برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۷ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در هفتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- آبگوشت باقلا

آبگوشت باقلا که برخی به آن آبگوشت بقله یا باقاله نیز می‌گویند، یک نوع آبگوشت جنوبی خوش طعم است که بیشتر در خوزستان و شهر شوشتر طبخ می‌شود. برای تهیه این آبگوشت باید از گوشت گوسفندی نسبتا چرب و باقلا سبز همراه با پیاز، سیر، گوجه فرنگی، لیمو عمانی و… استفاده کنید.

مراحل تهیه آبگوشت باقلا

مراحل تهیه آبگوشت باقلا

مراحل تهیه آبگوشت باقلا به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. برای شروع باقلاها را بشویید و از شب قبل در یک ظرف آب بریزید. برای تهیه این غذا باید از باقلاهایی که از وسط به دو نیم تقسیم شده‌اند استفاده کنید.
    2. پیاز را بشویید و بعد از جدا کردن پوست، آن را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید پیازها را اضافه کنید. اجازه دهید پیازها برای چند دقیقه سرخ شوند و بافتی سبک پیدا کنند.
    3. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و چند دقیقه پیاز را با زردچوبه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه می‌توانید سیر را رنده و به ماهیتابه اضافه کنید. سپس ترکیب پیاز و سیر را برای ۱ دقیقه دیگر تفت دهید.
    4. گوجه فرنگی‌ها را بشویید و به کمک یک چاقوی تیز پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس گوجه‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه گوجه خرد شده را همراه با گوشت به سایر مواد اضافه کنید.
    5. مواد را برای چند دقیقه تفت دهید تا آب اضافه گوجه تبخیر شود و رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه دارچین، زردچوبه، ادویه کاری و فلفل سیاه را اضافه کنید. ادویه‌ها را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آبگوشت باقلا کلیک کنید.

    ۲- کباب کوبیده

    مهم‌ترین غذای ایرانی‌ها که به نوعی نماد ایران نیز شناخته شده است، کباب کوبیده است که به دلیل طعم بی‌نظیرش از بهترین و لذیذترین غذاهای کلاسیک جهان به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت همه‌ی ایرانی‌ها این غذای خوشمزه و لذیذ را دوست دارند.

    کباب کوبیده را می‌توان از گوشت‌های مختلفی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوشت مرغ (کوبیده مرغ) تهیه و همراه با پیاز، سبزی، فلفل سبز و گوجه فرنگی نوش جان کرد.

    طرز تهیه کباب کوبیده

    مراحل تهیه کباب کوبیده

    مراحل تهیه کباب کوبیده با گوشت چرخ کرده گوسفندی به شرح زیر است:

    1. مهم‌ترین گام در تهیه کباب کوبیده انتخاب گوشت و آماده سازی آن است. برای داشتن یک کباب کوبیده حرفه‌ای و لذیذ بهتر است از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. یکی از علت‌های استفاده ترکیبی از گوشت گاو و گوسفند، جلوگیری از خشکی یا چربی بیش از حد گوشت است. بهتر است گوشت را از سردست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفند انتخاب کنید.
    2. گام بعدی تنظیم مقدار چربی و خرد کردن گوشت‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقداری چربی یا دنبه به گوشت اضافه کنید.
    3. ادویه ها را قبل از چرخ کردن گوشت به آن اضافه کنید تا به خورد گوشت برود و هنگام چرخ شدن با هم مخلوط شوند. کباب کوبیده باید خوش نمک باشد، پس در ریختن نمک کمی زیاده روی کنید. دانه‌های فلفل سیاه را آسیاب کرده و کمی سماق و پاپریکا نیز اضافه کنید.
    4. اکنون پیاز‌ها را پوست بکنید و سپس ریز رنده کنید و در صورت امکان برای بهتر ریز شدن، آن را چرخ کنید یا از بلندر استفاده کنید تا به صورت پوره درآید.

    برای ادامه رسپی این غذای کلاسیک و همه پسند روی لینک طرز تهیه کباب کوبیده کلیک کنید.

