آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه گندله قورماسی؛ از غذاهای سنتی و محلی ارومیه

گندله قورماسی، یکی از غذاهای محلی ارومیه است. در زبان ترکی به خوراک تره کوهی گندله قورماسی گویند. تره کوهی، یک گیاه خودرو است که در کوه‌های آذربایجان، لرستان، کرمانشاه و برخی مناطق دیگر می‌روید. ظاهری شبیه به پیازچه دارد، برگ‌های بلند و باریک با طعمی تند و تیز و عطری شگفت‌انگیز که فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد.

این غذا بسیار ساده و راحت و در زمان کوتاهی آماده می‌شود.طعم بسیار خوشمزه و متفاوتی دارد که امتحان کردنش خالی از لطف نیست. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه گندله قورماسی را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه همراه باشید.

طرز تهیه گندله قورماسی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۱۵-۲۵ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفز است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذای خوشمزه و آسان را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه گندله قورماسی:
تخم مرغ۲ عدد
تره کوهیبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
پیاز۱ عدد
روغنبه مقدار لازم
آب ۱ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی تره کوهی

در اولین مرحله از تهیه گندله قورماسی به سراغ آماده سازی تره کوهی روید. آن را تمیز کنید و برگ های ضخیم و پلاسیده را جدا سازید. حال سبزی‌ها را با کمک چاقو به ابعاد یکسانی برش زنید. تره‌های خرد شده را درون آبکش بریزید و به خوبی بشویید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر تره‌های شما نازک و جوان بودند به سراغ مرحله بعد روید اما اگر حس کردید که تره‌ها زیاد نرم نیستند، آن‌ها را با مقداری نمک و آب درون قابلمه مناسبی بریزید و ۱۰-۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بخار پز شوند. پس از پخت مجدد درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود.

    مراحل تهیه گندله قورماسی

    مرحله دوم | آماده‌سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پییاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و پیاز را به تابه بیفزایید. کمی تفت دهید تا پیاز طلایی و سبک شود.

    مرحله سوم | افزودن ادویه‌ها

    در سومین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل و نمک به پیازها بیفزاید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. برخی در این مرحله متناسب با ذائقشان کمی رب گوجه فرنگی به غذا اضافه می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه املت انار به روش سنتی گیلانی

    مرحله چهارم | افزودن تخم‌مرغ

    در چهارمین مرحله تخم‌مرغ‌ها را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و کمی زمان دهید تا تخم‌مرغ‌ها بپزند.

    خواص تره کوهی

    مرحله پنجم | پخت غذا

    حال ترکیب تره کوهی خرد شده را به تخم‌مرغ‌ها بیفزایید و کمی بهم زنید تا همه مواد با هم بپزند. به همین راحتی گندله قورماسی خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است. آن را در کنار انواع نان نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاگینه خرما به سبک زنجانی‌ها

    خواص تره کوهی چیست؟

    تره کوهی همانند سیر و پیاز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و مصرف آن روده‌ها و دستگاه گوارش را ضدعفونی می کند. افزایش قدرت یادگیری، کاهش فراموشی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته، مبارزه با آب مروارید چشم و تقویت بینایی از مهم‌ترین خواص تره کوهی است.

    از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۲.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.