آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک دیوانه؛ کیکِ شکلاتیِ رژیمی بدون تخم مرغ و شیر!

امروز آموزش کیک شکلاتیِ خاص و معروف رو براتون تدارک دیدیم! کیک دیوانه یا crazy cake یکی از کیک‌های خیلی قدیمی با اصالت آمریکایی است. گویا این کیک در زمان جنگ جهانی دوم و زمانی که مردم با کمبود تخم مرغ ولبنیات مواجه بودند اختراع شده. چون در تهیه این کیک از هیچ تخم مرغ و لبنیاتی استفاده نشده! و به همین دلیل درآن دوران بسیار محبوب بود و این محبوبیت تا به امروز همچنان باقی ست. به این دلیل که مواد کمی در تهیه‌اش به کار میره و نکته دیگر اینکه به هیچ همزن و ظرف اضافه‌ای احتیاج نداره! شگفت انگیره نه؟ بله این کیک همزن برقی احتیاج نداره و شما فقط با یه همزن دستی مفتولی یا حتی یه چنگال و یه قالب به راحتی میتونید این کیک رو تهیه کنید! هیچ ظرف اضافه‌ی دیگه ای هم نیاز نیست. خب این کیک بی ارتباط با شرایط حالِ حاضرِ ما هم نیست! تو این شرایط اقتصادی و گرانی تخم مرغ! گزینه‌ی خیلی مناسبی برای تهیه کیک برای یه عصرونه‌ی زمستونی خوشمزست. شاید فکر کنید بدون وجود تخم مرغ و لبنیات ممکنه خوشمزه نباشه. ولی این طور نیست! این کیک بافت لطیف و نرمی داره و بسیار هم خوش طعم و خوشمزه میشه. این کیک از دسته کیک‌های رژیمی به حساب میاد چون تخم مرغ و لبنیات نداره! آماده اید تا این کیک راحت و سریع و بی دردسر رو باهم درست کنیم؟ پس بریم سراغ طرز تهیه کیک دیوانه در مجله اینترنتی اکالا!

مواد لازم جهت تهیه کیک دیوانه:
آردیک و نیم پیمانه
شکر ٣/۴ پیمانه
آبیک پیمانه
روغن مایع١/٣ پیمانه
سرکه سفید یا آب لیموترش١ قاشق غذاخوری
جوش شیرین١ قاشق غذاخوری
نمک١/۴ قاشق چای خوری
وانیل١/٢ قاشق چایخوری

مواد لازم کیک دیوانه شکلاتی
۱- ابتدا فر رو روشن کنید و با دمای ١٧۵درجه سانتیگراد گرم کنید. برای تهیه این کیک به همزن احتیاجی نیست. فقط یک ظرف و یک همزن دستی احتیاج دارید! پس برای شروع کار، آرد رو ابتدا در ظرف مناسب بریزید. شکر رو به آرد اضافه کنید.
مخلوط آرد و شکر در کیک دیوانه شکلاتی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- سپس پودر کاکائو رو به آرد و شکر بیفزایید. نمک رو نیز اضافه کنید.

    ریختن پودر کاکائو و نمک در کیک دیوانه شکلاتی

    ۳- و در مرحله بعدی یک قاشق غذاخوری جوش شیرین رو به سایر مواد خشک اضافه کنید. با همزن دستی مواد رو با هم ویسک و مخلوط کنید، تا مواد کاملا یکدست بشن.

    بیشتر بخوانید: ایده‌‌های خلاقانه برای میزبانی سالم عید دیدنی

    اضافه کردن جوش شیرین به کیک دیوانه
    ۴- روی سطح مواد خشک رو با قاشق حفره‌هایی ایجاد کنید. اینکار برای اضافه کردن مواد خیس کیک انجام میشه! حالا روغن رو در یک حفره بریزید.

    ریختن روغن مایع در حفره‌های پودر کاکائو در کیک دیوانه
    ۵- سرکه سفید یا آبلیمو رو اضافه کنید و بعد وانیل رو به مواد اضافه کنید.

    اضافه کردن سرکه و وانیل به کیک دیوانه
    ۶- در پایان و آخرین مرحله آب رو به سایر مواد اضافه کنید. شروع کنید به همزدن و مواد رو با همزن دستی به خوبی هم بزنید.

    به هم زدن سرکه و وانیل در مواد کیک دیوانه

    ۷- تا همه مواد با هم مخلوط شوند و مایعی یکدست و شکلاتی بدست بیاد! کف قالب ١٨ یا ٢٠ سانت کاغذ روغنی بندازید.

    مواد کیک رو داخل قالب بریزید و بعد قالب رو در فر گرم شده با دمای ١٧۵ درجه سانتی گراد برای مدت زمان ۴٠ تا ۴۵ دقیقه قرار بدید.
    بعد از ۴۰ دقیقه با سیخ چوبی یا خلال دندان تست کنید. اگر چیزی از کیک به خلال دندان نچسبید و خلال از کیک تمیز بیرون اومد یعنی کیک کاملا پخته است.

    ریختن مواد کیک دیوانه شکلاتی در قالب
    ۸- فر رو خاموش کنید و کیک رو از فر خارج کنید. اجازه بدیدکمی سرد بشه. دیواره های کیک رو از قالب جداکنید و روی توری بذارید تا کیک سرد بشه.

    پختن کیک دیوانه شکلاتی در فر
    شاید باورتون نشه اما به‌همین سادگی شما یه کیک شکلاتی فوق العاده خوشمزه رو درست کردید!!

    اگر میخواین یه سس شکلاتی خوشمزه هم برای کیک شکلاتی آماده کنید و کیک رو با شکلات یا سس شکلاتی سرو کنید برای این منظور مواد زیر رو آماده کنید:

    شکلات خرد شده ۵۰ گرم
    خامه صبحانه ٨٠ گرم
    کره٢٠ گرم

    مواد لازم برای سس کیک دیوانه شکلاتی
    ۱- ابتدا خامه صبحانه رو داخل سس پن با شیر جوش بریزید و روی حرارت خیلی کم قرار بدید. هم بزنید تا گرم و روان بشه. به محض اینکه از دیواره ها شروع کرد به جوشیدن (دقت کنید نباید بجوشه) از روی حرارت بردارید.

    درست کردن سس برای کیک دیوانه
    ۲- شکلات‌های خرد شده رو به خامه‌ی گرم اضافه کنید و یک دقیقه بذارید در همان حالت بمونه! کره رو هم اضافه کنید.

    اضافه کردن کره و خامه به شکلات‌های خرد شده در کیک دیوانه

    ۳- بعد شروع کنید به هم زدن و خامه و شکلات رو با هم مخلوط کنید تا شکلات و کره در خامه و به واسطه ی گرمای خامه ذوب شوند. باید مخلوط شکلاتی یکدست و روان بشه! بعد از سرد شدن کمی سفت تر میشه!

    کیک دیوانه شکلاتی خاص
    ۴- در نهایت این سس شکلاتی رو روی کیک بریزید و کیک رو باهاش کاور کنید. روی سس هم میتونید شکلات خرد شده یا رنده شده بریزید و به هر شکلی دوست دارید تزیین کنید.

    طرز تهیه کیک دیوانه شکلاتی بدون تخم مرغ و لبنیات

     خب حالا دیگه نگران شستن یه عالمه ظرف کثیف نیستین! فقط باید یه فنجون قهوه یا چای خوش عطر برای خودتون آماده کنید و کنارش از این کیک خوشمزه لذت ببرید! وقتی این کیک رو برش بزنید شگفت زده می‌شید. لطیف، نرم و بسیار خوش بافت!

    شاید انتظار این چنین کیکی جذاب وخوش بافتی رو نداشته باشید ولی حقیقت اینه که این کیک برخلاف نامی که داره و دیوانه لقب گرفته بسیار هم عاقل و شگفت انگیز و جذابه!!

    به راحتی میتونید تمام مواد اولیه ی کیک رو داخل قالب مستطیل نچسب با سایز ٢٠ در٢٠ تهیه کنید و بعد به فر منتقل کنید! به همین خاطره که عرض کردم این کیک به هیچ ظرف اضافه ای احتیاج نداره!

    نکات تهیه کیک دیوانه:

    • اگر دوست دارید که سس شکلات غلیظ تری داشته باشید نسبت شکلات به خامه را دو به یک در نظر بگیرید یعنی میزان شکلات بیشتر از خامه باشد تا قابلیت فرم گیری بیشتری داشته باشه و غلیظ ‌تر بشه.
    • این کیک رو میتونید وانیلی ( کیک وانیلی) تهیه کنید برای این منظور کافیه پودر کاکائو رو حذف کنیدو به همون میزان آرد اضافه کنید. سعی کنید از وانیل مایع استفاده کنید اگر نبود وانیل شکری گزینه مناسبی ست.
    • در مواد اولیه کیک حتی میتونید از موز له شده هم استفاده کنید.به این صورت که پوره یک عدد موز رو در انتها به مواد اضافه کنید هم بزنید و بعد در فر قرار بدید. دراین صورت کیک خوش طعم تر و خوشمزه تری هم خواهید داشت!
    • در صورتی که کیک شیرین دوست دارید میتونید میزان شکر رو به یک پیمانه افزایش بدید. در دستور تهیه اصلی کیک میزان شکر یک پیمانه است. ولی اگر می‌خواهید کیک رو با سس سرو کنید و نمیخواهید زیاد شیرین باشه چون سس روی کیک هم به قدر کافی شیرین هست، میتونید شکر رو سه چهارم پیمانه استفاده کنید. در غیر این صورت یک پیمانه شکر رو درنظر بگیرید.
    • اگر از قالب های گالوانیزه یا آلمینیوم و قالب‌هایی که نچسب نیستند، استفاده می‌کنید حتما کف قالب کاغذ روغنی بیندازید.
    • بخاطر لطافتی که این کیک داره شکننده است! بعد از پخت زمانی که از فر خارج کردید، اطراف کیک رو از قالب جدا کنید و به آرامی کیک رو از قالب خارج کنید. و بعد روی بشقاب یا ظرف سرو برگردانید.
    • جوش شیرین و سرکه سفید دراین دستور اصلا قابل حذف نیستند! چون این دو ماده جایگزین تخم مرغ هستند و در واقع عامل پف دهنده به کیک!
    • در دستور اصلی این کیک جوش شیرین وجود دارد درصورتی که مشکلی در استفاده از آن دارید میتونید با بکینگ پودر جایگزین کنید.
    • جایگزین سرکه هم در این دستور آبلیمو است! اما سرکه سفید به مراتب عملکرد بهتری نسبت به آبلیمو داره!
    • این کیک بهترین گزینه برای زمان هایی است که وقت کافی برای تهیه کیک وابزار ووسایلش ندارید یا دلتون یه کیک خوشمزه میخواد و متوجه میشید که تخم مرغ برای تهیه کیک ندارید چی بهتر ازاین کیک شگفت انگیز و خوشمزه!

    به سادگی و بدون هیچ ابزار خاصی این کیک رو میتونید تهیه کنید و یه عصرانه ی عالی و بدون دردسر برای خودتون وخانواده مهیا کنید و از طعمش لذت ببرید. امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.