    ۳- ته چین گوشت مجلسی

    ته چین گوشت یکی از غذاهای شیک و مجلسی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و به راحتی با مواد اولیه متنوعی همچون گوشت، ماست، تخم مرغ، زعفران و برنج طبخ می‌شود. شما نیز می‌توانید این غذای مجلسی را طی مدت زمان کوتاهی برای ناهار امروزتان آماده و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و روغن در آن بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    2. حال گوشت را تمیز کنید، بشویید و آن را به قطعات قیمه‌ای خرد کنید. بعد از این که کمی پیازها طلایی شدند گوشت‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی رنگ گوشت عوض شد و آب آن گرفته شد، به آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید و کمی دیگر تفت دهید.
    3. سپس ۴ پیمانه آب را به گوشت اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت‌ها بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند. در مدت زمانی که گوشت ته چین در حال پختن است به سراغ آماده کردن برنج برای ته چین بروید.
    4. حالا نوبت آماده کردن برنج ته چین گوشت می باشد. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. مقداری آن را در آب نمک بخوابانید. بعد دوباره آن را بشویید.
    5. اکنون یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و به آن آب نمک و مقداری روغن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ته چین گوشت کلیک کنید.

    ۴- بورک حلزونی ترکیه‌ای

    بورک به انواعی از غذاهای ترکی گفته می‌شود که مواد اولیه دلخواه را در خمیر یوفکا رول می‌کنند و در روغن سرخ می‌کنند یا در فر می‌پزند. بورک حلزونی را می‌توانید با مواد میانی متنوعی نظیر سینه مرغ، پیاز، قارچ، فلفل دلمه و… تهیه و در وعده ناهار سرو کنید.

    مراحل تهیه بورک حلزونی

    مراحل تهیه بورک حلزونی

    مراحل تهیه بورک حلزونی ترکیه‌ای به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه مرغ را با کمی روغن، یک عدد پیاز خرد شده، نمک و فلفل تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند (سفید رنگ شود) بعد آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بپزد. بعد از پخت و خنک شدن، سینه مرغ را ریش ریش یا با چاقو تکه تکه می‌کنیم.
    2. سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد می‌‌کنیم و با دو قاشق روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. در ادامه قارچ را اضافه می‌کنیم. همراه قارچ یک قاشق مرباخوری آبلیمو هم اضافه می‌کنیم تا رنگ قارچ‌ها تیره نشود. (اگر از قارچ پخته شده استفاده می‌کنید نیازی نیست)
    3. قارچ‌ها که پختند فلفل دلمه‌ای را همراه با رب و ادویه اضافه می‌کنیم و در آخر نیز مرغ را اضافه می‌کنیم و مواد را با هم به خوبی مخلوط کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم.
    4. بعد از خنک شدن مواد، جعفری‌ها را اضافه می‌کنیم (برای اینکه جعفری‌ها تغییر رنگ ندهند و سیاه نشوند). سپس ورقه‌های خمیر یوفکا را که از قبل از فریزر خارج کرده‌ایم تا یخ زدایی شوند را آماده می‌کنیم و سراغ مرحله بعد می‌رویم. 

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و جذاب ترکیه‌ای روی لینک طرز تهیه بورک حلزونی کلیک کنید.

    ۵- سوسیس بندری آبادانی

    اگر تا به حال مزه تند و تیز سوسیس بندری را چشیده باشید و عطر هوس برانگیز آن به مشامتان خورده باشد، قطعا نمی‌توانید هیچ غذایی را با سوسیس بندری آبادانی اصل مقایسه کنید.

    این غذای کم هزینه به حدی خوشمزه است که حتی فکر کردن به آن شما را گرسنه می‌کند. درست کردن سوسیس بندری ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و با مواد اولیه در دسترسی همچون سوسیس، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و… در مدت زمان کوتاهی قابل تهیه است.

    طرز تهیه سوسیس بندری

    مراحل تهیه سوسیس بندری آبادانی

    مراحل تهیه سوسیس بندری آبادانی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا پیازها را به صورت خلالی برش دهید. نگران زیاد بودن میزان پیاز نباشید هر چقدر پیازها بیشتر باشد بندری خوشمزه‌تری خواهید داشت. دقت کنید که پیازها کاملا خلالی باشند. پیازهای سوسیس بندری نباید نگینی یا ریز خرد شوند.
    2. بعد از خرد کردن و خلال کردن پیازها، یک تابه را روی حرارت قرار دهید. پیازها را داخل تابه بریزید. در این مرحله نیازی به اضافه کردن هیچ روغنی نیست. بدون اضافه کردن روغن، کمی آب به پیازها اضافه کنید. درب تابه را ببندید. اجازه دهید پیازها کمی پخته و  نرم شوند. با اینکار پیازها نرم و سبک می‌شوند.
    3. حال مقداری روغن سرخ کردنی به پیازهای سبک شده اضافه کنید. پیازها را هم بزنید و در روغن تفت دهید تا سرخ شده و کمی طلایی شوند.
    4. ادویه‌ها شامل نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید. مجدد پیازها را هم بزنید تا با ادویه‌ها به خوبی مخلوط شود‌.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و ساده روی لینک طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.