دانستنی

بهترین نوشیدنی‌ها برای فرار از اثرات مضر آلودگی هوا

آلودگی هوا یک مشکل جهانی است که به خاطر صنعتی شدن دنیا و افزایش آلاینده‌ها روز به روز در حال افزایش است. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و نوشیدنی‌های مفید موجب پاکسازی بدن و همچنین کاهش مضرات آلودگی می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد و همچنین سم‌زدایی بدن استفاده از نوشیدنی‌های مفید است. اما در روزهای آلودگی هوا چه کنیم و کدام نوشیدنی‌ها را مصرف کنیم؟

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین نوشیدنی‌ها برای آلودگی هوا آشنا شوید.

با بهترین نوشیدنی‌ها برای آلودگی هوا آشنا شوید

آلودگی هوا یک مشکل خطرناک است که سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود. زمانی که با نفس کشیدن به جای اکسیژن توده‌ای از آلاینده‌ها، مواد سمی و سرب وارد ریه ما شود، بدن با مشکلاتی جدی روبرو می‌شود.

مصرف یک نوشیدنی مناسب در هوای غبارآلود به شما کمک می‌کند تا اثرات آلودگی هوا را در بدن کاهش دهید و سریع‌تر بدن را سم‌زدایی کنید. در ادامه می‌توانید با لیستی از بهترین نوشیدنی‌ها برای آلودگی هوا آشنا شوید.

۱- در هوای آلوده شیر بنوشید

شیر یک نوشیدنی فوق‌العاده مفید برای نرم کردن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده است که موجب رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در بدن می‌شود. مصرف شیر می‌تواند به خروج آلاینده‌ها و مواد مضر از بدن کمک کند و بدن را تا حد زیادی سم‌زدایی کند. بهتر است برای کاهش اثرات آلودگی هوا از شیر پروبیوتیک استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود کلسیم در بدن موجب افزایش جذب سرب می‌شود. از همین رو مصرف شیر می‌توانید با تامین کلسیم مورد نیاز بدن به دفع سرب و فلزات مضر موجود در هوا نیز کمک زیادی کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: میوه‌‌های معجزه‌آسا برای دیابتی‌ها کدامند؟!

    ۲- آب فراوان به کاهش اثرات آلودگی هوا در بدن کمک می کند

    آب یکی از ساده‌ترین نوشیدنی‌هایی است که به طرز شگفت انگیزی روی سلامت ما تاثیر می‌گذارد. در هوای آلوده سعی کنید بیشتر از همیشه آب بنوشید. نوشیدن آب موجب دفع سموم و املاح اضافی از بدن می‌شود و هر چه سریع‌تر سموم را از بدن خارج می‌کند. پیشنهاد می‌شود روزانه از ۶ تا ۸ لیوان آب جوشیده استفاده کنید.

    با بهترین نوشیدنی‌ها برای آلودگی هوا آشنا شوید

    ۳- برای محافظت از بدن در هوای آلوده آب هویج تازه میل کنید

    هویج سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کاروتنوئید است و از بدن ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب هویج تازه می‌تواند بدن را سم‌زدایی کند و اثرات آلودگی هوا را در بدن کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: ‌غذاهای مفید که در هوای آلوده باید بخورید!

    ۴- از چای زنجبیل در هوای آلوده استفاده کنید

    زنجبیل به پاکسازی کبد کمک می‌کند و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. مصرف دمنوش زنجبیل موجب سم‌زدایی بدن و پاکسازی ریه‌ها می‌شود و از همین رو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش مضرات آلودگی هوا محسوب می‌شود.

    می‌توانید تکه‌های زنجبیل تازه را با مقداری آب جوش و کمی آب لیمو ترش ترکیب کنید و یا برای تهیه دمنوش زنجبیل از پودر زنجبیل استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری عسل نیز به این دمنوش اضافه کنید تا خواص آن چند برابر شود.

    ۵- در هوای آلوده چای سبز بنوشید

    چای سبز مقدار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و از همین رو از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف یک فنجان چای سبز می‌تواند به کاهش اثرات آلودگی در بدن کمک زیادی کند. مصرف چای سبز مانع تحریک گلو و ریه می‌شود و به خوبی بدن را هیدراته می‌کند. این نوشیدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در هوای آلوده است.

    بیشتر بخوانید: تشخیص ویتامین میوه‌ها از رنگ آن‌ها

    آب پرتقال از جمله نوشیدنی‌هایی که در هوای آلوده باید نوشید!

    ۶- در آلودگی هوا آب پرتقال میل کنید

    آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و نقش مهمی بر محافظت از بدن در هوای آلوده دارد. سعی کنید در روزهایی که هوا کثیف است، از یک لیوان آب پرتقال تازه استفاده کنید. ویتامین C از سلول‌های بدن محافظت می‌کند و مانع ایجاد التهاب در بدن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص اعجاب انگیز آدامس کُندر برای سلامتی

    ۷- برای کاهش مضرات آلودگی از آب گوجه فرنگی استفاده کنید

    گوجه فرنگی تازه سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن است. این آنتی‌اکسیدان از بدن ما در برابر بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند و در کاهش اثرات آلودگی هوا و محافظت از سلول‌ها بسیار موثر است.

    ۸- در هوای آلوده از دمنوش زردچوبه و زنجبیل استفاده کنید

    زردچوبه و زنجبیل هر دو خاصیت ضد التهابی دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف زردچوبه التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. زنجبیل نیز موجب کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه باید نصف قاشق زنجبیل تازه رنده شده با نصف قاشق پودر زردچوبه ترکیب کنید و این ترکیب را در آب جوش یا ولرم بریزید و روزانه یک بار از آن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: مضرات مصرف افراطی خرمالو

    ۹- از نوشیدنی شیر و زردچوبه در آلودگی هوا استفاده کنید

    زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای کاهش التهاب در بدن و همچنین محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است. برای تهیه این نوشیدنی باید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را به یک لیوان شیر ولرم اضافه کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل نیز به این نوشیدنی استفاده کنید و سپس روزانه یک لیوان از آن را مصرف کنید.

    نوشیدنی مناسب برای آلودگی هوا

    ۱۰- نوشیدنی هویج، سیب و لبو را در هوای آلوده امتحان کنید

    ترکیب آب سیب، هویج و لبوی تازه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همین رو برای محافظت از بدن در هوای آلوده بسیار مفید است. این نوشیدنی یکی از بهترین نوشیدنی‌های طب سنتی در هوای آلوده است که در چین برای درمان سرطان ریه استفاده می‌شود.

    ویتامین‌های متنوع موجود در این نوشیدنی همراه با مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از بدن شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب پاکسازی بدن می‌شود. به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی را حتما به صورت تازه مصرف کنید و بعد از تهیه بلافاصله میل کنید.

    بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

    ۱۱- در هوای آلوده آب گریپ فروت و زنجبیل میل کنید

    در لیست بهترین نوشیدنی‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا، آب گریپ فروت با زنجبیل قرار دارد. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های متنوع است. برای تهیه این نوشیدنی باید آب گریپ فروت را بگیرید و سپس مقداری زنجبیل تازه در آن رنده کنید. برای شیرین شدن نوشیدنی می‌توانید کمی عسل نیز به آن استفاده کنید.

    ۱۲- ترکیب آب انار و پرتقال را در روزهای آلوده امتحان کنید

    انار یک میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که مقدار زیادی ویتامین C دارد و از همین رو به عنوان بهترین نوشیدنی‌ها برای آلودگی هوا محسوب می‌شود. ترکیب آب انار و آب پرتقال تازه می‌تواند به سلامت ریه و همچنین کاهش اثرات آلودگی هوا کمک زیادی کند. می‌توانید مقداری زنجبیل رنده شده یا پودر زنجبیل نیز به این نوشیدنی اضافه کنید تا اثرات آن چند برابر شود.

    بیشتر بخوانید: راه‌های ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

    آب انار نوشیدنی مناسب برای آلودگی هوا

    سخن نهایی

    آلودگی هوا خطر بروز بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات ریوی و انواع سرطان را افزایش می‌دهد. مصرف غذاهای مفید و نوشیدنی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند از بدن ما در برابر این آسیب‌ها محافظت کند.

    به خاطر داشته باشید که در کنار مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا، حتما از انواع نوشیدنی و شربت برای آلودگی هوا استفاده کنید. در روزهای آلوده بیشتر از حالت معمول آب بنوشید و به مقدار بیشتری از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله دانستنی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.