آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوای نثار ارومیه؛ حلوای نذری با عکس مرحله به مرحله

حلوای نثار ارومیه یکی از حلواهای سنتی و خوشمزه‌ی است که اصالت آن به شهر ارومیه برمی‌گردد. این حلوا در شهر‌های مختلف به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. مواد اولیه که در تهیه این حلوا استفاده می‌شوند بسیار ساده و در دسترس است اما تهیه این حلوا، مانند سایر حلواهای دیگر مستلزم صبر و حوصله ی زیاد شماست. رنگ این حلوا زرد و بافتی بسیار ترد و لطیف دارد و به اشکال مختلفی تزیین و سرو می شود.

آرد درون حلوا باید با حرارت کم و به آرامی روی شعله تفت داده شود زیرا به سرعت می سوزد و تغییر رنگ می‌دهد در نتیجه عطر، طعم و ظاهر حلوای شما را بد می‌کند. حلوای نثار ارومیه از جمله حلواهایی است که در مراسمات مذهبی مختلف در ایام ماه مبارک رمضان و ایام محرم تهیه ‌می‌شود.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ در بخش آشپزی طرز تهیه حلوای نثار ارومیه را مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکات طلایی که در تهیه حلوا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله شیرین ما را همراهی کنید.

مواد لازم حلوای نثار ارومیه:
آرد سفید قنادی۲۰۰ گرم
آرد نخودچی(دلخواه)۵۰ گرم
پودر قند۱۲۵ گرم
کره۶۵ گرم
روغن مایع۵۰ گرم
پودر هل۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ۳ قاشق غذا خوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم حلوای نثار ارومیه
مرحله اول | آماده‌سازی آرد سفید

برای شروع کار آرد سفید رو الک میکنیم و داخل تابه با حرارت خیلی ملایم تفت میدیم تا بوی خامی آرد کاملا گرفته بشه.

در این مرحله باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدین و حتما آرد رو با حرارت کم تفت بدین تا اصلا تغییر رنگ نده حرارت بالا باعث میشه آرد تیره بشه و رنگ و طعم حلوا رو خراب میکنه همچنین بهتره آرد رو مدام هم بزنید تا به صورت یکنواخت تفت بخوره.

بو دادن آرد ممکنه حدود چهل و پنج دقیقه طول بکشه و در کیفیت حلوا بسیار موثره وقتی عطر آرد بو داده بلند شد یعنی آمادست در این مرحله آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و حدود پانزده دقیقه هم مواد رو همراه با آرد نخودچی تفت بدین. خامی آرد نخودچی خیلی زودتر از آرد سفید گرفته میشه و پانزده دقیقه تفت خوردن کافیه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    استفاده از آرد نخودچی اختیاریه و باعث پوکی و لطافت حلوا میشه اگه آرد نخودچی رو حذف کردین به همون میزان آرد سفید رو اضافه کنید (یعنی ۲۵۰ گرم آرد سفید)

    تفت دادن آرد سفید و آرد نخودچی حلوای نثار ارومیهمرحله دوم | الک کردن آرد

    بعد از اینکه خامی هر دو آرد گرفته شد حرارت رو خاموش کنید و آردهای تفت داده رو مجددا الک کنید. الک کردن آرد نقش بسیار زیادی در کیفیت حلوا داره.

    مرحله سوم | اضافه کردن کرده و روغن

    بعد از الک کردن مخلوط آردها رو داخل تابه برگردونید و روی حرارت ملایم قرار بدین و کره و روغن مایع رو بهش اضافه کنید.

    ریختن کره برای تفت دادن با آرد در حلوای نثار ارومیه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “آش رشته” نذری جا افتاده برای ۱۰۰ نفر

    مرحله چهارم | اضافه کردن پودر قند

    مواد رو با قاشق هم بزنید تا کاملا مخلوط بشن و با پشت قاشق مواد رو کاملا به خورد هم بدین و بعد از روی حرارت بردارین اجازه بدین حلوا از داغی بیفته (اما کاملا سرد نشه) و بعد پودر قند رو داخل تابه الک کنید.

    اضافه کردن پودر قند در حلوای نثار ارومیه

    و با دست مواد رو کاملا ترکیب کنید و به خورد هم بدین.

    اضافه کردن پودر هل به مواد آرد حلوای نثار

    مرحله پنجم | افزودن ادویه‌ها به حلوا

    بعد پودر هل و گلاب رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی موسوی ارومیه

    اضافه کردن پودر هل و گلاب به مواد حلوای نثار ارومیه

    مرحله ششم | اضافه کردن زعفران

    در آخر زعفران دم کرده غلیظ رو به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا حلوا رنگ بگیره. توجه داشته باشین که حتما باید زعفران دم شده غلیظ باشه تا با همون مقدار ذکر شده رنگ خوبی به حلوا بده و مجبور به اضافه کردن مجدد زعفران نباشیم چون اضافه کردن زیاد مایعات حالت تردی و پوکی حلوا رو از بین میبره و حالت خمیری بهش میده.

