دانستنی

با مضرات گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی آشنا شوید!

راحتی به چه قیمتی؟ با پیشرفت دنیای مدرن، انسان راحت طلب‌تر شده است. با این حال نمی‌توان منکر آن شد که این راحتی هزینه‌های هنگفتی را رقم زده است. استفاده از ظروف پلاستیکی هم همین داستان را دارد. درست است که این ظروف کار ما را به مراتب راحت‌تر کرده‌اند ولی از طرف دیگر ضرر و زیان‌های بسیاری هم برای ما به بار آورده است.

در این مقاله از بلاگ اکالا مضرات گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی را با هم بررسی می‌کنیم. ولی همینجا شما را رها نمی‌کنیم. بعد از آن نکاتی را خواهیم گفت که به شما کمک می‌کند، برای گرم کردن غذا از روش‌های امن‌تری استفاده کنید. با ما همراه باشید.

۵ زیان گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی

از مضرات گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- میکروپلاستیک‌های مضر به درون بدن منتقل می‌شوند.

تحقیقات انجام شده حاکی از این است که در طول یک سال با نگهداری و گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی، شما قریب به ۷۴ هزار ذره میکروپلاستیک را وارد بدن خود می‌کنید. این میکروپلاستیک‌ها را نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید. ولی این دلیل نمی‌شود که وجود آن‌ها را انکار کنیم. محققان وجود آن ها را به ما ثابت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند!

۲- احتمال سقط یا نارسایی جنین بالا می‌رود.

انتقال این میکروپلاستیک‌ها برای تمام افراد با تمام شرایط مضر است. ولی برای خانم‌های باردار به مراتب ضررهای بیشتری دارد. زیرا این میکروپلاستیک‌ها از طریق جفت به جنین منتقل می شوند. این انتقال تهدیدی بزرگی برای جنین و مادر است. در شرایط خیلی حاد می‌تواند دلیل عدم رشد و سقط جنین نیز باشد. در شرایط خفیف‌تر می‌تواند موجب نارسایی قلبی، عقب ماندگی ذهنی و غیره در جنین شود.

بنابراین خیلی از بیماری‌های مادرزادی ژنتیکی هستند. با این حال، بعضی از این بیماری‌ها می‌تواند نتیجه یک بی احتیاطی کوچک باشد. از این رو است که توصیه می‌شود زنان باردار زندگی ارگانیکی داشته باشند و حتی الامکان از چنین مصارفی خودداری کنند.

5 زیان گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی

۳- در هورمون‌ها تداخل ایجاد می‌شود.

مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی، محدود به میکروپلاستیک‌ها نمی‌شوند. در طولانی مدت استفاده از ظروف پلاستیکی باعث از بین رفتن تعادل هورمون‌های کلیدی بدن نیز می‌شود. هورمون‌هایی مانند استروژن، تستوسترون، پرولاکتین و غیره در بدن نقش‌های کلیدی دارند.

پس با ایجاد تداخل در این هورمون‌ها ضررهایی که به بدن وارد می‌شود، در طولانی مدت مشهود خواهد بود. به چه صورت؟ به صورت ناباروری یا تولد فرزندانی با نقایص ژنتیکی. همانطور که گفتیم دلیل اصلی این موارد به ژنتیک برمی‌گردد. ولی این نقایص ژنتیکی از یک جایی شروع شده‌اند. متاسفم که این نکته را گوشزد می‌کنم ولی اگر بخواهم کاملا رک بگویم، نقطه شروع این نقایص می‌تواند از بی احتیاطی شما باشد!

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی‌ها برای فرار از اثرات مضر آلودگی هوا

۴- موجب سرطان می‌شود.

احتمال می‌دهم بارها این مورد را شنیده‌اید که استفاده از ظروف پلاستیکی موجب بروز بیماری‌های حادی چون سرطان می‌شود. اگر برای گرم کردن غذا از ظروف پلاستیکی استفاده کنید، احتمال بروز این بیماری بسیار بیشتر هم می‌شود. اما این تمام داستان نیست. سرطان فقط یکی از بیماری‌هایی است که استفاده از ظروف پلاستیکی موجب به وجود آمدن آن می‌شود.

دیگر بیماری‌های ناشی از استفاده از این ظروف: بیماری‌های سیستم ایمنی، چاقی، بیماری‌های گوارشی، اختلالات رشد کودکان دیگر اختلالات ناشی از استفاده از ظروف پلاستیکی هستند. پس اگر به صورت مداوم از این ظروف استفاده می‌کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید و از این به بعد کم کم استفاده خود را به حداقل برسانید.

۵- به محیط زیست آسیب می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین و قانع‌کننده‌ترین دلیل‌ها برای استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی به طبیعت برمی‌گردد. شما با استفاده از ظروف پلاستیکی، اثرات زیان باری بر محیط زیست خواهید گذاشت. نیازی نیست مقالات علمی بخوانید تا این مورد به شما ثابت شود. برای این که این اثرات منفی را به چشم ببینید کافی است کمی در سطح اینترنت جست و جو کنید.

با عکس‌ها، فیلم‌ها و مستندات بسیاری روبرو خواهید شد و خواه ناخواه قانع می‌شوید که فقط ذره‌ای سختی استفاده نکردن از وسایل پلاستیکی را به جان بخرید و آن‌ها را برای همیشه کنار بگذارید. دیگر شاهد عینی هم تغییرات آب و هوا است. شما سال به سال شاهد آن هستید که زمستان‌ها دیگر مثل سال پیش سرد نمی‌شود. این مورد خود دلیل واضحی بر این است که ما باید کمی بیشتر با محیط زیست دوست باشیم و برای سلامت آن قدم‌های کوچک و موثر برداریم.

بیشتر بخوانید: غذاهای ساده و سریع که می‌توانید با هواپز بپزید!

چگونه با کمترین ضرر ممکن از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم؟

چگونه با کمترین ضرر ممکن از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم؟

همیشه انتخاب اول استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی است. خصوصا وقتی در مورد گرم کردن مواد غذایی صحبت می‌کنیم، استفاده از این ظروف باید گزینه آخر شما باشد. ولی به هر حال ممکن است تحت شرایطی مجبور باشید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین باید تلاش کنید ضرر را به حداقل ممکن برسانید. در ادامه چند راهکار برای به حداقل رساندن این زیان‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- به تاریخ انقضای ظرف دقت کنید.

به یاد داشته باشید که باید تاریخ انقضای هر محصول را بررسی کنید. این تاریخ، تاریخ مرگ محصول است و بعد از آن احتمالا استفاده از محصول مورد نظر برای شما زیان بار باشد. ظروف پلاستیکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر روی یک ظرف پلاستیکی تاریخ انقضایی به ثبت رسیده است، آن را نادیده نگیرید.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید که در هوای آلوده باید بخورید!

۲- به صورت مداوم از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.

استفاده از ظروف پلاستیکی را به حداقل ممکن برسانید. تلاش کنید که این ظروف پلاستیکی را فقط در شرایط ضروری استفاده کنید. ضرر و زیان‌هایی که در ابتدای مقالخ برای شما آوردیم با استفاده مداوم از ظروف پلاستیکی به واقعیت می‌پیوندند!

۳- در ظروف پلاستیکی غذا گرم نکنید.

همه آن ۵ زیانی که لیست کردیم را به خاطر دارید؟ احتمال و ضرر آن‌ها را چند برابر کنید. گرم کردن غذا در این ظروف به همین اندازه خطرناک است. اگر هم قرار است در ظروف پلاستیکی غذا گرم کنید توجه کنید که از نوع PBA باشد.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف ترشی باعث چاقی می‌شود؟

روش‌های به حداقل رساندن مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی

۴- ظروف پلاستیکی را تمیز بشویید.

وقتی می‌خواهید این ظروف را بشویید، با دقت تمام این کار را انجام دهید. توجه کنید که تمام شیارها و گوشه‌های ظرف را تمیز بشویید. بهداشت همیشه جز ملزومات است. هیچ وقت این مورد را نادیده نگیرید.

بیشتر بخوانید: تشخیص ویتامین میوه‌ها از رنگ آن‌ها

ما تحت شرایط خاصی مجبور به استفاده از ظروف پلاستیکی می‌شویم. هر چند استفاده از این ظروف بسیار زیان بار است ولی تنبلی موجب می‌شود این ضرر و زیان‌ها را نادیده بگیریم. توصیه اول ما این است که تنبلی را کنار بگذارید و استفاده از ظروف پلاستیکی را به حداقل برسانید. اگر هم مجبور باشید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید سعی کنید ضرر آن را به حداقل برسانید. در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به تمام این موارد پرداختیم و تلاش کردیم تمام جوانب این موضوع را بسنجیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا