این باعث می‌شود که کرپ‌ها به راحتی در تابه پخش شوند و حالت لاستیکی نگیرند. اگر کرپ‌ها لاستیکی شدند، ضخامت مواد را کم کنید.
    • تابه مناسب: انتخاب تابه مناسب بسیار مهم است. از تابه نچسب و ضخیم استفاده کنید تا حرارت به طور یکنواخت منتقل شود.
    • دمای مناسب: حرارت تابه را به دمای مناسب تنظیم کنید. اگر حرارت کم باشد، کرپ‌ها طولانی‌تر پخته می‌شوند و خشک می‌شوند. در عوض، حرارت بیش از حد لذت و طعم کرپ را از بین می‌برد. پس دمای مناسب بسیار مهم است.
    • روانی مایه: مایه کرپ باید رقیق و روان باشد تا وقتی تابه را می‌چرخانید، به راحتی پخش شود. اگر مایه کمی غلیظ باشد، می‌توانید یک قاشق شیر به مواد اضافه کنید.
    • استفاده از همزن دستی: اگر همزن ندارید، می‌توانید از همزن دستی برای تهیه مایه کرپ استفاده کنید.
    • صبوری: انتظار داشته باشید که یک یا دو کرپ اول خوب پخته نشوند. پس نگران نشوید. این معمولی است. این کرپ‌ها می‌توانند به شما نشان دهند که چه مدت نیاز است تا کرپ‌ها کرمی، طلایی و خوش‌رنگ شوند.
    • چرب کردن تابه: تابه را فقط بار اول چرب کنید. در دفعات بعد نیازی به چرب کردن نیست. از چربی کردن ممکن است دو یا سه کرپ اول یکدست سرخ نشوند، اما بعد از جذب روغن، کرپ‌ها به طور یکدست سرخ می‌شوند.
    • تزئین: برای سرو کرپ، می‌توانید دایره‌ها بسازید و آن‌ها را با میوه‌پر یا مواد مورد علاقه‌تان پر کنید. همچنین می‌توانید دایره‌ها را از وسط بچرخانید و آن‌ها را به شکل رول درآورید و سپس با پودر قند یا شکلات تزیین کنید.
    • استفاده از مواد خوراکی: چون کرپ شیرینی است، از شکلات صبحانه، پودر قند، مارمالاد، خامه، یا کره به عنوان تزئین استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با ترکیب مواد مختلف طعم خود را تنوع بخشید.
    • تجربه: در نهایت، به تجربه خود اعتماد کنید و متغیرهای پخت کرپ را تطابق دهید تا به طعم دلخواه برسید. برخی از کرپ‌ها ممکن است نیاز به تنظیمات متفاوت دما و زمان داشته باشند.

    تفاوت کرپ و پنکیک

    این یکی از سوالاتیه که اکثرا براشون پیش میاد. کرپ و پنکیک درواقع از یک خانواده هستن و مواد اولیه یکسانی دارند و هر دو رو هم میتونیم بدون همزن و فر درست کنیم.

    اما تفاوت های اساسی هم بینشون هست:

    • مهم‌ترین تفاوت وجود عامل پف دهندست در پنکیک از بکینگ پودر استفاده میشه و معمولا پف میکنه و حجم داره اما در کرپ هیچ عامل پف دهنده‌ای نیست و پهن و نازکه.
    • دومین تفاوت اینه که مایه کرپ رقیق و شله اما مایه پنکیک غلیظه و علتش اینه که در کرپ حجم مواد مایع نسبت به جامد زیاده اما در پنکیک مواد جامد حجم بیشتری نسبت به مایعات دارن و معمولا مایه پنکیک حجم فشرده تری داره.
    • تفاوت دیگه این که مایه پنکیک قابلیت فولد کردن مواد اولیه تکه‌ای مثل میوه های خرد شده یا شکلات رو داره و به راحتی تنوع بافت پنکیک ایجاد میشه در صورتی که برای استفاده از این مواد در کرپ باید بعد از پخت مثل نون لای کرپ گذاشته بشه و نمیتونیم به مایه کرپ اضافه کنیم.

    امیدواریم که این کرپ خوشمزه رو برای صبحونه درستش کنین و از طرز تهیه کرپ به خاطر طعم و لطافتش لذت ببرین. هر سوالی داشتید توی بخش نظرات از ما بپرسید.

    ۳.۹/۵ (۱۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶۱ دیدگاه ها

    1. سلام . من هنوز درست نکردم ولی قرارها که درست کنم . از قیافش که به نظر خوشمزه میاد. من نسترن سلطانی هستم ۱۱ ساله از تبریز.

    2. سلام. من سه سالمه دیروز یاد گرفتم حرف بزنم.این کرپ رو درست کردم خیلی خوشمزه بود

    3. سلام خیلی ممنون بابت این دستور تهیه کامل و بی نقص واقعا عالی در اومدن کرپام همه تعریف میکنن واقعا ممنونم

    4. سلام من یاسمینا هستم ۱۳سالمه
      از ۱۱سالگی شروع کردم به درست کردن شیرینی و …….
      و الان می‌خوام کرپ درست کنم یعنی خوشمزه میشه چون برای اولین بار می‌خوام درست کنم
      پنکیک ۱۰۰ بار درست کردم یعنی به خوشمزگی پنکیک میشه؟

      1. فقط سوال بنده اینه که مایع کرپ چند شب تو یخچال باشه و بعدا استفاده بشه مشکلی که نداره؟ ممنون میشم به این سوالم پاسخ بدین لطفا بچه ها اظهار نظر نکنن ممنون

    5. من بهار رنجبر هستم ۱۲ سالمه و درست کردن پنکیک-کرپ-دونات-شیرینی-چیز کیک -پای و رولت رو بیشتر از هر چیز دیگه ای دوست دارم برنامه های آشپزی زیا‌د میبینم مرسی از همگی من وانیل نداشتم برای همین پرسیدم میشه بدون وانیل درست کرد یا نه؟ من تجربه زیادی ندارم و بعضی وقتا خراب میکنم ولی زیاد درست میکنم برای اینکه یاد بگیرم کامن هارو خوندم فکر کردم دنیا برعکس شده بجای بزرگترا بچه ها اشپزی میکنن?

    6. سلام به همه میخواستم بپرسم اگر وانیل اضافه نکنیم مشکلی پیش میاد؟
      من هم ۱۲ سالمه و خیلی شیرینی و کیک درست میکنم و میخوام بدون میشه کرپ رو بدون وانیل درست کرد یا نه؟ ?

      1. سلام منم ۹ سالمه دو بار هم کرپ درست کردم و اصلا از وانیل استفاده نکردم و خیلی خوشمزه شد

    7. سلام من هم ۱۲ سالمه و آشپزی رو خیلی دوست دارم تا حالا هم خیلی غذا و کیک شیرینی درست کردم انواع پیتزا ها رو بلدم و فسفود ها
      کیک و شیرینی هم عالی درست میکنم البته کار اصلی که توش فعالت دارم ناخنکاری هست از کاشت گرفته تا پدیکور ژلیش فرنچ پاک سازی پوست همرو بلدم البته میکاپ هم بلدم

    8. سلام من هلیا بیات هستم من شیرینی کرپ رو درست کردم با اینکه ده سالمه و خییییلی از این شیرینی خوشم اومد و با نتلا نوش جان کردم شما هم حتما امتحان کنید

    9. سلام من گوگول هستم ۹ سالمه و امروز برای ددی تام درست کردم خیلی رازی بود و وقتی بهشو دادم منو نشوند روی پاهاش *_*
      ممنون

    10. سلام من ۱۲ سالمه عاشق شیرینی پزی هستم برنامه اشپزی زیاد میبینم و روش های مختلفی واسه ی غذا ها میسازم گاهی هم غذا اختراع میکنم این کرپ رو درست کردم بی نظیر بود

    11. سلام من اندیا هستم ۱۳ سالم عاشق آشپزی و کلی کیک و کاپ کیک و خیلی چیز دیگه درست کردم و کلاس خاصی نرفتم از اینترنت یا برنامه آشپزی می کنم الان حدود ۴ یا ۵ سال دارم آشپزی می کنم و وقتی دستور پخت کرپ شما را انجام دادم واقا عالی بود من ۳ بار درست کردم♥️

    12. سلام من ۱۰سالمه یه عالمه چیز میز مثل دونات،کیک،پنکیک و ……. درست کردم اما این تنها چیزی بود که تاحالا درست نکرده بودم ممنون

    13. سلام منم درست کردم خیلی خوب بود منم ۱۲ سال دارم ولی شیرینی درست میکنم مثل دونات کرپ کیک شیرینی تورکی باقلوا تورکی با اینکه ۱۲سال دارم ولی خوب آشپزی می کنم شما هم امتحان کنید همه می تونید آشپزی کنید از بچه ۴ساله تا زن ۷۰ساله همه می تونید آشپزی کنید من گفتم بچه ۴ساله چون خواهر دوستم ۴ سالش واون آشپزی می کنه شایبد بگید الان تلکی میگم ولی دارم راست میگم من الهام هستم از ترکیه

    14. نه چیزی نمیشه من شکرش رو دفعه ی دومی که درست کردم بیشتر ریختم اتفاق خاصی نیفتاد فقط باید بیشتر همه بزنی

    15. بسیار بسیار عالی و خوشمزه بود من امروز درست کردم و خیلی خوب دراومد منم مثل شما عاشق آشپزی و درست کردن کیک هستم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.