    در تمام مراحل بعد از اضافه کردن پودر قند مواد رو با دست در حد مخلوط شدن ترکیب کنید و از بیش از اندازه ورز دادن مواد خودداری کنید چون باعث خشک شدن بافت حلوا میشه!

    اضافه کردن زعفران دم کرده به حلوای نثار ارومیه

    مرحله هفتم | شکل دادن حلوا 

    برای شکل دادن به حلوا مواد رو داخل قالب ناودانی بریزید و کاملا با دست فشرده کنید (بهتره در این مرحله حلوا هنوز ولرم باشه و کاملا خنک نشده باشه چون در شکل گیری حلوا موثره پس بهتره بعد از خاموش کردن حرارت در انجام تمام مراحل سرعت عمل داشته باشین)

    به جای قالب ناودانی که شکل نیم دایره داره میتونید از قالب ناودانی مثلثی شکل و یا هر قالب دلخواهی استفاده کنید حتی میتونید حلوا رو گوشه تابه فشرده کنید و مثل حلوای کفگیری با کفگیر برش بدین.

    بعد از فشرده کردن حلوا داخل قالب اون رو روی صفحه کار برگردونید تا حلوا خارج بشه (برای راحتی کار میتونید داخل قالب رو کمی با روغن مایع چرب کنید یا سلفون بکشید که راحت تر برگرده من این کار رو انجام ندادم)

    حلوای قالبی رو با کاتر دالبر سیب زمینی به اندازه دلخواه برش بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شله‌ زرد نذری” برای ۲۰ و ۱۵۰ نفر

    حلوای نثار ارومیه و برش آن

    مرحله هشتم | تزیین حلوا

    و برای تزئین روی حلوا از پودر پسته یا گل محمدی استفاده کنید.

    حلواها رو میتونید به صورت افقی بچینید و داخل کپسول قرار بدین و روی اونها پودر پسته بپاشین و یا اگه میخواین حلوا ها رو به حالت عمودی سرو کنید برای اینکه پودر پسته و یا پودر گل محمدی به حلوا بچسبه و روی اون وایسه یک قاشق چایخوری عسل رو با مقدار خیلی کمی آب جوش رقیق کنید و با قلمو روی حلوا بزنید و روی اون قسمت پودر پسته یا گل محمدی بپاشین تا به حلوا بچسبه.

    این حلوا رو میتونید در مناسبت‌های مختلف آماده و سرو کنید و از عطر و طعم بی‌نظیرش لذت ببرین.

    حلوای نثار

    حلوای نثار ارومیه

    نکات کلیدی حلوای نثار ارومیه

    • برای اینکه حلوا عطر خوبی داشته باشه بهتره هل سبز رو به صورت تازه آسیاب و الک کنید و داخل حلوا استفاده کنید.
    • ویژگی این حلوا پودر شدن داخل دهان هنگام مصرف هست اگه دوست دارین حلوا نرم تر باشه و یا اگه کار با حلوا و شکل دادن به اون براتون سخته و حلوا پودر میشه.
    • میتونید حدود بیست گرم به مقدار کره در مواد اولیه اضافه کنید.
    • تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان پیدا کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با کره مخلوط کنید و تست کنید تا مطمئن بشید که حلوا به سقف دهان نمیچسبه.
    • زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه میکنید باید حوصله کافی به خرج بدید و زمان بیشتری صرف کنید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
    • بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره، این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداری هست.
    • برای تهیه حلوا حتما از ترازوی دیجیتال یا پیمانه های استاندارد شیرینی پزی استفاده کنید.
    • آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی هست و از آرد سنگک و سبوس دار داخل این حلوا استفاده نمیشه.
    • مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم استفاده کنید تغییر رنگ ندادن آرد باعث میشه در نهایت حلوا خوش طعم و خوش رنگ بشه ( چون آردی که تغییر رنگ میده طعم به خصوصی داره که داخل حلوا غالب میشه)

    حلوا چیست؟

    حلوا یک دسر یا شیرینی بسیار معروف و پرطرفدار است که در کشورهای مختلف با روش‌های زیادی، در رنگ‌های مختلفی تهیه و سرو می‌شود. حلوا را به عنوان صبحانه یا یک میا‌ن‌وعده بسیار مقوی با نان، چایی، قهوه یا حتی به تنهایی می‌توانید میل کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه حلوای نثار ارومیه خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات حلواها به روش‌های دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۳ دیدگاه ها

    1. سلام خسته نباشید خانمی اون قالبی که میگیر به صورت نیم دایره هست قبل از اینکه حلوا رو داخلش بریزیم چرب کنیم یا نمیخواد؟

    2. سلام باتشکرازآموزشتون حلوای ماتاآخرین مرحله اش عالی شده بود یه دفعه موقع برداشتنش خیلی ترد شد به نظرتون اشکال کجای کار بود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.