آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک دیوانه شکلاتی؛ بدون شیر و تخم مرغ

کیک دیوانه یا crazy cake یکی از انواع کیک‌های خوشمزه خیلی قدیمی و با اصالت آمریکایی است که در تهیه آن از شیر و تخم مرغ و همچنین از همزن برقی استفاده نمی‌شود. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه کیک دیوانه، این کیک بی‌دردسر و سریع، را برایتان شرح دهیم. 

مواد لازم جهت تهیه کیک دیوانه

برای تهیه کیک دیوانه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آرد۱/۵ پیمانه
شکر۳/۴ پیمانه
آب۱ پیمانه
روغن مایع۱/۳ پیمانه
سرکه سفید یا آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
جوش شیرین۱ قاشق غذاخوری
نمک١/۴ قاشق چای خوری
وانیل۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو۱/۲ پیمانه

مراحل تهیه کیک دیوانه

مراحل تهیه کیک دیوانه به شرح زیر است:

مرحله اول: گرم کردن فر

ابتدا فر را روشن کرده و با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.

مرحله دوم: ترکیب مواد خشک

برای تهیه این کیک به همزن احتیاجی نیست. فقط یک ظرف و یک همزن دستی احتیاج دارید! پس برای شروع کار، آرد را در ظرف مناسب بریزید. سپس شکر، پودر کاکائو و نمک را به آرد اضافه کنید.

در ادامه ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را نیز به سایر مواد خشک اضافه کنید. با همزن دستی مواد را با هم ویسک و مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک یخچالی کارامل سه لایه

    مراحل تهیه کیک دیوانه

    مرحله سوم: افزودن مواد خیس

    در این مرحله روی سطح مواد خشک را با قاشق حفره‌هایی ایجاد کنید. این کار برای اضافه کردن مواد خیس کیک انجام می‌شود! حالا روغن را در یک حفره بریزید. سپس سرکه سفید یا آبلیمو را همراه با وانیل اضافه کنید.

    در پایان آب را به سایر مواد اضافه کرده و شروع به همزدن کنید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا مایعی یکدست حاصل شود.

    مرحله چهارم: انتقال مواد به قالب

    حال کف قالب ۱۸ یا ۲۰ سانتی‌متری را کاغذ روغنی بیندازید. مواد کیک را داخل قالب بریزید و بعد قالب را در فر گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد برای مدت زمان ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قرار بدهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک شکلاتی مغزدار با توت فرنگی

    مرحله پنجم: پخت کیک دیوانه

    بعد از ۴۰ دقیقه با سیخ چوبی یا خلال دندان تست کنید. اگر چیزی از کیک به خلال دندان نچسبید و خلال از کیک تمیز بیرون آمد یعنی کیک کاملا پخته است. سپس فر را خاموش کرده و کیک را از فر خارج کنید. اجازه بدهید تا کیک کمی سرد شود. دیواره‌های کیک را از قالب جداک نید و روی توری بگذارید تا کیک سرد شود.

    شاید باورتان نشود، اما به‌ همین سادگی شما یک کیک شکلاتی فوق العاده خوشمزه را درست کردید!!

    طرز تهیه سس شکلاتی برای کیک دیوانه

    مواد لازم جهت تهیه سس شکلاتی

    اگر می‌خواهید یک سس شکلاتی خوشمزه هم برای کیک شکلاتی دیوانه آماده کنید به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    شکلات خرد شده۵۰ گرم
    خامه صبحانه۸۰ گرم
    کره۲۰ گرم

    مراحل تهیه سس شکلاتی

    مراحل تهیه سس شکلاتی به شرح زیر است:

    مرحله اول: آماده سازی خامه

    ابتدا خامه صبحانه را داخل شیرجوش بریزید و روی حرارت خیلی کم قرار بدهید. خامه را هم بزنید تا گرم و روان شود. به محض اینکه خامه از دیواره‌های شیرجوش شروع به جوشیدن کرد (دقت کنید که نباید بجوشد) از روی حرارت بردارید.پ

    مرحله دوم: افزودن کره و شکلات

    در ادامه شکلات‌های خرد شده را به خامه‌ی گرم اضافه کنید و ۱ دقیقه اجازه دهید تا در همان حالت بماند! سپس کره را به مواد اضافه کرده و شروع به هم زدن خامه و شکلات کنید.

    مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا شکلات و کره در خامه و به واسطه‌ گرمای خامه ذوب شوند. باید مخلوط شکلاتی یکدست و روان شود (بعد از سرد شدن کمی سفت‌تر خواهد شد).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک رژیمی

    مرحله سوم: تزیین کیک با سس شکلاتی

    در نهایت سس شکلاتی را روی کیک بریزید و کیک را به طور کامل با سس کاور کنید. در صورت دلخواه روی سس را هم می‌توانید شکلات خرد شده یا رنده شده بریزید و به هر شکلی که دوست دارید تزیین کنید.

    کیک دیوانه شما آماده سرو کردن است. با یک فنجان چای یا قهوه در کنار این کیک خوش‌بافت و نرم خودتان را به صرف یک حس و حال خوشمزه و لطیف مهمان کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کیک دیوانه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک یخچالی با پتی بور

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کیک دیوانه

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه کیک دیوانه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • اگر دوست دارید که سس شکلات غلیظ‌تری داشته باشید، نسبت شکلات به خامه را دو به یک در نظر بگیرید. یعنی میزان شکلات بیشتر از خامه باشد تا قابلیت فرم‌گیری بیشتری داشته باشد و غلیظ‌تر شود.
    • این کیک را می‌توانید وانیلی ( کیک وانیلی) تهیه کنید. برای این منظور فقط باید پودر کاکائو را حذف کرده و به همان میزان آرد اضافه کنید. سعی کنید از وانیل مایع استفاده کنید. اگر وانیل مایع نبود وانیل شکری گزینه مناسبی است.
    • در مواد اولیه کیک حتی می‌توانید از موز له شده هم استفاده کنید. به این صورت که پوره یک عدد موز را در انتها به مواد اضافه کنید، هم بزنید و بعد در فر قرار دهید. در این صورت کیک خوش طعم‌تر و خوشمزه‌تری هم خواهید داشت!
    • اگر از قالب‌های گالوانیزه یا آلومینیوم و قالب‌هایی که نچسب نیستند، استفاده می‌کنید حتما کف قالب کاغذ روغنی بیندازید.
    • به خاطر لطافتی که این کیک دارد شکننده است! بعد از پخت زمانی که از فر خارج کردید، اطراف کیک را از قالب جدا کرده و به آرامی کیک را از قالب خارج کنید و بعد روی بشقاب یا ظرف سرو برگردانید.
    • جوش شیرین و سرکه سفید در این دستور اصلا قابل حذف نیستند! چون این دو ماده جایگزین تخم مرغ هستند و در واقع عامل پف دهنده به کیک به حساب می‌آیند!
    • در دستور اصلی این کیک جوش شیرین وجود دارد، در صورتی که مشکلی در استفاده از آن دارید می‌توانید با بیکینگ پودر جایگزین کنید.
    • جایگزین سرکه هم در این دستور آبلیمو است! اما سرکه سفید به مراتب عملکرد بهتری نسبت به آبلیمو دارد!

    به سادگی و بدون هیچ ابزار خاصی این کیک را می‌توانید طبق رسپی‌ای که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا برایتان شرح دادیم، تهیه کنید و یک عصرانه عالی و بدون دردسر برای خودتان و خانواده رقم بزنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا