آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک حلوا خانگی و مجلسی برای پذیرایی در مراسم ها

کیک حلوا نوعی کیک خوش عطر و خوش بافت است که روی آن با یک لایه حلوا پوشیده شده است. این دسر در واقع از ترکیب کیک و حلوا تشکیل شده است که هر دو بسیار پرطرفدار هستند. کیک حلوا را میتوان به شکل های مختلف و به صورت تک نفره یا داخل تارت کیک تهیه کرد و برای مراسم‌های مذهبی مختلف مثل ایام ماه محرم یا ماه رمضان برای پذیرایی از مهمان ها سرو کرد.

کیک پایه برای تهیه این دسر کیک هل و گلاب و زعفران است که عطر و بوی بسیار خوبی دارد و بافتی نرم و لطیف که طعم خوبی کنار حلوا ایجاد می کند و برای حلوای روی کیک می توان از هر نوع حلوای دلخواه مثل حلوای زعفرانی یا حلوای سوهان یا حلوای شیر یا حلوای هویج و … استفاده کرد. در این آموزش من از حلوای کاراملی که رنگ و طعم بی نظیری دارد، برای روی کیک حلوا استفاده کردم.

در اکالا بلاگ همراه من باشید.

مواد لازم برای کیک هل و گلاب و زعفران:
تخم مرغ۴ عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر هلیک چهارم قاشق چای خوری
شکر۱ پیمانه
شیردو سوم پیمانه
روغن مایعدو سوم پیمانه
گلابیک سوم پیمانه
آرد سفید قنادیدو و نیم پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق سوپ خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری سر پر

مواد لازم برای کیک هل و گلاب و زعفران

مواد لازم برای حلوای کاراملی:
آرد۲ پیمانه
روغن مایعیک چهارم پیمانه
روغن جامدیک چهارم پیمانه
کره۵۰ گرم
شکر۲ پیمانه
آب جوشیک و نیم پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
زعفران۳ قاشق سوپ خوری
پودر هل (اختیاری)یک دوم قاشق چای خوری
پودر دارچین (اختیاری)یک چهارم قاشق چای خوری

مواد لازم برای حلوای کاراملی
برای تهیه کیک حلوا اول باید کیک رو آماده کنیم برای این کار ابتدا داخل قالب تارت کیک به قطر بیست و شش سانتی متر رو با روغن جدا کننده کاملا چرب کنید و کنار بذارین. بکینگ پودر رو به آرد سفید قنادی اضافه کنید.

بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید در کیک حلوا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    و کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارین. تخم مرغ های هم دمای محیط رو داخل ظرفی بشکنید.

    آرد را الک کنید و تخم مرغ را در ظرفی بریزید در کیک حلواو پودر هل و وانیل رو اضافه کنید بهتره از پودر هل تازه آسیاب شده داخل کیک استفاده کنید که عطر و بوی خوبی به کیک بده.

    شکر رو هم به تخم مرغ ها اضافه کنید و با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و حجیم و کشدار بشه.

    شکر را به تخم مرغ اضافه کنید در کیک حلوا

    حتما حین همزدن چند بار همزن رو خاموش کنید و کناره های ظرف رو با لیسک دور گیری کنید تا ذرات پاشیده شده به دیواره ها دوباره داخل مواد برگردن و هم بخورن چون وجود این ذرات هم نخورده باعث ایجاد بوی زهم تخم مرغ داخل کیک میشه که بسیار آزار دهنده است.

    طرز تهیه انواع حلوا

    بعد شیر و روغن مایع را اضافه کنید.

    شیر و روغن مایع را به مایه کیک حلوا اضافه کنیدو گلاب و زعفران رو اضافه کنید و با دور کند همزن مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن.

    گلاب و زعفران را به مواد کیک حلوا اضافه کنید

    مخلوط آرد و بکینگ پودر رو در چند مرحله اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا مایه کیک کاملا یک دست بشه.

    مخلوط آرد و بکینگ پودر را به مواد کیک حلوا اضافه کنیدمایه کیک رو داخل قالب بریزین و قالب رو دو بار به آرومی روی سطح کار بزنید و بعد داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی چهل و پنج دقیقه قرار بدین تا کاملا بپزه.

    زمان در فر های مختلف متفاوته در آخر با یک سیخ چوبی کیک رو از قسمت وسط تست کنید اگه سیخ چوبی تمیز بیرون اومد میتونید قالب رو از فر خارج کنید.

    چند دقیقه اجازه بدین تا کیک از داغی بیفته و خنک بشه و بعد اون رو روی توری برگردونید و اجازه بدین کاملا خنک بشه و بعد در ظرف در دار نگه داری کنید.

    پخت کیک زعفران و گلاب برای کیک حلوابرای تهیه حلوا ابتدا شربت حلوا رو آماده میکنیم شکر رو داخل قابلمه ای بریزین و روی حرارت کم قرار بدین حرارت بالا نباشه تا شکر نسوزه اجازه بدین.

    طرز تهیه حلوا بادام قالبی

    شکر کم کم آب بشه اما به هیچ وجه از قاشق برای مخلوط کردن مواد استفاده نکنید این کار رو بدون عجله و با حوصله انجام بدین برای اینکه مواد زیر و رو بشه و نسوزه فقط ظرف رو حرکت بدین تا شکر ها حرکت کنن و مدام کارامل رو با حرکت دادنِ ظرف روی شکر ها بیارین.

    کیک حلوا را بگذارید خنک شوداین کار رو تا جایی ادامه بدین که تمام شکر ها کارامل بشن. اما مواظب باشین که مواد بیش از اندازه حرارت نبینه چون ممکنه کارامل تون بسوزه و در نهایت طعم تلخ پیدا کنه بهتره برای کارامل کردن شکر از ظرفی با ضخامت زیاد استفاده کنید چون قابلمه با جنس نازک باعث زودتر سوختن شکر میشه
    وقتی شکر کاملا کارامل شد آب جوش رو به کارامل اضافه کنید.

    کارامل درست کردن برای کیک حلوا

    و بعد هم بزنید تا مخلوط بشه اگه قسمتی از کارامل بست و سفت شد نگران نشین. اجازه بدین با حرارت خیلی کم و در بسته بجوشه تا کارامل بسته شده آب بشه وقتی کارامل کاملا حل شد.

    آب جوش را به سس کاراملی در کیک حلوا اضافه کنید

    گلاب و زعفران رو بهش اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید و شربت رو کنار بذارین.

    زعفران را به کارامل اضافه کنید
    (توجه کنید که در صورت دلخواه می تونید از شیر به جای آب داخل این دستور استفاده کنید برای این کار شیر و گلاب رو مخلوط کنید و وقتی شکر کارامل شد به کارامل اضافه کنید)

    وقتی شربت حلوا آماده شد و از داغی افتاد با کمک قلمو روی کیک آماده شده رو با مقداری از شربت حلوا تر کنید و کیک رو مجددا داخل ظرف در بسته قرار بدین

    شربت کاراملی را روی کیک با قلمو بمالید

    برای تهیه حلوا آرد رو داخل تابه الک کنید.

    برای این حلوا هم از آرد سفید قنادی و هم از آرد سنگک میتونید استفاده کنید تابه رو روی حرارت کم قرار بدین و مدام هم بزنید تا بوی خامی آرد کاملا گرفته بشه.

    حرارت باید کم باشه تا آرد خیلی تغییر رنگ نده و باید مدام هم بزنید تا آرد به صورت یکدست تفت بخوره و ته نگیره وقتی بوی آرد بو داده بلند شد یعنی خامی آرد کاملا گرفته شده و آمادست.

    آرد را برای حلوا تفت دهید
    تابه رو از روی حرارت بردارین و آرد رو مجددا یکبار دیگه الک کنید. الک کردن آرد باعث میشه ذرات آرد از هم باز بشه و داخل حلوا گلوله گلوله نشه و در کیفیت و لطافت حلوا تاثیر زیادی داره.

    تابه رو مجددا روی حرارت کم قرار بدین و روغن جامد را اضافه کنید.

    روغن جامد آب شده را به آرد اضافه کنید برای کیک حلوا

    و روغن مایع و کره رو اضافه کنید.

    کره و روغن مایع را به آرد اضافه کنید

    و هم بزنید تا کاملا یکدست بشه و اجازه بدین پنج دقیقه تفت بخوره و بعد در صورت دلخواه کمی پودر هل بزنید.

    پودر هل را به مواد حلوا برای کیک حلوا اضافه کنید

    و دارچین اضافه و مخلوط کنید و بعد شربت حلوا رو کم کم و در چند مرحله اضافه کنید.

    دارچین و شربت حلوا را به مایه اضافه کنید

    و هم بزنید تا شربت به خورد حلوا بره و در آخر حلوا کاملا جمع بشه.

    طرز تهیه حلوا در کیک حلواحلوا رو روی کیک قرار بدین و با کمک دست یا وردنه کاملا صاف و پخش کنید تا روی قسمت خالی کیک رو کاملا بپوشونه. برای تزئین روی کیک حلوا میتونید از هر چیز دلخواهی استفاده کنید من با کمک یک خط کش طرح لوزی روی حلوا ایجاد کردم.

    طریقه طرح زدن روی حلوا برای کیک حلوا

    و قسمتی از حلوا رو داخل مولد با طرح گل فشرده کردم و داخل فریزر گذاشتم تا کمی خودش رو بگیره و بعد از مولد خارج کردم و روی کیک حلوا قرار دادم.

    طرز تهیه کیک حلوای مجلسی برای مراسم ختم

    و با کمک مروارید خوراکی و پودر پسته و بادام پرک روی کیک حلوا رو تزئین کردم.

    طرز تهیه کیک حلوا برای مراسمات و عزاداری ها

    نکات تهیه کیک حلوا:

    • در صورت دلخواه میتونید مایه کیک رو داخل سینی بیست و پنج در سی و پنج سانتی متر که با کاغذ روغنی پوشیده شده بریزین و داخل فر بپزین و بعد حلوا رو روی کیک بریزین و کاملا صاف کنید و کیک حلوا رو به شکل مربعی برش بزنید و روی هر قسمت رو مواد دلخواه تزئین کنید. تا کیک حلوا های تک نفره داشته باشید همچنین میتوانید به جای برش دادن کیک حلوا رو با کاتر فلزی قالب بزنید.
    • کیک هل و گلاب و زعفران رو میتونید داخل کپسول و در قالب مافین بپزید و بعد حلوا رو داخل قیف با سر ماسوره بریزین و روی کاپ کیک ها رو با حلوا تزئین کنید.
    • مواد اولیه برای تهیه کیک هل و گلاب و زعفران باید به دمای محیط رسیده باشه.
    • دمای پخت کیک برای فر های برقی بیست درجه پایین تر از دمای ذکر شده هست.
    • برای اینکه طعم هل داخل کیک و حلوا کاملا مشهود باشه هل سبز رو به صورت تازه آسیاب کنید و داخل دستگاه بریزین تا کاملا پودر بشه و بعد الک کنید و مورد استفاده قرار بدین.
    • از زعفران غلیظ دم شده داخل کیک استفاده کنید تا رنگ و عطر خوبی به کیک بده.
    • این حلوا رو می تونید داخل قیف با ماسوره دلخواه هم بریزین و روی حلوا رو تزئین کنید.
    • می تونید به جای روغن جامد و کره از روغن مایع استفاده کنید اما وجود هر سه نوع روغن در کیفیت حلوا تاثیر زیادی داره و کره باعث عطر خوب حلوا و روغن جامد باعث لطافت و نرمی حلوا میشه.
    • تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان پیدا کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با روغن مخلوط کنید و تست کنید تا مطمئن بشید که حلوا به سقف دهان نمیچسبه.
    • زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه میکنید باید حوصله کافی به خرج بدید و زمان بیشتری صرف کنید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
    • یکی از نکات خیلی کلیدی برای داشتن یک حلوای با کیفیت و خوش طعم، زمان و دقت لازم در تفت دادن آرد است هرچه قدر زمان بیشتر و با حرارت ملایم برای حلوا صرف شود حلوای بهتری خواهیم داشت و حتما باید موقع تفت دادن آرد اون رو مرتب هم بزنیم تا به صورت یکنواخت و یکسان بو داده بشه و همچنین الک کردن آرد قبل از تفت دادن نقش مهمی در کیفیت حلوا داره.

    این بود طرز تهیه کیک حلوا مجلسی و خوشمزه! برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام خانم شریف زاده
      امروز کیک حلوا با دستور شما درست کردیم بسیار بسیار عالی و خوشمزه شد
      به زیبایی شما نتونستیم تزیین کنیم ولی مزه عالیه
      خیلی ممنون از این دستور کاربردی و توضیحات خوب
      با آرزوی موفقیت برای شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.