آشپزینکات آشپزی

۴ نشانه روغن فاسد که باید بشناسید!

شرایط نگهداری روغن تاثیر زیادی بر ماندگاری آن دارد، اما روغن نیز مثل همه مواد غذایی دیگر تاریخ انقضای مشخصی دارد و بعد از آن دیگر قابل استفاده نیست. اما نشانه‌های یک روغن فاسد چیست و چطور قابل تشخیص است؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با نشانه‌های روغن فاسد به طور کامل آشنا شوید.

علائم خراب شدن روغن مایع

روغن یک ماده غذایی پرمصرف در آشپزخانه است که اگر به روش درستی نگهداری نشود، خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود. از طرف دیگر مدت زمان نگهداری روغن مشخص است و نباید بیشتر از زمانی مشخص شده مصرف شود.

قرار گرفتن روغن در معرض اکسیژن هوا، رطوبت و همچنین درجه حرارت زیاد موجب می‌شود تا روغن سریع‌تر از زمان انقضای آن خراب شود. به علاوه هر چقدر مقدار اسیدهای چرب اشباع نشده یک روغن یعنی همان امگا ۳ و امگا ۶ آن بیشتر باشد، بیشتر در معرض فساد قرار دارد.

علائم خراب شدن روغن مایع
جالب است بدانید که روغن‌هایی که رنگ آن‌ها روشن‌تر است، دیرتر از روغن‌های تیره رنگ فاسد می‌شوند و روغن‌ها تصفیه نشده نیز بیشتر در معرض فساد قرار دارند. فاسد شدن روغن موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد در آن می‌شود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که نشانه‌های یک روغن فاسد چیست و چه زمانی روغن دیگر قابل استفاده نیست.

۱- تیره شدن رنگ روغن

یکی از نشانه‌های روغن تاریخ گذشته این است که با قرار گرفتن در معرض حرارت خیلی زود رنگ آن تغییر می‌کند و تیره می‌شود. در واقع مولکول‌های روغن فاسد با کمترین حرارت می‌سوزند و از همین رو روغن دیگر کیفیت گذشته را ندارد.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری روغن

۲- دود کردن روغن

اگر بعد از اضافه کردن روغن به ماهیتابه و قرار دادن آن روی حرارت متوجه شدید که در عرض چند دقیقه روغن شروع به دود کردن می‌کند، یعنی آن روغن فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیست. به خاطر داشته باشید که نقطه دود انواع روغن متفاوت است و هر روغنی برای پخت غذا با درجه حرارت مشخصی استفاده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اما اگر قبلا از یک روغن برای تفت دادن یا سرخ کردن استفاده می‌کردید و حالا با قرار دادن آن روی حرارت، روغن دود می‌کند، یعنی خراب شده است.

    دود کردن روغن

    ۳- تغییر بوی روغن

    روغن فاسد شده بوی نامطبوعی دارد و بوی آن معمولا تند و آزار دهنده است. اگر به خراب بودن روغن شک دارید، بهتر است آن را بو کنید. بوی تند و عجیب روغن نشان دهنده فساد آن است.

    بیشتر بخوانید: نکاتی مهم برای نگهداری از مواد سوپرمارکتی در تابستان

    ۴- تغییر در بافت روغن

    اگر هنوز نمی‌دانید که نشانه‌های یک روغن فاسد چیست، باید بگوییم که روغن فاسد نه تنها بوی نامطبوعی دارد، بلکه بافت آن نیز متفاوت است. اگر در زمان ریختن روغن در ماهیتابه متوجه شده‌اید که روغن شما سفت شده و غلظت آن نسبت به قبل تغییر کرده است، یعنی این روغن فاسد است و دیگر نباید از آن استفاده کنید.

    تغییر در بافت روغن

    آیا روغن مایع تاریخ گذشته ضرر دارد؟

    در بسیاری از مواقع نگهداری روغن در مکان مناسب و دور از گرما، رطوبت و همچنین اکسیژن موجب می‌شود تا روغن دیرتر از تاریخ انقضایی که روی آن درج شده خراب شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روغن برای سرخ کردن سبزی

    اما به هر حال باید بدانید که روغن مایع تاریخ گذشته پس از مدتی شروع به اکسید شدن می‌کند و از همین رو ترکیبات مضری مثل پراکسیدها در آن ایجاد می‌شود. این موضوع نه تنها روی طعم و مزه روغن تاثیر می‌گذارید، بلکه مشکلات جدی برای سلامت ایجاد می‌کند.

    آیا روغن مایع تاریخ گذشته ضرر دارد؟
    از مهم‌ترین عوارض استفاده از روغن تاریخ مصرف گذشته می‌توان به افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی اشاره کرد. در پاسخ به این سوال که آیا روغن جامد تاریخ گذشته قابل استفاده است یا خیر نیز باید بگوییم روغن جامد نیز مثل روغن مایع نباید بعد از تمام شدن تاریخ انقضا مصرف شود.

    در این مقاله از بخش سبک زندگی بررسی کردیم که نشانه‌های یک روغن فاسد چیست و چرا نباید از روغنی که تاریخ انقضای آن گذشته است، استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر روغن در شرایط نامناسب نگهداری شود، خیلی زودتر از تاریخی که روی آن هک شده، خراب می‌شود.

    بنابراین حتما از روش درستی برای نگهداری روغن استفاده کنید و با قرار دادن آن در مکانی تاریک و دور از نور و رطوبت ماندگاری روغن را افزایش دهید.

    ۳.۴/۵ (۱۹ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا