آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی؛ ساده و خوشمزه

مارمالاد ازگیل ژاپنی با رنگ نارنجی و بافت ژله‌ای جذابی که دارد، یکی از لذیذترین انواع مارمالاد است که می‌توانید به سادگی آن را در خانه آماده کنید. این مارمالاد طعم ملس و عطر فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید آن را در وعده صبحانه همراه با نان تست میل کنید و یا از آن برای تزیین انواع شیرینی و دسرهای مربایی استفاده کنید. طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش شمالی راحت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه مارمالاد ازگیل با ژلاتین:
ازگیل ژاپنی۲ کیلوگرم
شکر۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم
پوست لیموی رنده شده۲ قاشق چای‌خوری
آب۸۰۰ گرم
عصاره وانیل۱ قاشق چای‌خوری
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین۲ قاشق چای‌خوری
آب سرد۵ قاشق غذاخوری
پودر هل۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)

مراحل طرز تهیه مارمالاد ازگیل

روش تهیه مارمالاد ازگیل شباهت زیادی به تهیه مربای خانگی دارد، با این تفاوت که برای درست کردن مارمالاد باید ازگیل‌ها را کمی له کنید و از مقداری ژلاتین در ترکیبات آن استفاده کنید تا بافت مارمالاد شما غلیظ‌تر شود. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه مارمالاد ازگیل خانگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ازگیل‌ها را پوره کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد ازگیل خوشمزه باید ازگیل‌ها را بشویید. سر و ته میوه و هسته آن را جدا کنید و سپس آن را در دستگاه خردکن بریزید و خوب میکس کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای ازگیل زرد به روش محلی

مرحله دوم؛ ازگیل‌ها را با سایر مواد ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید

در این مرحله باید پوره ازگیل را در قابلمه بریزید. سپس مقداری آب، آب لیمو ترش تازه و شکر به آن اضافه کنید. برای تهیه پوست لیموی رنده شده با احتیاط پوست رنگی لیمو را رنده و برای طعم دادن به مارمالاد به سایر مواد اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مارمالاد شما شروع به جوشیدن کند.

طرز تهیه مارمالاد ازگیل

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ صبر کنید تا مارمالاد غلیظ شود

    بعد از این که مارمالاد شروع به جوشیدن کرد، باید صبر کنید تا شیره آن کاملا غلیظ شود. در صورتی که احساس می‌کنید ازگیل‌ها هنوز سفت هستند و آب مارمالاد کم است، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید تا کاملا نرم و پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب ازگیل خانگی خوشرنگ

    مرحله چهارم؛ ژلاتین را آماده کنید

    در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد ازگیل ژاپنی باید ژلاتین را با آب سرد ترکیب کنید و سپس آن را روی بخار غیر مستقیم کتری قرار دهید. آنقدر ژلاتین را هم بزنید تا کاملا در آب حل شود و حالتی شفاف و یکدست پیدا کند. برای این که ژلاتین سریع‌تر در آب حل شود، می‌توانید آن را برای ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

    مرحله پنجم؛ عصاره وانیل و ژلاتین را به مارمالاد اضافه کنید

    بعد از این که ازگیل‌ها کاملا پختند، می‌توانید ژلاتین و عصاره وانیل را به مارمالاد اضافه کنید. مواد را هم بزنید. در این مرحله می‌توانید با کمک گوشت‌کوب برقی یک بار دیگر مارمالاد را کاملا میکس کنید تا یکدست شود. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مارمالاد بجوشد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز مارمالاد آلو سیاه خانگی

    مرحله ششم؛ هل را اضافه کنید و مارمالاد را در ظرف مناسب بریزید

    در این مرحله باید درب قابلمه را به صورت نیمه روی آن قرار دهید و صبر کنید تا مارمالاد کمی خنک شود. در صورت تمایل می‌توانید برای خوش عطر شدن مارمالاد از مقداری پودر هل استفاده کنید. بعد از این که مارمالاد کاملا خنک شد، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

    مارمالاد ازگیل

    مواد لازم برای تهیه مارمالاد ازگیل بدون ژلاتین:
    ازگیل۲ کیلوگرم
    شکر۱ کیلوگرم
    آبلیمو۲ قاشق غذاخوری

    مراحل طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی

    در روش محلی معمولا برای تهیه مارمالاد ازگیل از ژلاتین استفاده نمی‌شود. در این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش شمالی و اصیل آشنا شوید.

    مرحله اول؛ ازگیل‌ها را خرد کنید

    در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد ازگیل ژاپنی به روش محلی باید ازگیل‌ها را بشویید و سرو ته آن‌ها را جدا کنید. سپس میوه را از وسط نصف کنید و هسته‌های آن را خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی

    مرحله دوم؛ ازگیل‌ها را با شکر و آبلیمو در قابلمه بریزید

    ازگیل‌ها را در یک قابلمه بریزید و سپس شکر و آبلیمو را به آن اضافه کنید. قابلمه را برای یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا آب بیندازد.

    مرحله سوم؛ ازگیل‌ها را روی حرارت قرار دهید

    در این مرحله باید قابلمه را از یخچال خارج کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. معمولا در این روش نیازی به اضافه کردن آب به مارمالاد نیست. صبر کنید تا ازگیل‌ها گرم شوند و آب بیندازند. سپس شعله گاز را کمی زیادی کنید و اجازه دهید میوه کاملا بپزد و نرم شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساچر اتریشی با مارمالاد زردآلو

    مراحل طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی

    مرحله چهارم؛ مارمالاد را میکس کنید

    زمانی که مارمالاد کاملا غلیظ شد و آب آن کم شد، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مارمالاد کمی خنک شود، سپس با کمک دستگاه مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی مارمالاد را کاملا میکس کنید. بعد از اینکه مارمالاد خنک شد، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و از در یخچال نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد گیلاس خانگی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مارمالاد ازگیل

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه مارمالاد ازگیل اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه مارمالاد ازگیل بهتر است از ازگیل‌های رسیده و نرم استفاده کنید.
    • اضافه کردن انواع طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌ها به مارمالاد ازگیل کاملا اختیاری است. در صورت تمایل می‌توانید برای معطر شدن مارمالاد ازگیل از عصاره وانیل، پودر هل، پودر دارچین و همچنین پوست لیموی رنده شده استفاده کنید.
    • از آن جایی که ازگیل به سرعت در معرض هوا تیره می‌شود، بهتر است بعد از خرد کردن یا میکس کردن میوه، به سرعت مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.
    • برخی افراد برای افزایش غلظت مارمالاد ازگیل به جای ژلاتین از پودر آگار استفاده می‌کنند. آگار عصاره خشک نوعی جلبک است که به صورت قطعات شفاف یا پودری در بازار به فروش می‌رسد. برای استفاده از این ماده ابتدا باید آن را با آب جوش ترکیب و سپس به مارمالاد اضافه کنید.

    سخن نهایی

    ازگیل ژاپنی یک میوه مفید و سرشار از خاصیت است که رنگی زرد دارد و طبع آن سرد و خشک است. این میوه ماندگاری کمی دارد و خیلی زود با قرار گرفتن در معرض هوا تیره می‌شود. درست کردن مارمالاد ازگیل ژاپنی یک روش ساده برای افزایش ماندگاری این میوه و بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر آن در تمام فصول است.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.