آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوا بادام قالبی؛ حلوای معروف تبریزی!

حلوای بادام تبریز که معمولا به شکل قالب زده شده و به صورت کفگیری سرو می‌شود، از حلواهای بسیار معروف تبریز است. این حلوای مجلسی برای مهمانی‌ها و مجالس مذهبی به ویژه ماه رمضان محبوبیت زیادی دارد و به صورت گسترده طبخ می‌شود.

حلوا بادام قالبی جزو دسرهای سنتی سفره افطار هم محسوب می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ، طرز تهیه حلوا بادام قالبی تبریزی را به شما آموزش خواهیم داد. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما باشید.

طرز تهیه حلوا بادام قالبی

برای تهیه این حلوای لذیذ، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای تهیه حلوای کفگیری
آرد سفید قنادی۲۵۰ گرم یا ۲ و ۱/۴ پیمانه
پودر قند یا شکر۱۵۰ گرم یا ۱ و ۱/۴ پیمانه
کره۱۳۰ گرم
پودر بادام ( طرز تهیه پودر بادام خانگی در انتها ذکر شده )۱۰۰ گرم یا ۱ پیمانه سر پر
پودر هل سبز۱ الی ۲ قاشق سوپ خوری
پودر زنجبیل۱/۲ قاشق چایخوری
گردوی نگینی خرد شده(اختیاری)۳۰ گرم

مواد لازم برای حلوا بادام

مراحل تهیه حلوای بادام تبریزی

۱- برای شروع کار آرد رو داخل تابه مناسبی الک کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید.

۲- با قاشق چوبی مدام هم بزنید تا خامی آرد گرفته بشه؛ دقت کنید که توی این نوع حلوا، رنگ آرد نباید تغییر پیدا کنه! بنابراین بهتره آرد رو با حرارت خیلی کم و به صورت مداوم تفت بدین. (این کار ممکنه ۵۰ دقیقه زمان ببره. اما مراقب باشید تا بخار از آرد بلند نشه)

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- وقتی بوی خوش آرد بلند شد، تابه رو از روی حرارت بردارید.( بسته به قدرت شعله و جنس تابه و میزان حرارت زمان متغیره).

    ۴- آرد رو مجددا الک کنید و داخل تابه برگردونید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترحلوای هویج با رنگی فوق‌العاده

    تفت دادن و الک کردن آرد حلوا

    ۵- کره نرم رو به آرد اضافه کنید و روی حرارت بذارید تا کره آب بشه و به خورد آرد بره.

    ۶- حدود پنج دقیقه با حرارت ملایم، ترکیب کره و آرد رو تفت بدید تا آب اضافی کره تبخیر بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا ایرمیک ترکیه‌ای

    تفت دادن کره با آرد
    ۷- بعد از تفت دادن، تابه رو از روی حرارت بردارین و پنج الی شش دقیقه زمان بدید تا کمی از حرارت بیفته. بعد پودر بادام، پودر قند الک شده، پودر زنجبیل و پودر هل رو به مواد اضافه کنید.

    ۸- با قاشق چوبی مواد رو کاملا به خورد هم بدید تا مواد کاملا با هم ترکیب بشن؛ در مقادیر زیاد برای ترکیب مواد، میتونید از دست استفاده کنید.

    طعم دار کردن آرد حلوا با پودر بادام

    ۹- در مرحله آخر تهیه حلوا بادام قالبی گردوی نگینی ریز خرد شده رو به مواد اضافه و مخلوط کنید؛ استفاده از گردو اختیاری هست (من از گردو استفاده نکردم)!

    سرو کردن حلوا بادام

    برای طریقه‌ی سرو کردن حلوا بادام، با ما همراه شوید.

    ۱- سرو کردن حلوای بادام قالبی

    یکی از روش‌های سرو حلوا به این صورت است که میتونید حلوا رو داخل سینی دیواره دار به صورت یک لایه به ضخامت دو سانت، صاف، کاملا منسجم و فشرده کنید و بعد با چاقوی تیر به شکل مربع یا لوزی برش بزنید. می‌تونین از انواع کاتر های دلخواه در شکل های متنوع استفاده کنید و حلوا رو قالب بزنید.

    سرو حلوا بادامضمنا اگه سینی کوچک برای این مقدار حلوا نداشتین، کف سینی کاغذ روغنی قرار بدین و به کمک کاغذ روغنی حلوا رو کنار سینی منسجم و صاف کنید و بعد قالب بزنید.

    مابقی حلوا رو بعد از قالب زدن دوباره کنار سینی جمع و صاف و فشرده کنید و دوباره قالب بزنید و این کار رو ادامه بدین تا حلوا تموم بشه.

    ۲- طریقه سرو کردن حلوای بادام کفگیری

    در نوع سنتی، حلوا رو گوشه تابه جمع و کاملا فشرده میکنند و بعد با کفگیر از قسمت رویی حلوا برمیدارن. بعد به همون شکل داخل بشقاب قرار میدن. درنهایت هم بقیه حلوا رو جمع و فشرده می‌کنن و با کفگیر ازش برمیدارن. به این نوع حلوا، حلوای کفگیری گفته میشه.

    تزیین حلوا بادام قالبی

    برای تزیین حلوا میتونید از خلال یا پودر پسته و پودر گل محمدی و دارچین و …. استفاده کنید. برای چسبیدن مواد تزیین، روی سطوح ناسمطح حلوا،کافیه با قلمو  کمی شربت بار یا عسل رقیق روی حلوا بکشین؛ طوری که حلوا فقط کمی آغشته به شیره بشه. بعد از مواد تزیینی روی حلوا بپاشین. نکته مهم اینکه توی مقدار استفاده از عسل یا شربت بار زیاده روی نکنین، چون کارتون رو خراب میکنه و حالت پودری حلوا رو از بین میبره.

    تزیین حلوا با خلال پسته

    طرز تهیه پودر بادام خانگی

    پودر بادام در تهیه انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها،حلوا و … کاربرد داره پس اگه میخواین پودر بادم تازه و خالص و به صرفه داشته باشین بهتره خودتون توی خونه پودر بادام رو تهیه کنین.

    1.  بادام ها رو مغز کنین و روی اون‌ها آب جوش بریزین.
    2.  اجازه بدین ۵ الی ۱۰ دقیقه بمونه و بعد بادام ها رو آبکش کنین و خیلی راحت پوست بادام ها رو با دست جدا کنین.
    3. بادام های پوست کنده رو روی سینی پهن کنید و دو روز کنار بذارین تا خشک بشه. اگه عجله دارین، میتونین بادام‌ها رو داخل ظرفی روی شوفاژ یا بخاری قرار بدین تا زودتر خشک بشن. همچنین می‌تونین داخل فر با حرارت کم بذارین و هر از گاهی مخلوط کنین تا کاملا خشک بشن. فقط دقت کنین که تغییر رنگ ندن یا نسوزن.

    اگه بادام ها رو با روش سریع خشک کردین، اجازه بدین کاملا خنک بشن. در غیر این‌صورت، بادام داخل دستگاه روغن میندازه.

    بنابراین نباید اجازه بدیم دستگاه و بادام ها گرم بشن! پس کم‌کم و با پالس شروع میکنیم. یادتون باشه که مرتب دستگاه رو خاموش روشن کنید تا اصطکاک باعث ایجاد حرارت در مواد نشه. نکته بعدی اینکه دستگاه رو خیلی پر نکنین و بادام ها رو کم کم داخل دستگاه بریزین؛ چون حجم زیاد مواد هم باعث میشه زیادتر از حد دستگاه رو حرکت بدیم و ممکنه بادام ها به روغن بیفتن.

    برای مشاهده دستور کامل طرز تهیه پودر بادام خانگی به محتوای آن مراجعه کنید.

    سایر حلواهای مشابه حلوای بادام

    این حلوا جزو حلواهای پایه‌ای و اصلی شیرینی پزی است و با کمی تغییرات میتونید انواع حلواهای خوشمزه و خوش رنگ رو در طعم های متنوع ایجاد کنید.

    ۱- حلوای پسته ای

    برای تهیه حلوای پسته‌ای، بعد از ترکیب آرد و کره، صد گرم پودر پسته و پودر قند( همان میزان) رو به همراه ادویه ها (پودر هل و زنجبیل) و دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی اضافه کنید. مواد رو بهم بزنید و به شیوه دلخواه سرو کنید.

    ۲- حلوای نارگیلی

    برای تهیه حلوای نارگیلی زعفرانی، بعد از ترکیب آرد و کره، پنج الی شش قاشق سوپخوری پودر نارگیل ریز و دو قاشق سوپ خوری محلول زعفران غلیظ و پودر شکر و ادویه ها(پودر هل و زنجبیل) و دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی اضافه و ترکیب کنید و به روش دلخواه سرو و تزیین کنید.

    ۳- حلوای فندقی

    برای تهیه حلوای فندقی تیره، بعد از ترکیب آرد و کره صد گرم پودر فندق و پودر شکر اضافه کرده و پودر هل و زنجبیل را حذف کرده و به جای آن از دو تا سه قاشق سوپ خوری کاکائوی مرغوب و دو تا سه قاشق سوپ خوری شکلات صبحانه(نوتلا) استفاده کنید و به روش دلخواه سرو کنید.

    حلوای بادام تبریزی

    نکات مهم در تهیه حلوای بادام

    •  این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداریست.
    • آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی است و در تهیه این حلوا از آرد سنگک استفاده نمیشه.
    •  تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست؛ اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسبه. برای اطمینان از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه، کمی از آرد رو با کره مخلوط و تست کنید.
    • در روشی که حلوا رو به صورت کفگیری یا داخل اسکوپ بستنی درست میکنید، میتونید از گردو به راحتی داخل مواد استفاده کنید. اما در روشی که حلوا رو قالب میزنید، استفاده از گردوی خرد شده باعث میشه موقع قالب زدن گردو توی قالب گیر کنه و کارتون مشکل بشه. بنابراین بهتره تو این روش از گردو استفاده نکنید.
    •  برای تهیه حلوا حتما از ترازوی دیجیتال یا پیمانه های استاندارد شیرینی پزی استفاده کنید.

    نکاتی برای خوشمزه تر شدن حلوا بادام

    • میتونین داخل حلوای بادام  از دو قاشق سوپ خوری شیر عسلی استفاده کنید؛ البته این کار از میزان پودری بودن حلوا کم و حلوای شما رو نرم‌تر میکنه.
    • اگه میخواین حلوا نرم‌ بشه و پودری نشه، می‌تونید تا بیست گرم کره مازاد به حلوا اضافه کنید.
    • بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه و در یخچال نگه داری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره.
    • مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده. برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم استفاده کنید. این کار کمک می‌کنه تا طعم بادام رو بیشتر حس کنید. آردی که تغییر رنگ میده، طعم به خصوصی داره که داخل حلوا قالب میشه.
    •  میتونین بادام رو قبل از پودر کردن، در حد کم تست کنید. مراقب باشید رنگ بادام تغییر نکنه.
    • مقدار هل در این حلوا بسته به کیفیت هل متغیره؛ باید به اندازه ای هل اضافه بشه که طعم اون محسوس باشه ولی طعمش غالب نباشه. بهترین کیفیت پودر هل در صورتی به دست میاد که هل سبز رو به صورت تازه آسیاب و الک کنید و مورد استفاده قرار بدید. طعم زنجبیل هم نباید محسوس و قالب باشه.

    سوالات متداول

    امیدوارم از طرز تهیه حلوا بادام قالبی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید. ضمنا شما میتونین سوالاتتون رو درمورد تهیه حلوای بادام، در بخش نظرات از ما بپرسین. در ادامه سوالات پرتکرار در این موضوع رو با شما به اشتراک میذاریم:

    چرا حلوا بادام من نرم شد؟

    استفاده بیش از حد از روغن یا سایر مایعات، میتونه حلوا بادام قالبی رو نرم کنه. برای ترد شدن این حلوا، حتما به میزان مواد رسپی دقت کنید و عینا همون مقدار رو به کار ببرید.

    کالری حلوا بادام چقدر است؟

    در هر ۱۰۰ گرم حلوا بادام حدودا ۴۵۰ کالری انرژی وجود داره. برای همین لازمه که در مصرف اون، جانب اعتدال رو رعایت کنین.

    ۴.۶/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.