آشپزینکات آشپزی

۵ دلیل اصلی چسبیدن ته چین به قابلمه و روش‌های رفع آن

ته چین، غذایی خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که از ترکیب برنج، ماست، زعفران و مرغ یا گوشت تهیه می‌شود. اما یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در پخت ته چین با آن مواجه می‌شوند، چسبیدن ته چین به قابلمه است. در این بخش از اکالا بلاگ به ۵ مورد اصلی که موجب چسبیدن ته چین به قابلمه می‌شود و روش‌های رفع آن خواهیم پرداخت. 

چرا ته چین به قابلمه می‌چسبد؟

یکی از جذابیت‌های ته چین، قالبی برگشتن آن در ظرف سرو است. اگر این مرحله با موفقیت انجام نشود این اتفاق می‌تواند ظاهر ته چین را خراب کند و طعم آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه ۵ مورد اصلی که موجب چسبیدن ته چین به قابلمه می‌شود و راه حل‌های آن‌ها را به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱- استفاده از ظرف نامناسب

انتخاب قابلمه مناسب برای پخت ته چین یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه یک ته چین خوشمزه و بدون چسبندگی است. بهترین جنس برای قابلمه ته چین، چدن است. قابلمه‌های چدنی گرما را به طور یکنواخت پخش می‌کنند و به همین دلیل ته چین در آن‌ها به طور کامل و یکنواخت می‌پزد و به ته قابلمه نمی‌چسبد.

قابلمه ته چین باید قطر زیاد و عمق کم داشته باشد. این نوع قابلمه‌ها باعث می‌شوند که ته چین به طور کامل و یکنواخت بپزد و از سفت شدن و چسبیدن آن به ته قابلمه جلوگیری می‌کنند.

اگر از قابلمه چدنی استفاده می‌کنید، بهتر است از نوع لعاب‌دار آن استفاده کنید. قابلمه‌های چدنی لعاب‌دار نچسب هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. قابلمه ته چین باید ضخامت کافی داشته باشد. قابلمه‌های ضخیم گرما را به طور بهتری حفظ می‌کنند و از ته دیگ شدن ته چین جلوگیری می‌کنند.

بهترین قابلمه‌ها برای پخت ته چین

قبل از استفاده از قابلمه، آن را به خوبی بشویید و خشک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • قابلمه چدنی لعاب‌دار گرانیتی: این نوع قابلمه‌ها نچسب، بادوام و دارای ضخامت مناسب هستند و برای پخت ته چین و سایر غذاها ایده‌آل هستند.
    • قابلمه مسی: قابلمه‌های مسی گرما را به طور عالی پخش می‌کنند و به همین دلیل ته چین در آن‌ها به طور کامل و یکنواخت می‌پزد. اما قابلمه‌های مسی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند و ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ بدهند.
    • قابلمه سرامیکی: قابلمه‌های سرامیکی نچسب و سبک هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. اما این نوع قابلمه‌ها به اندازه قابلمه‌های چدنی و مسی ضخیم نیستند و ممکن است به مرور زمان خراشیده شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گوجه و بادمجان مجلسی

    استفاده از ظرف نامناسب از دلایل اصلی چسبیدن ته چین به قابلمه

    ۲- روغن کم

    برای اینکه ته چین به قابلمه نچسبد، می‌توانید کف قابلمه را با مقداری روغن یا کره چرب کنید. مقدار روغن مناسب برای پخت ته چین به عوامل مختلفی مانند نوع برنج، نوع قابلمه، ضخامت ته چین و سلیقه شخصی بستگی دارد.

    به طور کلی، برای پخت یک ته چین ۴ نفره به حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن نیاز دارید. قابلمه‌های نچسب به روغن کمتری نیاز دارند. اگر می‌خواهید ته چینی ضخیم داشته باشید، باید از روغن بیشتری استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای تهیه ته چین رستورانی

    ۳- برنج نامناسب

    انتخاب برنج مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه یک ته چین خوشمزه و مجلسی است. برنجی که برای ته چین استفاده می‌شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

    • نشاسته بالا: برنج با نشاسته بالا مانند برنج ایرانی، به ته چین قوام و انسجام می‌دهد و از له شدن آن جلوگیری می‌کند.
    • معطر: برنج معطر مانند هاشمی، دم سیاه و طارم، طعم و عطر بی‌نظیری به ته چین می‌دهد. برنج ایرانی مانند هاشمی یا دم سیاه به دلیل داشتن نشاسته بیشتر، به روغن بیشتری برای پخت نیاز دارند. برنج‌های هندی و تایلندی، ظاهر زیباتری به ته چین می‌دهد.

    بهترین برنج‌ها برای پخت ته چین

    بهترین برنج‌ها برای پخت ته چین به شرح زیر است:

    • هاشمی: این نوع برنج ایرانی، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای پخت ته چین بسیار مناسب است.
    • دم سیاه: دم سیاه نیز از جمله برنج‌های ایرانی با عطر و طعم عالی است که برای ته چین و سایر غذاها مانند پلو و آبکش استفاده می‌شود.
    • طارم: طارم از دیگر برنج‌های ایرانی با کیفیت بالا و معطر است و برای پخت ته چین مجلسی مناسب است.
    • هندی: برنج هندی خوش‌پخت است و ظاهر زیبایی به ته چین می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: دلایل وا رفتن ته چین و روش جلوگیری از آن

    نکاتی برای انتخاب برنج مناسب ته چین

    از برنج تازه استفاده کنید. برنج کهنه عطر و طعم خود را از دست داده و ممکن است به خوبی نپزد. برنج را قبل از پخت به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت خیس کنید. این کار باعث می‌شود که برنج به طور کامل بپزد و له نشود.

    مقدار آب مناسب برای پخت برنج را به درستی تنظیم کنید. اگر آب برنج زیاد باشد، ته چین شل می‌شود و اگر آب آن کم باشد، ته چین سفت خواهد شد.

    برنج نامناسب از دلایل اصلی چسبیدن ته چین به قابلمه

    ۴- مخلوط کردن مواد به طور ناقص

    مواد ته چین باید به طور کامل و یکنواخت با هم مخلوط شوند. اگر مواد به طور کامل مخلوط نشوند، ممکن است ته چین به طور یکنواخت نپزد و به قابلمه بچسبد. از به هم زدن زیاد و خشن محتوای ته چین بپرهیزید و مواد را به آرامی زیر و رو کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای از بین بردن بوی بد ته چین

    ۵- حرارت نامناسب

    حرارت مناسب برای پخت ته چین قالبی به نوع فر و ضخامت ته چین بستگی دارد. به طور کلی، برای پخت ته چین قالبی در فر معمولی، از حرارت ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد و برای پخت در فر گازی، از حرارت ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

    نکاتی برای تنظیم حرارت فر

    از دماسنج فر استفاده کنید. اگر از دماسنج فر استفاده می‌کنید، می‌توانید دمای دقیق فر را تنظیم کنید. به موقع فر را گرم کنید. قبل از قرار دادن ته چین در فر، آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گرم کنید. از حرارت ملایم استفاده کنید. حرارت ملایم باعث می‌شود که ته چین به طور کامل و یکنواخت بپزد و از ته دیگ شدن آن جلوگیری می‌کند.

    در زمان پخت، مراقب ته چین باشید. بعد از گذشت نیمی از زمان پخت، ته چین را چک کنید و اگر لازم بود، حرارت فر را کم یا زیاد کنید. حرارت پخت ته چین را ملایم نگه دارید. اگر حرارت خیلی زیاد باشد، ته چین به سرعت سفت می‌شود و به قابلمه می‌چسبد.

    با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب از مجله آشپزی اکالا می‌توانید ته چینی خوشمزه و بدون چسبندگی به قابلمه تهیه کنید. نوش جان!

    ۲/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا