نکات آشپزی

روش‌ خشک‌ کردن گل بهار‌ نارنج + نکات مربوط به آن

شکوفه‌های بهار نارنج به دلیل جذابیت و رایحه فریبنده‌شان بسیار محبوب هستند. خشک‌ کردن این گل‌های ظریف برای نگهداری طولانی‌ مدت و استفاده آن در برنامه‌های مختلف، از جمله مصارف آشپزی بسیار مهم است.

در این مقاله از اکالا بلاگ، رایج‌ترین روش‌های خشک‌ کردن گل‌‌ بهار نارنج را بررسی می‌کنیم و تأثیر آن را بر خواص فیزیکی و شیمیایی این گل بررسی می‌کنیم.

روش‌های خشک‌ کردن گل‌های بهار نارنج

درختان نارنج نه‌ تنها به‌ خاطر میوه‌های خوش‌طعم، بلکه به‌ خاطر شکوفه‌های زیبا و معطر آن نیز شناخته می‌شوند. این گل‌های سفید با گلبرگ‌های ظریف، گزینه‌ای محبوب برای استفاده در آشپزی هستند. با این‌ حال، به دلیل طبیعت زودگذر آن‌ها، نیاز به روش‌های خشک‌کردن برای حفظ زیبایی و عطر آنها برای مدت طولانی است. 

در ادامه روش‌های خشک کردن گل‌های بهار نارنج را برایتان شرح خواهیم داد:

۱- خشک‌ کردن با هوا

این روش سنتی و ساده است و به حداقل تجهیزات نیاز دارد. گل‌های بهار نارنج تازه چیده شده در یک‌ لایه روی یک صفحه یا پارچه در یک جای خنک و دارای تهویه مناسب با رطوبت کم چیده می‌شوند.

از تابش مستقیم نور خورشید باید اجتناب شود، زیرا می‌تواند باعث از بین‌ رفتن اسانس آن شود. زیر و رو کردن مرتب گل‌ها در خشک‌ شدن یکنواخت آن‌ها تاثیر دارد. این روش خشک‌ کردن بسته به دما و رطوبت محیط معمولاً ۱-۲ هفته طول می کشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • مزایا: خشک‌ کردن با هوا روشی مقرون‌ به‌ صرفه و طبیعی است که نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.
    • معایب: این روش خشک‌ کردن فرایندی زمان‌بر است و گل‌های مرطوب مستعد رشد کپک هستند. گل‌ها ممکن است با خشک‌ شدن طولانی‌ مدت کمی شادابی خود را از دست‌ داده و شکننده شوند.

    خشک‌ کردن گل بهار نارنج با هوا

    ۲- خشک‌ کردن در فر

    خشک‌ کردن در فر جایگزین سریع‌تری برای خشک‌ کردن با هوا است. گل‌ها را روی صفحه پخت پوشیده شده با کاغذ روغنی قرار می‌دهند و در کمترین دمای ممکن (به طور ایده‌آل زیر ۱۵۰ درجه فارنهایت یا ۶۵ درجه سانتیگراد) برای چند ساعت خشک می‌کنند و درب فر باید کمی باز باشد تا رطوبت خارج شود. چک‌ کردن مرتب و چرخاندن گل‌ها برای جلوگیری از سوختن، بسیار مهم است.

    • مزایا: خشک‌ کردن در فر به طور قابل‌ توجهی سریع‌تر از خشک‌ کردن در هوا است، معمولاً ۲-۴ ساعت طول می کشد.
    • معایب: دمای بالا می‌تواند به گلبرگ‌های ظریف بهار نارنج آسیب برساند و باعث از بین‌ رفتن اسانس شود. دمای نامناسب دما می‌تواند باعث سوختگی یا تغییر رنگ گل‌ها شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای ساده برای گرفتن تلخی بهار نارنج

    ۳- خشک‌ کردن با مایکروویو

    خشک‌ کردن با مایکروویو سریع‌ترین روش است، اما برای جلوگیری از گرم‌ شدن بیش از حد نیاز به سرکشی دقیق دارد. گل‌ها روی صفحه مایکروویو با کاغذ قرار می‌گیرند و در معرض دمای شدید و در مدت‌ زمان کوتاه (۱۰-۳۰ ثانیه) قرار می گیرند. گل‌ها باید مرتباً چک می شوند و این روند تا زمانی که خشک شوند تکرار می شود.

    • مزایا: خشک‌ کردن در مایکروویو سریع‌ترین روش است که به طور بالقوه گل‌ها را در عرض چند دقیقه خشک می‌کند.
    • معایب: گرمای ناهمگون و داغی بیش از حد در برخی نقاط می‌تواند به‌ راحتی به گل‌ها آسیب برساند. مایکروویو همچنین می‌تواند باعث از بین‌ رفتن اسانس و رنگ‌پریدگی گل‌ها شود.

    خشک‌ کردن گل بهار نارنج با مایکروویو

    ۴- پرس‌ کردن

    در این تکنیک گل‌ها را صاف می‌کنند. گل‌های تازه بین مواد جذب‌ کننده مانند کاغذ لکه‌دار یا ژل سیلیکا قرار می‌گیرند و به مدت چند هفته در زیر اجسام سنگین فشرده می‌شوند. پرس برای حفظ عناصر تزیینی بهار نارنج عالی است؛ اما شکل سه‌ بعدی گل‌ها را از بین می‌برد.

    • مزایا: فشار دادن گزینه‌ای مناسب برای ایجاد عناصر تزیینی است.
    • معایب: فشار دادن، گل‌ها را صاف می‌کند و حالت سه‌ بعدی آن‌ها را از بین می‌برد.

    با توجه‌ به روش‌های بالا، به‌ حداقل‌ رساندن قرار گرفتن در معرض نور در طول فرایند خشک‌ کردن ضروری است. خشک‌ کردن در فر و مایکروویو، با منابع نور ذاتی خود، در مقایسه با خشک‌ کردن با هوا یا فشار دادن، خطر بیشتری برای تخریب رنگ دارند. عطر گل‌ها در طول زمان مستعد از بین‌ رفتن، هستند.

    دمای خشک‌ شدن بالاتر و قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض هوا، تبخیر این ترکیبات فرار را تسریع می‌کند. خشک‌ کردن با دمای پایین‌تر، به‌ طور کلی در مقایسه با خشک‌ کردن در اجاق یا مایکروویو، روغن‌های ضروری بهار نارنج را حفظ می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص بهار نارنج

    عوامل مؤثر در موفقیت خشک‌ کردن

    عوامل متعددی بر موفقیت خشک‌ شدن گل‌های بهار نارنج و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد:

    • بلوغ گل: گل‌ها کاملاً باز شده، اما پژمرده نشده، برای خشک‌ شدن ایده‌آل هستند. گل‌هایی که خیلی زود چیده می‌شوند ممکن است فاقد شادابی رنگی باشند، در حالی‌ که گل‌های بیش از حد رسیده ممکن است در طول خشک شدن خرد شوند یا شکل خود را از دست بدهند.
    • رطوبت: سطح رطوبت بالا می‌تواند مانع از خشک‌ شدن شود و خطر رشد کپک را افزایش دهد. خشک‌ کردن در یک منطقه با تهویه خوب یا استفاده از مواد خشک‌ کننده مانند سیلیکاژل در حین پرس می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.
    • گردش هوا: گردش هوای کافی برای خشک‌ کردن یکنواخت بسیار مهم است و از تجمیع رطوبت جلوگیری می‌کند و خطر رشد کپک را به حداقل می‌رساند.
    • اندازه گل: گل‌های بزرگ‌تر ممکن است به زمان خشک‌ شدن طولانی‌تری نیاز داشته باشند تا از رطوبت به طور کامل از مرکز آن خارج شود.

    عوامل مؤثر در موفقیت خشک‌ کردن گل بهار نارنج

    حفظ کیفیت گل خشک بهار نارنج

    پس از خشک‌ شدن، نگهداری مناسب برای حفظ کیفیت گل‌های بهار نارنج ضروری است. آن‌ها را در ظروف در بسته در مکانی خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید. قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند همچنان باعث محو شدن رنگ آن‌ها شود، در حالی‌ که رطوبت می‌تواند باعث رشد کپک شود. گل‌های خشک شده بهار نارنج را می‌توان با مراقبت مناسب برای چند ماه تا یک سال نگهداری کرد.

    خشک‌ کردن گل‌های بهار نارنج زیبایی و عطر آن‌ها را حفظ می‌کند و به شما امکان می‌دهد در طول سال با استفاده‌های مختلف از آن لذت ببرید. روش خشک‌ کردن انتخاب شده به‌ طور قابل‌ توجهی بر محصول نهایی تاثیر می‌گذارد.

    خشک‌ کردن هوا، اگر چه کندتر است، اما عموماً ملایم‌ترین روش است که رنگ و اسانس‌ها را به طور مؤثرتری حفظ می‌کند. خشک‌ کردن در فر و مایکروویو زمان خشک‌ شدن سریع‌تری دارد؛ اما امکان آسیب بیشتری نیز دارد. پرس‌ کردن برای حفظ عناصر تزیینی ایده‌آل است؛ اما فرم سه‌ بعدی را به خطر می‌اندازد.

    بیشتر بخوانید: خواص دمنوش بهار نارنج + طرز تهیه آن

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا، ما روش‌های مختلف بهار نارنج را با ذکر مزایا و معایب هر روش بیان کردیم. شما نیز روش منحصر به‌ فرد خودتان برای خشک‌ کردن گل درخت نارنج را برای ما در کامنت بنویسید.

    ۳.۴/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.