آشپزیانواع دسرها

۲ طرز تهیه حلوای بیسکویتی (بیسکو حلوا)؛ حلوای شیک و مجلسی

بیسکویت حلوا یا بیسکو حلوا نوعی حلوای شیک و مجلسی با پایه بیسکویت است. این حلوا علاوه بر طعم عالی که حاصل ترکیب طعم حلوا با بیسکویت است نحوه سرو بسیار راحتی دارد. بیسکو حلوا جزو حلواهای بوتیکی است که چندین سال است بسیار پرطرفدار شده این حلواها علاوه بر شکل زیبا بخاطر نحوه سرو تک نفره و راحت پذیرایی را راحت تر و شیک تر می‌کنند.

حلوا با پایه بیسکویت برای مراسم های مذهبی مثل محرم و ماه رمضان بسیار مناسب است. بیسکو حلوا در واقع همان کوکیز یا شیرینی حلوایی است که فقط شکل ظاهری و تزئیناتش تغییر کرده و تشکیل شده از یک بیسکویت وانیلی (یا کاکائویی یا زعفرانی) به همراه حلوای دلخواه.

در مجله اینترنتی اکالا با طرز تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم بیسکویت حلوا (بیسکوحلوا) یا حلوا با پایه بیسکویت:
کره۱۵۰ گرم
پودر شکر (نثار)۶۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
آرد سفید قنادی۲۰۰ گرم
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
نمک۱ پنس
پودر هلنصف قاشق چایخوری
پودر کاکائو (برای شکلاتی کردن بیسکویت ها)۱ قاشق سوپ خوری

مواد لازم بیسکوییت برای حلوا

مواد لازم حلوا:
آرد سفید۲ پیمانه
روغن مایع۱ پیمانه
شکریک و نیم پیمانه
آبدو و نیم پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
گلابیک چهارم پیمانه

مواد لازم حلوا
۱- کار رو با آماده کردن بیسکویت ها شروع میکنیم، کره رو به صورت تکه های خرد شده به همراه پودر قند الک شده داخل ظرفی بریزین و با دو عدد چنگال پودر قند رو به خورد کره بدین تا کاملا جذب کره بشه.

حلوا بیسکوییتی و طرز تهیه آن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- بعد با دور کند همزن خیلی کم در حد یکدست شدن مواد هم بزنید نیازی به زدن زیاد نیست کمتر از یک دقیقه کافیه بعد زرده تخم مرغ و وانیل و پودر هل رو به مخلوط کره اضافه کنید.

    اضافه کردن هل و کره به حلوا بیسکوییتی

    ۳-  مجددا با دور کند همزن خیلی کم و فقط در حد مخلوط و یکدست شدن مواد هم بزنید، حالا آرد رو الک کرده و به همراه نمک به مواد اضافه کنید.

    اضافه کردن آرد به حلوا بیسکوییتی

    ۴- با نوک انگشت‌ها شروع به مخلوط کردن مواد کنید. چون استفاده از کف دست و حرارت اون باعث میشه خمیر به روغن بیفته و بعد از پخت کوکی‌ها سفت و خشک بشن، مواد ابتدا به صورت خرده نان در میاد و بعد کم کم خمیر جمع میشه. خمیر حاصل شده رو داخل کیسه فریزر به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت بدین.

    خمیر بیسکوییت حلوایی

    ۵- بعد از استراحت خمیر رو مابین دو نایلون یا کاغذ روغنی به ضخامت چند میلی باز کنید. من از تکسچر برای طرح دار کردن روی بیسکویت استفاده کردم. تکسچر رو روی خمیر قرار بدین و چند بار با وردنه روی اون بکشین.

    طرح زدن خمیر حلوا بیسکوییتی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد

    ۶- تا طرح روی خمیر بیفته و بعد تکسچر رو بردارین و با قالب گرد ساده یا دالبر خمیر رو قالب بزنید (به جای تکسچر میتونید از انواع مهرها یا کاتر های کوچیک مثل گل مینا برای ایجاد طرح روی خمیر استفاده کنید یا اینکه خمیر رو ساده نگه دارید).

    طرح روی خمیر حلوا بیسکوییتی زدن

    ۷- بعد از قالب زدن خمیر کناره های اضافی خمیر رو جمع کنید و خمیر های قالب زده رو با چاقو از وسط نصف کنید تا به صورت نیم دایره در بیاد.

    حلوا بیسکوییتی

    ۸-  بعد داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده بچینید و در فر صد و هشتاد درجه که از قبل گرم شده به مدت دوازده الی پانزده دقیقه بپزید چون زمان در فرهای مختلف متفاوته مدام چک کنید و همین که کناره ها و زیر بیسکویت ها طلایی شد از فر خارج کنید و اجازه ندین خیلی تغییر رنگ بده و تیره بشه. بزارین بیسکویت ها داخل سینی فر کاملا خنک بشن و بعد جا به جا کنید چون تا وقتی گرم هستند حالت شکنندگی دارن.

    طرز تهیه بیسکویت شکلاتی

    ۱- برای تهیه بیسکویت شکلاتی باید تمام مراحل رو عینا انجام بدین فقط یک قاشق سوپ خوری از آرد ذکر شده در مواد اولیه رو بردارین و به جاش یک قاشق سوپ خوری کاکائو به آرد اضافه و مخلوط و الک کنید و آرد رو در نهایت به مواد اضافه کنید تا خمیر شکلاتی حاصل بشه.

    حلوا بیسکوییتی شکلاتی

    ۲- خمیر رو داخل یخچال استراحت بدین و بعد مابین دو نایلون باز کنید و با مهر روی اون طرح ایجاد کنید و قالب بزنید و با چاقو از وسط نصف کنید و داخل سینی فر بچینید.

    حلوا بیسکوییتی خوشمزه
    ۳- بهتره بیسکویت های شکلاتی رو داخل سینی کنار بیسکویت های وانیلی بچینید چون رنگ تیره این بیسکویت ها تشخیص پخت اون رو سخت میکنه و اگه بیسکویت ها زیاد داخل فر بمونن خشک و سفت میشن اما وقتی بیسکویت های وانیلی کمی از کناره ها طلایی شدن متوجه کامل شدن پخت میشید.

    این بیسکویت ها رو از یک روز قبل میتونید برای حلوا آماده کنید.

    نکته: به جای بیسکویت آموزش داده شده در صورت دلخواه میتونید از بیسکویت بازاری و آماده هم استفاده کنید بیسکویت های گرد رو از وسط نصف و برای این دستور استفاده کنید اما این حلوا با بیسکویت آموزش داده شده طعم فوق العاده عالی و مناسبی دارد.

    برای حلوای داخل بیسکویت میتونید از انواع حلواهای دلخواه استفاده کنید من از حلوای زغفرانی و سنتی استفاده کردم.

    طرز تهیه حلوا

    ۱- برای تهیه حلوا اول میریم سراغ تهیه شربت، شکر و آب رو داخل قابلمه ای بریزین و روی حرارت قرار بدین تا شکر کاملا حل بشه و شربت شفاف بشه و شروع به جوشیدن کنه ( نیازی به همزدن با قاشق نیست)

    بعد زعفران و گلاب رو اضافه کنید (در صورت دلخواه میتونید از چند دانه هل شکسته هم استفاده کنید و در آخر از شیره خارج کنید) و حرارت رو خاموش کنید نیازی نیست شربت به قوام برسه.

    آماده کردن حلوا در حلوا بیسکوییتی
    ۲- آرد رو الک کنید و داخل تابه ای بریزین و با حرارت کم و ملایم تفت بدین تا بوی خامی آرد کاملا گرفته بشه. در این مرحله میتونید رنگ نهایی حلوا رو تعیین کنید اگه فقط خامی آرد گرفته بشه و آرد تغییر رنگ نده حلوا رنگ روشنی خواهد داشت و هر چه آرد تغییر رنگ بده و تیره تر بشه رنگ حلوا هم تیره تر میشه.

    رنگ حلوا سلیقه ای هست اما حتما با حرارت کم تفت بدین چون حرارت بالا باعث سوختن آرد و بد طعم شدن حلوا میشه و حتما به صورت مداوم هم بزنید تا حلوا به صورت یکدست تغییر رنگ بده.

    بعد از تفت دادن آرد حرارت رو خاموش کنید آرد رو مجددا الک کنید و به تابه برگردونید و روغن رو به آرد اضافه کنید.

    حلوا بیسکوییتی

    ۳- میتونید به جای یک لیوان روغن مایع از نصف لیوان روغن جامد و نصف لیوان روغن مایع استفاده کنید. حلوا رو با روغن کمی تفت بدین در این مرحله میتونید رنگ حلوا رو چک کنید یک قاشق از مخلوط آرد و روغن بردارین و داخل ظرفی با شربت مخلوط کنید اگه دوست داشتین حلوا تیره تر باشه میتونید با حرارت کم با روغن تفت بدین تا رنگش تیره تر بشه.

    حالا شربت رو کم کم به حلوا اضافه کنید و هر بار مواد رو کاملا مخلوط کنید تا شربت کاملا جذب حلوا بشه و بعد یک ملاقه دیگه شربت اضافه کنید بعد از نصف شدن شربت بهتره هر ازگاهی طعم حلوا رو بچشنین اگه به شیرینی دلخواه رسیده بود کافیه و نیاز نیست همه شربت اضافه بشه. حلوا که کمی خنک شد اون رو ما بین دو نایلون با ضخامت دلخواه باز کنید.

    تهیه حلوا برای حلوای بیسکوییتی

    ۴- با کاتری که بیسکویت رو با اون قالب زدید قالب بزنید و از وسط نصف کنید.

    قالب زدن حلوا در حلوا بیسکوییتی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی

    ۵- روی قسمت داخلی هر بیسکویت با قلمو کمی شربت بزنید (از شربت حلوا استفاده کنید) و حلوا رو به کمک چاقو روی بیسکویت قرار بدین و بیسکویت دوم رو هم روی حلوا قرار بدین و کاملا فیکس کنید و خیلی کم با دست فشار بدین تا بهم بچسبن.

    حلوای بیسکوییتی
    ۶- در آخر برای تزئین بیسکو حلوا مقداری حلوای گرم رو داخل قیف با سرماسوره گلبرگ با سایز کوچیک بریزین و دور بیسکویت حلوا رو به صورت زیگزاگ تزئین کنید.

    طرز تهیه حلوا بیسکوئیتی خوشمزه با تزیین شیک

    حلوا بیسکوییتی

    برای تزئین روی بیسکویت حلوا، خمیر فوندانت رو با کاتر گل مینای کوچیک قالب زدم و با قلمو کمی رنگ طلایی روی گل زدم و برای تزئین استفاده کردم میتونید از پودر یا خلال پسته یا گل محمدی هم برای تزئین استفاده کنید یا به صورت ساده سرو کنید.

    نکات تهیه حلوا بیسکویتی

    • همون طور که اشاره شد حلوا موقع قالب زدن باید کمی از حرارت افتاده باشه ولی موقع ماسوره زدن باید گرم بشه و همچنین بهتره حلوایی که برای ماسوره زدن درست میشه کمی شل از حلوای معمولی برداشته بشه.
    • برای اینکه موقع انجام کار به مشکل نخوردید بعد از تفت دادن آرد با روغن نصف مواد رو از تابه خارج و داخل تابه دیگه ای بریزید و کنار بزارید و نصف شربت رو هم جدا کنید.
    • نصف شربت اول رو به مخلوط آرد و روغن روی حرارت اضافه کنید و حلوای معمولی رو درست کنید و اجازه بدین کمی از دما بیفته و بعد قالب بزنید، وقتی تمام حلوا قالب زده شد و بیسکویت حلوا ها آماده شد، سراغ مخلوط آرد و روغن دوم برین و روی حرارت بذارین تا داغ بشه و بعد شربت رو بهش اضافه کنید. این حلوا رو کمی شل تر بردارین و به صورت گرم داخل قیف بریزین و تزئین کنید.

    طرز تهیه حلوای بیسکوئیتی با شیر

    حلوا یکی از دسر های سنتی ایرانی است که برای مناسبت‌های مختلف مثل ماه رمضان و ماه محرم و … طرفداران بسیاری دارد. حلوا انواع بسیار متنوعی دارد که روش تهیه هر کدام متفاوت است. شاید برای خیلی ها سخت ترین قسمت درست کردن حلوا تفت دادن آرد باشد که زمان زیادی طول می کشد در این آموزش نوعی از حلوای بدون آرد که نیاز به تفت یک ساعته ندارد را به شما آموزش می‌دهیم.

    حلوای بدون آرد یا حلوای بیسکوئیتی با پودر بیسکوئیت درست می‌شود و درست کردن آن نسبت به حلوا های دیگر راحت تر است. این حلوا بافت بسیار لطیف و نرمی دارد و بسیار خوش طعم و خوشمزه است.

    مواد لازم حلوای بیسکوئیتی:
    بیسکوئیت پتی بور۲ بسته
    کره۵۰ گرم
    روغن مایعدو سوم پیمانه سر خالی
    مواد لازم برای شربت حلوا:
    شیر۲ پیمانه
    شکر۱ پیمانه
    گلابیک چهارم پیمانه
    زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
    هل درسته۱۰ عدد
    پودر هل۱ قاشق چای خوری

    مواد مورد نیاز برای حلوای بیسکوئیتی و شربت آن

    برای درست کردن حلوای بیسکوئیتی اول شربت حلوا رو آماده میکنیم. برای این کار شیر رو داخل ظرفی بریزین و شکر رو بهش اضافه کنید.

    شکر را به شیر برای شربت حلوا بیسکوئیتی اضافه کنیدگلاب و هل رو هم اضافه کنید هم می تونید از هل درسته و هم از هل پودر شده استفاده کنید اگه از هل درسته استفاده میکنید دانه های هل رو فشار بدین تا بشکنن و ترک روی دانه هل ایجاد بشه و داخل شربت بندازید تا عطر خودشون رو به شربت بدن و اگه از هل پودر شده استفاده میکنید هل رو به صورت تازه آسیاب کنید و بعد از الک رد کنید و مورد استفاده قرار بدین.

    گلاب و هل را به شربت حلوای بیسکوئیت اضافه کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای شیر

    در آخر هم زعفران رو اضافه کنید. بسته به غلظت زعفران آب کرده میزانش ممکنه متفاوت باشه به اندازه ای زعفران بزنید که رنگ خوبی به شربت بده
    مواد رو یک دور هم بزنید.

    زعفران را به شربت حلوای بیسکوییت اضافه کنید

    و بعد روی حرارت قرار بدین و به هم زدن ادامه بدین تا جایی که شکر که کاملا حل بشه و شیر داغ بشه اما نیازی نیست که بجوشه. وقتی به این حالت رسید حرارت رو خاموش کنید و شربت رو کنار بذارید.

    برای تهیه حلوا، بیسکوئیت پتی بور را آماده کنید.

    بیسکوئیت پتی بور را برای حلوای بیسکوئیت آماده کنیدبیسکوئیت رو پودر کنید و یک دور از الک رد کنید.

    بیسکوئیت پتی بور را الک کنید و از صافی بگذرونیدتا دانه های کمی درشت تر بیسکوئیت جدا بشه و پودر بیسکوئیت یکدست بشه.

    این کار در بافت حلوا و لطیف شدن اون تاثیر داره.

    پودر بیسکوئیت را برای حلوا بیسکوئیتی یکدست کنیدپودر بیسکوئیت رو روی حرارت کم مدام تفت بدین. بسته به رنگی که دوست دارین حلوا داشته باشه میتونید مابین ده الی بیست دقیقه پودر بیسکوئیت رو تفت بدین من بیست دقیقه تفت دادم تا رنگ پودر بیسکوئیت طلایی تر بشه.

    اگه کمتر تفت بدین در نهایت حلوای روشن تری خواهید داشت.پودر بیسکوئیت را تفت دهید تا طلائی شودبعد کره و روغن مایع رو به پودر بیسکوئیت اضافه کنید.

    کره و روغن مایع را به پودر بیسکوئیت مواد حلوای بیسکوئیت اضافه کنیدو مخلوط کنید، تا کره آب بشه و مواد با هم کاملا مخلوط بشن و بعد پنج دقیقه هم با حرارت کم در این مرحله مواد رو تفت بدین و مدام هم بزنید.

    بگذارید تا کره آب شود و رنگ بیسکوئیت طلایی شود

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای عربی

    در مرحله آخر شربت حلوا رو اضافه میکنیم شربت رو در چهار مرحله اضافه کنید و هر بار بعد از اضافه شدن شربت مواد رو به خوبی مخلوط کنید تا شربت جذب مواد بشه.

    شربت را در چهار مرحله به مواد حلوای بیسکوئیتی اضافه کنید

    میزان شربت این حلوا کاملا اندازه ست و در نهایت شیرینی خیلی متناسبی به حلوا میده پس باید کل شربت رو استفاده کنید.

    در نهایت بعد از اضافه کردن آخرین مرحله شربت مواد رو روی حرارت مخلوط کنید تا شربت جذب مواد بشه.

    در انتها شربت شیر را به حلوای بیسکوئیت اضافه کنیدو حلوا به غلظتی مناسب برسه و بافتی لطیف داشته باشه در این مرحله می تونید حرارت رو خاموش کنید.

    این حلوا رو میتونید هم داخل بشقاب صاف کنید و نصفش رو داخل قیف با ماسوره بریزین و روی حلوا رو تزئین کنید و هم می‌تونید حلوا رو داخل قالب بریزین.

    حلوای بیسکوئیت را در قالب برای تزیین بریزیداستفاده از قالب ساده ترین راه برای تزئین حلوا ست که سریع و راحت انجام میشه و من از قالب برای تزئین استفاده کردم برای این کار حلوا رو داخل قالب دلخواه بریزین و با پشت قاشق حلوا رو کاملا فشرده و صاف کنید، تا روی حلوا کاملا یکدست بشه.

    حلوای بیسکوئیت را برای تزئین با قاشق در قالب بریزیدبعد حلوا رو مدتی داخل یخچال بذارین تا از حرارت بیفته و خنک بشه بعد داخل ظرف مورد نظرتون برگردونید تا از قالب خارج بشه (چون حلوا خودش چرب هست نیازی به چرب کردن قالب نیست) بعد میتونید حلوا رو با پودر پسته یا گل محمدی و … تزئین کنید.

    حلوای بیسکوئیتی با تزیین زیبا برای افطار و نذری
    نکات تهیه حلوای بیسکوئیتی با شیر

    •  برای شربت حلوا می تونید به جای شیر از آب هم استفاده کنید.
    • از هر قالب دلخواهی می تونید برای حلوا استفاده کنید قالب ها می تونن از جنس های مختلف باشن مثل پلاستیکی، فلزی و سیلیکونی؛ ولی در آوردن حلوا از قالب سیلیکونی به مراتب راحت تر از بقیه قالب هاست.
    • از پودر هر بیسکوئیت دلخواهی میتونید برای تهیه این حلوا استفاده کنید مثل بیسکوئیت ساقه طلایی، بیسکوئیت مادر و … برای به دست آوردن اندازه سایر بیسکوئیت ها در نظر بگیرید که در کل به دو پیمانه پودر بیسکوئیت برای تهیه حلوا نیاز داریم.
    •  اگه به جای هل درسته از هل پودر شده استفاده می کنید توجه کنید که حتما تازه آسیاب شده باشه تا عطر خوبی داشته باشه و حتما الک کنید تا قسمت های درشت جدا بشن و بعد داخل شربت بریزین.
    • برای این حلوا حتما از کره و روغن مایع استفاده کنید و اون رو با روغن های دیگه جایگزین نکنید.
    • برای پودر کردن بیسکوئیت می تونید از هر وسیله ای که در دسترس دارین استفاده کنید مثل آسیاب یا غذا ساز حتی می تونید بیسکوئیت رو به صورت دستی پودر کنید برای این کار بیسکوئیت ها رو داخل زیپ کیپ بریزین و درش رو ببندین و اول کمی فشار بدین تا بیسکوئیت ها ریز بشن و بعد وردنه رو به آرومی و طوری که کیسه پاره نشه روی بیسکوئیت ها بزنید تا بییکوئیت ها خرد و ریز بشن وقتی کاملا ریز شدن میتونید وردنه رو مثل وقتی که برای خمیر استفاده می کنیم روی بیسکوئیت ها بکشید تا کاملا پودر بشن فقط در هر حال توجه کنید فشار زیادی که زیپ کیپ رو پاره کنه وارد نکنید و بعد میتونید پودر بیسکوئیت رو الک کنید.
    •  برای آب کردن زعفران بهتره به جای آب جوش از یخ استفاده کنید تا زعفران خوش رنگ تر بشه برای این کار زعفران رو بسابید و بعد چند تکه یخ (بسته به میزان زعفران) روی اون بذارید و اجازه بدین کاملا آب بشه.
    •  می‌تونید این حلوا در آخر پخت گهواره هم بکنید.

    امیدوارم از طرز تهیه حلوا بیسکوئیت لذت برده باشید. این بیسکویت حلوا برای مراسم های مذهبی بسیار شیک و خوشمزست حتما درستش کنید و لذت ببرین. با دیگر دستورات آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.