آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه بهار دونه (دختر دونه) شمالی؛ ترد و خوشمزه

دختر دونه شمالی که برخی به آن بهار دونه یا بادونه نیز می‌گویند، یک نوع شیرینی سنتی و خوشمزه مازندرانی است که برای تهیه آن از برنجک و شربت استفاده می‌شود. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی دختر دونه شمالی به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه دختر دونه شمالی:
برنج۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق غذاخوری
آب۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری
رنگ خوراکیبه مقدار لازم
روغن مایعبه مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی بهار دونه شمالی

شیرینی بهار دونه یک نوع شیرینی ساده شمالی است که برای تهیه آن از برنجک یا همان برنج سرخ شده استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاری که برای تهیه این شیرینی باید انجام دهید، درست کردن برنجک است.

اگر زمان درست کردن برنجک را ندارید، می‌توانید از برنجک آماده نیز برای تهیه این شیرینی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه شیرینی دختر دونه به طور کامل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی آب دندون

مرحله اول؛ برنج را بپزید

در اولین مرحله باید یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج شسته شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج در آب بجوشد و مغز پخت شود، سپس آن را آبکش کنید.

مراحل تهیه شیرینی بهار دونه شمالی

مرحله دوم؛ رنگ را به برنج اضافه کنید

شیرینی دختر دونه معمولا سفید رنگ است، اما برای این که این شیرینی ظاهر جذاب‌تری داشته باشد در این رسپی از برنج رنگی استفاده شده است. برای رنگی کردن برنج باید برنج‌ها را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و در ۴ ظرف جداگانه بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    یکی از ظرف‌ها را بدون رنگ بگذارید و در هر یک از ظرف‌های برنج چند قطره رنگ خوراکی متفاوت اضافه کنید. برنج را خوب با رنگ ترکیب کنید تا کاملا رنگی شود.

    مرحله سوم؛ برنج‌ها را خشک کنید

    بعد از این که برنج‌های رنگی را آماده کردید، باید یک پارچه روی یک سینی پهن کنید و برنج‌ها را با فاصله در سینی بریزید و در مقابل نور خورشید یا باد پنکه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زنبوری

    مرحله چهارم؛ برنج‌ها را در روغن خشک کنید

    زمانی که برنج‌ها کاملا خشک شدند، باید مقداری روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید روغن داغ شود، سپس برنج‌های خشک شده را در روغن بریزید تا سرخ شوند و پف کنند.

    بعد از اینکه برنج‌ها پف کردند، آن‌ها را صافی بریزید تا روغن اضافه آن‌ها خارج شود. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید برنج را کم کم در روغن بریزید تا فضای کافی برای پف کردن داشته باشند.

    شیرینی بهار دونه خوشمزه و مخصوص

    مرحله پنجم؛ شربت را آماده کنید

    بعد از آماده شدن برنجک خانگی باید شکر را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را هم بزنید تا شکر در آب حل شود. سپس گلاب و در صورت تمایل آب نارنج را اضافه کنید و اجازه دهید شربت روی حرارت ملایم بجوشد و غلیظ شود.

    برای تست غلظت شربت می‌توانید مقداری از شربت را در نعلبکی بریزید تا سرد شود. سپس دو انگشتتان را به شربت آغشته کنید. اگر شربت کش دار بود، یعنی به غلظت مناسب رسیده است و می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. در غیر این صورت بهتر است برای چند دقیقه دیگر شربت را بجوشانید.

    مرحله ششم، شربت را روی برنجک‌ها بریزید

    برنجک‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید و در ادامه شربت داغ را روی آن‌ها بریزید. مواد را با قاشق خوب هم بزنید تا همه برنجک‌ها به شربت آغشته شوند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید برنجک‌ها را به سرعت هم بزنید تا سفت نشوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

    مرحله هفتم؛ شیرینی را در ظرف مناسب بریزید

    بعد از این که برنجک‌ها به خوبی با شربت ترکیب شدند، باید مواد بهار دونه مازندرانی را در یک ظرف پیرکس یا قالب مستطیلی بریزید. با پشت قاشق برنجک‌ها را خوب فشار دهید. در ادامه شیرینی را برای ۱ تا ۲ ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا سفت شود.

    مرحله هشتم؛ شیرینی را سرو کنید

    بعد از این که شیرینی شما آماده شد، می‌توانید با کمک یک چاقوی تیز آن را به شکل دلخواه برش دهید و در ظرف مورد نظرتان بچینید و همراه با چای تازه دم میل کنید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دختر دونه شمالی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دختر دونه شمالی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه دختر دونه شمالی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای این که ظاهر شیرینی بهار دونه جذاب‌تر شود، معمولا از رنگ استفاده می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید این شیرینی را بدون رنگ و به صورت سفید نیز استفاده کنید.
    • به منظور تهیه برنج رنگی می‌توانید از مقداری زعفران یا آب لبوی غلیظ به جای رنگ خوراکی استفاده کنید.
    • اضافه کردن آب نارنج به شیرینی دختر دونه اختیاری است، اما نارنج عطر فوق‌العاده‌ای به شیرینی شما می‌بخشد.
    • برای مزه دار کردن شیرینی دختر دونه می‌توانید به جای آب نارنج از مقداری آب لیمو ترش تازه نیز استفاده کنید.
    • در طرز تهیه برنجک خانگی باید برنج را به طور کامل خشک کنید، در غیر این صورت برنج شما خوب در روغن پف نمی‌کند.
    • برای خشک کردن برنج می‌توانید یک پارچه را جلوی بخاری پهن کنید و برنج‌ها را داخل خانه نیز خشک کنید. به هیچ عنوان برای خشک کردن برنج نباید آن را روی بخار قرار دهید، این کار موجب چسبیدن برنج به کف سینی می‌شود و از پف کردن آن جلوگیری می‌کند.
    • برای آماده کردن برنجک باید برنج خشک را در روغن داغ بریزید. معمولا برنج بعد از ۵ ثانیه در روغن داغ پف می‌کند و باید آن را با الک یا توری بردارید و سپس باقی مانده برنج‌ها را در قابلمه بریزید.
    • به خاطر داشته باشید که برای تهیه شیرینی دختر دونه نباید شربت را بیش از حد بجوشانید. سفت شدن شربت موجب می‌شود تا شیرینی شما بیش از اندازه سفت شود.
    • با هر لیوان برنج خشک می‌توانید به اندازه ۴ لیوان برنجک تهیه کنید.
    • در برخی از قسمت‌های مازندران به شیرینی دختر دونه یا بهار دونه ماکلمه نیز گفته می‌شود.
    • برای تهیه شیرینی بهار دونه مازندرانی می‌توانید از مقداری زرشک نیز استفاده کنید.
    • مهم‌ترین ترفند درست کردن برنجک یا بئودونه شمالی این است که بعد از اضافه کردن شربت به برنجک باید مواد را به سرعت هم بزنید و در ظرف مورد نظر بریزید، در غیر این صورت برنج شما سفت می‌شود.
    • در طرز تهیه برنجک یا شیرینی بهار دونه به روش شمالی می‌توانید به جای آبکش کردن برنج از برنجی که از روز قبل در یخچال دارید نیز استفاده کنید.

    این شیرینی سنتی معمولا در شب یلدا یا عید تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و ترد است. اگر تا به حال مزه این شیرینی را نچشیده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و آن را طبق رسپی‌ای که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در اختیارتان قرار دادیم، آماده و نوش جان کنید.

    ۳.۱/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.