دانستنی

۱۴ غذای مفید که در هوای آلوده باید بخورید!

تجمع مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده و ذرات سرب موجب آلودگی هوا می‌شود و می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در بدن افزایش دهد. مصرف برخی خوراکی‌ها و میوه‌های تازه و همچنین استفاده از دمنوش‌های خانگی به شما کمک می‌کند تا عوارض آلودگی هوا را کاهش دهید و از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت کنید.

اما غذاهایی که در هوای آلوده باید بخورید چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای آلودگی هوا چه دمنوشی بخوریم و چطور ریه را از گرد و خاک پاکسازی کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا و همچنین نکاتی برای پاکسازی ریه در هنگام آلودگی آشنا شوید.

با غذاهایی که در هوای آلوده باید بخورید آشنا شوید!

رعایت توصیه‌های مهم تغذیه‌ای هنگام آلودگی هوا به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بدن را پاکسازی کند و از آسیب‌های احتمالی سموم موجود در هوا در امان بمانید. در ادامه می‌توانید با خوراکی مفید برای مقابله با آلودگی هوا آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: ۸ میان وعده خوشمزه و مقوی برای محل کار

۱- سیب بهترین میوه برای آلودگی هوا است

سیب در ابتدای لیست غذاهایی که در هوای آلوده باید بخورید، قرار دارد. این میوه سم‌زدا و سرشار از پکتین است که موجب جذب سرب در بدن می‌شود و از سلول‌های ما در برابر آسیب محافظت می‌کند. مصرف یک عدد سیب در روز می‌تواند عوارض آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش دهد.

۲- از مرکبات برای جلوگیری از آسیب آلودگی هوا استفاده کنید

برای کاهش مضرات آلودگی‌ها بهتر است روزانه از پرتقال، لیمو، گریپ فروت و نارنگی استفاده کنید. این میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین هستند و از بدن در برابر مواد مضر موجود در هوا محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شاخص واقعی آلودگی هوا را در کجا ببینیم؟

۳- از غذاها و مغزهای سرشار از ویتامین E و D استفاده کنید

مصرف غذاهای حاوی ویتامین E و D اثرات سموم موجود در آلاینده را خنثی و از بدن شما محافظت می‌کند. در هوای آلوده بهتر است روزانه از روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون و جوانه گندم استفاده کنید. برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن نیز می‌توانید از شیر، کره و زرده تخم مرغ استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با غذاهایی که در هوای آلوده باید بخورید آشنا شوید!

    ۴- از لبنیات برای کاهش مضرات آلودگی هوا استفاده کنید

    لبنیات به خصوص ماست و پنیر سرشار از کلسیم هستند و مصرف این مواد موجب کاهش جذب عناصر سنگین مثل سرب می‌شود. بهتر است برای پاکسازی ریه از گرد و خاک و همچنین متعادل کردن باکتری‌های مفید روده از ماست و لبنیات پروبیوتیک استفاده کنید.

    ۵- از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان برای محافظت از بدن استفاده کنید

    آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. سعی کنید در هوای آلوده بیشتر از خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان، میوه‌های قرمز رنگ و سبزیجات سرشار از ویتامین C استفاده کنید. استفاده از مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، کلم قرمز، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی و طالبی و اسفناج برای کاهش عوارض آلودگی بسیار توصیه می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: معرفی روش‌هایی مؤثر برای کاهش آلودگی هوا در خانه

    ۶- آب انار از بهترین نوشیدنی‌های مناسب برای آلودگی هوا است

    اگر به دنبال نوشیدنی مناسب برای آلودگی هوا هستید، بهتر است آب انار را امتحان کنید. آب انار سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است که می‌توانید در هوای آلوده از آن استفاده کنید.

    ۷- از امگا ۳ در هوای آلوده استفاده کنید

    استفاده از منابع سرشار از امگا ۳ موجب کاهش التهاب در بدن می‌شوند و از طرفی از بروز تنگی نفس نیز جلوگیری می‌کنند. در هوای آلوده سعی کنید بیشتر از مغزهای حاوی امگا ۳ و همچنین ماهی‌های روغنی مثل سالمون و قزل آلا استفاده کنید.

    غذاهای مفید در هوای آلوده

    ۸- از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از سلنیوم و بتاکاروتن استفاده کنید

    اگر هنوز با خودتان فکر می‌کنید که در هوای آلوده چه مواد خوراکی بخوریم، بهتر است بدانید که مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از سلنیوم و بتاکاروتن در این شرایط بسیار ضروری است. استفاده از سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو موجب کاهش تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. برای تامین سلنیوم سعی کنید روزانه از غذاهای دریایی، مرغ، آجیل و غلات سبوس‌دار استفاده کنید.

    ۹- در هوای آلوده سیر و پیاز بخورید

    در سیر و پیاز خام مقدار زیادی گوگرد وجود دارد که از مخاط دستگاه تنفسی محافظت می‌کند و اثرات آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

    ۱۰- در هوای آلوده بیشتر آب بنوشید

    برای کاهش مضرات آلودگی هوا سعی کنید از آب بیشتری در طول روز استفاده کنید. نوشیدن آب زیاد موجب خروج املاح و آلودگی‌ها در بدن می‌شود و از آسیب به بدن جلوگیری می‌کند. سعی کنید روزانه از ۶ تا ۸ لیوان آب جوشیده استفاده کنید تا سموم سریع‌تر از بدن شما دفع شوند.

    ۱۱- در هوای آلوده از زنجبیل غافل نشوید

    زنجبیل به از بین بردن آلاینده‌های هوا در ریه کمک می‌کند و موجب کاهش سرفه و بهبود گردش خون در بدن می‌شود. زنجبیل مقدار ویتامین C زیادی دارد و از همین رو یک انتخاب هوشمندانه در هوای آلوده است. برای مصرف زنجبیل می‌توانید مقداری از آن را به چای و نوشیدنی خود اضافه کنید و روزانه مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز تخم بلدرچین برای سلامتی

    در هوای آلوده از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

    ۱۲- از نعنا در هوای آلوده استفاده کنید

    نعنا به خصوص نعنا فلفلی سرشار از منتول است و به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی کمک می‌کند. مصرف نعنا موجب آرام‌سازی ریه‌ها و همچنین کاهش عوارض آلودگی می‌شود. می‌توانید از نعنا به صورت خام و یا به عنوان دمنوش استفاده کنید.

    ۱۳- در هوای آلوده کرفس بخورید

    کرفس یکی از سبزیجات سم‌زدا و فوق العاده مفید است که مصرف آن به صورت خام و پخته توصیه می‌شود. استفاده از کرفس موجب جذب فلزات سنگین و کاهش عوارض جبران‌ناپذیر آلودگی هوا می‌شود. به علاوه کرفس سرشار از سدیم است و به دفع دی اکسید کربن در بدن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز موز? برای سلامتی

    ۱۴- در هوای آلوده از دمنوش استفاده کنید

    برای آلودگی هوا چه دمنوشی بخوریم؟ بهترین دمنوش در هوای آلوده نیز چای سبز است که به خاطر آنتی‌اکسیدانی که دارد، بسیار توصیه می‌شود. مصرف چای سبز موجب بهبود التهاب گلو، جلوگیری از تحریک ریه و همچنین هیدراته کردن بدن می‌شود و یک دمنوش فوق العاده برای سم‌زدایی بدن است. دمنوش‌های بابونه، زنجبیل، دارچین، اسطوخودوس و گل بنفشه نیز برای کاهش اثرات آلودگی بسیار مفید هستند.

    نکاتی که باید در مورد مصرف مواد غذایی در هوای آلوده بدانید

    بیشتر بخوانید: ۲۱ میان وعده خوشمزه و مقوی برای عصرانه

    نکاتی که باید در مورد مصرف مواد غذایی در هوای آلوده بدانید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با مصرف مواد غذایی در هوای آلوده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • در هوای آلوده به هیچ عنوان از غذاهای چرب و سنگین استفاده نکنید. مصرف این غذاها موجب کاهش انرژی بدن و همچنین تشدید عوارض آلودگی هوا می‌شود.
    • در هوای آلوده سعی کنید هر روز از سالاد و سبزیجات تازه استفاده کنید. مصرف میوه‌ها را جدی بگیرید و غذای سالم مصرف کنید.
    • سعی کنید در هوای آلوده به جای سرخ کردن غذا در هوای آلوده سعی کنید بیشتر از غذاهای گریل شده و آب پز استفاده کنید.
    • قبل از مصرف میوه و سبزیجات حتما آن‌ها را با نمک و سرکه ضدعفونی و بعد مصرف کنید.
    • اگر شما هم در مورد قرص ضد آلودگی هوا کنجکاو هستید، می‌توانید از قرص جوشانی که سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است، استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده با مجله دانستنی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا