دانستنی

دلیل قار و قور شکم هنگام گرسنگی + راهکارهای جلوگیری از آن

حتما شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید که در یک جلسه مهم کاری یا جمع دوستانتان ناگهان صدای شکم‌تان در آمده و باعث خجالت شما شده است. صدای قار و قور شکم عمدتا این معنا را می‌دهد که شما گرسنه هستید اما چرا شکم‌مان هنگام گرسنگی قار و قور می‌کند؟

در این مطلب از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را به شما بگوییم.

از شنیدن صدای قار و قور خوشحال باشید

خبر خوشحال کننده این که این صدا نشان دهنده عملکرد درست دستگاه گوارش بدن شما و حکایت از سلامتی بدن‌تان دارد پس نیازی نیست بابت آن خجالت زده باشید. اما چرا این صداها را می‌شنویم؟

انقباضات دستگاه گوارش و تولید صدا

غذا در بدن ما مدام در حال حرکت است. سیستم گوارش در بدن ما مسیری است که از دهان آغاز شده و تا انتها روده بزرگ ادامه پیدا می کند. در این مسیر انقباضاتی در دستگاه گوارش رخ می‌دهد که موجب حرکت غذا در این مسیر می‌شود تا نهایتا به روده بزرگ رسیده و مواد اضافی آن نیز دفع شود.

زمانی که غذا می خورید این فرایند شروع می‌شود اما چون مواد غذایی درون معده شما وجود دارد شما صدایی نیز نمی‌شنوید.

در زمانی که معده شما خالی است باز هم این انقباضات در حال رخ دادن است اما چون غذایی در این مسیر گوارش وجود ندارد که جلوی این صدا را بگیرد حرکات و انقباضات دستگاه گوارش تنها باعث جابه جایی آب و باکتری و مخاط معده می‌شود که به شکل صداهایی شبیه قار و قور کردن شنیده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد مصرف صبحانه که نمی‌دانید!

    راهکارهای متوقف کردن صدای قار و قور شکم

    راهکارهای متوقف کردن صدای قار و قور شکم

    از راهکارهای متوقف کردن صدای قار و قور شکم هنگام گرسنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. اولین راهکار برای متوقف کردن صدای قار و قور شکم، خوردن یک وعده غذا یا میان وعده است. اما اگر وسط یک جلسه کاری هستید و چنین امکانی برای شما وجود ندارد می‌توانید یک لیوان آب بنوشید. این کار به طور موقت صداها را کاهش می‌دهد.
    2. سعی کنید همیشه معده خود را سیر نگه دارید. این به معنی پرخوری نیست بلکه باید وعده‌ها را از سه وعده بزرگ به چهار تا شش وعده کوچکتر تقسیم کنید.
    3. آهسته‌تر خوردن وعده‌های غذایی نیز می‌تواند به شما کمک کند، زیرا هضم غذا را کند کرده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد که می تواند از قار و قور شکم جلوگیری کند.
    4. پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای نفخ‌آور مانند بروکلی، کلم و لوبیا نیز می‌تواند به کاهش صدای شکم بعد از خوردن غذا کمک کند.

    با این حال، این موضوع می‌تواند به دلیل گاز زیاد، سوء هاضمه، اسهال یا یک بیماری مزمن گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد. اگر این صداها ماندگار یا همراه با درد هستند باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

    بیشتر بخوانید: این ادویه‌ها نفخ شکم را از بین می‌برد!

    شما چه راهکاری برای کاهش صدای شکم پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خود را در این مطلب از مجله دانستنی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.