آشپزیمربا

طرز مارمالاد آلو سیاه خانگی؛ نکات ریز کلیدی شکرک نزدن

مارمالاد مربایی است که با میوه های له شده یا پوره شده تهیه شده است. مارمالاد آلو سیاه یکی از خوشمزه ترین مارمالاد هایی است که می توانید درست کنید. این مارمالاد طعم بسیار خوبی دارد و رنگ زیبا و جذابی هم دارد. مارمالاد آلو سیاه یک گزینه عالی برای صبحانه است. اگر جزو کسانی هستید که شیرینی خانگی برای عید و مناسبت های مختلف درست می کنید این مارمالاد بهترین گزینه ای است که میتوان به جای بریلو های صنعتی و بد طعم مورد استفاده قرار داد. رنگ زیبا و شفافیت این مارمالاد باعث می شود که به خوبی توان رقابت با بریلو و مارمالاد های صنعتی را داشته باشد با این تفاوت که هیچ رنگ افزودنی در آن بکار نرفته است و از نظر طعم بسیار خوشمزه تر از بریلو است.

برای اینکه مارمالادی کاملا شفاف و خوش رنگ داشته باشید حتما به نکاتی که به آن اشاره میکنم توجه کنید. با طرز تهیه مارمالاد آلو سیاه در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم مارمالاد آلو سیاه:
آلو سیاهیک و نیم کیلو
شکریک و دویست گرم
آبیک دوم پیمانه
آب لیمو ترش تازه۱ عدد

مواد لازم مارمالاد آلو سیاه آلو ها را به چهار قسمت برش دهید و هسته آن را جدا کنید (آلوها را بدون برش و همراه با هسته هم می توانید بپزید اما جدا کردن هسته کار را در مرحله رد کردن از صافی راحت می‌کند). آب را به آلوها اضافه کنید.

الوها را خرد کنید و آب به آن برای مارمالاد آلو سیاه اضافه کنید
و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آلوها کم کم آب بیندازند و شروع به پختن کنند.آلو سیاه باید کامل بپزد برای مارمالاد آلو سیاههر از گاهی با قاشق هم بزنید و میزان پخت آلو ها را چک کنید وقتی دیدید آلو ها له شدند و پوست به راحتی از آلو جدا می شود و گوشت آن به خوبی پخته و له می شود حرارت را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد گیلاس

کمی که از داغی افتاد مواد را داخل صافی بریزید.

مواد آلو سیاه پخته شده را در صافی بریزید برای مارمالاد آلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    و با کمک لیسک یا قاشق هم بزنید تا از صافی رد شود (من پوره کن داشتم و استفاده کردم) و فقط پوست آن باقی بماند. پوره آلو را داخل قابلمه برگردانید.

    پوره آلو را در ظرفی بریزید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا ازگیل

    و شکر را به آن اضافه و مخلوط کنید. در قابلمه را بگذارید و دو ساعتی زمان بدهید تا شکر حل شود و مواد کمی آب بیندازند.

    شکر را به مارمالاد آلو سیاه اضافه کنید بعد قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و اجازه دهید به جوش آید.

    مارمالاد آلو سیاه باید به جوش بیاید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد زردآلو

    و کف جمع شده روی مارمالاد را با دقت جدا کنید. برداشتن کف روی مارمالاد باعث شفافیت مارمالاد شما می‌شود. حرارت حین پخت حتما باید بالا باشد، تا مارمالاد در کمترین زمان ممکن به قوام برسد و رنگ زیبایی داشته باشد اگر مارمالاد روی حرارت کم قرار بگیرد. مدت زمان بیشتری باید بجوشد، تا به قوام برسد و این باعث تیره شدن رنگ مارمالاد می‌شود.غلظت مارمالاد آلو سیاه همچنین مقدار مواد و اندازه ظرف با اندازه شعله باید متناسب باشد مثلا اگر حجم مارمالاد زیاد باشد و داخل قابلمه بزرگی آن را بپزید حتما از شعله بزرگ استفاده کنید. چون قدرت شعله کوچک برای قابلمه بزرگ کم است و باعث می شود مدت زمان به قوام رسیدن آن بیشتر شود و رنگ مارمالاد تیره شود.

    وقتی کف روی مواد به خوبی جمع شد لیسک یا قاشق را داخل مارمالاد بزنید و بیرون آورده و نگه دارید اجازه دهید قطره‌های اولیه پایین بریزند و بعد به قطره‌های آخر توجه کنید اگر قطرات آخر مارمالاد به کندی و به حالت کشدار پایین می‌ریخت.

    یعنی به قوام رسیده است آب یک لیمو ترش کوچک را به آن اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کاملا خنک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مارمالاد به” خانگی

    آب لیمو ترش را به مارمالاد آلو سیاه اضافه کنید و بعد به ظرف مورد نظر انتقال دهید و داخل یخچال نگه دارید. اگر مارمالاد آلو سیاه را مشخصا برای شیرینی درست می‌کنید می توانید داخل آن از ورق ژلاتین هم استفاده کنید تا بعد از رفتن داخل یخچال سفت تر از مارمالاد معمولی باشد و کاملا حالت بریلو داشته باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد سیب

    برای این کار یک ورق ژلاتین را داخل آب سرد قرار دهید تا نرم شود بعد آن را از آب خارج کنید و کاملا فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود بعد از خاموش کردن حرارت ورق ژلاتین را به مارمالاد اضافه کنید و هم بزنید تا با حرارت مارمالاد حل شود.

    طرز تهیه مارمالاد آلو سیاه خانگی
    به هیچ وجه پودر ژلاتین را جایگزین ورق ژلاتین نکنید. چون باعث کدر شدن رنگ مارمالاد می‌شود.

    نکات تهیه مارمالاد آلو سیاه

    • اگر آلو های شما خیلی ترش هستند می توانید میزان شکر را برابر با مقدار آلو ها در نظر بگیرید آلوی های من شیرین بودند و من مقدار آن را کمتر از میزان آلو ها در نظر گرفتم.
    •  اگر لیمو ترش تازه در اختیار نداشتین نصف قاشق چای خوری آبلیمو اضافه کنید.
    • مارمالاد و مربا ها اگر داخل ظروف لعابی پخته شوند شفافیت بهتر و رنگ زیباتری دارند پس اگر ظرف لعابی دارید از آن برای پخت مارمالاد استفاده کنید.
    •  این مارمالاد را برای مدت طولانی داخل فریزر می توانید نگه داری کنید و برای شیرینی ها و دسر ها و کیک ها مورد استفاده قرار دهید
    •  بسته به سلیقه می توانید از هل، دارچین یا وانیل هم داخل مارمالاد استفاده کنید اما من طعم اصلی میوه را ترجیح می دهم
    •  اگر از جوهر لیمو استفاده می کنید مقدار آن یک هشتم قاشق چایخوری باشد.
    •  توجه کنید که مارمالاد بعد از خنک شدن غلیظ تر می شود پس مارمالاد را بیش از حد لازم روی حرارت نگه ندارید چون باعث شکرک زدن مارمالاد می‌شود.
    • حتما از میوه کاملا رسیده برای تهیه مارمالاد استفاده کنید استفاده از میوه کال ممکن است طعم گس یا ترش به مارمالاد شما بدهد.

     دلایل تغییر رنگ مارمالاد و از بین رفتن شفافیت آن:

    – مارمالاد در جای گرم نگهداری شده است.
    – مارمالاد دوباره جوشانده شده است.
    – مارمالاد هنگام پخت با حرارت کم جوشیده است.
    – کف روی مارمالاد به خوبی جدا نشده است.

    •  برای برداشتن و جا به جا کردن مارمالاد حتما از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید. چون رطوبت باعث می شود مارمالاد شما بعدا کپک بزند و بعد از خنک شدن مارمالاد و وقتی می خواهید آن را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید. دقت کنید ظرف کاملا خشک و تمیز باشد چون حتی اگه مربا به قوام کامل رسیده باشد اما قطره ای آب و رطوبت به آن اضافه شود کپک می‌زند.
    •  مرحله به قوام رسیدن مارمالاد بسیار مهم است اگر مارمالاد به خوبی به قوام نرسد داخل یخچال بعد از مدتی کپک می زند (مگر اینکه داخل فریزر نگهداری کنید) اگر مارمالاد بیش از حد بجوشد بعد از خنک شدن شکرک می‌زند.
    ۲.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.